FVK Backfire

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door snauwaertj, 8 jan 2010.

  1. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Hallo beste medepiloten ;
    Voor aankomende vliegseizoen heb ik een Backfire van FVK besteld om wat fly ins en shows mee op te vrolijken. Aangezien ik voor maximum stijg en duiksnelheid wil gaan heb ik deze gevraagd met vol carbon romp en ééndelige vleugel. Ik mag mn aanwinst gaan ophalen in maart op de beurs van Karlsruhe of zoiets.
    Hacker, plettenberg en Freundenthaler zijn ook aanwezig op die beurs en nu dacht ik misschien mn motor-regelaar-lipo setup ineens ook te kunnen meebrengen. Alleen weet ik niet welke de beste motor of regelaar is voor deze machine.
    ik twijfel tussen:
    motor Plettenberg 220/37/A1P4
    Hacker B50-9S
    Neumotors 1512/1D/6.7
    MEGA ACn 22/30/1 3500rpm/V MEGA Planetengetriebe 5:1

    regelaar castle creation phoenix 180
    yge 160 FAI
    TMM 22418-3 EXPERT+

    lipos kokam 4s 4000 30c
    Neu 4s 4100EP 30c

    Wie weet wat de ideale combinatie is voor mn nieuwe aanwinst, of is er nog iets beters dat ik nog niet vermeld heb

     
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Beste is naar mijn mening de Pletti in combinatie met schulze regelaar 200

    zeker even goed kwa prestaties , maar stukken goedkoper is de Neu/CC180 combinatie, voor F5F gebruikt men meestal de 1509/1D denk ik.

    Hacker 9S past niet echt in het rijtje, evenals de Mega (goed , maar niet te gebruiken in (F5F) competitie)...
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hallo,

    Heel belangrijk is welke propellor je wilt gebruiken. Persoonlijk stel ik voor dat je een e-flight 17.5x17.5 met de juiste diameter spinner neemt. Kost misschien net een paar euro meer dan een RFM prop maar dan heb je tenminste een prop die niet kapot gaat.

    Hoe hard wil je die setup pushen? F5B vermogen? F5F vermogen? Iets anders?

    In jou lijstje van motoren staat er eentje verkeerd tussen, de vreemde eend uit het rijtje zeg maar. Dat is de Hacker B50-9S, deze is eigenlijk een beetje aan de kleine kant vergeleken met de rest. Je moet eigenlijk een "L" lengte hebben. Een 9S heeft een KV van 4100, een 6L heeft een KV van 4050 dus dat is ongeveer gelijk.

    Echter die andere motoren uit jou rijtje hebben een heel ander KV van 4875 voor de Neu, de Pletty is ongeveer gelijk aan de Neu, en dan nog 3500 voor de Mega maar met 5.1:1 vertraging wat hem eigenlijk een 4600KV motor maakt.

    Een Hacker B50-5L heeft een KV van 4830 en hoort daarmee beter in het rijtje thuis.

    All deze setups zijn F5B setups met 4S Lipo en de juiste prop. Misschien een beetje te veel van het goeie?

    Tevens dacht ik te lezen dat een Neu motor niet past in de romp? Dan ook de Mega waarschijnlijk niet.

    Mijn keuze zou zijn een Hacker B50-6L voor 263 euro bij Hoellein, of als je hem ergens anders goedkoper kunt krijgen. Met een CC Phoenix 180.

    Dat werkt gegarandeerd goed samen.

    Dit zou dan een krachtige F5F setup zijn, meer tussen F5F en F5B in.

    Groeten, jos
     
  4. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Hey, bedankt voor de info tot nu toe;

    Ik had graag de krachtigste setup mogelijk, voor zover de lipos dit kunnen verdragen. Maar aangezien je toch nooit meer dan 5 seconden gas nodig hebt mag je de burst waarde van de lipo gebruiken, of niet:confused:, een 30c lipo van goede kwaliteit laat toch gauw 10 sec bursts toe van 60c, of sla ik de bal hier verkeerd?:confused:
    Mijn keuze motoren waren opgaves van FVK zelf en Petr Janku (de ontwerper van de backf).
    De Neu 1512 was opgegeven door Petr dus zou, hopelijk toch, in de romp moeten passen. De spinner meet 38 mm en de motor 40mm, maar misschien dat de romp al meer dan 40mm meer aan het einde van de gearbox (veronderstel ik)
    De hacker B50 9s gaf FVK zelf op, maar ik vermoedde al dat dit een light setup was aangezien deze slechts een 16x16 ronddraait.

    Is de B50-6L dan de krachtigste keuze? En waar vind ik de e-flight 17.5x17.5 prop?
     
  5. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Ik heb de props al gevonden op eflight.ch natuurlijk :oops:
    Ze kosten inderdaad wat meer, een kleine 60 € om precies te zijn, maar zijn dan ook veel mooier dan de RFM'S. Bovendien wil ik niet weten wat er gebeurd met je toestel als één blad de wijde wereld kiest in volle motorloop.
    Dus een e-flight 17.5x17.5 word het vast en zeker al.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je een maximale power setup wilt, zou ik een hele andere kant opgaan en een 10S setup kiezen.

    Jos heeft hier al mee getest en ik meen dat een Duitser met een 10S setup en Scorpion motor op 100m/s vertikaal omhoog zat.

    Groet,
    Gerben
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    De Neu of de Plettenberg is de krachtigste keuze, echter moet jij je de vraag stellen of je dit echt wilt. Niet dat je die kracht niet wilt (altijd leuk) maar de kans dat dingen kapot gaan worden exponentieel hoger.

    Met echt F5B vermogen gaat er nog wel eens wat stuk helaas. Het wordt beter maar het is nog steeds niet helemaal 100% betrouwbaar.

    Je hoefd je over de accu geen zorgen te maken. Die zijn zo goed tegenwoordig, dat gaat allemaal best. Ook de motor is niet echt het probleem. De zwakke schakel is de regelaar.

    Persoonlijk als, ik in jou schoenen zou staan en de informatie hebben die ik nu heb vergaard dan zou ik je de B50-6L aan raden. Mensen hebben gewoon minder problemen met de 2 polen motoren.

    De B50-6L is ook geschikt voor F5B met 4S, 5S en zelfs 6S met een kleinere prop.

    Ga je voor de Neu 1512/1D dan zit je met 4S en de eflight prop op echt F5B vermogen. Zou ook goed moeten gaan. Maar wel extreem.

    www.eflight.ch
    propeller/spinner
    eflight props
    dan de juiste diameter

    Gr, Jos
     
  8. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Ik had ook al zoiets in gadachten ( 10S setup)
    Maar ik ben beperkt in accuruimte: l170 x b45 x h35mm
    Als de lipo niet hoger zou zijn dan 27mm kan er eventueel 48 brede lipo in.
    Nu heb ik al vele uren alle lipo merken uitgepluisd en nergens een 10S setup gevonden die ik maar enigzinds zou kunnen doen passen. Dus moet ik noodgedwongen een traditionelere setup nemen.
     
  9. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Jos;
    Meer dan 4s met deftige capaciteit is niet in de romp te krijgen.
    Dus de Neu word het !!!! :D
    Wat is dan de beste (minst onbetrouwbare) regelaar volgens jou?
    Is de TMM 22418-3 EXPERT+ een optie?
    Of is de nieuwe CC 180 beter?
    Op papier zou de eerste 206A current ankunnen, maar hij lijkt me zo goedkoop.
    En hoe doseer ik de gas best om de regelaar-aandrijving zoveel mogelijk te ontzien? In Korte gas-stoten van ..? seconden of de gasstick rustig vloeiend op en afbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zou een 8S setup niet passen?
    Je stroom daalt dan behoorlijk, je zit dan nog maar op 100A en je kan dan dus ook kleinere cellen gebruiken (2200 mAh)
    Motor is geen probleem, Plettenberg kan gewoon een 8S motor bouwen.
    regelaar zou dan een 130A kunnen zijn, een CC, Scorpion of Schulze moet het prima doen.
    De MGM Compro zou ik niet nemen, heeft wat rare dingetjes en ze zijn erg moeilijk te bereiken voor evt service.

    Gas niet op de knuppel maar op een schakelaar, dat belast de FETS in de regelaar het minst.
    3-5 seconden moet kunnen, maar dat ligt aan de motor/regelaar/prop combi.


    GJ
     
  11. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Nee meer dan 4s is kan je niet in l170 x b45 x h35mm krijgen, met meer cellen is er altijd iets die te klein wordt. Leg je er 2 achter elkaar worden ze te lang, neem je 6s worden ze te breed of te hoog. Een Krachtige 4S is mn enige optie.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat je dan hoger dan 200A moet om demo prestaties te krijgen.
    Regelaar moet dus een CC180 of een Schulze 18.200 worden.
    De CC180 schijnt 300A aan te kunnen en de Schulze 390A (volgens Schulze bij F5B gebruik).

    Als ik jou was zou ik eens op RCnetwork gaan vragen wat ze voor aandrijving aanraden.
    Daar zitten wel wat demovliegers.

    GJ
     
  13. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Demovliegen is veel gezegd hoor :-D
    Nee Ik heb een exite f5d van stratair, een sunracer van fvk ne een voodoo'tje en zou niet graag hebben dat de backfire zou moeten onderdoen in prestaties.
    Aangezien dit al een ietwat grotere vogel is zal hij soieso wat trager lijken dus er is maar één moanier om dit op te lossen WATTS :worship:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb al even voor je gezocht en gelezen.

    Backfire F5F - neuer 2,4m CFK Elektrosegler - RC-Network


    Stijgvermogen is niet super met een Neu op 4s.
    Er schijnen 6S Kokam 3200 in te passen.

    Ik heb de eerste 2 pagina's even doorgenomen en ik ga me steeds meer afvragen of de Backfire wel zo geschikt is voor het betere ramwerk.
    Ik denk dat een Raketenwurm in demoversie een betere keus is.

    Maar als je gewoon wat redelijk snels wilt hebben dan is de Backfire wel leuk.

    GJ
     
  15. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Mn Duits is niet zo goed (om niet te zeggen heeeeeeeel slecht)
    Ik kan verkeerd zijn maar de kokam die ze beschrijven zou deze zijn:
    KOKAM AKKUPACK 3200H5-6S 30C 22,2V (2C Ladestrom) - Akkus, Löten und Meßtechnik - Modellsport Schweighofer

    En hier zie je wat er zou inkunnen:
    www.f5b.cz/cs/show-file/2/ -

    hier zeggen ze dat 149x45x36 al lichtjes tegen de vleugel drukt en dus te vermijden is.

    Smaken verschillen en zijn onbetwistbaar, maar ik vind de backfire zoveel mooier (en een klein beetje groter) dan de raketenwurm.
    Bovendien zou het ook een show version zijn
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is 2x 3S packs achter elkaar.
    Inderdaad die 3200 cellen (die zijn beter dan de 4000).

    En hij is inderdaad veeeeel mooier dan de Wurm maar met zo'n grote vleugel en hoge A/R vraag ik me af hoe sterk dit kan zijn.
    De vleugel is maar 10mm dik.

    Ze kunnen zoveel verkopen als showversie, dat deden ze ook bij de eerste Stratair raketenwurmen en die klapten in de lucht uit elkaar.

    Maar het is zeker een mooi model!

    GJ
     
  17. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Als dit op 6 lipos kan, spreken we dan nog steeds over de neu 1512/1D/6.7
    met cc180 regelaar met kleinere prop dan de 17.5x17.5 of moet het dan een kompleet andere setup zijn?

    Hopelijk is de show version wat ze beloven !!
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben heeft gelijkt. Als het doel het meeste vermogen is, en zonder fik in de regelaar dan is het antwoord 10-12S !!!

    Echter passen die packs niet zo gemakkelijk in de meeste modellen. Ik heb 10S 1800mah in mijn F5B bak gekregen maar dat past ook net en in bijna geen enkeler andere F5B kist, zeker niet de Avionik B08, het model van dit moment.

    Als je moet kiezen tussen 4S 5000mah of 6S 3200mah dan maakt het weinig uit. Bijde accu's hebben het zelfde gewicht en de regelaars die in aan merking komen kunnen naar het schijnt met alle 2 opties overweg.

    Vergeet alsjeblieft de MGM, ik heb er hier 1 liggen en dit is al de 4de keer dat ik hem terug heb uit "reparatie" en hij doet het nog steeds niet goed. Ben er al een 18 maanden mee bezig geweest met die gasten in het oost blok.

    De reden waarom ik de B50-6L aanraad is omdat dit een 2 polen motor is en daarmee de regelaar naar het schijnt minder belast. Ik heb nog geen regelaar kapot zien gaan binnen F5B die aan een 2 polen motor zat. Ook is de 6L net iets minder heet dan de Neu en Pletty uit het lijstje. Dat lijkt mij verstandig. Het verschil ga jij echt niet merken.

    Je hebt het dan over een verschil van 30 seconde of 25 seconde totale motor loop tijd!!!! Slechts 2-3 seconde per keer! Je gebruikt dan net over de 50% capaciteit van je Lipo. Zo gaan ze lang mee. Moet je een keer go-around tijdens de landing dan kan dit zonder brokken.

    Zoals ik het zie heb je een keuze uit deze opties;

    Pletty + Schulze 200
    Neu + Phoenix 180
    Hacker + Phoenix 180
    Mega + ?!

    Andere combinaties zijn niet aan te bevelen.

    Of als je nog even kunt wachten, de Castle Creations ICE 200 is in aantocht. Maar dan is het nog maar de vraag of dit wel echt beter is.

    Jos
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er wordt niet gezegd welke motor erbij hoort, alleen dat er deze packs in passen.
    Als advies voor 6S wordt de Plettenberg gegeven.

    Over Neu motoren weet ik niet veel, daar moet je Jos voor hebben.
    Ik denk de 1509/1Y 6:7 op een 17x17 (dat staat op de Neu site).

    GJ
     
  20. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Jos;
    Neem ik dan de 1512/1D mit NeuGetriebe 6.7:1 op 4s
    of de NeuMotor 1509/1Y/6.7/S mit NeuGetriebe 6.7:1 op 6s

    4s 5000mah kan er btw niet in

    en gaan beiden dan met de cc180?
    met nog steeds de e-flight 17.5x17.5?

    De hacker vind ik niet performant genoeg
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2010

Deel Deze Pagina