Ik heb een durafly vampire van hobbyking. Hoe boor ik het beste een gat in de vleugels voor een carbon staaf? Is daar een handige tool voor?
Waarom wil je er een extra staaf in? Daarnaast. Op de huid heeft een versteviging meer nut. Tape, glasvezel strook met wat carbon strepen erin. (Roving) Boven en onder.. doet het meeste. Heb je tape voor met wapening, soort ducktape. Of je gebruikt gewoon ducktape. Alleen is ducktape niet transparant. Of een carbon buis pakken, goede punt aan slijpen. Draaiend erin duwen. Opletten dat hij niet 1 kant op trekt. Af en toe eruit halen om boormateriaal te lozen. Eenmaal ver genoeg, eruit, en het gat aan de andere kant maken. Beetje lijm erin, niet vol. Te zwaar anders. Pijp erin. Klaar. Beetje prutsen, heb je wel wat. Naar mijn weten zijn er nog geen officiele tools voor.
ik wil hem maar 15 cm im de vleugels en dan strips in de vleugels oppervlakkig. Maar ik ga dit even proberen.
Je kunt ook aan de kopse kant van de staaf een paar zaagsneden maken met een ijzerzaag. Dan laten rond draaien gaat hij er zo in. Wel regelmatig terug halen om het boorsel eruit te halen. Daarna gewoon lijmen.
Mijn ervaring daarmee is dat het grove schuim er als bolletjes uit komt.. en je dus een vrij groot gat krijgt. Als je wat verder de vleugel in moet. Op 15 cm ga je dat niet merken.
Hallo student. Ja dat kan heel goed,maar als je er een punt aan maakt verplaats je meestal alleen materiaal. Dus kun je op die plaats een bobbel in de vleugel krijgen. Groetjes Rene
Je kan ook onder en boven, op het dikste punt van de vleugel sleuven fresen met een dremel (tegel-cut-tool) langs een lange rechte lat. Daarin carbon M2 vlieger staf verlijmen met... epoxy of PU... Dan creëer je als het ware een ligger. Gat boren zoals Student schrijft... is helemaal de manier, gaat het alleen wat makkelijker meteen dunne messing buis. Daaraan met de dremel zorgvuldige zaagtantjes maken. Regelmatig de boorsel uit de pijp wegsteken. Recht boren doe je met hulpstukken. Lange lat waarlangs je de vleugel legt, dus zorgen voor een goede kaarsrechte aanleg... De boorbuis bijvoorbeeld door twee of drie latjes om hem te richten, ondersteunen. In die latjes gaatjes boren. Natuurlijk alles symmetrisch en kaarsrecht... haaks... of als je niet boren wilt, neemt elektriciteitsbuisklemmetjes op plankjes geschroefd. Daar kan de boorpijp doorheen gehaald/geleid worden Die plankjes dienen dan als 'spacer', opdat je mooi recht kan mikken... Zorgen dat de vleugel niet weg kan flippen. De vleugel dus goed borgen. Eventueel wat verdeeld gewicht er op. (om niets pletten op 1 punt)... etc. Hieronder een voorbeeld van een instant-gaatjesboor op basis van een Dremel schuurtonnetje... (...om het buisje te kunnen klemmen...) om in een moeilijk toegankelijk ingebouwd vleugelribbetje een keurig gaatje te fresen (servodraad-doorvoer). Soms moet je komen met oplossingen "á l'improviste"... ofwel... verzinnen waar je bij staat. En dan op hoop van zegen... en lachen als het ook nog eens lukt Je moet toch wat? Nu paste dat buisje niet 1,2,3... op dat rubberen klemklosje... Geen nood... met een kleine pijpensnijder een inklinking gemaakt... als het ware naar een fractie kleinere diameter gewalst... en dat werkte... Pielen... maar gelukt... notabene door een multiplex spantje... of twee, want daarbinnen zat er nog een... Kortom... een gaatje boren in een schuimvleugeltje... gaat lukken met een beetje concentratie, beleid en slimmigheid. Succes!!! Gr Bas