Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 25 okt 2014.

  1. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    met die Multiplex stekker lijkt me een safere optie Peter:).

    Dit is toch wel een hele mooie kist aan het worden hoor.

    Succes met de laatste loodjes.

    groet


    Terence
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Mooie roerhorentjes heb je daar van Gabriel.
    Heb eens op zijn site gekeken, maar kan niet opmaken of de prijs per stuk is, of ze verpakt zijn per paar.
    Zou er ook willen bestellen voor de Fauvel die ik aan het maken ben.
    Mag best wat sterkers zijn.

    Johan.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De schroeven zijn niet zwaar aangedraaid want anders zou je het servo gewoon door de buitenhuid van het stabilo hebben gedrukt. Het is puur voor fixatie. Het servo ligt klemvast in een uitsparing en kan dus niet zijdelings verschuiven. De schroefjes moet ik nog borgen...Dus geen zorg voor beschadiging van het servo. En ik heb dit bij vorige modellen ook gedaan er daar gaat het nog steeds goed.
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De verpakkingen zijn allemaal per stuk. Dus ongeveer 5 euro per hevel. Het is mooi en degelijk spul en heeft geen speling. Zelf maken zou natuurlijk ook kunnen maar ik heb mijzelf verwend...:rolleyes:
    En nog een tip; Ik gebruik Graupner DES servo's. En daarvoor moet je Futaba hevels bestellen...;)..(logisch toch?)
     
    Johaver vindt dit leuk.
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ben nu begonnen met het afmonteren van de diverse onderdelen. Ik ben van plan om een eerste proefvlucht te gaan maken voor het aanbrengen van de definitieve laklaag en schaaldetails. Dus misschien moet alles er nog een keer uit maar dat zien we dan wel weer. Om te beginnen het landingsgestel en de sleepkoppeling.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De demper werkt geweldig! Je moet behoorlijk kracht zetten om hem in te drukken. (In theorie 200 Newton..) Zo worden alleen de harde klappen opgevangen en loopt de demper niet vroegtijdig tegen zijn aanslag.
    Voor de sleepkoppeling heb ik een DES707 BB MG gebruikt. Die doet 150 Ncm bij 6 Volt. Dat moet genoeg zijn!
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2016
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Vervolgens de stuurdraden voor het richtingsroer gemonteerd:
    [​IMG]
     
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De borging van de scharnierpennen van de hoogteroeren was ook nog een (klein) vraagstuk. Ik heb 2 mm koolstof gebruikt voor deze pennen. Ik wil de roeren demontabel houden dus de pennen konden niet gelijmd worden. Ik heb de volgende oplossing gevonden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik neem aan dat de foto's voor zich zelf spreken. Het boutje drukt de scharnierpen vast....simpel..!;)
     
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Hoog tijd voor een vervolg van de bouw van de Goevier. Het Pinksterweekend nodigde niet echt uit om lekker te vliegen. En ik had nog een mooi klusje liggen; de beglazing van de cockpit. Dit is voor de Goevier de zgn. "kers op de taart". Een vakwerk met kleine ruitjes. Heerlijk retro! Het overgrote deel van de cockpit ruiten is gewoon enkelzijdig gebogen, dus knippen en bevestigen. De 2 ruitjes op de hoeken zijn echter dubbel gekromd. Dus heb ik hiervoor de cockpit verknipt die Schneider had meegeleverd.
    Alle ruitjes zijn bevestigd met kleine messing schroefje m1,7. Ik heb gaatjes geboord met een 1,5 mm boordje. Vervolgens kun je de schroefje er zo in draaien. (toegegeven; met gebruik van een leesbril )
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    reing, aurectar, Terence en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi stuk werk hoor!!!

    groet


    Terence
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Bedankt voor het compliment Terence!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De cockpit is nog niet geheel compleet. Zoals op onderstaande foto te zien is moeten er op de buitenkant nog aluminium strippen aangebracht worden. Nu heb ik al een stukje litoplaat weten te bemachtigen. (0,3 mm dik) Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik deze strippen ga aanbrengen. Een optie is om gaten in de strip te boren met de zelfde diameter als de bootkopjes en vervolgens de strip gewoon te lijmen. Hierdoor worden de boutkoppen verzonken in de strip. Wordt wel heel nauwkeurig meten en wellicht lastig boren. :confused: We gaan het proberen!
    [​IMG]
     
    aurectar en vissermax vinden dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Duidelijk merkbaar is hier ook de niet altijd cleane oppervlakte van de real scale vintage toestellen.
    Kwestie van niet heiliger te willen zijn dan de Paus.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Strip op juiste breedte snijden, diameter van knopspeld net achter de kop meten, die diameter gaatjes boren, doosje knopspelden verknippen.

    Strips met alleen maar spelden vastzetten.

    Dan heb je het mooi schaal!

    Succes!


    jan.
     
  16. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Jan,
    Het punt is dat het cockpitglas al met boutjes vast zit. Ik kan 2 dingen doen;
    De boutjes weer losdraaien en de strip ook met de zelfde bout vastzetten. Of de boutjes laten verzinken in de strip. Ik denk overigens dat kopspelden niet schaal zijn. De diameter van een kopspeld is ongeveer 1 mm. De Goevier is schaal 1:3,5. Ik schat dat de diameter van de boutkoppen in het origineel tussen de 6 en 8 mm zijn.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Spijkertjes met bolle kop?


    jan.
     
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik denk dat je hiermee best in de goede richting zit als de kop iets van 1,5 a 2 mm moet zijn.
    Liep toevallig laatst in de Gamma bij de afdeling spijkers en daar heb je van die fijne 0.8 mm messing/koper spijkertjes e.d..

    Beetje zoals dit:
    https://www.toemen.nl/spijkers-koper-08x10mm-50gr-p-2491.html

    Of simpeler en zoals jij bedoelde denk ik zoiets:
    http://www.hornbach.nl/shop/Rondkopnagel-vernikkeld-1-x-12-mm-50-stuks/3875533/artikel.html
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Neem even contact op met deze modelbouwzaak (bellen!). Die hebben meer dan je lief is.
    alu/koper/.... kort/lang/dik/dun noem maar op.
    Catalogus "Bouten en moeren" vanaf pagina 97.
    http://www.sauerbiermodelbouw.nl/
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Trouwens, boutkoppen en popnagels e.d. worden normaliter toch gewoon gesimuleerd door een drupje lijm?
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina