Kan iemand mij vertellen wat de correcte manier is on de geluidsdruk te meten van een turbine kist? Bij prop kisten is dat 92DB op 7 meter afstand en op een hoogte van 1 meter. Geld deze manier ook voor turbine kisten?
92 dBa op 7 meter voor propkisten?! Zo, dan kom ik ook bij jullie vliegen! Bij de meeste verenigingen houdt het wel op bij 80 dBa..... Beetje een oud bericht maar in de meetmethode, en dat was je feitelijk vraag meen ik, zal niet veel zijn veranderd. https://www.modelvliegsport.nl/inde...rapport/253-voorbeeld-akoestisch-rapport/file ^^ Pagina 5
Er bestaan geen landelijke normen, dit wordt voor ieder vliegveld afzonderlijk bepaald dmv een akoestisch onderzoek. hangt af van de afstand tot gevoelige bestemmingen en het heersende achtergrondniveau.
Als het goed is staat een en ander in de milieuvergunning van het betreffende veld / de vereniging. Zoals Nicohaas hierboven al schetst: het hangt af van de plaatselijke situatie, de gemeente, het bestemmingsplan en (wellicht) een aantal omwonenden die een bloedhekel hebben aan modelvliegtuigen én een "lijntje" richting gemeentehuis hebben. In de buurt van een natuurgebied zou het max toegestane aantal dB(A) wel eens behoorlijk wat minder kunnen zijn dan op een locatie vlakbij een industriegebied.
Rond 1999 heeft het NLR geluidsmetingen gedaan bij onze Thunderjet in het kader van PHBlue.. Op de grond met 7 meter, boven gras en beton, een dikke 120dB(A), onder diverse hoeken.. In de lucht bij 302km/u 65db(A). Achtergrondgeluid van de A12 op 5km was ongeveer 55dB(A). Geluid van een jet is kompleet anders qua beleving en waardes dan bij en prop kist.
De Raad van State heeft bepaald dat turbine geluid A Tonaal is oftewel niet storend voor mens of dier Tevens dient een club voorzien te zijn van een M.E.R rapportage, van de betreffende locatie.
Je bedoelt dat het hier om A gewogen geluid gaat denk ik. Dat wil zeggen gemeten volgens de a curve dB(A). Deze curve is bepaald aan de hand van de gevoeligheid van het menselijk gehoor. De mens is ongevoelig bij lage tonen bijvoorbeeld. Dit wordt gecorrigeerd door de a curve. Juist wel storend voor de mens dus. Die MER rapportage is alleen in heel specifieke gevallen vereist. Een omgevings(milieu)vergunning is sinds 2016 niet meer nodig, alle verleende vergunningen voor modelvliegtuigen zijn toen vervallen.
Kijk weer iets wijzer, dit is de bedoeling van een forum. Maar wie bepaald wat een specifiek geval is.
Aanvullende informatie: https://www.modelvliegsport.nl/inde...vergunning-van-thermiek-58-met-een-enkele-aan
Ik vermoed dat Dick a-tonaal bedoeld, kleine letter 'a'. D.w.z. ruis in het geval van turbines, geen overheersende frequenties, en ook geen/weinig correlatie tussen de frequenties, waardoor geluid snel wegvalt in achtergrondruis. Heeft DAeC en/of DMFV in Duitsland niet bewerkstelligd dat jets meer geluid mogen maken, gemeten volgens de A-kromme, juist vanwege het ruis-karakter?
Tonaal geluid is een (straf) toeslag van 5 dB voor geluid met een duidelijk hoorbare toon zoals een 2 takt motor. Een 4 takt is bijv geen tonaal geluid. Dit geldt voor jets dus ook.