[GEANNULEERD] Bouwverslag Depron Cessna 182 (Dave Blum)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Raymond175, 17 nov 2008.

  1. Raymond175

    Raymond175

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zeist/Purmerend
    Dit bouwverslag is van de allereerste keer dat ik een vliegtuig bouw. En het vliegtuig dat ik ga bouwen is een Cessna 182 uit Depron naar de tekeningen van Dave Blum.

    De bouwtekeningen heb ik laten afdrukken bij een locale Reproservice op 2x A0-papier voor ongeveer € 15,00:

    [​IMG]

    Om de tekening over te brengen op het Depron heb ik ervoor gekozen om de losse onderdelen uit het papier te snijden:

    [​IMG]

    Doordat ik de losse onderdelen heb uitgesneden, kon ik gemakkelijk met een zwarte marker (met kleine punt) langs de randen van het papier tekenen. Hierdoor krijg je dus hele mooie, duidelijke en rechte lijnen:

    [​IMG]

    Ik heb de romp niet voorzien van gaten om gewicht te besparen, want als het goed is kan mijn motor met gemak 400 gram trekken, dus hoef ik niet hier en daar te gaan besparen op materiaal...

    De losse onderdelen heb ik vervolgens met mijn scherpe hobbymesje langs de mooie lijnen uitgesneden:

    [​IMG]

    Uiteindelijk zag het "vliegtuig" er na één avondje werken al als volgt uit:

    [​IMG]


    Momenteel zijn de foto's van slechte kwaliteit, maar dat komt omdat mijn computer stuk is en ik dus even geen applicaties in de buurt heb om mijn foto's goed op te slaan...


    Meer foto's komen later deze week...
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2008
  2. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Mooi project. Ik vind het leuk dat je steeds meer ziet dat Depron verkozen wordt boven het al oude balsa hout.

    Ga ik volgen. Succes met de bouw van de Cessna
     
  3. cees dorst

    cees dorst Guest

    Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien ,leuk om nu eens een ander te gaan volgen met bouwen ,kijken hoe jij de problemen benaderd en oplost.
    Neem in iedergeval een abonnement op. Ben benieuwd groeten cees
     
  4. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Laat ik nou ook die tekening hebben. Was alleen van plan hem uit balsa te gaan bouwen. Ga nu mooi effe kijken hoe dit in depron gaat.

    Succes met bouwen. Ga dit volgen.
     
  5. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Ziet er goed uit, maar zijn die spanten niet te slap met die grote gaten? Er komt natuurlijk nog wel een bodem en bovenplaat op maar toch. Wat zijn de specs. van de Cessna? En wat voor electronica ga je er in bouwen?

    Groet,
     
  6. Raymond175

    Raymond175

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zeist/Purmerend
    Toen ik gisteren de vleugels aan het maken was kwam ik erachter dat de tekening niet 1:1 is afgedrukt! In plaats van een spanwijdte van 95 cm heeft mijn vliegtuig nu een spanwijdte van 120 cm... Doordat hij dus groter is dan de tekening voor bedoeld was moet ik dus inderdaad wat maatregelen nemen qua sterkte. Hier ga ik deze week even over nadenken. Ik weet echter niet wat voor electronica ik heb... Ik heb ze uit m'n Protech Cessna 400 RTF gehaald :)
     
  7. Raymond175

    Raymond175

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zeist/Purmerend
    Het vliegtuig is helaas (doordat de tekening dus veel groter was afgedrukt dan bedoeld) te slap geworden. Dit werd pas pijnlijk duidelijk toen ik de vleugels ging maken... De vleugels werden te groot, te slap en te zwaar: de romp hield het gewicht amper; laat staan wanneer dit vliegtuig zou landen!

    Hoe jammer het dus ook is, heb ik gisteren na veel nadenken besloten te stoppen met de bouw van dit vliegtuig in de huidige vorm. Wel wil ik dit vliegtuig (of eventueel een ander vliegtuig) nog gaan bouwen, maar dan wel in het juiste formaat, of misschien nog iets kleiner.

    Momenteel heb ik de twee romp-helften gepakt van mijn Cessna 400 en ben ik begonnen deze (weer) in elkaar te zetten. Dan heb ik de komende tijd toch nog wat te doen en kan ik even rustig nadenken over wat ik nou moet gaan doen met de zelfbouw...

    Een beetje jammer van de printkosten (€ 15,00) en het materiaal (€ 30,00), maar het was een wijze les!
    Sorry van het beïndigen van dit bouwslag... :(
     
  8. boatfreak

    boatfreak

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Kampen
    Tip: je kan het in adobe acrobat gewoon zelf uitprinten, en dan de A4tjes aan elkaar plakken!
     
  9. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    Volgens mij is dat vast wel met een beetje koolstof staaf/ strippen op te lossen


     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    en 6mm Depron® nemen .... spanten niet open maken ..... raamstijlen versterken met carbonstaafjes ...carbon buisje in de vleugel (of minder high-tech balsa liggers) ..... kistjes met 1,2 m span moeten voor Depron® geen probleem geven
     
  11. Chronoholic

    Chronoholic Guest

    jammer dat het niet meer doorgaat.
    ik zal uitkijken naar je volgende creatie.

    grtz
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    jammer .


    Een tip die ik van iemand hier op het forum heb gekregen is: teken een kruis op de originele tekening, waarvan de hoek precies 90 graden is en de lengtes bijvoorbeeld 10 cm. Op de kopie kan je dan nameten of de schaal ok is en of er geen vervorming in zit.

    Cor
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Dan moet je wel een originele tekening hebben, een kruis op een electronische tekening is zo lastig te zetten :D

    En als je de originele tekening hebt, waarom dan een copy maken?
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Burp: een kruis op een digitale tekening zetten is een fluitje van een cent. En een kopie maken van een tekening is erg makkelijk om uit te knippen en als sjabloom te gebruiken , of kopies wegschenken.......... mogelijkheden genoeg :)

    Cor
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Daar heb je me. Schenken is een mooie reden.
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Toch nog een vraagje, ik wil deze ook gaan bouwen en vraag mij af of het in 3mm of 6mm depron moet. Of een combinatie? Ik zou het jammer van het knip, snij en plakwerk vinden als ik er achter kom dat ik bepaalde delen beter van een ander materiaal kan maken...
     
  17. Raymond175

    Raymond175

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zeist/Purmerend
    Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee, maar ik had vrijwel alles uit 6mm depron gemaakt. Alleen de "bekleding" had uit ik een laagje 2mm depron willen maken met daaroverheen strijkfolie.
     
  18. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Goedenmorgen,
    een paar posts terug staat dit:

    Grtz,
    Menno
     
  19. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Menno, dat had ik ook gezien maar volgens mij had Dirk het daar over het vergrootte model van Raymond. Moet het ook met 6mm als je de originele grootte aanhoudt?
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Als de vleugel uit ribben en een ligger wordt gebouwd, dan zou je die prima met 3 mm Depron kunnen indekken hoor, uitgaand van een spanwijdtevan 90-125 cm ongeveer.

    De romp is een twijfelgeval, ik denk het wel zou moeten kunnen met strategisch geplaatste verstevigingen, maar ik zou de gok niet nemen. Gewoon met 6 mm bouwen die romp, waar het kan (motorkap en andere rompdelen, gewoon 3 mm gebruiken.

    6 mm Depron is nou ook weer niet zo zwaar dat het een onvliegbaar toestel zal worden.

    Als je blijft twijfelen kan je 'm natuurlijk ook gewoon in balsa bouwen :rolleyes:

    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina