gamebird 'trilt'

Discussie in 'Model elektronica' gestart door corvl, 30 aug 2003.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    hallo,

    Ik heb sinds een paar maanden een 'gamebird' en had er geen problemen mee. Sinds kort trilt de besturing een beetje d.w.z. als ik ga kalibreren onder windows XP en kijk naar de 'raw data' en als de knuppels niet bewegen is er wel een verandering van 2 tot 4 % op alle kanalen (hele snelle trillingen).
    De gamebird heeft aan gameport aansluiting waar een adapter op zit voor een USB-aansluiting.

    Heeft iemand een idee hoe dit komt, en wat een mogelijke oplossing is ?

    Of is dit een 'ingebouwde' functie om storing te simuleren :D

    De gamebird had dit probleem ook toen ik deze aansloot op mijn gameport aansluiting (oude computer), maar toen ik de USB-adapter ging gebruiken op m'n nieuwe computer had ik dit probleem niet meer.......tot eergisteren.

    (op mijn nieuwe computer zit geen gameport aansluiting meer, dus ik kan nix meer testen zonder de USB-adapter)

    Thanx, Cor
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Cor,
    Dit komt doordat de computer op een elektronisch heel simpele manier de gamepad uitleest. Geen twee metingen van de computer zijn hierdoor hetzelfde wat die variatie tot gevolg heeft.
    De schrijvers van de programma's moeten hier rekening mee houden om er geen last van te hebben. Soms is het zelfs in te stellen, meestal noemen ze het "Dead time" of Dead band" of iets in die richting. Als je dit ergens in een menu van je programma vindt moet je de waarde hoger maken om minder last te hebben.
    Er is wel een nadeeltje, je stuurbewegingen worden hierdoor ietsje trager.
     
  3. Guest

    Guest Guest

    De eerste force-feedback gamebird is born... :lol:
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    thanx ernst...

    ben nu erg druk in het programma "real flight" aan het zoeken naar zo'n functie "dead time/band" ;-)
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik geloof niet dat je dat in realflight gaat vinden.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    hmmm......
    zijn er andere oplossingen ?
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik had hetzelfde probleem met de standaard gamepoort, ook reageerden de kanalen op elkaar en er was daardoor niet mee te vliegen. Het was over toen ik de gamepoort op de geluidskaart gebruikte. Het lijkt daarmee iets met kwaliteit van de gamepoort electronica te maken te hebben dus dat komt overeen met wat Ernst uitlegt.

    Ik gebruik voor m'n notebook ook zo'n USB converter, daar trilt het ook iets meer maar ik heb er geen last van. Probeer het met die converter eens op een andere non clone PC...
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Rob >> het is een sony notebook , een van de laatste nieuwe. Ik vraag me alleen nog af waarom deze het vorige maand goed deed en sinds een week of wat nu trilt ??
     
  9. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Heb je onlangs nog extra dingen aangesloten op de usb poort, of de gamebird in een andere poort aangesloten?
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    nope....niets in de tussentijd aan veranderd ;-(
     

Deel Deze Pagina