Futaba t14sg versus de Graupner 24mz pro

Discussie in 'Model elektronica' gestart door patrickw, 14 okt 2017.

  1. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Hallo

    Vlieg zelf met Futaba t14sg en heb nu een paar keer de Graupner in de handen gehad .
    Gezien het gewicht ligt de Graupner fijner in de hand.
    En prijs van ontvangers met vario etc is ook gunstiger .
    Hangaar groeit gestaag door .

    Wie kan en wil wat ervaringen delen over de graupner ?

    Menu,gebruiks gemak ,plus en min

    Vlieg alleen vliegtuigen en zwevers .

    Mvg
    Patrick
     
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb beide zenders maar ze zijn beide echt niet mijn ding. Maar hierbij wat plussen en minnen.

    Wat plussen en minnen wat betreft de Futaba T14-SG.

    + Kastje ziet er goed uit, knuppels voelen fijn.
    + Lange gebruikstijd zender op acculading.
    + Betrouwbare werking, betrouwbaar mooi zendprotocol.
    - Wordt erg kaal geleverd zonder koffer in een kartonnen doos(je).
    - Alle onderdelen zijn gewoon duur. Zowel de zender als ontvanger en alle telemetrie onderdelen.
    - De capitatieve vliegwiel bediening is gewoon een vervelend ding, ik vind het een straf om mee te werken.
    - Menu's hopeloos ingewikkeld.. je blijft het handboek erbij nodig hebben. Er is zelfs een boek voor te koop die je helpen om relatief eenvoudige zaken voor elkaar te krijgen.
    - SD geheugenkaart zit er niet bij.
    - Geen speaker ingebouwd noch oortjes bijgeleverd voor de gesproken meldingen.
    - Gewone functies zoals throttle-cut werken anders als dat je gewend bent of dat je zou denken.
    - Erg vol en rommelig klein display.
    - Beperkt motorvliegtuigmenu, ingewikkelde zaken ook voor motorvliegtuigen vaak via het zweefvliegersmenu.

    Wat plussen en minnen betreft de Graupner MZ-24 pro.

    + Kastje ziet er goed uit, ik vind hem bijna voor de 'catwalk' lekker hip om te zien. Eigenlijk te mooi voor een brandstofvlieger.
    + Prima knuppels voelen goed, zijn knuppels met Hal sensors, onverslijtbaar.
    + Prijzen ontvangers en telemetrie zijn redelijk en niet echt duur.
    + Betrouwbare werking. FHSS protocol hopt over 75 frequenties. Bijzonder snelle binding.
    + Redelijk overzichtelijke menu structuur.
    + Complete levering met koffer, SD kaart, usb kabel, zenderkoord etc..
    - Vrij beperkte accu capaciteit, komt door het mooie kleurenscherm, relatief vaker en langer laden.
    - Scherm bij mooi weer soms lastig te zien.
    - Stylo voor de schermbediening is een los ding dus kan je makkelijk kwijtraken.

    En ik gebruik al jaren een FRSky Tararanis XD9 a. Een van de eerste die uitkwam. Goedkoop was slechts 140 pond bij Giant Shark. Ook betrouwbaar. Ik ben eigenlijk te lui om over te stappen en de Taranis kan ik bijna met mijn ogen dicht programmeren zodoende. Maar mooi is ie niet. Soms als ik in mijn mancave zit komen ze wel eens tevoorschijn die Graupner en die Futaba, dan denk ik, ik moet er eens wat mee gaan doen. Dan ga ik programmeren, verdwaal ik in de menu's om daarna gestrest/geïrriteerd de spullenboel weer snel in de doos te plempen en er een halfjaar maar niet meer naar te kijken. :) Ook modelbouwers hebben zo hun frustraties, het rijke bezit van veel is ook niet alles.:)

    Succes met de keuze en kies vooral wat je zelf prettig/belangrijk vind, veel plezier met de hobby.

    Groet Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2017
    patrickw vindt dit leuk.
  3. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Bedankt Aad
    Daar heb ik wat aan

    Taranis heb ik een blauwe maandag gehad .
    Maar totaal m’n ding niet dat open source.

    Met de T14sg vlieg ik nu nog ,
    Maar wil wel eens een keer wat anders en nieuws , van daar dat ik aan de Graupner dacht .
    Vanmiddag op de club weer even in de handen gehad en ligt wel verdomd fijn in de handen .
    Meer grip voor het dlg zwiepen .
    En dat die Voice sound hoorbaar is zonder oortje is ook wel een plus voor mij .

    Beetje een luxe probleem aan het worden .

    Zou zeker wel een meer waarde wezen dat het rand apparatuur een stuk goedkoper is dan Futaba

    Patrick

    Bedankt voor de respons
     

Deel Deze Pagina