Geen echt bouwverslag, maar het tweaken van een Hobbyking (Guanli) Catalina

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 1 jun 2015.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Eers maar even voorstellen: ik ben een beginnende hobbyist die aan het leren is om een Bix3 heel te houden ;-).

    In een onbewaakt moment heb ik bij HK de 1380 mm Catalina gekocht voor 7 tientjes. Misschien is het wel aardig om hier verslag te doen van mijn doen en laten met dit toestel. Het gaat om deze:

    [​IMG]

    Je koopt het als een compleet pakket: alleen de RX en de Lipo ontbreken.

    Bij het uitpakken vielen drie dingen op: het was prima verpakt allemaal, alles onbeschadigd in de doos, de foam die gebruikt is, is erg kwetsbaar, veel brozer dan het EPO van mijn Bix3, en het kleurenschema is niet heel fraai om het zo te zeggen.

    Omdat ik zelf in 2013 een vlucht heb mogen maken in de PH-PBY (de Catalina die op Lelystad is gestationneerd) leek het mij wel toepasselijk om die als voorbeeld te nemen. Verder heb ik me met name op het Engelstalige rcforum geïnformeerd over dit toestel. En ik heb een kennis die veel van de materie weet, maar die helaas aan de andere kant van het land woont (Marco: bedankt tot zo ver!).

    Ik wilde de volgende aanpassingen maken (behalve de andere kleurstelling):
    - differential thrust omdat ik gelezen heb dat het waterroer vrijwel nutteloos is, zeker bij een beetje wind;
    - driebladspropellers, het is geen echt schaalmodel maar die tweeblads exemplaren vind ik niet fraai bij dit toestel;
    - counterrotating props, om torque-effecten tegen te gaan.
    - versteviging op cruciale plaatsen vanwege het kwetsbare materiaal;
    - en wat kleinere zaken waarvan ik had gelezen dat het problemen kunnen geven.