gaatjes in banden

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door emielstroeve, 26 aug 2011.

  1. emielstroeve

    emielstroeve Guest

    al veel over geschreven volgens mij, maar waarom plakken we gewoon niet alle gaten dicht in de velgen en tapen we onze banden zonder er extra gaten in te maken.

    Wat gaat er dan fout? Ze bollen nauwelijks meer op en dus is er geen luchtstroom nodig, of zie ik het verkeerd?

    ajuus
    emiel
     
  2. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    ik heb er een stukje over gevonden op pkracing: Als de temperatuur dan veranderd, blaast een band op, of kan zelf naar binnen gezogen worden. Wedstrijdrijders hebben daar een truuk op: ze maken een klein gaatje in de velg en/of de band, zodat de lucht kan ontsnappen en de band niet beinvloed wordt door temperatuur verschillen.
     
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    zonder gaatje stuiteren je banden omdat de lucht er niet uit kan
     
  4. emielstroeve

    emielstroeve Guest

    hoeveel zet lucht uit of krimpt als je de temperatuur veranderd? een procent of 10? dat kan die band toch best wel hebben?

    stuiteren? als ik met m'n vingers de gaatjes in de velg dicht hou, dan kan ik nog net zo makkelijk de band indrukken, dus de 'vering' blijft gewoon hetzelfde, ongeacht of de lucht eruit kan of niet.

    ps. ik test dit allemaal met grote series 40 MT banden van proline. daar gaat het misschien wel wat makkelijker mee.

    ajuus
    emiel
     
  5. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    plak van 1 band met velg ALLE gaten dicht met plakband of zo en laat die maar eens vallen.
    dan zal die band met velg gewoon stuiteren.
    en doe het dan maar eens met een band met velg MET gaatjes.
     
  6. emielstroeve

    emielstroeve Guest

    ik blijf natuurlijk doorvragen (ben nieuw in dit vak) niet omdat ik het niet geloof maar omdat ik wil snappen waarom dingen zijn zoals ze zijn.

    stuiteren: voor het opvangen van klappen heb ik toch vering in de auto? en de band zelf vangt ook wel wat op.

    heb de proef nog niet gedaan, ze liggen nu even te drogen om getaped te worden. morgen ga ik de stuiterproef doen.

    ajuus
    emiel
     
  7. basgarnaat

    basgarnaat Guest

    misschien stom hoor maar in een autoband/velg zitten ook geen gaatjes.
    ( 1 gaatje ja om lucht in te doen):)
    daar is het ook zo dat een band warm en koud wordt en dus uitzet en krimpt, maar ik denk dat dat zo minimaal is dat je het niet echt merkt
     
  8. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Het gaatje in de velgen van bv. een 1:8 auto zitten er niet voor niets in. Als je op hoge snelheid rijdt, normaal gesproken zal de band zwellen, waarvoor meer lucht nodig is, anders zal de band vacuum zuigen, en nadelig vervormen, wat weggedrag niet ten goede komt?
    Met dichtgeplakte velgen zal je waarschijnlijk de banden eerder van de velg scheuren, of erger, de band zelf scheuren.
    Auto banden hebben een hele staal gordel, en zijn niet van de slappe compound rubber gemaakt als RC banden.

    Maar in dit geval: als je nog een paar oude banden hebt: probeer het, en laat het ons weten, maak foto's of filmpje, dan is het voor iedereen duidelijk

    Groet,

    Edwin
     
  9. emielstroeve

    emielstroeve Guest

    edwin,

    dank je, dit is een reden die ik snap. De vraag is nu dus hoe mijn banden zich opbollen als ze getaped zijn.

    eerste conclusie is wel dat ik geen gaten in mijn banden ga maken. Dat eventuele zand komt toch niet voorbij de inlay richting uitgang ;-)

    eerst maar een tapen, dan testen en kijken hoe de bolling zich ontwikkeld.

    ajuus
    emiel
     
  10. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    laat maar een filmpje zien bij de test, ik ben wel benieuwd.
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven

    doe jij hetzelfde met autobanden als met rc banden ?


    als banden voorzien zijn van tape zal de bolling (balloneren) een heel stuk minder zijn maar dat heeft totaal niets met de gaatjes te maken.

    had je het trouwens al geprobeerd om de gaatjes af te dichten ?
     
  12. emielstroeve

    emielstroeve Guest

    om de discussie toch een beetje levendig te houden, hierbij 1 van de vele youtube filmpjes waarbij bij deze het verschil tussen wel/niet tapen heel aardig te zien is.

    mijn conclusie is dat als je goed taped er geen lucht in- of uitlaat meer nodig is tgv dat balloonen.

    dus gaatjes in de velg kunnen ook dicht? Ga nog even op youtube zoeken naar een filmpje.

    ajuus
    emiel
     
  13. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Misschien een oud topic maar als je gaatje in de velg dichtmaakt zul je ze volgens mij toch ergens anders moeten maken,
    ik heb begrepen dat de lucht ook uit de banden moet kunnen als de auto neerkomt van het (hoge) jumpen. teveel spanning op de banden kan ook de lijm breken.
     
  14. HenkNV

    HenkNV

    Lid geworden:
    29 okt 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Heinkenszand
    Wat een geleuter, gaatje's in velg en/of bandje, over welke inhoud gaat het.
    Kies lekker voor gaatjes of geen gaatjes en stop met semi intellectueel geschrift!
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Uiteraard is de keuze om welke reden dan ook geheel vrij en hebben we allemaal onze ervaringen maar reageren op een 7 jaar oud topic maakt een dergelijke post wel een beetje onnodig.
     

Deel Deze Pagina