Geel geworden fiberglass terug wit maken...???

Discussie in 'MBF Labs' gestart door bongose, 13 jan 2015.

  1. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo,

    Ik ben bezig met een Multiplex DG600 van de jaren 80. Hij zat nog nieuw ongebouwd in de doos maar de glasvezel romp heeft een gele schijn gekregen. Heeft iemand een huis-tuin-keuken trucje om dit terug mooi wit te krijgen zonder opnieuw te spuiten?
    Alvast bedankt!

    MVG
    Jan
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik snap het niet helemaal. Je hebt een GRP romp die gespoten is, maar geel wordt.:confused:
    Het geel worden is een chemische reactie op UV licht. Dat is niet terug te draaien omdat het een irreversibel proces is. Het wordt daarbij ook brosser.

    Groet, Ad Bakker
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Gelakt met pu lak en dat vergeelt idd door uv licht.

    scotchbrite erover en effe een nieuw wit jasje geven zou ik zeggen
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    ja, je zult niet anders kunnen dan te lakken. Lijkt me niet zo'n groot probleem?
    Maar inderdaad, zal niet zo sterk meer zijn als het ooit was.
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Lijkt me een epoxy rompje, de witte coating (gelcoat) zal vergeeld zijn doordat het model in uv licht heeft gestaan, je kan het rompje licht opschuren met korrel 1500-2000 en vervolgens polijsten, dan issie weer wit.
    Maar wat Gerard voorsteld lijkt me toch het handigst, gewoon ff scotchbrite erover en opnieuw wit jassen.
    Of het materiaal brosser is geworden zoals ad suggereerd durf ik niet te zeggen, dat ligt eraan of het polyester of epoxy is, ik neem aan epoxy, (dan is er niks aan de hand) polyester hard op den duur steeds verder door, maar echt bros en zwak lijkt me nou een beetje overdreven (een polyester bootje van 20-25 jaar oud zak je ook niet doorheen als je aan boord springt :)
     

Deel Deze Pagina