Futaba T10J

Discussie in 'Model elektronica' gestart door marco69, 6 nov 2017.

  1. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    Hallo

    Heeft iemand ervaring met de futaba T10J zender of toch kiezen voor T14 SG
    Ik wil gaan overschakelen op telemetrie en heb nog en oude FF9.
    Alle commentaar is welkom.

    Thanks
     
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Als je een keuze wilt maken tussen de Futaba T10J of een Futaba t14 SG dan moet je rekening houden met een paar zaken. De T10J is gewoon een mooie zender, betrouwbaar makkelijk te programmeren kan eigenlijk alles wat je wilt. Hoewel de kwaliteit prima is is er toch wel wat verschillen te merken met zijn duurdere broertje de T14 SG. Zo heeft de T10J geen gelagerde sticks maar ook zonder lagers voelen ze eigenlijk prima, ook mist de T10J delays op de servo's geen groot gemis maar is wel eens handig met remkleppen, verder is het menu praktisch en eenvoudig en alles is te maken. Zet je daar tegenover de T14SG dan is het gewoon net even wat zwaarder en zijn de genoemde puntjes wel mogelijk. Wel vind ik het apparaat vervelend te programmeren en is gecompliceerd. Verder is het wiel met capitatieve bediening wel mooi maar niet prettig. En zijn de accessoires gewoon duur. De T10J is wat dat betreft de betere. Wat ik zou doen, gewoon de FF9 behouden, die toch waarschijnlijk al alles kan wat je wilt, er een FRSky module bijkopen en zo heb je dan oude zender klaar gemaakt voor gebruik met telemetrie.

    Verder zijn zowel de T10J en de T14SG prima zenders die voor veel gebruikers voldoen.

    Succesmet de keuze Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2017
  3. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    Beste Aad
    Bedankt voor de reactie de ff9 blijf ik behouden.
    De T10J gaat het volgens mij worden. Prijs kwaliteit gericht, en ik denk toch ongeveer het zelfde als mijn oudere zender.

    Gr
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Zou inderdaad een prima keuze zijn al staan er de laatste wel veel T14SG's te koop voor ongeveer dezelfde prijs. Dus bij deze je keus iets moeilijker.
     
  5. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    Idd klopt maar ook al T 10 J vandaar heb er eentje in het vizier

    Gr
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De 10J maakt gebruik van het S-FHSS protocol, de 14SG maakt gebruik van het veel robustere FASTTest protocol. Of S-FHSS voor jou voldoende is, hangt af waar je mee vliegt. Voor grote of snelle toestellen die al gauw ver weg zijn zou ik geen S-FHSS gebruiken.
    Volgens deze http://www.futabarc.com/receivers/fhss-s-fhss-compat.html tabel kan de 14SG naast FASTTest (dus telemetrie) ook overweg met FASST, en FHSS (beide zonder telemetrie). De (T) FHSS ontvangers zijn minder duur als FASTTest ontvangers. Dat is zeker een voordeel.
     
  7. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    Dus voor zwevers van een span. Tussen 2.5m en de 3 meter. Is die T10 j geschikt en kleine electrice acro toestellen
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Sinds Mei dit jaar heb ik een T10J.
    Prettige zender, ligt goed in de hand. De settings (Trims, Dual Rate, Expo, etc) zijn hetzelfde als de "oudere" zenders van Futaba, gegevens kun je zo kopieren.

    De telemetrie werkt feilloos en real time met veel mogelijkheden voor de gemiddelde modelvlieger. Er zit echter wel een maar aan, de telemetrie gegevens kunnen niet worden opgeslagen in de T10J.
    Hiervoor biedt Futaba echter een oplossing : Het TMA-1 module dat je aan een telefoon of tablet kunt koppelen en waarmee je alle beschikbare data kunt opslaan en uitlezen.
    De T14SG heeft wel een mogelijkheid om de data op te slaan in de zender.

    De T14Sg is echter duurder dan de T10J, deze zender heeft natuurlijk ook meer fumcties.
    Je moet zelf de vraag beantwoorden of je dit nodig hebt.
    De T10J is inclusief TMA-1 Module nog steeds goedkoper dan de T14SG en voor de gemiddelde modelvlieger (wat ik zelf ook ben) meer dan voldoende.

    Let goed op waar je de zender (set) koopt ! Er zijn grote prijsverschillen (tot € 120,- verschil) tussen de Nederlandse winkels.

    Succes met kiezen….

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    De T10J is voor alle modellen geschikt, het is maar net welke eisen je aan een zender stelt.

    De meeste modellen crashen nog steeds door een "duim" storing of bouwfout. Alleen durft bijna niemand dat eerlijk toe te geven.......

    Grt,

    Arnoud.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het prijsverschil tussen een 10J en een 14SG is ongeveer 225 Euro kies je een gebruikte set dan is het verschil nog kleiner. Wat een 3 meter zwever kost, hoef ik je niet te vertellen. Schade aan een toestel zal je al snel meer kosten dan het prijsverschil tussen beide zenders.

    Zou gaan voor de best mogelijke set. Dus met FASTTest. Beide sets hebben het wat lastig werkende selectiewiel. Dat speelt bij de keuze dan geen rol.
     
  11. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    ook mist de T10J delays op de servo's geen groot gemis maar is wel eens handig met remkleppen

    In de 10J ontbreekt delays op de servo's, wat wordt hiermee bedoeld?
     
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Vertraging...

    Er staat dat het handig is met remkleppen maar het is vooral handig met flaps omdat het langzaam trekken van de flaps voorkomt dat je een groot pitch-up moment krijgt
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is niet correct, de T10J heeft geen capitatief bedieningswiel, het is meer een joystick met een totaal aan klikkende 5 schakelaars, werkt veel makkelijker. En Futaba is niet de enige met het capitatieve wiel, Graupner heeft ze ook op verschillende modellen.

    En wat betreft het FHSS protocol, daar maken veel meer merken gebruik van, denk daarbij aan Graupner, FRSky, Hitec en ook andere. Het FASST protocol is een hybride protocol, is wel degelijk maar in de praktijk is het FHSS protocol gewoon betrouwbaar. Zoals Jan(Corrien) ooit eens mij antwoordde 'hoe betrouwbaar moet je het hebben'.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  14. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    zou eventueel de T8fg met software update misschien kunnen werken met telemetrie?
    Denk dat ik te laat ben voor een T10J, dus nu begin ik te twijfelen.:hammer:
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    T8FG heeft geen telemetrie, is een beetje de voorganger van de T14SG bijna hetzelfde kastje met iets minder mogelijkheden.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Begrijp ik goed dat je een tweedehands zender (set) wilt kopen ? Pas daar erg mee op, tenzij het een zender is van iemand die je goed kent.
    Je weet nooit of een ontvanger een zware crash heeft meegemaakt. De zenderaccu is ook vaak een hekel punt. Ken je de historie niet koop het dan ook maar liever niet.

    De T10J set kun je nieuw kopen voor € 279,90. Dat is een redelijke prijs. Een dergelijke zender kun je makkelijk 10 jaar gebruiken.
    Mijn vorige Futaba zender is reeds 14 jaar oud en ik vlieg er nog steeds probleemloos mee. De reden dat ik de T10J kocht is dezelfde als van jou, ik wilde graag telemetrie.

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    Ik heb er al 3 occasionele zenders gekocht en heb nog geen slechte ervaring gehad( geluk zeker)
    Wel heb ik de batterijen en heb de modules vervangen van MHz naar 2.4. De T10J set kun je nieuw kopen voor € 279,90.waar kan je deze set kopen aan deze prijs?

    Gr
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    En is dat inclusief lader en accupakket?
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Yep, inclusief : zender, zenderaccu, ontvanger, ontvanger schakelaar en lader voor zender- en ontvanger accu voor € 279,90 : www.hangar.nl
    Fijne winkel en goede service.

    Ik heb mijn zender daar ook gekocht voor dit bedrag. Even bellen dan wordt de zender besteld en kun je deze afhalen of op laten sturen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  20. marco69

    marco69

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    heusden-zolder
    dat is leuk, hier lagen de prijzen allemaal rond de 340€? mijn keuze is gemaakt.
    merci voor de info:koud:

    mvg
     

Deel Deze Pagina