Futaba T2HR

Discussie in 'Model elektronica' gestart door novec, 4 nov 2017.

  1. novec

    novec

    Lid geworden:
    29 mei 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    joure
    Ik overweeg een Futaba T2HR te gaan gebruiken om mijn K-Klasse tijdens de wedstrijden te besturen.
    Bewust kies ik voor een analoge fijnafstelling omdat ik dat prettiger vindt en zo voel hoe de stand van roer of zeil is.
    Via internet zie ik dat deze set soms met en soms zonder de twee S3003 servo's wordt aangeboden.
    Slechts zelden wordt dit op de website goed aangegeven en dus vooraf even goed navragen om teleurstelling te voorkomen. Vooral omdat Futaba zelf zowel in handleidingen als op hun webshop aangeeft dat de set inclusief is!!!!
    Maar wie heeft ervaring met deze set? Wat is ongeveer de reikwijdte van de R202GF ontvanger.

    Wie kan mij vertellen welke laadkabel ik erbij kan kopen. De laad plug aan de zijkant is anders, kleiner dan voorheen

    Thanks

    Steven
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Hoe een verkoper een "set" samenstelt en te koop aanbied is hun pakje aan. Futaba maakt een set en verkoopt die aan de wederverkopers. Zij kunnen er dan voor kiezen de servo('s) en eventueel nog meer onderdelen uit dat pakket te halen en die apart te verkopen. Dat moet dan natuurlijk wel duidelijk worden aangegeven! Het moet voor de koper duidelijk zijn wat hij/zij koopt en voor hoeveel geld. Als dat niet duidelijk is op de website moet je die verkoper daar op wijzen en om die duidelijkheid vragen. Wordt die duidelijkheid niet gegeven dan zou ik die website links laten liggen, maar dat is mijn persoonlijke visie!

    De reikwijdte van deze set is moeilijk te voorspellen omdat dit van vele lokale omstandigheden afhangt. In de vrije lucht zal de reikwijdte zeker een kilometer en misschien wel meer kunnen zijn. Op de grond is dat duidelijk veel minder. In het vlakke veld zonder obstakels en met "vrij zicht" tussen je model en de zender is die reikwijdte zeker 300 meter, mogelijk meer.
    Op het water kan dit ook gehaald worden maar daar zit wel een maar aan. Water absorbeert de 2,4GHz signalen heel erg goed. (Een magnetron gebruikt ook 2,4GHz om je maaltijden te verhitten). Het is dus zaak dat je er voor zorgt dat je antenne zo hoog mogelijk boven de waterlijn zit. Hou je hem benedendeks vlak boven de waterlijn dan kan de reikwijdte beduidend minder zijn. Mogelijk haal je dan zelfs de 100 meter niet eens. De meegeleverde ontvanger heeft een behoorlijk lange antenne dus zou het mogelijk moeten zijn om die door een plastic buisje (een limonaderietje?) omhoog te laten steken. Op die manier zou je de 300 meter zeker moeten kunnen halen.

    Welke laadkabel je moet gebruiken kan ik je niet vertellen, als alles goed is zal die kabel in het pakket zitten. Is dit niet duidelijk dan zal je daar om moeten vragen en zal de verkoper je dat moeten vertellen. O, maar dat heb ik al geschreven. ;);)
    Succes.
     
  3. novec

    novec

    Lid geworden:
    29 mei 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    joure
    Dank voor je heldere antwoord.
    Ik begrijp inmiddels dat er 4 verschillende sets worden aangeboden door Futaba. Die echter allemaal worden aangeboden met teksten zoals:
    Futaba T2HR FHSS 2.4 GHz
    Vaak staat niet of nauwelijks omschreven wat er wel of niet in de set zit. Bovendien geven ook de websites van Futaba zelf hier nauwelijks info over. Hoe moet je als consument dan vooraf weten wat er in de doos zit?
    Blijf het gewoon vreemd en erg onduidelijk vinden.

    Vooraf dus goed informeren bi de leverancier!!

    Dank

    Steven
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De verwarring zal wel komen doordat je bij diverse importeurs en/of winkeliers zit te kijken. Futaba werkt namelijk uitsluitend via importeurs, die allemaal hun eigen verkoop- en aftersales beleid kennen. Zo is de site www.futabarc.com van de USA importeur Hobbico.

    Voor Nederland is Ripmax de importeur en deze levert de T2HR uitsluitend zonder servos:

    http://www.ripmax.de/
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Over de reikwijdte van een 2,4 GHz ontvanger:
    Ik vaar ook met 2,4 gHz; met zeilboten, oorlogsschepen, werkschepen en "snellere" schepen.
    Sinds de overstap van 40 mHz naar 2,4 GHz (Futaba) alleen maar positieve ervaringen.
    Ik gebruik de R617RS ontvangers (en in twee modellen een Orange kloon) en heb het nooit meegemaakt dat mijn schepen "buiten bereik" waren.
    Zelfs de snellere schepen niet, terwijl die op volle snelheid soms een behoorlijke "roostertail" achter zich aan trekken.
    De positie van m'n ontvangers: meestal vlak boven de waterlijn, maar ik geen van m'n schepen heb ik een voorziening om de antennes naar boven toe te verleggen.
    Dus wat die reikwijdte aan gaat hoef je je weinig zorgen te maken.
    Netjes inbouwen, antennes haaks op elkaar onder het dek leggen en je kunt de hele vijver rondtoeren.
    En hoe vaak komt het voor dat je je modelschip verder weg stuurt dan 200 meter? Ik denk heel weinig, want dan zie je je schip nog wel, maar weet niet of je tegen de boeg of tegen het hek aankijkt...
     

Deel Deze Pagina