Hoi Marcel. Verstandige keuze. Een boot kan niet uit de lucht vallen.
In principe kun je met ELKE zender varen. Behalve wanneer deze op de 35mHz werkt; die band is alleen voorbehouden aan vliegers. Maar dat weet je als vlieger natuurlijk...
Ik vaar mijn functieschepen met een 7 en een 8-kanaals-zender.
Als voorbeeld: mijn Titanic heeft 3 motoren, één roer, twee rookgeneratorenen een uitgebreide geluidsmodule. Die wordt bestuurd meteen 8 kanaals zender. Zonder problemen. Je moet alleen een beetje creatief zijn... De 7-kanaals schakelmodule van Conrad is daarbij een goed stukje elektronica.
VSP-sleper Parrot: 4 kanalen voor beide VSP's, één kanaal voor de regelaar, een rookgenerator, navigatie- en sleepverlichting, draaibare schijnwerper en twee blusmonitoren. Bestuurd door 8 kanalen.
Los daarvan: je kunt ook de aloude "voorwaardenschijf" gebruiken. Dan kun je met twee servo's zonder al te moeilijke elektronische toestanden 16 aparte functies besturen, inclusief motoren die beide richtingen uit moeten draaien.
Arduino: binnenkort komt er in het blad "De Modelbouwer" een uitgebreid artikel over het gebruik van Arduino in zenders en ontvangers.
Mijn 7-kanaals zender is o.a. als proefkonijn hiervoor gebruikt; ik heb nu op één kanaal 8 onafhankelijke schakelfuncties.
Dus het antwoord op je vraag is: Ja. Je moet wel redelijk goed kunnen solderen.
Even geduld dus...