Gebruikershandleing FrSky Taranis X9D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door toostbeek, 20 okt 2017.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik gebruik nu al een paar jaren een FrSky Taranis X9D. Voor mij absoluut een top zender.

    Nu zie ik toch best regelmatig nog mensen voorbij komen op diverse fora die ook deze zender hebben gekocht en nogal moeite hebben met het instellen van de zender. Er is best veel informatie van deze en andere FrSky zenders te vinden op het world wide web, maar dit is veelal in het engels. Niet iedereens voorkeur.

    Nou is mijn vraag. Zou er interesse zijn in een Nederlandstalige gebruikers handleiding van een Taranis X9D met Opentx?

    Mocht er voldoende vraag naar zijn dan wil ik wel iets in elkaar zetten. Ik zou het namelijk zonde vinden als mensen deze zender wegdoen omdat ze er niet mee uit de voeten kunnen. Alleen omdat er te weinig uitleg bij geleverd wordt.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017
    blaauwen en Thedo vinden dit leuk.
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Daar ga je zeker een aantal mensen blij mee maken.
    Lang niet iedereen is de engelse taal machtig en nederlands blijft makkelijker.
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een NL handleiding is een nobel streven. Veel werk en je moet het continu bijwerken als er nieuwe versies uitkomen.
    Ik heb het zelf niet nodig maar gezien het aantal vragen van gebruikers is er zeker een markt voor.
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Toch wel verhelderend als je er zo mee bezig bent.

    Grafisch overzicht programmeren Taranis.jpg

    Ik probeer een grafisch overzicht van het programmeren te maken als hulpmiddel bij het beschrijven van het programmeren van een model op de Taranis. Ingewikkeld, maar wel heel verhelderend om het zo te doen. Voor mijzelf in ieder geval
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een handleiding zou fijn zijn, in het nederlands....

    Wat denk ik véél belangrijker is, is een uitleg van de structuur van het gebeuren, en een uitleg van, bijvoorbeeld, wat nu precies een "global variable" is en wat het doet. Wat het doet en hoe of waarvoor je het kunt gebruiken.

    Een aantal dingen heb ik zelf uit weten te vogelen, een aantal dingen met hulp.
    De logische schakelaars wijzen zichzelf redelijk.
    Wat enorm verwarrend (en soms gewoon gevaarlijk) kan zijn, is (bijvoorbeeld) dat je een curve aan een mixer toe kan wijzen, maar ook aan een imput, en dan gebeuren er heel verschillende dingen.
    Idem dito, gebeuren er vreemde dingen als je op de verkeerde manier bijvoorbeeld twee ailleron servo's aan één stick toewijst.

    Het is en blijft een heel mooi ding, maar ook een uitermate lastige zender om te programmeren, want er is niks intuïtiefs aan....
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou ik ben al begonnen met de schrijven en ook de Global Variable komt aan bod. Het is ook juist mijn bedoeling om te omschrijven wat het doel en de mogelijkheden zijn van diverse functies.
    Om maar gelijk even antwoord te geven op je vraag mbt de Global Variable. Een Global Variable is een waarde. In het Global Variable menu kan je een waarde toekennen aan een van de 9 GV's. Nou heb je hier op zich niks aan, maar het mooie is dat je deze Global Variable op andere plekken tijdens het programmeren weer kunt oproepen.

    Een voorbeeld voor de toepassing van een GV zou kunnen zijn het programmeren van een DualRate functie. Even voor de mensen die deze term misschien niet kennen, met DualRate kan je de maximale uitslagen van de roeren tijdens het vliegen ( Sturen, Varen) aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld toegepast worden bij een aerobatics toestel, waar grote uitslagen gewenst zijn tijdens het vliegen van figuren, maar tijdens de landing wil je misschien kleine uitslagen om het model minder kritisch te maken. Vaak wil je die beperkte uitslagen op zowel je richtingsroer, je rolroer en op het hoogteroer. In OpenTx kan je dan in het input menu deze drie genoemde sticks koppelen aan Inputs. Laten we zeggen. Richting op input 1. Rolroer op Input 2 en Hoogte op Input 3. Nu kan ik per Input meerdere regels aanmaken. Laten we ze voor het gemak even Input 1.1, Input 1.2 en Input 1.3 noemen. In werkelijkheid hebben ze alledrie dezelfde naam namelijk die naam die jij ingeeft onder Input Name. Nu kunnen we voor deze drie input regels een waarde aan Weight meegeven. Hiermee wordt de uitslag van de servo bepaald in procenten. Dus 0 is geen uitslag en 100 is max uitslag. Door nu voor Input 1.1 WEIGHT 100 in te stellen, voor Input 1.2 Weight 80 en voor Input 1.3 60, en de Inputs te schakelen met een drie standen schakelaar zoals bijvoorbeeld SA kunnen we schakelen tussen de drie en krijgen we afhankelijk van de schakelaarstand van SA meer of minder uitslag op het richtingsroer. Om hetzelfde resultaat te verkrijgen voor Rolroer moeten we ook de functies Input 2.1, Input 2.2 en Input 2.3 maken voor het Rolroer. Ook hier weer Weight 100, 80 en 60. Tot slot nog hetzelfde voor het hoogteroer. Input 1.1 tm 1.3 en WEIGHT 100, 80 en 60. Voor ROl en Hoogte ook de schakelaar SA koppelen aan de Inputs. Nu hebben we een 3 standen DualRate ( Eigenlijk TripleRate) geprogrammeerd en alles zal prima werken.

    Maar......................

    Als we nu eigenlijk toch vinden dat de minimale stand, dus de WEIGHT 60 nog wel wat minder zou mogen moeten we de WEIGHT van Input 1.3, 2.3 en 3.3 aanpassen. Dat vonden de ontwikkelaars van OpenTx wel wat omslachting en daar komt de Custom Variable om de hoek kijken. ( Niet alleen hier hoor....!)

    Als we nu op alle plaatsen waar we WEIGHT 100 hebben geprogrammeerd GV1 selecteren en we stellen GV1 in op 100. En op alle plekken waar we WEIGHT 80 hebben geprogrammeerd kiezen we GV2 en tot slot vervangen we WEIGHT 60 door GV3. Dan stellen we GV1 in als 100, GV2 als 80 en GV3 als 60. Nu hebben we hetzelfde resultaat, maar als we nu de waarde van GV1 veranderen van 100 naar 90 veranderd dat op elke plek waar we GV1 hebben geselcteerd.
     
    xat en Thedo vinden dit leuk.
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403


    Even kijken of dit werkt
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Best wel grappig, om zulke fimpjes te maken. :)

     
  10. dockerdirk

    dockerdirk

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    kapellen antw.
    You toostbeek mooi initiative , ik ben namelijk geintereseerd in de boot loader en firmware in het Nederland

    Grits Dirk
     
  11. Bever

    Bever

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Brabant
    Een NL handleiding zou ideaal zijn. De enige geschreven handleidingen die ik kan vinden zijn in het Duits en dat is zeker noet mijn ding. Dus een NL handleiding zou zeer welkom zijn maar besef dat dot gruwelijk veel tijd kost en nooit echt klaar is.
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Vandaag nog even een filmpje gemaakt over het instellen van een motor beveiligings--schakelaar.

    Belangrijk hierbij is dat als de motorsschakelaar overgehaald wordt terwijl de gasstick niet in de nulstand staat, dat dan de motor niet opstart.

     
    oebele vindt dit leuk.
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben nu aan het werk, zal vanavond even kijken.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  15. dockerdirk

    dockerdirk

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    kapellen antw.
    mooi mooi, heb al één en ander bij geleerd
     
  16. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hier ook , Bedankt

    Mvg Xat
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat jullie bijgeleerd hebben?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry.... het zal aan mijn wrakke internet verbinding liggen, maar het document laadde alleen de eerste paar pagina's.... uitsluitend de inhoudsopgave heb ik kunnen zien.
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    @brutus. In ieder geval bedankt voor de poging
     
  20. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Hee super die NL gebruiksaanwijzing.

    Heb sinds enkele maanden het kaptafel-model X9E.
    Het simpel inprogrammeren en afstellen lukt al aardig maar moet nog diverse mogelijkheden zien te ontdekken.
    Net even snel door jouw NL gebruiksaanwijzing gescand. (dat is nou net wat mij niet lukt in de Engelse en Duitse taal).
    En al wat antwoorden tegengekomen: Vergroten servobereik, timers instellen, HOOFDLETTERS selecteren etc

    Verder type foutjes gevonden op pagina 16 bij: Default channel order: E staat voor Eleron oftewel hoogteroer. Moet Elevon zijn.
    pagina 23 bij: Move model: Hiermee verplat u het moel Moet zijn: Hiermee verplaatst u het model

    Zal deze handleiding de komende tijd nog diverse malen nodig hebben.

    Mijn dank, Hans
     

Deel Deze Pagina