Geen echt bouwverslag, maar het tweaken van een Hobbyking (Guanli) Catalina

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 1 jun 2015.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Eers maar even voorstellen: ik ben een beginnende hobbyist die aan het leren is om een Bix3 heel te houden ;-).

    In een onbewaakt moment heb ik bij HK de 1380 mm Catalina gekocht voor 7 tientjes. Misschien is het wel aardig om hier verslag te doen van mijn doen en laten met dit toestel. Het gaat om deze:

    [​IMG]

    Je koopt het als een compleet pakket: alleen de RX en de Lipo ontbreken.

    Bij het uitpakken vielen drie dingen op: het was prima verpakt allemaal, alles onbeschadigd in de doos, de foam die gebruikt is, is erg kwetsbaar, veel brozer dan het EPO van mijn Bix3, en het kleurenschema is niet heel fraai om het zo te zeggen.

    Omdat ik zelf in 2013 een vlucht heb mogen maken in de PH-PBY (de Catalina die op Lelystad is gestationneerd) leek het mij wel toepasselijk om die als voorbeeld te nemen. Verder heb ik me met name op het Engelstalige rcforum geïnformeerd over dit toestel. En ik heb een kennis die veel van de materie weet, maar die helaas aan de andere kant van het land woont (Marco: bedankt tot zo ver!).

    Ik wilde de volgende aanpassingen maken (behalve de andere kleurstelling):
    - differential thrust omdat ik gelezen heb dat het waterroer vrijwel nutteloos is, zeker bij een beetje wind;
    - driebladspropellers, het is geen echt schaalmodel maar die tweeblads exemplaren vind ik niet fraai bij dit toestel;
    - counterrotating props, om torque-effecten tegen te gaan.
    - versteviging op cruciale plaatsen vanwege het kwetsbare materiaal;
    - en wat kleinere zaken waarvan ik had gelezen dat het problemen kunnen geven.

    Differential thrust was een heel uitgezoek, ik heb een el cheapo 6-kanaals zender (HK-T6A V2) waar maar 1 setup tegelijk op kan worden geprogrammeerd. Maar uiteindelijk is het gelukt en kan ik de DT zelfs in- en uitschakelen (in de lucht lijkt het me minder handig).

    Het is niet simpel om een tweeblads prop te vervangen door een juist drieblads exemplaar. Maar lang leve internet: op het genoemde rcforum las ik de ervaring van iemand die de props had vervangen door 7 x 4,5 exemplaren. Die heb ik dus gekocht, in de counter-rotating uitvoering.

    Counterrotating bleek eenvoudiger dan gedacht: als de motoren een gelijke draairichting hebben, hoeven alleen twee draadjes van ESC naar motor te worden omgewisseld.

    De bodem verstevigen was een lastiger kwestie: glasvezel en epoxy. Daar had ik nog niet eerder mee gewerkt. Enfin, ik kon de romp ondersteboven zetten en heb met hulp van mijn zoon en enkele instructiefilmpjes op YT twee lagen glasvezel en epoxy op onderkant van de romp van het toestel aangebracht. Het was epoxy die een minuut of 20 verwerkbaar was maar, bij kamertemperatuur, wel een dag nodig heeft om uit te harden. Wat ik geleerd heb: een dunne laag epoxy erop smeren. Nu was het wat te dik, wat lekstrepen etc. tot gevolg had. Bovendien had zich hier en daar een wat dikkere laag langs de rand gevormd, met druppels en dergelijke. Daar doorheen stak het vezelmatje. Kortom, dat is allemaal niet even netjes geworden. Het is ook een leerproces ;-)
    Datzelfde heb ik gedaan bij de grote vleugelsteun in het midden: dat schijnt ook een zwakke plek te zijn. Hier ging het al wat netter allemaal.

    Het verfwerk: eerst gekeken of het met een spuitbus gedaan zou kunnen worden. Dat bleek niet het geval te zijn. Dus met de kwast eerst grondverf en daarna aluminiumkleurige verf toegepast. Daarna nog een aantal zwarte accenten, zoals de vleugelranden. Dat had ook wat voeten in de aarde: het model is niet overal mooi glad, dus afplakken van rechte stukken werkt niet 100% goed. Ik had geen trek om het hele ding te plamuren.

    Voor de ruiten (origineel: aluverf op blauw foam, zie boven) heb ik spiegelfolie gebruikt. Zelfklevend met voor de zekerheid een drupje secondenlijm. Mijn vingers kan ik sinds kort weer gebruiken ;-)

    Voor de juiste decals heb ik Sunny Pet sticker gebruikt: een transparante film die je met de inktjetprinter kunt bedrukken. Niet in wit uiteraard: printers printen niet in wit. Die delen heb ik met verf wit gemaakt.

    Ik ben nog niet klaar: het wachten is op prop adapters van HK omdat ik de spinners die bij het toestel worden geleverd echt vreselijk vind. Omdat de motor asjes voor het mooie waarschijnlijk te lang zijn, wacht ik met inkorten tot ik de adapters heb. En het toestel wordt opgebouwd, te beginnen bij de motoren, dus dat is nog even wachten.

    Een paar fotootjes van goed en minder goed gelukte onderdelen:

    De romp met de nieuwe decals:
    [​IMG]

    De motorgondels met propellers (de tips zijn met nagellak geel gemaakt), de props zijn nog niet gebalanceerd:
    [​IMG]

    Een motorsteun: mijn foutje: het balkje heb ik te ver naar achteren geplaatst. Er moet nog een motorgondel overheen, daar moest dus een stukje uit gesneden worden:
    [​IMG]

    Staartdelen en een drijver:
    [​IMG]

    Onderkant van een vleugel, die ik eigenlijk had moeten schuren om de puntjes weg te werken:
    [​IMG]

    Onderkant van de romp, met het wat ongelijkmatig verdeelde epoxy etc.:
    [​IMG]

    Alles losjes in (op) elkaar gezet, om een idee te krijgen;
    [​IMG]

    Voorlopig vind ik het superleuk om te doen en uit te dokteren. Wordt vervolgd.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    "Geen echt bouwverslag", "beginnende hobbyist ": niet te bescheiden zijn: je maakt iets unieks op basis van een 13 in een dozijn toestel. Dat is dus mooi :)
    Dit is de snelste manier om ervaring op te bouwen, zowel qua bouwen, berekenen, en ook vliegen.
    Op die manier kijk je minder tegen een herstellingswerkje (die we allemaal kennen in deze hobby ...) op.

    :cool:
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Inderdaad niet te bescheiden zijn, lijkt me een gelikt toestel zoals het er nu bij staat. Mooie livery ook. Zoals Dries al zei waarschijnlijk een enig exemplaar in 13 in een dozijn.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, maar ik zal maar geen close-up foto's plaatsen ;)

    Gelukkig gaat het in de lucht niet opvallen.

    En zeker wel een beginner, ik heb half april de Bix3 gekregen en er - het weer zit niet mee - een keer of 3 mee gevlogen. De Cat heb ik nu ongeveer een maand en het is het eerste RC toestel waar ik qua (af)bouwen ervaring mee opdoe.

    Gisteravond heb ik de staartsectie gemonteerd. Ik moet waarschijnlijk nog wel een V-tje buigen in een van de servostangetjes: die lijkt me wat te lang. Dat staat ook in de (summiere) gebruiksaanwijzing. Nog twee andere aanpassinkjes: vóór de cockpit zit (in het echt) aan de onderkant een soort beugel waar je op kunt staan. Die heb ik nagemaakt van een stukje mantel van installatiedraad. En de struts, die bestaan uit servostangetjes, heb ik wat meer volume gegeven met dezelfde mantel. Ik moet ze nog op lengte maken, maar daarmee wacht ik totdat ik de juiste maat weet:

    [​IMG]
     
  5. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Als je van mijn modellen een close up maakt zijn ze ook verre van perfect, dat hoeft ook niet en daarbij een full scale vliegtuig is ook niet zo gaaf. Het feit dat je er iets van jezelf in steekt maakt het uniek en zorgt ervoor dat je er achteraf zoveel meer plezier aan hebt en dat maakt het verschil. En zoals het spreekwoord zegt "oefening baart kunst" zo ging het bij ons allemaal en dat telt zelfs na meer dan dertig jaar modelletjes bouwen nog steeds.
    doe zo voort

    Dirk
     
  6. Leech

    Leech

    Lid geworden:
    2 jun 2014
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn
    Hij is mooi hoor Frits! Kijk er naar uit om het hem in het echt te zien vliegen :)
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt Leech, dat ga je hopelijk nog een keer zien voordat 'ie definitief gecrashed is ;-)

    Het V-tje in het servostangetje bleek niet nodig te zijn. Wel heb ik hem bijgebogen zodat de stang met zo min mogelijk spanning door het buisje kan bewegen. Gisteren ook het laatste pakketje van HK ontvangen: ik kan met opbouwen beginnen. De vleugelhelften heb ik aan elkaar gezet, de motor-asjes ingekort en vanavond kan ik verder. Foto's volgen.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn maar weinig mensen die foutloos bouwen, als ze er al zijn...
    Daarnaast zijn er mensen die niet tegen foutjes kunnen, en dus eeuwig over de bouw van een toestel kunnen doen om alles 100% perfect te krijgen..

    Persoonlijk vind ik het belangrijkste dat het toestel in de lucht heel blijft.
    En dat hij een wat grovere landing kan overleven.

    Daarna de bereikbaarheid en instelbaarheid van onderdelen...
    niets zo irritant als een motor perfect en perfect verborgen in te bouwen, om er daarna achter te komen dat er iets niet goed zit en je er niet meer bij kunt.
    Of een stuurstang in het toestel in vorm buigen, aansluiten, om er dan achter te komen dat hij net een tik te kort is. en geen opties om dit op te lossen met dezelfde stang.
    Zodoende heb ik tegenwoordig altijd aan 1 kant een optie om de lengte een beetje aan te kunnen passen ;-)
    zo ook speling/flutter.
    roeren mogen eigenlijk bijna geen speling hebben, anders gaat het slecht vliegen.
    vaak komt speling uit de stangetjes, te beweeglijk. of teveel ruimte in de kunststof huls, of de kunststof huls zelf knikt weg.
    en meestal kom je daar achter, op het moment dat alles compleet dicht is gebouwd ;-)
    iig, dit overkwam me vroeger nog regelmatig, tegenwoordig let ik er steeds beter op :D

    Daarna pas het uiterlijk.. Belangrijk, dat wel.
    steek er ook best wat tijd in. alleen dat allerlaatste naadje en miniscule vouwtje etc neem ik voor lief.
    Op een brandstof model ben je zowieso al verplicht HEEL goed sluitend met de folie om te gaan.. duurt eeuwen om alle details in de folie te krijgen.
    dat laatste rimpeltje bij een vleugelaansluiting mag dan blijven zitten, geen zin om weer een heel stuk overnieuw te doen.

    en als het met 50 km/u voorbij komt, zie je het toch niet ;-)


    Daarnaast.
    Belangrijker DAT je bouwt en aanpast, ipv alleen arf in de lucht gooien.
    Het heet modelBOUW.. En is deel van de hobby
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Waar voor mij het zwaartepunt komt te liggen, bouwen of vliegen, weet ik nog niet. Ik begin nog maar net. Wat ik wel weet is dat ik geen ruimte heb om veel RC vliegtuigen te bouwen ;-). En goed kunnen vliegen (lees: landen) is ook belangrijk, dat beperkt de noodzaak van herstelwerkzaamheden.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    aan de andere kant, als dat slecht landen aanhoudt, los het ruimteprobleem zichzelf op ;-)
    geintje natuurlijk..

    Zwaartepunt: doorgaans beschreven in de handleiding.
    bij een rechte vleugel meestal op 1/3 van de voorlijst.
    daar zit ook vaak de ligger/versteviging in de vleugel.
    Eenmaal in de lucht kun je dan gaan kijken of hij een tikkie naar voren of naar achteren moet.
    dit is ook weer een tik afhankelijk van de piloot..

    bij een gepijlde vleugel, jet, dubbeldekker met versprongen vleugels wordt het ff anders.
    maar jij hebt een rechte vleugel..
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor deze opwekkende woorden ;-)

    Het zwaartepunt zou inderdaad op ongeveer 1/3 van de voorlijst moeten liggen (ca. 55 mm, +/- 5 mm) volgens de handleiding. We zullen zien. Ik heb gelukkig ruimte genoeg om met de lipo te schuiven. Daar is standaard een aparte ruimte voor gereserveerd, mét klittenband zelfs, maar ik heb gelezen dat het zwaartepunt dan teveel naar achteren ligt. Zonodig kan die helemaal naar voren, tussen de servo's voor kielvlak en hoogteroer.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    uitbalanceren wel binnen doen.. zonder wind. buiten gaat het vaak mis
    zorgen dat het zwaartepunt is aangegeven op de vleugel.
    puntje met een merkstift oid, zodat je in ieder geval makkelijk kunt zien waar je je vinger moet houden.
    en aan beide kanten aangeven.. wel zo handig

    En zorg dat je de accu voor en achterkant opsluit tussen iets.
    paar stukken schuim oid, zodat je hem altijd alleen op de goede positie erin kunt leggen.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lipo's leggen we vast met velco ;-)
    Schuim kan helpen, maar velcro is het eerste.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Zoals beloofd: het vervolg met de foto's.

    Het inkorten van het motorasje, om de prop wat dichter bij de motorgondel te krijgen. Tamelijk hard metaal, dat zaagde minder makkelijk dan ik had gedacht. Ik heb het asje in de bankschroef geklemd, om te voorkomen dat er veel druk op de motorlagers zou ontstaan:
    [​IMG]

    De ingekorte as (3 x gemeten, en het was ok):
    [​IMG]

    Vandaag begonnen met het bevestigen (smeltlijm) van de ESC's in de onderste helften van de motorgondels:
    [​IMG]

    Daarna de motorgondels op de vleugel gelijmd:
    [​IMG]

    En de motoren aan de steunen bevestigd (lijm en vastgezet met een schroefje):
    [​IMG]

    (tussendoor wel steeds gecontroleerd of alles het nog deed)

    Motortest met propellors: (op laag toerental, uiteraard):
    [​IMG]

    Begonnen met plaatsen van de vleugel op de romp. Het gat om de kabels door te voeren, was echt te klein. Ook mijn eigen schuld: ik had korter verlengsnoertjes voor de servo's gebruikt en daardoor zaten alle koppelstukjes bij elkaar... Enfin. Toch maar het gat groter gemaakt in plaats van de hele boel weer te slopen ;-)
    [​IMG]

    De vleugel op de romp, check of alles nog steeds werkt:
    [​IMG]

    En toen was 'ie opeens bijna helemaal klaar (op enkele kleine verfdingetjes na):
    [​IMG]

    En mocht hij naar buiten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alhoewel ik ook wel diverse verbeterpunten zie, ben ik er best tevreden over.

    In plaats van dit:
    [​IMG]

    Is het dit geworden:
    [​IMG]

    Wat mij betreft de moeite zeker waard!
     
    E.hof vindt dit leuk.
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Leuke kist geworden !

    even een vraagje / tip , heb je de electronica nog beschermd tegen water ? zeker de regelaars zou ik een behandeling geven met CorrosionX.

    één druppel water in een regelaar is al genoeg om het doen stuk te gaan. Elk seisoen geeft ik de electronica van mijn watervliegtuigen een behandeling met dit spul.



    Ga zo door !

    Mvg,

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, ook voor het filmpje!

    De regelaars (ESC's) waren in krimpkous verpakt. Ik heb alle openingen (waar de draden in- en uitgaan) met smeltlijm afgesloten. Hopelijk is dat voldoende. Of het toestel vaak water gaat zien, weet ik nog niet. Eerst maar eens droog vliegen :)

    N.b. de link in je handtekening werkt niet.

    Met vriendelijke groet,
    Frits
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2015
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    (dubbel bericht)
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Goede bezig wat betreft de regelaar. Mocht je vanaf het water gaan vliegen wil je wel adviseren de servo's te waterproofen. De aileron servo's zullen erg nat worden van de spray aangezien open en bloot in de vleugel zijn gemonteerd. Even een beetje vet op het asje en de print en potmeter voorzien van corrosionX , hetzelfde voor de hoogte en rudder servo''s.

    Ik ben ooit eens een watervliegtuig verloren door binnendringen van water in een aileron servo. Doordat er water in het potmetertje was gekomen ging de servo naar een eindstand waardoor het toestel niet meer te besturen was. Bij thuiskomst werd de oorzaak gevonden , helaas was de Seabee total los.

    Kleine waarschuwing , vliegen vanaf water is zeer verslavend , je komt er niet meer vanaf ;)

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor de tips. De hoogte en rudder servo's zitten midden in het toestel: als die nat worden zit de halve romp al vol water. De bijgeleverde servo covers onder de vleugel pasten helaas niet: die zijn gemaakt voor een verzonken servo en deze steken juist boven het oppervlak van de onderkant van de vleugel uit. Maar ik zal nog eens kijken of er iets aan te doen is. Ze helpen in ieder geval een beetje tegen sproeiwater en dat zal er vanwege de propellers vast voldoende zijn ;)

    N.b. mooie foto!
     
  20. Leech

    Leech

    Lid geworden:
    2 jun 2014
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn
    Frits, zit hier te genieten van al die mooie plaatjes. En ik ben erg stiekem ook nog niet uit wat ik nou leuker vind, het bouwen of het vliegen. Momenteel is het bouwen nog ontspannender voor me
     
    Frits37 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina