Geadopteerde Bermpohl & Vegesack!

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Providence, 8 mei 2018.

1. Providence

Providence

Lid geworden:
    8 mei 2018
    Goedemorgen allen!

Nieuw op dit forum, dus ik ben vol verwachting wat ik hier allemaal kan leren.

In het kort, ik heb van een oudere heer de Adolph Bermpohl & Vegesack gekregen met het doel om ze beide af te maken. Deze meneer kan dat vanwege zijn leeftijd en trillende handen niet meer doen, maar zou hem zo graag willen zien varen.

Toen kwam ik in beeld, hij gelukkig en ik gelukkig....alleen, ja, ik ben een newbie op het modelbouw vlak.
    Ik zal een aantal foto's uploaden van de techniek in beide schepen, en hoop dat er iemand is, die mij kan uitleggen wat ik nog nodig heb om de 2 scheepjes af te krijgen.

Alvast heel erg bedankt!!

*eerste 3 foto's zijn van de Bermpohl en de laatste van de Vegesack.*
    20180508_101307.jpg 20180508_101313.jpg 20180508_101319.jpg 20180508_101335.jpg

2. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oei....

De apparatuur die je daar hebt was destijds absoluut een van de betere, en er is goed kans dat het allemaal nog prima werkt, maar ALS er problemen mee zijn, denk ik wel dat het lastig word om die op te lossen....

De Marx motoren zijn gewoon goed, die hoef je niet te vervangen. De kardan koppelingen werken goed, maar het kan zijn dat het kunststof verouderd is, en ze dus wat kwetsbaar zijn geworden (bros door ouderdom). Maar die kun je wel vervangen voor meer hedendaags spul.

Verder kan ik er niet zo veel van zeggen, zonder te weten wat ik nu eigenlijk precies allemaal zie....

mave77 vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Houd er wel rekening mee dat je met deze bediening op 35 Mhz zit en het geen vliegtuig is en je er dus niet mee mag varen!

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
  5. Providence

Providence

Lid geworden:
    8 mei 2018
    Bedankt voor de informatie tot nu toe!

Idee wordt nu toch om alles eruit te halen, en techniek van het heden te gaan toepassen op de motoren na.
    Tevens bedankt Ron voor de RC FREQ's, wel handig om te weten!

6. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Zo te zien kan je hier toe met alleen een andere zender en ontvanger(s). Dit zijn weliswaar oudere servo's en snelheidsregelaars maar wel via standaard aansturing.

Het is alleen de vraag of de aansturing van die multimodules zijn over te zetten op een moderne zender. (daar weet ik niets vanaf)

De (nog) oudere grijze graupner servo's werden anders aangestuurd, die staan hier niet op de foto's.

ps. De accu's zullen waarschijnlijk wel zijn overleden.

Laatst bewerkt: 4 jun 2018
  7. H.B.Busking

H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    In algemeenheid is er heel veel over het model te vinden. Vooral op de sites in Duitsland.
    Je zou ook mee kunnen liften in dit draadje. Ontstaat er wellicht een soort kennisbankje? Hoe alles aan te pakken...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/schroeven-en-schroefassen-adolph-bermpohl.259863/#post-3893611

Wat ik weet van de direct aangedreven Marx Monoperms, is dat je ze niet te hoog mag belasten.
    Dat wil zeggen Ampere laten trekken op 6V. Ze branden dan door (als er geen zekering tussen zit).

De propellers mogen zeker niet te groot zijn en daarbij een spoed hebben die te hoog is. Groote en spoed vragen om vermogen in het water. Dat moet een motor kunnen leveren zonder in rook op te gaan.
    Worden de motoren veel te warm, boven de 85 graden, zijn ze direct over en uit. Gaan stuk op de magneten die de hoge temperatuur niet aan kunnen.
    Als je een bouwbeschrijving bij het model hebt, zouden daar de aanbevelingen bij moeten staan. Mits compleet natuurlijk.
    Graupner had aanbevelingen gedaan.

Op motoren gebied zie je dat velen langzaam aan gaan kiezen voor borstelloze motoren met een hoog rendement in plaats van de borstelmotor.
    De marx motoren zijn prachtige staaltjes van kwaliteit uit de jaren 70. En niet heel krachtig. Thans geheel achterhaald door de modernere borstelmotoren van het type 'mabuchi' (e.a. Buhler) die in oplages van miljarden nog steeds worden gemaakt, in allerlei soorten en groottes en toepassingen.

De buitenste motoren zijn voor langzaam varen, de middelste motor is voor hogere snelheid. Deze middenmotor heeft een tandwielvertraging en daar kan je gerust een mooie Raboesch propeller op draaien van 50 mm en 1.1 x de diameter.
    Ook bij 6 volt. Is een wat krachtiger motor.

Wat zender betreft, Ron gaf het al aan. 40 Mhz. Doch zou ik gezien de ontwikkelingen wel kiezen voor een moderne zender. 2,4 Ghz en ontvangers.

Er zit een Nautic Expert schakeling op om functies te kunnen sturen. Zoals verlichting, dieselgeluid, scheepshoorn etc.
    Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat deze alleen werken op aansturing van een 40 Mhz (35 Mhz) ontvanger en een zender met voldoende kanalen/functies?
    En heb je ook hier documentatie bij nodig om de werking te kunnen doorgronden (of alhier kennis ervan te krijgen).
    Zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit gebied (programmeerbare zenders), die ik niet gevolgd heb, maar waar anderen vast heel veel kunnen vertellen, maar waar je je ook flink in kan verliezen.

Veel van de materie is een kwestie van eindeloos lezen en zoeken via Google... en modelbouwtijdschriften en boekjes doorspitten...
    Kijken wat je allemaal wilt. Een overdaad aan keuzes maken...

Groet Bas

Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Anderzijds, als je toch al 40MHz hebt kun je die gewoon probleemloos gebruiken, zorgen dat de boot eerst helemaal in orde is. Zodat niet alle nieuwe techniek tegelijk op je af komt. Dan kun je later alsnog overstappen op 2,4GHz.
    Anderanderzijds, als de apparatuur wat ouder is en/of langere tijd niet gebruikt, moeten er waarschijnlijk nieuwe accu's in. of dat de investering waard is?

En daarbij lopen stroom en gevraagd vermogen onevenredig hard op, veel meer dan je zou verwachten.

Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

Minor changes in setup (and lousy Kv specifications!) can have surprisingly considerable/huge effects.
    E.g. doubling voltage will four(2²)fold current, doubling Kv will eight(2³)fold current.

Doubling prop diameter will sixteen(2⁴)fold current. En aangezien vermogensverlies ('=' hitte) in de motorwikkeling evenredig is met kwadraat van stroom (Pverlies = I²R), is deze evenredig met diameter⁸!!!

Daarom altijd (volgas) accu-stroom meten in een nieuwe of veranderde aandrijving.
    Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -tempatuur hebben.

Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

Kijk/informeer ook eens bij een club bij jou in de buurt, neem de hele handel mee. Live informatie en controle is het beste: ruiken, horen en voelen via internet is (nog?) niet mogelijk.
    Overlappende en elkaar aanvullende club overzichten.

Laatst bewerkt: 5 jul 2018
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina