Futaba t14sg laad niet meer op

Discussie in 'Model elektronica' gestart door stephan1986, 22 jun 2017.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Beste mede forumers,

    Sinds enkele tijd laad mijn Futaba zender moeilijk tot niet meer op.
    Als het stekkertje in de zender gedaan word blijft het lampje groen. Een beetje buigen en wrikken met het stekkertje werkt wel maar hij springt dan toch weer op groen. Echter na vandaag doet hij helemaal niks meer qua laden.

    Heb betreft het model met de lipo accu.

    Is hier een simpele oplossing voor? Of moet ik hem gaan opsturen ter reparatie?

    Alle tips zijn welkom.

    Ps de accu is niet vol en moet geladen worden. Dus dat is niet de oorzaak.
    Uiteraard gebruik ik de originele lader.

    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat gebeurt er zoal (niet) wanneer je de accu buiten de zender laadt?
     
  3. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Ik laad de zender gewoon op met de bijbehorende lader, dus niet buiten de zender. Normaal gaat het led lampje op de lader op rood tijdens laden en groen bij vol. Nu gaat hij echter niet meer op rood. Hij laad ook niet meer.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Of de stekker / kabel van de lader heeft een breuk of het contradeel in de zender zit los.

    De stekker / kabel van de zender kun je heel eenvoudig testen met een multimeter. Sluit de multimeter aan op de stekker en meet de dc uitgangs spanning. Als je nu de stekker / kabel beweegt moet de spanning konstant blijven. Als dit niet zo is moet je de kabel ter hoogte van de breuk doorknippen en een nieuwe stekker eraan zetten. (Let heel goed op + en -) je kunt dan natuurlijk ook een nieuwe laadkabel kopen.

    Indien de stekker / kabel OK is zit het vermoedelijk in de zender aansluiting. Voor een electronica kenner simpel te repareren. (Vermoedelijk een slechte soldeerverbinding)
    Heb je geen verstand van electronica / solderen dan adviseer ik je de zender op te sturen naar de service dienst in Maasland. Het adres staat in het manual van de zender.

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
  5. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Als het de lader is nieuwe kopen kosten iets van 10 euro stekkertje is namelijk moeilijk te krijgen
     

Deel Deze Pagina