Dag, Ik heb dus (nog steeds) een Futaba FX-18 zender. Stel dat ik daar de servo-uitslag van een bepaald kanaal op max zet (125%), en ik sluit op dat kanaal ook een intelligente (!) V-kabel van SM aan, en zet in die kabel de uitslag ook op 125%, heb ik dan uiteindelijk een uitslag van 156%? Uiteraard ga ik dat ook testen. Maar ben gewoon zo benieuwd! jan.
Jan, ik denk het niet, dan zou die intelligente V kabel de pulstijd verder moeten veranderen. Je hebt ook een maximum aan pulstijd die de servo kan "zien". Het beste kan je even Stefan Merz even mailen of bellen, die kan je meteen antwoord geven. GJ
Dat kan ook, maar ik ga het eerdaags gewoon proefondervindelijk vaststellen (heb nog van die dingen liggen). jan.
Ja. Maar voor ik dat verhaal naar het Duits of Engels vertaald heb, en gemaild etc., zijn we een kwartier verder. Op zich wel benieuwd wat hij ervan denkt . . . jan.
Uit www.sm-modellbau.de/V-Kabel-2 Blijkbaar past de v-kabel de pulstijden (behoorlijk) aan, dus wat Jan vraagt is niet uitgesloten. De vraag is wel of maximumwaarden in de v-kabel en/of servo roet in het eten gooien. Scheelt wat typewerk, alleen nog even de kromheden uit de vertaling halen: translate.google.nl
Da's jammer. Ik had hoop langs deze weg de uitslagen van de ailerons op de Strega kunstmatig te kunnen vergroten. Niet dus. jan.
Hoe groot wil je de uitslag dan hebben? Bij een kist als de Strega zou een uitslag van 6mm naar boven en 6mm naar beneden genoeg moeten zijn om hem lekker te kunnen sturen. Het is een redelijk snelle kist dus je wil geen echt grote uitslagen. Bij een pylonracer is 3 a 4mm soms al genoeg om hem relaxed te vliegen. GJ
Ik maak me vooal zorgen om de situatie vlak na de start, als er dan gecorrigerd moet worden. Nog maar weinig wind om de toch al nie zo grote roertjes . . . Als 'ie eenmaal vliegt is er inderdaad niet zoveel aan de hand . . . jan.
De start is vaak een fase waarin je de neiging hebt te oversturen. Zou me geen zorgen maken dat je te weinig hebt. De roeren zijn ruim voldoende bemeten voor een vlotte zwever. Ben het helemaal met G-J eens. Voor een op-en-top mad-flight kunstvlucht zwever zou je meer oppervlak kiezen, maar zelfs voor een schaal kunstvlucht zwever zou je dat niet willen. In de laatste RC-Soaring digest staat een mooi verslag van een zweef-kunstvlucht wedstrijd in Zuid-Afrika met veel fraaie foto's. http://www.rcsoaringdigest.com/
Mijn ervaring is dat als je direct na de start grote uitslagen wil maken hij dan vrij makkelijk overtrekt en dan doe je niets meer. Gewoon zorgen dat je genoeg snelheid (en power) hebt bij de start. Eventueel bij de eerste paar starts een bungeestart, je kan vast nog wel ergens voor, onder de romp een mooi verwijderbaar haakje maken. Een bungee start geeft wat meer zekerheid. Vroeger gooide ik kisten waarvan ik twijfelde of ze wel konden vliegen eerst van de duinen af, dan heb je hellingwind en kan je ook aanduiken om snelheid te maken. Hij is wel verdomd mooi aan het worden!! Zonde om mee te vliegen. GJ
Het lastige is natuurlijk ook dat je 'm niet goed kunt vastpakken, agv. die grote luchthapper aan de ondertzijde van de romp . . . Ik heb ook nog zo'n startwagentje staan, voor grote zwevers met een grote (klap)prop op de neus. Ook nog een optie, om 'm daar op te leggen. We gaan het tzt. allemaal zien. jan.