Futaba T14SG software V5.0 probleem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door JanD, 10 dec 2014.

  1. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    zie: Futaba 14SG (See the updates and warnings in the first page) - RC Groups

    Op 3 december is software versie 5.0 voor de Futaba T14SG door Futaba USA vrijgegeven.
    Deze versie bevat naast een aantal kleine functionele verbeteringen een aanpassing om het uitgezonden zendsignaal aan de nieuwe Europese norm EN300 328 V.1.8.1 te laten voldoen. Deze aanpassing is alleen actief op zenders met de regio "Europe".
    Nu blijkt bij sommige Europese T14SG bezitters dat na de upgrade er problemen zijn met kloon ontvangers zoals bijvoorbeeld van FRSKY of Simprop. De problemen doen zich voor als er een 2.4GHz stoorbron, bijvoorbeeld een wifi toegangspunt, in de buurt actief is. De verbinding valt dan regelmatig weg en hersteld moeizaam of niet.
    Wil je de alternatieve ontvangers betrouwbaar blijven gebruiken, dan moet je de software upgrade naar versie 5.0 NIET uitvoeren!
     
  2. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Helaas, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de fout hier thuis kunnen reproduceren.
    FrSky en Orange ontvangers, ontvangst te slecht om mee te vliegen.
    Bij een 617 knippert de led rood, wat betekend dat er packages lost gaan.
    Test herhaalt met T8FG en hiermee geen probleem.

    Ben weer terug naar 4.0 en daarmee het probleem opgelost.
    Ook Futaba even een mail gestuurd.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
  3. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    Frsky geeft in een FAQ op hun website aan dat hun ontvangers wel goed werken indien FASST 7CH/multi mode in de zender is ingesteld.

    Omdat ook op de Futaba R617 die alleen 7CH ondersteund, verschil merkbaar is (rode lampje af en toe aan) betwijfel ik of dat Frsky het probleem begrepen heeft.
    Ik benieuwd of iemand specifiek de genoemde FASST modes kan proberen en bevestigen of dit werkt?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor zover ik weet kent FASST geen 7CH/multi mode. FASST heeft twee modes. Of FASST 7 kanalen, die o.a. wordt gebruikt voor de R617 ontvanger of FASST Multi voor de 8 tot 14 kanalen ontvangers.
     
  5. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Op7CH/multi had ik hem ingesteld en dat geeft de storing met FrSky ontvangers.
    Het antwoord van Futaba op mijn mail dat de rode led op mijn 617 knippert was: zoek het maar met Robbe/Ripmax uit.
    Voorlopig de zender weer op versie 4.0 gezet. Ik wacht het wel af.
     
  6. kenwood5000

    kenwood5000

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Vlaardingen
    Helaas ben ik hier ook tegenaan gelopen en heb dus V5.0 niet geinstalleerd.
    Volgens die norm hebben straks alle zenders voor de Europese markt dit probleem.
    Ik vroeg me eigenlijk af of het niet mogelijk is om de zender voor de USA markt geschikt te maken ?
    Want die hebben blijkbaar dat probleem niet.
    Ik kan niet echt terug vinden hoe ik dat de zender moet vertellen en of dat wel mogelijk is.
    En welke nadelen daar dan aan verbonden zijn.
    Misschien dat Corrien daar een antwoord op kan geven ?

    Niet elke update is blijkbaar een verbetering.

    Andre
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2014
  7. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Niet elke nieuwe Europese standaard is een verbetering... :D
     
  8. IcarusMuscae

    IcarusMuscae

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Op de grens van Brabant en Zeeland
    Allen,

    Ik heb het ook aan den lijve ondervonden! afgelopen zondag mijn T14SG geupdate naar v5 en daarna indoor gevlogen. Twee keer is mijn indoor toestel uit de lucht gevallen, omdat deze in het geheel niet meer reageerde. Er waren op dat moment ook een aantal quadjes aan het vliegen van Chinese afkomst.
    Ik zelf vloog in FASST mode met originele Futaba indoor ontvanger. De problemen doen zich dus niet alleen voor bij FrSky ontvangertjes, maar ook bij de Futaba R6004FF 2,4 Ghz.
    Voorheen heb ik hier nooit problemen mee gehad. Zelf met met meer modellen in de lucht. Ik ga proberen om de oude versie weer terug te zetten!!!!
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2014
  9. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    En dan geven we maar meteen het chinese spul de schuld. heb je met een spektrum analizer gekeken hoe het 2.4 spektrum er uitzag. Dan kun je zeggen of dat het probleem is. het kan net zo goed iemand zijn die met zijn telefoon naast je stond met hotspot aan.

    Heel eerlijk de nieuwe regels zorgen er voor dat er nog veel meer vliegtuigen uit de lucht gaan vallen.

    De zender maakt een beslissing op de grond of ze wel of niet op die frequentie moeten zenden terwijl het vliegtuig volledig ergens anders is.

    Bart,
     
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.510
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het is allemaal niet zo netjes. Zelfs al hadden ze alle Futaba ontvangers wel op de rit gekregen met een feilloze werking. Ze hadden minimaal een waarschuwing voor deze update moeten laten uitgaan. Op deze manier geeft het veel aanleiding tot veel ellende. Erg vreemd vind ik dat hun eigen originele FASST ontvangers ook niet compatibel lijken te zijn, normaal lijkt Futaba hier serieuzer mee. Ik ga mijn 14SG voorlopig maar niet updaten.
     
  11. Hanboot

    Hanboot

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jan D. Ik heb mijn T14SG een update gegeven. De download is vanaf de Robbe site gedaan. Daar waar de zender is aangemeld. Versie 5.0 werkt bij mij goed op alle type futaba ontvangers. Ik ben niet zo'n kloon liefhebber maar voor eenvoudige modellen gebruik ik een paar Frsky 4 kanaals ontvangers. Deze zijn ondanks het verhaal van Frsky niet betrouwbaar te binden met deze versie software. Werkt niet in zowel de 7Ch mode als op de Multi Ch. Er wordt wel gebonden maar er blijven foutmeldingen komen middels het rode led.
    Voor de eenvoudige modellen gebruik ik dan ook de S-FHSS ontvangers van Robbe/Futaba. Deze zijn aanmerkelijk goedkoper dan de Fasst. Voor mijn grotere modellen ga ik op zeker. Op de totaalprijs (en bouwuren) maakt het prijsverschil ook niet meer zoveel uit.
    Misschien heb je hier wat aan.
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Men moet de USA importeur van Futaba niet verwarren met Futaba zelf.

    N.P.S. waarschuwde al ergens, dat je moet oppassen met de updates, die je van de Amerikaanse site haalt. Hobbico, de USA importeur is namelijk uitsluitend verantwoordelijk voor haar eigen markt. De Europese importeurs hebben hun eigen update sites, vandaar dat Hobbico naar Robbe of Ripmax verwijst. Dit zijn de twee grootste EU importeurs.
    Als men problemen ervaart met de USA updates is er maar één advies: ga terug naar de vorige software versie. Zenders, die onder de huidige wettelijke eisen zijn goedgekeurd behoeven namelijk ook in de toekomst niet aan de nieuwe norm te voldoen.

    Robbe heeft een update server, waarop je je uitsluitend kunt registreren als je een Robbe product hebt. Als er met zo'n update wat mis is, is Robbe daarvoor verantwoordelijk en hoor ik het graag. Tot nu toe heb ik echter nog geen meldingen gekregen van Robbe of van eindgebruikers. Ik zal eens navraag doen.

    Uiteraard zullen problemen met vreemd-fabrikaat ontvangers worden verwezen naar de desbetreffende fabrikant. Daarvoor is Robbe of Futaba niet verantwoordelijk.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nog even een toevoeging op mijn vorige posting:

    de Werkstatt Leiter van Robbe is er wél van op de hoogte, dat er problemen zijn met vreemdfabrikaat ontvangers, maar kent geen meldingen van Fasst ontvangers met pakket verliezen tengevolge van deze update.

    Mijn melding wordt nu opgenomen met de ontwikkelafdeling en als het goed is krijg ik daarvan morgen het antwoord.
     
  14. FFSnel

    FFSnel

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Schiedam
    Kijk hier heb je wat aan !!
     
  15. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    Bedankt voor de reacties en het delen van de ervaringen.

    Ikzelf heb zowel frsky als futaba ontvangers waaronder enkele van de genoemde R6004FF indoor ontvangers. Ik heb de T14SG begin december gekocht als opvolger voor de T8FG waarna de T8FG door mijn zoon in gebruik blijft. De compatibiliteit van zowel de modellen als FASST waren doorslaggevend voor de keuze. Helaas gaat een software upgrade nu dus ten koste van de compatibiliteit en zal ik vooralsnog op versie 4.1 blijven (deze versie is zoals genoemd door Corrien na registratie bij Robbe beschikbaar).

    Ondertussen heb ik de vraag iets anders dan eerder geformuleerd bij frsky-rc.com neergelegd, en zie hier de reactie:
    In het antwoord word aangegeven dat er aan een oplossing word gewerkt, we moeten hiervoor wel even geduld hebben.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2014
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het antwoord van Robbe op de hier gemelde problematiek:

    bei der 5.0 Software der T14SG gibt es mit unseren Empfängern keine Probleme. Getestet mit R617 und R607.
    Lediglich die Fremdempfänger können das neue LBT nicht verarbeiten und funktionieren somit nicht.


    Vertaald: bij de 5.0 software van de T14SG geeft het met onze ontvangers geen problemen. Getest met R617 en R607.
    Uitsluitend de vreemd(fabrikaat)ontvangers kunnen het nieuwe LBT niet verwerken en functioneren dus niet.

    Op de vraag of de USA software anders is dan wat er op de Robbe server staat moest men het antwoord schuldig blijven.
     
  17. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > bei der 5.0 Software der T14SG gibt es mit unseren Empfängern keine
    > Probleme

    En dit valt natuurlijk weer op twee manieren te interpreteren.

    unseren -> onze, of te wel de fyzieke ontvangers die zij getest hebben ( even voor de duidelijkheid mijn futaba ontvangers zijn niet meer van Futaba )
    unseren -> alle futaba ontvangers op de wereld die Computable zijn.



    Ik zeg dit omdat ze gewoon negeren dat er ontvangers van futaba zijn die niet goed werken. Zie ander thread.

    Bart,
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zoals ik het lees is er uitsluitend getest met een R617 ontvanger en (een oude, niet meer verkrijgbare) R607 ontvanger. Op zich is dat vreemd. Deze ontvangers werken volgens het FASST 7 kanalen protocol. Zouden er dan geen ontvangers zijn getest die werken volgens FASST Multi?

    Je zou verwachten dat er geen nieuwe software wordt aangeboden als die niet uitgebreid getest is met alle typen FASST ontvangers.
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De suggestie, dat gemelde problematiek niet serieus genomen zou worden, vind ik niet echt terecht, integendeel. Van alle Futaba importeurs is Robbe in mijn ogen de meest serieuze, wat ook blijkt uit de terugroepactie van 7 jaar geleden. Waar alle andere importeurs het voldoende vonden om een controle-mogelijkheid bij de winkelier te bieden werden hier alle zenders teruggeroepen naar de servicedienst en voorzien van nieuwe software en/of nieuwe elektronica. Voor Nederland/België werd er zelfs een extra T12Z omgebouwd tot programmeerapparaat, zenders uit andere landen moesten naar Duitsland.

    Zodra bij Robbe de chef ontwikkeling weer beschikbaar is wordt er om een officiëel aanvullend antwoord gevraagd. Het officieuze aanvullende antwoord is alvast:

    - als er structurele problemen zijn, zijn deze er bij alle ontvangers. Hiervan is echter niets bekend.
    - op de Robbe server is voor de T14SG een andere software versie beschikbaar dan op de USA site en ook al gedurende langere tijd (V5.1).
    - het LBT protocol is al gedurende langere tijd geïmplementeerd in de meeste zenders. O.a. FASSTest werkt vanaf de introductie al met dit protocol, dit vanwege de aanvullende maatregelen die nodig zijn voor de telemetrie.
    - twee zendertypen uit het 7ch FASST segment zijn/worden niet aangepast, die worden opgevolgd door nieuwere typen.
    - vreemdfabrikaat ontvangers blijken wél problemen te hebben met het LBT protocol. Dat kan uiteraard alleen door de desbetreffende fabrikant worden opgelost. In ieder geval is FrSky serieus genoeg om zo'n oplossing te zoeken, hoewel dit wel even zal duren. Wat anderen doen is niet bekend.

    De hier op het forum gemelde problemen zijn afkomstig van downloads van de USA site en vermoedelijk ook nog uit drukbezette 2,4 GHz omgevingen. Daarnaast is het gehele probleem, dat - als ik het goed gelezen heb - enkele ontvangers met het 7ch FASST systeem af en toe een pakket-verlies melden. Als zodanig heb ik de vraag dan ook voorgelegd. Dit betekent nog niet, dat er een echt probleem is, maar alleen dat niet alle informatie voor 100% door komt. Bij draadloze systemen is dat eigenlijk doodnormaal.

    En nogmaals: je kunt je T14SG gewoon laten draaien op V4.0, ook in de toekomst. Alleen zenders, die vanaf volgend jaar worden verkocht moeten voldoen aan het nieuwe protocol. Uiteraard hebben alle fabrikanten zich daarop al lang voorbereid en is er uitvoerig getest. Je gaat nu eenmaal niet wachten tot problemen zich aandienen.

    :offtopic:
    Bij de ETSI 300.328 norm is het gebruikelijk, dat de nieuwe norm de oude niet meteen dwangmatig opvolgt. Er is steeds een periode geweest van een paar jaar, dat de voorlaatste en de laatste versie naast elkaar geldig waren. Dit om de industrie de tijd te geven om eventueel noodzakelijke aanpassingen te maken. Het was dus al twee jaar bekend, dat het LBT protocol zou worden opgenomen.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2014
  20. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Hallo allemaal weet hier ook iemand hoe ik mijn T14SG bij Robbe aangemeld krijg heb deze zender in september 2014 gekocht toen heb ik geprobeerd hem aantemelden maar
    kreeg steeds dat het serie Nr niet klopte en er zit toch echt een robbe sticker op,maar ik
    dacht laat maar ik download de software wel van de futaba side maar nu blijkt dat er toch verschil zit in deze software dacht ik ik probeer hem toch maar aan te melden maar helaas zelfde probleem.nu heb ik een mailtje gestuurd of ze mij wilden helpen maar helaas
    tot nu toe geen antwoord. Wie helpt mij?

    Gr Giel.
     

Deel Deze Pagina