Gat diameter voor kogellager frezen...

Discussie in 'CNC' gestart door Joost K., 16 feb 2017.

  1. Joost K.

    Joost K. Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo,

    Ik ben met een CAD tekening bezig voor een model project. Voor een as komen er twee lagerblokken op waar een lager in komt van 1/2" (12,7mm).

    Wat is verstandig mbt de diameter van het gat?

    Ik heb al her een en ander gevonden via Google over H7 en H8 toleranties welke resp. 018 en 027 zouden zijn. Maar hoe groot moet ik het gat tekenen???

    12,700 mm
    12,718 mm
    12,727 mm

    Ik ben even lost hierin en wil het graag goed hebben...

    Groetjes Joost.
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    302
    Gat tekenen en vermaten in inches dus 1/2" H7 is dat de bedoeling? Het lager ligt dan "los" in het gat. Je moet overigens wel een goede frees hebben om een dergelijke nauwkeurigheid te kunnen halen.
     
  3. Joost K.

    Joost K. Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    De maat van het lager is 1/2" en dat is 12,7mm. Ik hoef het niet om te rekenen. De vraag is welke tolerantie ik aan moet houden qua diameter van het gat tov het lager...

    De frees waarmee het gedaan wordt is een professionele CNC frees (Hessel Roskam).
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Julianadorp
    Ikzelf houdt bij kleinere lagers altijd een tolerantie van 0,02 mm. Gat dus kleiner dan het lager. Hierdoor heb je een klempassing van het lager in het gat.
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    625
    http://www.brammer.nl/Downloads/goodfit.pdf

    ^^ Wellicht heb je hier wel iets aan. Tabellen op pagina 2.
    Van belang is dus of de as in het lager draait of bijv. een naaf om het lager (en de as dus stilstaat).
    Met lagerblokken ga ik er vanuit dat het radiale lagers zijn en de as in het lager draait.
    Spreek je over H7 en H8 dan is het een gedeeld huis?
    Wil je dat het lager relatief makkelijk verschuift of niet? H7 (12,718 / 12,700) of J7 (12,710 / 12,692)
    Uiteraard moet je as ook een passing hebben wil je het helemaal goed doen en eigenlijk is deze passing belangrijker.

    Dit is ook een belangrijk stuk om te lezen:
    http://www.nadro.nl/mark/iso-passingstelsel-app.html
    handige rekentool ^^

    Maar je feitelijke vraag is eigenlijk heel kort te beantwoorden:
    Je gat moet 12,7mm getekend worden en dit gat heeft een passing H7 / J7....maar het gat zelf is in deze eigenlijk altijd 12,7mm, enkel de tolerantie is +0,018 / - 0,00 of +0,010 / - 0,008 mm
    :p

    Ga je het later daadwerkelijk maken dan bepaalt de passing welke diameter je het gat mag maken (bij H7 mag deze dus nooit onder de 12,700 mm komen).
     
  6. jef

    jef Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
  7. Joost K.

    Joost K. Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    De as (achteras van de auto) draait in het lager en de lagers zitten in de achterpod van de auto.

    Dank je wel voor dit antwoord (de rest ook natuurlijk)!

    Gewoon op 12,7mm tekenen dus... MOOI!! Thanx!!!
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    625
    Inderdaad want het uitgangspunt is dat je een gat wilt van 12,700mm met een bepaalde tolerantie (die passing).
    Teken je i.p.v. 12,700 +0,180 / -0,000 het gat als bijv. 12,718......dan wordt je tolerantie 12,718 +0,000 / - 0,018.
    En dan spreek je eigenlijk niet meer over een gat 12,700 H7 maar over een gat (eigenlijk as) met de maat 12,718 h7.
    Maar je wilt geen gat van 12,718, je wilt er eentje van 12,700.

    Construeer je een gat 12,700 N7 dan teken je hem alsnog 12,700mm echter bij het programeren of fabriceren moet de verantwoordlijke wel zien dat de passing voorbij de K is en er dus een kleiner gat nodig is. (Niet dat hij er gewoon een gat in programeert van 12,700mm op machine tolerantie en er dan pas achterkomt dat dit gat al te groot is. :D )
    Maar zoals F2B ook al aangaf, je zit nu al heel erg fijn in de marges als je gaat frezen.
    Conventioneel is het dat in geval van een passing een gat wordt voorgeboord en dat er dan vervolgens gebruik wordt gemaakt van een machine- of handruimer.

    Mja, hoe belangrijk is absolute nauwkeurigheid voor je modelbouwproject?
     
  9. Joost K.

    Joost K. Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    Duidelijk!

    Nauwkeurigheid is zeker wel belangrijk, het gaat om wedstrijd materiaal namelijk maar over de nauwkeurigheid van de frezer maak ik me niet druk, dat zit wel goed in orde.

    In ieder geval weet ik wat ik moet tekenen. De rest bespreek ik met de producent.

    Nogmaals bedankt voor alle antwoorden!
     
  10. heidenmj

    heidenmj

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hier is ook nog veel informatie te vinden over passingen.

    Veel leesplezier.

    Mark
     
  11. heidenmj

    heidenmj

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zuid Holland
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.282
    Locatie:
    Utrecht

Deel Deze Pagina