Futaba zender T8J geschikt voor scheepvaart?

Ik ben overgestapt van vliegen naar varen, en heb nog een nieuwe zender.
Nu zou ik deze willen gaan gebruiken voor het varen.
Nu is mijn vraag, kan je deze uitbreiden met meer schakelfuncties?
Ik hoor ook veel van Arduino, is dit toe te passen?
En hoe wordt dit toegepast?
Worden deze zenders hier meer voor gebruikt?

Bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
Hoi Marcel. Verstandige keuze. Een boot kan niet uit de lucht vallen.
In principe kun je met ELKE zender varen. Behalve wanneer deze op de 35mHz werkt; die band is alleen voorbehouden aan vliegers. Maar dat weet je als vlieger natuurlijk...

Ik vaar mijn functieschepen met een 7 en een 8-kanaals-zender.
Als voorbeeld: mijn Titanic heeft 3 motoren, één roer, twee rookgeneratorenen een uitgebreide geluidsmodule. Die wordt bestuurd meteen 8 kanaals zender. Zonder problemen. Je moet alleen een beetje creatief zijn... De 7-kanaals schakelmodule van Conrad is daarbij een goed stukje elektronica.
VSP-sleper Parrot: 4 kanalen voor beide VSP's, één kanaal voor de regelaar, een rookgenerator, navigatie- en sleepverlichting, draaibare schijnwerper en twee blusmonitoren. Bestuurd door 8 kanalen.
Los daarvan: je kunt ook de aloude "voorwaardenschijf" gebruiken. Dan kun je met twee servo's zonder al te moeilijke elektronische toestanden 16 aparte functies besturen, inclusief motoren die beide richtingen uit moeten draaien.

Arduino: binnenkort komt er in het blad "De Modelbouwer" een uitgebreid artikel over het gebruik van Arduino in zenders en ontvangers.
Mijn 7-kanaals zender is o.a. als proefkonijn hiervoor gebruikt; ik heb nu op één kanaal 8 onafhankelijke schakelfuncties.
Dus het antwoord op je vraag is: Ja. Je moet wel redelijk goed kunnen solderen.

Even geduld dus...

Roel, bedankt voor je reactie!
Ik ben benieuwd naar het "arduinoverhaal".
Dit ga ik zeker volgen, lijkt mij erg interessant!
Ik dacht nl. dat het nogal een probleem zou worden, schakelen op 2,4ghz.

Gr. Marcel

Waar kan ik wat meer info vinden over zo' n voorwaardenschijf?
Kan ik eigenlijk nergens vinden.
Ben benieuwd hoe zoiets werkt.

Een voorwaardeschijf is heel simpel:
Men neme een stevige kunststof schijf. Daar slijp/snij je aan de zijkanten uitholingen in. Vervolgens monteer je de schijf op een servo.
Rondom de schijf plaats je microswitches.
Nu is het de kunst om die switches zó te plaatsen dat op een bepaalde stand van de schijf steeds één switch schakelt. Daarmee kun je (afhankelijk van de grootte van de schijf) 2 tot wel 8 functies schakelen.
Nadeel: je kunt ze niet tegelijk schakelen.
Andersom kan natuurlijk ook: door op de schijf nokjes te maken, kun je de switches ook schakelen. Het is maar wat je prettig vind.
Simpel, het neemt alleen redelijk ruimte in.

... Nu is het de kunst om die switches zó te plaatsen dat op een bepaalde stand van de schijf steeds één switch schakelt. ...
Zie
nl.wikipedia.org/wiki/Gray-code

Meer plaatjes in de Engels-talige versie
en.wikipedia.org/wiki/Gray_code

220px-Enkelspoors-Graycode.svg.png
170px-BCD-Scheibe.png

Laatst bewerkt:
Ik snap hem, makkelijk zelf te maken.
Ik heb ook wel eens ergens op YouTube een schijf met drukknoppen zien staan.
Die met een Servo's met hefboom bediend werd.

Back