gamma platen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door R2D2, 26 mrt 2014.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Gewoon op voorraad bij Gamma :

    upload_2017-6-27_17-45-11.png

    upload_2017-6-27_17-46-6.png
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Okay, da's mooi! :thumbsup:

    Gaan we eerdaags naar kijken.

    Bedankt!


    jan.
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    niet helemaal waar. buiten het feit dat gamma voordeelbonnetjes niet bij de karwei gebruikt kunnen worden en vice versa, heeft de gamma het triplex in 3mm, en de karwei heeft het in 4,3mm. Bij ons in hengelo zijn de platen bij de gamma over het algemeen nogal krom en de karwei heet ze doorgaans mooi recht.
    Dit is zomaar een voorbeeld , de hardhouten triplex platen hebben ook wat andere diktes. Een "=" lijkt mij niet op zijn plaats dus.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bauhaus eens nalopen Bauhaus is vlak bij de "Ikja". Kon er in ieder geval mooi terecht voor West-Epoxy en mooie weefseltjes (yacht afdeling). Ook hadden ze glaspoeder (micro balloons) om epoxy in te dikken of er goed schuurbare plamuur van te maken. Ik vond het er beter toeven dan in het Groninger museum... ik kon er wat mee!
    Wellicht ook wat houtwerk...
    ik kwam er niet meer aan toe...
    K'rêg gewâohn last van het Stendhal sydroom... (hyperklusturemia)
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2017
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb geregeld 3mm triplex nodig voor laserwerk, en inderdaad, niet zo makkelijk om aan te komen.
    Gamma en andere doe het zelvers hebben (als er al iets geschikts tussen zit), vooral mindere kwaliteit.
    Bij Cras (Heule, België, maar wellicht ook andere vestigingen) is er 3,6 of 4mm dacht is, mooie kwaliteit. Krom kun je nooit helemaal vermijden helaas. Luchtvochtigheid, warmte.. kan al voldoende zijn bij zo'n platen. Rechtop stockeren helpt zeker niet.
    Maar, net heel goeie 3mm (berk meen ik) triplex gevonden. In praktijk 3,2mm, maar dat is nog ok voor mij. Houthandel Vercruysse in Gullegem. Woon je verder, altijd moeite waard eens te informeren, ze leveren ook (wellicht niet overal ;)).
    Ik koop steeds volle platen voor het werk, in deze dikte is dat 1200x1200mm dacht ik.
    3mm blijkt inderdaad om één of andere reden niet (meer) courant...
    Indien sterkte en gewicht er minder toe doet, is MDF van 3mm mogelijk een alternatief.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Trouwens: in houthandel doorgaans goedkoper dan in gamma, brico, hubo.. En betere kwaliteit.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Gamma verkoopt timmerplaat, dat is een soort balsa-triplex. Ik snijd het met een hobbymes. Het heeft zijn eigen toepassings-gebied.
    Als je 3 mm berken triplex wilt moet je inderdaad niet bij Gamma zijn. De betere doe het zelf zaken / houthandels verkopen het.
    Over Het algemeen is het heel goedkoop, wel even zoeken naar een mooie rechte plaat.
    Wil je nog betere kwaliteit (sterker/ maar ook veel zwaarder) dan kom je uit op vliegtuigtriplex dat o.a verkocht wordt bij de modelbouwwinkels.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Wat Gamma verkoopt is een matige kwaliteit populieren triplex.
    Platen vaak krom en slechte plekken.
    Ik koop het tijdens Prowing bij de www.balsabar.de
    Die kwaliteit is uitstekend en de prijs is ook goed (niet veel duurder als Gamma).
    Een plaat 1000 x 500 x 3 mm kost 6,28 euro (pappelsperholz)
    Verkrijgbaar in diktes van 3 t/m 10 mm
    Ook hun berkentriplex is zeer goed en zeer goedkoop. (grote plaat 0,4 mm vliegtuig triplex gekocht voor paar tientjes).
    Dichter bij huis verkoopt RBC kits ook goed materiaal.
    Een plaat populieren triplex kost daar 6,50 euro.
    In feite goedkoper als de Gamma omdat je daar wel een een stuk moet weggooien vanwege de slechte kwaliteit

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2017
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ik heb ondertussen een plaat van de Gamma (heb er hier niet meer over gepost . . .) en vind de kwaliteit voor die prijs eigenlijk best okay.

    Zie verder het topic over de Bird Dog.


    jan.
     

Deel Deze Pagina