Futaba T14SG gekocht:),

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Silvo2011, 11 jan 2013.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    FrSky heeft ook een mooie 4 kanaals S.Bus PWM decoder. Zeker het bekijken waard.
     
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik vlieg al enkele jaren - met veel plezier - de T14SG. Die laad ik tot op heden steeds met de bijgeleverde lader, maar liefst zou ik 'm met mijn Robbe Infinity 3 laden:
    • de Infinity is vermoedelijk een betere lader dan de ogenschijnlijk simpele Futaba lader
    • met de Infinity kan ik de laadstroom aanpassen
    • met de datalogger kan ik precies zien wat de kwaliteit is van de accu's (hoeveel gaat er in, hoe gedraagt de accu spanning zich)
    Vraag 1: kan ik de Futaba lader simpelweg vervangen door mijn Robbe Infinity (of zit er nog ergens een laadregelaar verstopt in de T14SG)?
    Vraag 2: kan ik de NiMH accu zomaar vervangen door een 2S LiPo? (Vraag 2 heeft natuurlijk met vraag 1 te maken - met de Infinity kan ik ook andere types accu laden, met de oorspronkelijke lader waarschijnlijk niet)
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor het laden van een Ni-Mh accu heb je geen ingewikkelde lader nodig. Een simpele contante stroombron is voldoende.

    De laadstroom loopt in de zender door dunne bekabeling en waarschijnlijk door printsporen. Er zal ook een beveiligingsdiode aanwezig zijn die de accu en bekabeling tegen tegen kortsluiting in de laadkabel beveiligd.

    De laadstroom van de meegeleverde lader is zo laag dat schade aan bekabeling/printsporen is uitgesloten.

    Met je Infinity is dat anders. Als je de lader per vergissing onjuist instelt, kan de laadstroom gemakkelijk zo hoog worden dat de bekabeling/printsporen in de zender gemakkelijk in rook op gaan. Dat levert je een onherstelbare zender op.

    Corrien van de Futaba service heeft een plaatjes gepost van zenders waarbij het laden fout ging. Daar is niet veel van overgebleven.

    Tot slot is er de beveiligingdiode. Die kan er voor zorgen dat de lader de accu niet "ziet" en niet wil starten met laden. Je moet dan de diode overbruggen waardoor er weer een risico op kortsluiting over het laadsnoer ontstaat.
    Conclusie, niet aan beginnen.

    De meegeleverde lader is goed genoeg voor een zenderaccu. Een Infinity laadt deze echt niet beter.

    Op je vraag of je de Ni-Mh accu kan vervangen door een Li-Po moet ik je het antwoord schuldig blijven. Bedenk wel dat originele Futaba Li-Po zenderaccu's zijn voorzien van ingebouwde electronica die de cellen beschermen en balanceren. Een willekeurige 2 cellen Li-Po heeft deze voorziening niet.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Wat betreft die NIMH accu, die kan vervangen worden voor een lipo. De nieuwere T14SG is reeds uitgerust met een lipo. Je moet je wel afvragen wat is het nut van de vervanging. De bijpassende lipo is best duur en heeft nou ook weer niet zoveel meer capaciteit ten op zicht van NIMH. Verder zijn de stromen die zo'n zender trekt gewoon mooi constant fluctueren niet. Dus waarom? Ga je over op een lipo van een ander merk dan is het raadzaam de lipo buiten de zender te laden, alleen hierdoor slijt wel de sluiting van het accuvak van de zender veel sneller.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    De Futaba 14sg met originele lipo is een uitstekende combinatie, ook de bijgeleverde lader werkt prima. Allemaal erg stabiel en een lange accutijd voor de zender, voor mij nooit meer NIHM accu's . Overigens zijn de 14sg's geleverd door ooit Robbe en nu Ripmax altijd standaard al voorzien van een lipo accu.

    Bij ombouw wel even letten op de alarm instelling voor de accuspanning,
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    @NPS: het gaat er mij in eerste instantie om dat ik met de Infinity info krijg omtrent het laadproces en de staat van de accu. Nu heb ik een 220V lader met enkel een LEDje, meer niet. Maak je geen zorgen om mijn kennis/ervaring met NiMh, Lipo en de lader - het is de bedoeling met max. 1C te laden maar ik wil het laadproces wel kunnen volgen/inspecteren (met de Infity kan ik het laadproces volgen op een laptop, een Arduino projectje voor stand-alone datalogger naar SD card komt er aan). Bovendien kan ik dan met 1 lader alles aan (ook op het veld).

    @blaauwen: mijn 2de reden om NiMh te vervangen, is de geringe zelfontlading van LiPo of LiFe. De accu opladen en pas 2 weken later aan vliegen toe komen, is dan geen probleem.

    Vandaag nog ff wat verder gegoogled en de Hyperion LiFe lijkt een prima vervanger..
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Als dat de reden is..... Eneloop NIMH claimt een zelfontlading in één jaar van 10% maximaal en na 5 jaar een maximale zelfontlading van maar 30% hoe goed wou je het hebben? Verder is er geen verbouwing aan je zender nodig en is er ook geen kastslijtage(kastje open en dicht doen, je bent niet de eerste waar door slijtage onder het vliegen het dekseltje eruit valt het batterijpak ter aarde valt en je zonder stroom komt te zitten met je zender) Bovendien als extra klap op de vuurpijl claimt Eneloop een laad cyclus van 2100 keer en zijn ze er ook met een capaciteit van 2550 Mah. De LIFE (ik zag 2100 Mah) in de link zijn best goed maar om het netjes te laden moet hij wel uit het kastje of je moet gaan voor een complete verbouwing van je kastje wat je tweedehandswaarde van de zender benadeeld. Verder is de energie kwalitatief niet beter die een LIxx accupak levert, stroom is stroom. En volgens mij gebruikt Futaba in de T14SG uitsluitend Eneloops met uitzondering van de nieuwere/huidige, die worden allemaal geleverd met lipo's.

    En wat betreft het volgen van het laadprocess dat kan met een NIMH pakket ook. Meeste laders ondersteunen ook voor NIMH balanced laden. Je zult dan alleen de balanceerstekker er zelf aan moeten zetten, en het laden zal je iets langzamer moeten doen.

    Ik zou er nog maar eens goed over nadenken.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je van je huidige NiMH de capaciteit wil weten kun je 'm uit de zender halen en dan een keer met de Infinity 3 laden en ontladen om de capaciteit te weten te komen. Het is ook aan te raden om dat één keer per jaar te doen en 'm dan meteen een drietal cycles te geven met 0,5 tot 1 x C. Voor de rest kun je gewoon de stopcontact lader blijven gebruiken. Dat is de meest veilige manier, die ook de langste levensduur van de accu geeft.

    Als je de accu wil vervangen door een ander type zou ik geen LiFe nemen, dit omdat het accu alarm van de zender daarop niet is berekend.

    Door Ripmax wordt de T14SG standaard geleverd met een 2S 2800 mAh LiPo en een stopcontact LiPo lader, die 500 mA levert. Ook Robbe leverde 'm met een LiPo en dezelfde lader. In deze accu zit beveiligingselektronica, die bestaat uit een onder- en een overspanningsbeveiliging én een equalizer. Ook deze accu laad je het veiligst met de bijgeleverde lader. In de Duitstalige handleiding staat trouwens, dat de maximale laadstroom van de accu 2 A mag bedragen en dat alleen de bijgeleverde lader mag worden gebruikt. Dat is met elkaar in tegenspraak, maar ik zou me toch houden aan het laatste voorschrift en alleen in geval van nood een andere lader gebruiken. Bij gebruik van de meegeleverde lader kun je je ook nooit vergissen. Bij aanschaf van zo'n accu + lader niet vergeten het accu alarm van de zender opnieuw in te stellen.

    Uiteraard kun je ook een 'gewone' 2S LiPo aanschaffen, dus eentje zonder ingebouwde elektronica. Je moet dan natuurlijk ook de balancer aansluiting gebruiken bij het laden en je laadstroom beperken tot maximaal 2 A (veiliger is 1,5 A). Ook hier niet vergeten het accu alarm opnieuw in te stellen.
     
    jve vindt dit leuk.
  10. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik had niet verwacht dat hier zoveel over te schrijven was!

    Het verhaal kent een - voor mij - onverwachte wending: ik heb uiteindelijk maar eens de accu uit mijn TX gewrikt en nu blijkt het toch een 2S LiPo te zijn! (de bijgeleverde CD met manual had het enkel over 5 cells NiMh en visueel was het ook lastig vast te stellen). Nu - achteraf gezien - had ik het zó moeten zien aan de accuspanning, 7.5V voor een volgeladen 5 cellen NiMh, tegen 8.4V voor 2S LiPo. :oops:

    Qua zelfontlading dus al 1 belangrijk vinkje afgetikt.

    Blijft het punt of ik die accu met een andere lader mag combineren? Tijdens de winter rust periode doe ik toch graag eens een check van al mijn accu's en dan ga ik 'm toch eens laden met de Infinity (max 1A). Zoals Corrien al aangaf: dan maar buiten de zender. Maar verder gewoon met de bijgeleverde lader.
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dat is dus wel een beetje ...kul. Ik denk dat lipo's toch ook wel zelfontlading kennen, misschien iets minder. Leg je de Lipo een aantal weken weg.... dan komt eigenlijk dat je ze in storage geladen toestand moet opbergen en dan heb je er ook weer meer werk aan. Verder is de bijgeleverde Futaba Lipo uitsluitend geschikt voor je zender. Zou je hem gaan inzetten als vliegtuigaccu.... dan zal ie snel weg zijn. Dit komt doordat de accu door de zender relatief laag belast wordt in vergelijking met de vliegtuig aandrijf accu, zou je hem voor aandrijving gaan gebruiken dan is de levensduur(aantal cycli) heel kort. Vergelijk maar eens een 20C Lipo met een 40C, de 40C akku zal zwaarder zijn en heeft ook vaak grotere buitenmaten. Verder blijft het wel knap dat men in zo'n klein pakje aan energie gepropt krijgt. Wat wel kan tegenwerken in je plan is het interne beveiligingscircuit van de Futaba Lipo zenderakku. Er zal waarschijnlijk wel slimme electronica achter zitten en die gaat niet prettig samenwerken met je Infinity lader. Ik ken gevallen waar het interne circuit zichzelf direct opblies en het kliko werk werd. Iedere batterij heeft wat dat betreft voors en tegens. Zou bij mij in de T14-SG het lipo pakket het begeven, dan gaat er gewoon NIMH in, de mogelijke voordelen van het originele LIPO pakket wegen niet op tegen de nadelen van NIMH, daar bij nog afgezien van het financiële aspect. De Futaba LIPO zit rond de 50 euro een setje Eneloops 2550 mah zit rond de 10 euro en gaat langer mee, ik bedoel levensduur (aantal cycli). Ach ja en 10% zelfontlading per jaar, dat is 0,8% per maand dus als ze twee weken liggen ontladen ze rond de 10 mah aan capaciteit. Uitgaande dat de zender 260ma stroom gebruikt per uur is dat 1/26 uur dan is dat ongeveer 2,3 minuut kortere bedrijfstijd van de zenderlading. Waar gaat het eigenlijk over? :) En als ik van de zelfontlading af wil, is dat vaker laden dus vaker vliegen en dat is ook niet vervelend.:)

    Voor alle duidelijkheid Ik bedoel hier met Nimh cellen de LSD (low self discharging) cellen. Deze kunnen minder stroom(lees amperes) leveren maar hebben veel minder last van zelfontlading. Gewone Nimh accu's doen het wat dat betreft veel slechter, maar kunnen wel veel hogere stroom (lees amperes) leveren.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Even inhakend op de laatste zin: hoe beter een NiMH accu is, dus hoe meer stroom 't ie kan leveren (en hoe duurder 't ie dus is) hoe minder deze geschikt is als zenderaccu.

    Zelf adviseer ik altijd Eneloop accu's en deze laden met 1/10 x C. Dit levert het minste risico en de langste levensduur. Om ze op peil te houden 1 keer per jaar uit de zender halen en ze 3 cycles geven met 0,5 x C.

    Tja, en om te weten te komen wat de huidige 2S LiPo nog aan capaciteit heeft kun je 'm uiteraard laden met de bijbehorende lader en dan met een snellader ontladen. Wat een snellader aangeeft aan aantal geladen milliAmps is geen eerlijk getal, dus dan weet je het nog niet.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Corrien

    Gaat een snellader dan wel goed om met de Lipo van Futaba? Die heeft immers een beveiligingscircuit in het pakket.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De elektronica in zo'n accupakket kan 2 Ampere hebben. De ontlaadstroom van snelladers ligt als regel bij maximaal 1 Ampere.

    Niet, dat ik er van hou om iets anders te gebruiken dan de bijbehorende lader en om aan de hand van de bedrijfstijd vast te stellen of de accu nog goed genoeg is, het is in principe wel mogelijk.
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Corrien
    :) hier nog even het waarom kind:)
    Dat ontladen is idd helemaal waar, veel 'intelligente' laders hebben een ontlaadstroom van 1 Amp. Maar hoe zit het met de laadcapaciteit. Een simpele 'inteligente' lader laad al gauw met meer Amp.
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Twee Ampere is het voorgeschreven maximum.
     
  17. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    IK snap eigenlijk Alpha21 eigenlijk wil, ik heb mijn 14 al een hele tijd en laad deze ik gewoon met mijn bijgeleverde lader, en als ik er aan denk laad ik deze weer eens een keer bij, dus wat deze met zijn infinety lader wil doen om deze te laden en om te kijken wat de lipo nog doet begrijp ik niet.
    De lipo wordt niet zwaar belast en gaat dus een hele tijd mee, dus gewoon de lader gebruiken die er bij zit en de lipo is dan ook blij. :thumbsup::thumbsup:
     
  18. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Weer bedankt voor alle reacties, heren.
    • ik was in de veronderstelling dat ik een 'gewoon' NiMh Tx pakket had. ´Gewoon´ in de zin van aardig wat zelfontlading (enkele % per dag?) - niet Eneloop. Pluimpje dus voor Futaba dat ze blijkbaar deze hoogwaardige cellen leveren.
    • Niets in de documentatie van Futaba laat blijken dat er Eneloop cellen of iets dergelijk gebruikt worden. Uit de documentatie blijkt ook niet dat de meer recentere leveringen een LiPo accu hebben (mijn TX is ca. 4jr oud en was mij in ieder geval niet duidelijk)
    • Met storage spanning ben ik bekend. Dit kun je enkel voor mekaar krijgen met een gespecialiseerde lader / niet met de bijgeleverde lader. En hoeft IMHO pas wanneer je meer dan een maand de LiPo niet gaat gebruiken.
    Het item zelfontlading is dus geen issue meer, blijft dat ik een lader met datalog functie wil gebruiken. Bedankt allen voor de reacties
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Blijkbaar heb je alleen de Engelstalige handleiding. Deze is van Hobbico, de USA importeur van Futaba en deze levert de zender nog steeds met een NiMH accu. Optioneel is er daar ook een LiFe accu verkrijgbaar.

    Door Robbe en tegenwoordig door Ripmax-Duitsland werd/wordt de zender met een LiPo geleverd. In de Duitstalige handleiding, die overigens veel uitgebreider is dan de Engelstalige, wordt alleen dit accutype beschreven.

    De Duitstalige handleiding kun je downloaden van http://www.ripmax.de/ Onder de produktbeschrijving vind je diverse downloads, waaronder de handleiding.
     
  20. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Heren,

    Mijn vader heeft van de week de T14SG gekocht, alleen kent hij geen woord Engels, hij kan er dus niet mee omgaan:frustie:

    Is er ergens een Nederlandse handleiding beschikbaar?
    Met een Duitse zou hij ook al een eind komen.

    Nu is hij een middag bezig om alleen van model te switchen :hammer:

    Thx

    Edwin.
     
    henry1979 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina