Geadopteerde Bermpohl & Vegesack!

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Providence, 8 mei 2018.

  1. Providence

    Providence

    Lid geworden:
    8 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nederland
    Goedemorgen allen!

    Nieuw op dit forum, dus ik ben vol verwachting wat ik hier allemaal kan leren.

    In het kort, ik heb van een oudere heer de Adolph Bermpohl & Vegesack gekregen met het doel om ze beide af te maken. Deze meneer kan dat vanwege zijn leeftijd en trillende handen niet meer doen, maar zou hem zo graag willen zien varen.

    Toen kwam ik in beeld, hij gelukkig en ik gelukkig....alleen, ja, ik ben een newbie op het modelbouw vlak.
    Ik zal een aantal foto's uploaden van de techniek in beide schepen, en hoop dat er iemand is, die mij kan uitleggen wat ik nog nodig heb om de 2 scheepjes af te krijgen.

    Alvast heel erg bedankt!!

    *eerste 3 foto's zijn van de Bermpohl en de laatste van de Vegesack.*
    20180508_101307.jpg 20180508_101313.jpg 20180508_101319.jpg 20180508_101335.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei....

    De apparatuur die je daar hebt was destijds absoluut een van de betere, en er is goed kans dat het allemaal nog prima werkt, maar ALS er problemen mee zijn, denk ik wel dat het lastig word om die op te lossen....

    De Marx motoren zijn gewoon goed, die hoef je niet te vervangen. De kardan koppelingen werken goed, maar het kan zijn dat het kunststof verouderd is, en ze dus wat kwetsbaar zijn geworden (bros door ouderdom). Maar die kun je wel vervangen voor meer hedendaags spul.

    Verder kan ik er niet zo veel van zeggen, zonder te weten wat ik nu eigenlijk precies allemaal zie....
     
    mave77 vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Houd er wel rekening mee dat je met deze bediening op 35 Mhz zit en het geen vliegtuig is en je er dus niet mee mag varen!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Providence

    Providence

    Lid geworden:
    8 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor de informatie tot nu toe!

    Idee wordt nu toch om alles eruit te halen, en techniek van het heden te gaan toepassen op de motoren na.
    Tevens bedankt Ron voor de RC FREQ's, wel handig om te weten!
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Zo te zien kan je hier toe met alleen een andere zender en ontvanger(s). Dit zijn weliswaar oudere servo's en snelheidsregelaars maar wel via standaard aansturing.

    Het is alleen de vraag of de aansturing van die multimodules zijn over te zetten op een moderne zender. (daar weet ik niets vanaf)

    De (nog) oudere grijze graupner servo's werden anders aangestuurd, die staan hier niet op de foto's.

    ps. De accu's zullen waarschijnlijk wel zijn overleden.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2018
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In algemeenheid is er heel veel over het model te vinden. Vooral op de sites in Duitsland.
    Je zou ook mee kunnen liften in dit draadje. Ontstaat er wellicht een soort kennisbankje? Hoe alles aan te pakken...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/schroeven-en-schroefassen-adolph-bermpohl.259863/#post-3893611

    Wat ik weet van de direct aangedreven Marx Monoperms, is dat je ze niet te hoog mag belasten.
    Dat wil zeggen Ampere laten trekken op 6V. Ze branden dan door (als er geen zekering tussen zit).

    De propellers mogen zeker niet te groot zijn en daarbij een spoed hebben die te hoog is. Groote en spoed vragen om vermogen in het water. Dat moet een motor kunnen leveren zonder in rook op te gaan.
    Worden de motoren veel te warm, boven de 85 graden, zijn ze direct over en uit. Gaan stuk op de magneten die de hoge temperatuur niet aan kunnen.
    Als je een bouwbeschrijving bij het model hebt, zouden daar de aanbevelingen bij moeten staan. Mits compleet natuurlijk.
    Graupner had aanbevelingen gedaan.

    Op motoren gebied zie je dat velen langzaam aan gaan kiezen voor borstelloze motoren met een hoog rendement in plaats van de borstelmotor.
    De marx motoren zijn prachtige staaltjes van kwaliteit uit de jaren 70. En niet heel krachtig. Thans geheel achterhaald door de modernere borstelmotoren van het type 'mabuchi' (e.a. Buhler) die in oplages van miljarden nog steeds worden gemaakt, in allerlei soorten en groottes en toepassingen.

    De buitenste motoren zijn voor langzaam varen, de middelste motor is voor hogere snelheid. Deze middenmotor heeft een tandwielvertraging en daar kan je gerust een mooie Raboesch propeller op draaien van 50 mm en 1.1 x de diameter.
    Ook bij 6 volt. Is een wat krachtiger motor.

    Wat zender betreft, Ron gaf het al aan. 40 Mhz. Doch zou ik gezien de ontwikkelingen wel kiezen voor een moderne zender. 2,4 Ghz en ontvangers.

    Er zit een Nautic Expert schakeling op om functies te kunnen sturen. Zoals verlichting, dieselgeluid, scheepshoorn etc.
    Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat deze alleen werken op aansturing van een 40 Mhz (35 Mhz) ontvanger en een zender met voldoende kanalen/functies?
    En heb je ook hier documentatie bij nodig om de werking te kunnen doorgronden (of alhier kennis ervan te krijgen).
    Zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit gebied (programmeerbare zenders), die ik niet gevolgd heb, maar waar anderen vast heel veel kunnen vertellen, maar waar je je ook flink in kan verliezen.


    Veel van de materie is een kwestie van eindeloos lezen en zoeken via Google... en modelbouwtijdschriften en boekjes doorspitten...
    Kijken wat je allemaal wilt. Een overdaad aan keuzes maken...

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Anderzijds, als je toch al 40MHz hebt kun je die gewoon probleemloos gebruiken, zorgen dat de boot eerst helemaal in orde is. Zodat niet alle nieuwe techniek tegelijk op je af komt. Dan kun je later alsnog overstappen op 2,4GHz.
    Anderanderzijds, als de apparatuur wat ouder is en/of langere tijd niet gebruikt, moeten er waarschijnlijk nieuwe accu's in. of dat de investering waard is?

    En daarbij lopen stroom en gevraagd vermogen onevenredig hard op, veel meer dan je zou verwachten.

    Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

    Minor changes in setup (and lousy Kv specifications!) can have surprisingly considerable/huge effects.
    E.g. doubling voltage will four(2²)fold current, doubling Kv will eight(2³)fold current.

    Doubling prop diameter will sixteen(2⁴)fold current. En aangezien vermogensverlies ('=' hitte) in de motorwikkeling evenredig is met kwadraat van stroom (Pverlies = I²R), is deze evenredig met diameter⁸!!!


    Daarom altijd (volgas) accu-stroom meten in een nieuwe of veranderde aandrijving.
    Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -tempatuur hebben.

    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Kijk/informeer ook eens bij een club bij jou in de buurt, neem de hele handel mee. Live informatie en controle is het beste: ruiken, horen en voelen via internet is (nog?) niet mogelijk.
    Overlappende en elkaar aanvullende club overzichten.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ik ben nog van de oude stempel en in 1977 RC begonnen met Marx Motoren. Op de motoren staat wat de maximale belasting mag zijn. De 12 volt Hectoperm mocht niet boven de 4 Amp komen. En ik heb wel eens een Hectoperm 12 volt meegemaakt waar de Draden van de Colector losgesmolten waren door een te grote schroef met te veel spoed. Ik heb die Hectoperm weer gerepareerd door de draden weer vast te solderen en die motor heeft nog jaren gedraaid misschien nu nog wel. De Hectoperm en Decaperm zijn fantastische motoren die je ook nog eens kunt repareren er waren zelfs onderdelen voor te krijgen. Helaas zijn ze duur geworden in 1977 koste een Hectoperm 40 gulden dat is nu nog geen € 20.00. Gewoon een 6 volt accu en voor de vaarregelaars andere snoertjes kopen die op zo ontvanger passen. Als je met die snoertjes niet uit komt even aan Corien ( Jan van Mouwerik ) hier op het forum vragen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, de motortjes laten zich goed fixen. Komen het beste tot hun recht via een reductie. Daar mee houd je de amperes laag.
    Ook menig marx motortje gefixt. Collector los door brusk ompolen. Alles weer op tijd zetten... gebroken draadjes weer vast solderen en ze zoemen weer. Hectoperms zijn kogelgelagerd, deca en monoperm glijgelagerd.
    Hecto wel overkill voor de Bermpohl... maar de gang komt er wel goed in met een 50 mm prop. De twee andere moeten zo rond de 42 tot 45 mm zijn voor min of meer schaalgrootte. En die twee waren bedoeld voor snelheden tot 11 knoop. Was er nood, ging de middenmotor los. Werd de 24 knoop haalbaar...

    Maar zo een hele kleine pest brushless 1.000 kv op reductie 3.3 op 1 bouwt al een groot feestje. Extreem hoog rendement waardoor je geeuw lang max vermogen voluit kan varen...
    een fotostatief met kussen erop is aan te bevelen...
     
  11. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Er staat geen Hectoperm maar een Decaperm op reductie een 3000 rpm in met twee Monoperms 9000 rpm eigenlijk te hoog toerental. hier mag de schroef de diameter van de motor niet overschijden. Decaperm kan een 60 mm op vertraging hebben. Nooit geen problemen met deze motoren gehad maar je het Modelbouwers die een 100 schroef aan een Hectoperm hangen en daar de spoed ook nog eens van vergroten wat resulteerde in meer dan 10 Amp en daar kon die Hectoperm niet tegen. Het staat duidelijk op deze motors op de foto. En dat moet je meten belast in het water. Eens hadden we in de groep 3 Oceanics Sleepboten allemaal met Monoperms uitgerust ik mag graag expermiteren en heb toen 2 Monoperm Pile gekocht deze op 3000 rpm laten draaien en mijn Sleper vaarde net zo snel als die met de Monoperms op 9000 rpm. We hebben ze ook nog eens 2 tegen 1 aan mekaar gezet en de Monoperm Pile was sterker als beide andere 2 slepers.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt Jan! Monoperms 6V op Pile... 12V overspanning... wel een zekering!!!! er tussen. Blokeren door een takje moest je vermijden, maar de motortjes draaiden olijk de hoge toeren op de 2 mm dunne asjes. Correct gepropt onder geringe amperes...
    Echter het aantal Watts mocht niet overschreden worden.
    Speedschroef 40 mm spoed 1.6 x de diameter... En je Graupner Wiesel of Hegi Oceanic... deed wondertjes... 72% rendement. Niet slecht voor zo een motortje! Slechts 28% aan verliezen? Niet slecht voor 1972 tech!
    Gelukkig hebben we thans goede teflonvetten om die schurende piles patent te smeren, ze iets mooier te laten lopen.

    Modern alternatief... Maxxon planetair 3,3:1 en een hoogtoerige brushless... rendement fractioneel hoger, zo rond de 84%, hoger haalbaar :D
    Wel dan weer met veel meer reserves, omdat zo een kleine brushless 250 Watt grenst, eigenlijk niet snel doorpijpt... Een moderne planeet vele malen stiller is dan de Pile-pepermolens. Maar dat is ook weer de klassieke charme toch?

    De trucjes werden je in 1974 flink in de ogen gewreven bij de HMBC en de bij behorende hyperactieve leden van weleer...
    Dat vergeet je nooit meer! :thumbsup:
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij draait ook nog zo'n oude rode Monoperm aan een 30 mm schroefje. Alles met elkaar schitterend, maar ik ben toch benieuwd of er intussen iets met deze modellen is gebeurd. Dus Providence, laat eens weten of het de goede kant op gaat. Bij voorbaat dank. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Providence, Zou de motoren niet op 12 volt laten draaien als je er lang plezier van wilt hebben, En als je verstandig bent zet je tussen elke motor een zekering.. Is de achterklep als uitklapbaar het is. Dit is bij veel modelbouwers een probleem hoe ik daar op kom door het aantal verkochte modellen en die ooit op het water vaarden.
    In Duitsland maken ze er Polyester rompen van en die hebben er veel ervaring mee als je in kontakt kun komen met een Detlef Ekkelboom uit Osnabruck. Zelf doe ik niets meer aan de hobby en heb alles verkocht.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat/hoe gaat het dan fout?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    De Monoperm Super met een 1:3 Pile vertraging en een 60 mm 3 blads schroef achter mijn Bugsier 3 had ook geen problemen met 12 Volt. Trok een 70 kg zware baggerbak. Daar gingen 14 straatklinkers in. Heel gesleep als je geen auto hebt. Maar zonder vertraging moet je oppassen. Dan wurg je de boel gauw af. Ligt er ook een beetje aan wat soort accu je gebruikt. De 50 jaar oude rode Monoperm wordt gevoed door een 7,2 V Nimh pakketje met 2500 mAh. Zit geen zekering tussen. Denk dat het accuutje eerder de geest geeft dan de motor. Loopt verder als een tierelier. Scheepje weegt 3 kg. Gr. Klaas.
     
  17. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ron we hebben het hier over monoperm en heb er genoeg gezien die 6 volt waren maar die op 12 volt draaiden en veel te heet werden en dan de geest gaven. En jij weet drommels goed waar het over gaat. Ik heb hier advies gegeven en verder ga ik hier geen discussie voeren.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jan! Je hoeft de discussie niet meer te voeren! Die is al gevoerd geweest in de jaren 70.
    Nostalgie. En hier bij't model heerst de keuze voor nostalgie. Dat is dus conform aansluitenals bij de Graupnerinstructie van toen.

    Monoperms? Hele Hobby Bulletins, HMBC clubjournaals aan gewijd, hele berekeningen op losgelaten... door die ene 'TH-professor' uit Den Haag... aangezwengeld zijn geweest.
    Klopte als een Bus. En ja... hij heeft met de ontwikkelaar van de motor gesproken.
    En heb het ook nog eens getest en nagereken en nagemeten uit die oude boekjes van toen...
    Zonder telemetrie en met hele goede conditie, multitasking! (honden en kinderwagens ontwijken op een fiets met een zender en boot in het water en grote Ampere- en Voltmeters op het dek... langs de waterkant sjeesen)

    Monoperms. Supers... Maximum wattage is ook echt het maximum. Goed op spanning, reductie, prop kreeg je goed rendement uit lullige loodaccu's en Deac-staplel-cellen, stervensduur, met geringe capaciteit. Langere vaartijd uit het omslachtige opladen abracadabra.
    Van 45% rendement naar 72 tot 74% was nogal wat in die tijd. Goed rendement betekent ook minder hittebelasting. Behoud van magneten, behoud van de motor.

    Algemeen. Hoe dunner die motoras, des te minder de wrijving. Met een regelmatig drupje houden die het echt goed uit. Ook dunnere schroefassen hebben minder weerstand. Weerstand neemt toe met het oplopen van de toeren.
    Wat problematisch wordt... is bruusk ompolen... vooral met hoge toeren en gearboxcombi.

    Hier nog een aardige partij van die motoren staan... Monoperm Super Specials. Bende Piles.
    De motoren van hierboven zijn gewone Monoperms, zonder reductiekast! Direct drive. Zo op 12V en je hebt het flitslampjes nieuw gedefinieerd! Nee... vooral juiste spanning, en belasting!

    En echt niets heeft het eeuwige leven, ik heb het losgelaten, maar dan ook helemaal niets heeft het. Servo's niet, zenders niet, accu's niet. En lijm... ook die niet. Ergste van ergste... Stabelit Express. Maar moderne ontwikkelingen verwerken, soms met stap in het verleden? Is leuk. Oude technieken koesteren evenzo. Monoperms kundig kietelen is prachtig.


    Hier de "Uberpile" eindconclusie van een reeks van testopstellingen, motoren, reductiekasten.
    +25% schaalsnelheid en zuinigst mogelijke aandrijving bij die streefsnelheid van 12kmh. En... stil zoemend. Stil. Uitermate krachtig!
    Op plaats twee had ik betreft zuinigheid Graupner Mabuchi 600 BB 14,4V op +12v (LifePO4 10A Headway cellen) Gearbox 3:1.
    Maar wel veel herrie door de recht vertande zelfbouw gearboxen.
    Brushless unit. Motor en gear lichter, en even lang als een Monoperm Super... In 2009 had ik de eerste Jeti telemetrie in handen gekregen. Toen werd meten 'plakje cake'. Drijven Speedprops aan van 47,5 mm en 1,6 x spoed.

    DSCN7465.JPG

    Nog eentje... 'niets hoeft, alles mag'...

    Ik ben er ook echt mee aan de slag gegaan, niets is ooit heet geweest! ;)
    Ja ik! Met een rode kop! Hijgend en puffend van de fiets! Haha.
    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2018
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je was niet de enige op de fiets, Bas! Karretje erachter met baggerbak en daarin Bugsier. Dan van Brielle naar Oostvoorne, waar we met EMCR een vaarbak hadden gecreëerd. Daar voor het eerst 12 V op de Monoperm Super. Gelukkig was de bak niet te groot, dus lang werd er niet voluit gevaren. Het lijkt wel of we toen meer voor onze hobby over hadden dan nu. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als ik drommels goed weet waar het over gaat, wat/waar de motor kapot is gegaan, zou ik geen open vraag stellen. Dat voorkomt dat ik een onjuist danwel overbodig verhaal ga intikken n.a.v. een verkeerde aanname mijnerzijds. Ik weet inmiddels wat van motortechniek, maar eventuele zwakheden van specifieke merken/typen ben ik niet mee bekend. En misschien leer ik van technische antwoorden, kennis en ervaring uitwisselen, zoals een technisch forum betaamt?

    Je constateringen kloppen, maar je conclusie is onjuist. Daardoor is je advies is nogal onvolledig en erg beperkend. Uit jouw beschrijving maak ik op dat de motor niet te heet wordt door hoge spanning maar door hoge stroom. Zonder of met een kleinere/lichtere schroef is de stroom kleiner, de motor wordt niet te heet. Terwijl de motor netjes op 12volt draait.

    Motoren gaan niet kapot door te hoge spanning sec, de isolatie kan meerdere honderden volt aan.
    Motoren gaan kapot, worden te heet, door te hoge stroom, of te hoog toerental.
    Bij te hoog toerental kan de commutator nog roet in het eten gooien, commutator/borstel-vuur. Maar daarvoor is een verdubbeling van toerental, door van 6 naar 12volt te gaan, niet voldoende. Een Schottky diode in sper-richting zou al het nodige soelaas tegen vonken/vuur bieden. Een diode is niet bruikbaar bij een regelaar met omkeer.

    Motoren gedragen zich niet als een simpele weerstand, niet volgens de wet van Ohm (I=U/R).
    Verre van zelfs, motorstroom stijgt kwadratisch met spanning. En dat gaat veel sneller/steiler dan verwacht, zie tabelletje.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2018
    Bart83 en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina