Fw 190 a3 groot schaalmodel.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Dickie, 23 mrt 2011.

  1. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ik ook.
    Gaat toch meer tijd in zitten als ik gedacht had maar het einde is nu inzicht :).
     
  2. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ik begin nou toch een klein beetje te twijfelen over het zwaartepunt. Op internet staan verschillende dingen over 2de rij klink nagels op de romp en op de onderkant vleugel.
    Weet iemand waar het zwaarte punt hoort te liggen van de FW190 van Airworld?

    Heb Airworld gister al gemaild maar heb nog geen reactie gehad. Zal er ook niet komen ben ik bang in het verleden al een aantal keer wat geprobeerd te bestellen via airworld maar daar kreeg ik een maand later pas een reactie op:hammer:.
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2016
  4. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Klopt zo heb ik hem nu ook zitten. Maar er staat ook op rc network 20 cm vanaf de neus lijst met het hoogte roer 5mm down, en zo hadden wij het voor heen ook zitten kan me herinneren dat het hoogte roer altijd iets down stond bij ons?
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2016
  5. Dickie

    Dickie Guest

    Leon ga uit van die 150 mm maak de accu,s schuifbaar dan komen we er wel uit op de baan in Deelen die is lang genoeg.
    stop maar om hier je vragen te stellen er zijn nu eenmaal figuren die je het niet gunnen je weet waar ik het over heb.
    Stel je vragen op RC Universe, sms mij er anders over, de kist heeft altijd perfect gevlogen de FW 190 is nou eenmaal een moeilijke jongen om te landen.
    Wat dat betreft deed de 1:1 het ook zo You Tube staat er vol mee.
    En als de kist een paar mm down getrimd staat moet dat gewoon aangepast worden met zijn zwaarte punt.
    Uit de opnames van de kist zie ik geen staart hangende FW. integendeel.
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Gelukkig zijn er ook figuren die wel even mee willen denken ;)


    Ik heb bij de bouw van mijn Pitts het zwaartepunt met de volgende berekening doorgerekend. Mogelijk kun je deze berekening even gebruiken om een en ander na te rekenen? Dan weet je in ieder geval of je een beetje in de goede richting zit.

    http://users.telenet.be/aaxfly/retlaw/nwingcg.htm

    Bij mij moest het zwaartepunt na een proefvlucht verder naar voren geplaatst worden, maar dat komt waarschijnlijk niet omdat de berekening fout is, maar omdat ik met twee vleugels te maken had en daar ergens een rekenfout in gemaakt had. Heb de berekening nooit meer opnieuw gedaan omdat ik na de eerste vlucht het zwaartepunt proefondervindelijk goed heb gelegd en toen nooit meer heb teruggekeken.

    P.S. ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade!
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Leon.
    Voor de FW190 Meisterscale van mij daar geven ze op 5.3/4 " vanaf de voorlijst, 14.4 cm dus en op rcnetwork vliegen de meeste met 12,5 cm vanaf de voorlijst 5" dus.
    Aangezien deze exact dezelfde schaal zijn en volgens mij ook dezelfde vleugelprofielen, zou ik op 14cm beginnen en dan vermoedt ik dat jij de kist lekker vind vliegen op 15cm.
    De mijne is bijna gereed om te maidenen, moet nog in de lak en wat kleine dingetjes nog.
    Ik heb een CG van 15cm staan, moet goed komen.
    Ger.
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    Fraggy en Ger bedankt voor de reaktie:

    Ja Ger, Leon moet het nu zelf doen, we hopen het Donderdag uit te proberen, Leon is net weg koffie drinken en bij praten.
    Fraggy wil je er een keer bij zijn, kan allemaal laat het maar weten.
    De opmerking van mij is niet voor iedereen bedoeld.
    maar er zijn een aantal personen die zich nogal negatief uitlaten over ons, ze zijn bij ons bekent vandaar dat we wat voorzichtiger zijn geworden op openbare forums.
    We plaatsen wel films enz.
    En de mededeling waar het zwaarte punt ligt, als het goed is weten we het eind van de week.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2016
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Tsja dat negatief uitlaten kennen we . Wij hebben helaas ook van die leden en die zijn niet voorzichtig op openbare forums . Dat is jammer .
     
  10. Dickie

    Dickie Guest

    klopt Serge ik ken ze ook die de teksten laten vegen, helaas van alles is een back up, maar waarom reageer je zo, voel je jezelf aangesproken.
    maar ik stop hiermee je loopt dan wel weer de grote onschuld te spelen maar onder tussen.
     
  11. Dickie

    Dickie Guest

    Nog even doorbijten Ger: kun je samen met Leon de show maken, 2 FW190 met ster motoren.
    Dat wordt weer dik genieten.
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ja Dick, Ik ga hem eerst vliegend maken, opfleuren komt later wel en ik denk dat ik dan ook wat gemotiveerder ben.
    4 jaar voor een kissie bouwen???? Heluup ik wordt oud.
     
  13. Dickie

    Dickie Guest

    Ger het zwaartepunt ligt op 20 cm van de neuslijst volgens H.D. Reisert. Airworld
    Leon heeft vandaag bericht gekregen

    groeten
    Dick.
     
  14. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Zwaarte punt is ook duidelijk dus accu moet nog iets verder naar voren :).

    Het gene wat rest is alleen nog kleppen stellen, proefdraaien en afstellen
    Had al wat op internet gevonden over de klepspeling.

    Valve rocker pivots and pushrod ends should be lubricated once daily before flying with a drop of oil. No need to over-lubricate. We recommend the valve clearances be checked every hour of operation. Valve clearances should be checked between the valve tip and rocker pad ONLY when the engine is cold. Remove all spark plugs. Be sure each cylinder has reached TDC and the valves are fully closed. You may need to apply slight pressure to the rocker arm to insure the pushrod lifters are seated fully against the cam base circle. Using a 0.007” feeler gauge between the rocker pad and the valve tip, adjust for slight drag by loosening the locknut and rotating the valve adjuster. While maintaining the valve adjusters position, tighten the locknut.​

    Dit zijn inches en dan kom ik uit op ongeveer 0.02mm. Dit morgen even afmaken en dan volgende week de motor aanslingeren.

    Gr Leon
     
  15. Dickie

    Dickie Guest

    Hallo Leon goed bezig: ik ben benieuwd naar alle werkzaamheden.

    groeten

    Dick.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2016
  16. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Toch een foutje gemaakt met omrekenen van inches naar mm.
    Dit is het juiste antwoord: 0,007 Inch [in] = 0,177 8 Millimeter [mm]
     
    Dickie vindt dit leuk.
  17. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Vandaag kleppen gesteld :)

    En nog wat kleine dingen gedaan.
    uitlaatjes opmaat gemaakt voor de engine cowling
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een geleider gemaakt voor de choke zodat deze minder gaat trillen.
    [​IMG]

    Past mooi zo dacht ik.
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    Van de week late dienst dus de re-maiden gaat niet lukken, proefdraaien staat wel op het lijstje deze week.
    En dan volgende week moet het gebeuren en gaat hij weer op jacht door de lucht.

    Gr Leon
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Leon we wachten in spanning af.
    Leon J zij vanmiddag nog dat het weer eens tijd werd dat jullie samen weer een rondje gingen vliegen.

    Gr Dick.
     
  19. Dickie

    Dickie Guest

  20. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Vandaag een poging gedaan om de motor te starten geen succes. Na ongeveer 300 keer hengsten nog geen kick. Alles na lopen
    -Brandstof wordt mooi aangezogen met de choke.
    -lampje van de ontsteking brand.
    -bougie der uit geen vonk!! BINGO!

    Toen maar weer afgebroken en op de hobby kamer verder zoeken. Alle kabels zijn goed aangesloten niks hangt los alle lampjes branden.
    Accu door meten 3.8V is een 4cellen NiMH zou toch minstens 4.8V uit moeten komen(gister opgeladen). Ben bang dat deze accu het niet meer gaat doen.
    Vandaag even kijken of ik nog ergens een 4cellen NiMH pack vandaan kan toveren.

    GR Leon
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016

Deel Deze Pagina