gas/rem servo blijft stuk gaan

hoi ,

ik heb deze avond (alweer ) nieuwe servo aangekocht van 6kg voor gas/rem voor een anssman vapor 4.6 het probleem is na 10 min dat deze stuk gaat terwijl mijn servo voor de directie gewoon blijft werken ( 9kg)
van het zelfde merk
weet iemand raad ? :confused:

Je EPA instellingen staan gewoon niet goed. EPA, google er maar eens op, staat voor eindpunten van je servo. Op goedkope zenders is dit overigens vaak niet goed af te stellen. Wat er eigenlijk gebeurd is dat je servo harder en verder staat te trekken dan zijn eigen maximale stand. Hierdoor brand de servo door en kan je een nieuwe kopen.

Overigens is het merk en kwaliteit ook van belang hoe snel dit gebeurd, maar als het al na 10 minuten is verwacht ik dat je EPA onjuist staat.

Je EPA instellingen staan gewoon niet goed. EPA, google er maar eens op, staat voor eindpunten van je servo. Op goedkope zenders is dit overigens vaak niet goed af te stellen. Wat er eigenlijk gebeurd is dat je servo harder en verder staat te trekken dan zijn eigen maximale stand. Hierdoor brand de servo door en kan je een nieuwe kopen.

Overigens is het merk en kwaliteit ook van belang hoe snel dit gebeurd, maar als het al na 10 minuten is verwacht ik dat je EPA onjuist staat.
ik weet wat EPA is maar dan zou mijn stuurservo toch ook moeten sneuvelen ?:confused:
met mijn 2 vorige servo's net dezelfde reactie gas geven ok maar niet meer willen remmen

Laatst bewerkt:
Blijkbaar staat de epa daar dus wel goed...

Moet per servo ingesteld worden

Blijkbaar staat de epa daar dus wel goed...

Moet per servo ingesteld worden

is hpi zender en ontvanger , bij mijn pulse heb ik futaba zender en ontvanger gekocht hier geen problemen mee
maar ik kan maar aan 1 knop draaien voor de EPA en die bedient de 2 servo's tegelijk

Als ie wel gas geeft maar niet remt dan zit je servo hevel niet netjes op het middelste punt, vervolgens gaat ie zo hard aan het gas staan trekken dat je servo uitfikt. In dat geval misschien geen EPA instelling, maar een verkeerde montage.

Hoe voorkom je dit;
- Zet je trim op je zender in het "midden"
- Zet je zender aan
- Zet je auto/ontvanger aan
- Monteer je servo hevel zo netjes mogelijk op het midden (gas dicht en geen rem).
- Corrigeer bovenstaande met de schroefjes en instellingen op de stangetjes die van je servo hevel naar de carburateur en de rem lopen.

Hopelijk gaat je servo daarmee langer mee.... hou je weinig of geen rem, dan zou ik de remvoeringen eens controleren.

Als ie wel gas geeft maar niet remt dan zit je servo hevel niet netjes op het middelste punt, vervolgens gaat ie zo hard aan het gas staan trekken dat je servo uitfikt. In dat geval misschien geen EPA instelling, maar een verkeerde montage.

Hoe voorkom je dit;
- Zet je trim op je zender in het "midden"
- Zet je zender aan
- Zet je auto/ontvanger aan
- Monteer je servo hevel zo netjes mogelijk op het midden (gas dicht en geen rem).
- Corrigeer bovenstaande met de schroefjes en instellingen op de stangetjes die van je servo hevel naar de carburateur en de rem lopen.

Hopelijk gaat je servo daarmee langer mee.... hou je weinig of geen rem, dan zou ik de remvoeringen eens controleren.

weet niet wat er scheelt , kheb een eind met mijn 1ste servo gereden
en plots was die gisteren stuk , had 1tje liggen in reserve , monteer die na 10 min trg stuk vandaag nieuwe gaan aanschaffen en net hetzelfde , wat ik wel gezien heb is dat de sleuf van de carburator open blijft hangen en plots een "klik" maakt om terug naar binnen te schuiven

weet niet wat er scheelt , kheb een eind met mijn 1ste servo gereden
en plots was die gisteren stuk , had 1tje liggen in reserve , monteer die na 10 min trg stuk vandaag nieuwe gaan aanschaffen en net hetzelfde , wat ik wel gezien heb is dat de sleuf van de carburator open blijft hangen en plots een "klik" maakt om terug naar binnen te schuiven

Tja, dat probleem zou ik ook even bekijken...aangezien dat ook niet normaal is. Als je servo terug wil naar zijn 0-stand en wordt tegen gehouden door een "klik" in je carburateur kan hij daar heel goed door doorbranden.

NB: Als je in je profiel even je woonplaats vermeldt, dan kunnen andere forum lezers dit zien en vaak genoeg wordt er spontaan aangeboden om even mee te kijken of je te helpen!

En die hulp kan erg welkom zijn, zeker als je iets kleins over het hoofd ziet...en geloof me dat overkomt iedereen wel eens.

wat ik wel gezien heb is dat de sleuf van de carburator open blijft hangen en plots een "klik" maakt om terug naar binnen te schuiven

Zorg ervoor dat je "gasstangetje" en de schuif van je carb. zoveel mogelijk goed in lijn liggen, daarom is waarschijnlijk nu de gasschuif beschadigd. Komt soms ook wel eens alleen pas tot uiting als je motor warm is, dus doet ie het koud goed, als je het thuis aan het testen bent, en eenmaal aan het rijden blijft ie hangen.
De gasschuif dien je er ook uit te halen, om het ontstane braampje weg te schuren. Hiervoor dien je waarschijnlijk je stationairschroef vrij ver los te draaien, dan kan de gasschuif eruit.

Back