Geluidsmeeting turbine jets

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door johnvm, 26 nov 2017.

  1. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Kan iemand mij vertellen wat de correcte manier is on de geluidsdruk te meten van een turbine kist?
    Bij prop kisten is dat 92DB op 7 meter afstand en op een hoogte van 1 meter.
    Geld deze manier ook voor turbine kisten?
     
    Huey vindt dit leuk.
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    92 dBa op 7 meter voor propkisten?! Zo, dan kom ik ook bij jullie vliegen!
    Bij de meeste verenigingen houdt het wel op bij 80 dBa.....

    Beetje een oud bericht maar in de meetmethode, en dat was je feitelijk vraag meen ik, zal niet veel zijn veranderd.

    https://www.modelvliegsport.nl/inde...rapport/253-voorbeeld-akoestisch-rapport/file
    ^^
    Pagina 5
     
  3. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    En wat zijn daar de officiele waardes van landelijk gezien dan?
     
  4. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er bestaan geen landelijke normen, dit wordt voor ieder vliegveld afzonderlijk bepaald dmv een akoestisch onderzoek. hangt af van de afstand tot gevoelige bestemmingen en het heersende achtergrondniveau.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Als het goed is staat een en ander in de milieuvergunning van het betreffende veld / de vereniging.
    Zoals Nicohaas hierboven al schetst: het hangt af van de plaatselijke situatie, de gemeente, het bestemmingsplan en (wellicht) een aantal omwonenden die een bloedhekel hebben aan modelvliegtuigen én een "lijntje" richting gemeentehuis hebben.
    In de buurt van een natuurgebied zou het max toegestane aantal dB(A) wel eens behoorlijk wat minder kunnen zijn dan op een locatie vlakbij een industriegebied.
     
  6. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Rond 1999 heeft het NLR geluidsmetingen gedaan bij onze Thunderjet in het kader van PHBlue..
    Op de grond met 7 meter, boven gras en beton, een dikke 120dB(A), onder diverse hoeken..
    In de lucht bij 302km/u 65db(A). Achtergrondgeluid van de A12 op 5km was ongeveer 55dB(A).
    Geluid van een jet is kompleet anders qua beleving en waardes dan bij en prop kist.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Probleem is natuurlijk dat 'beleving' niet meetbaar is
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    De Raad van State heeft bepaald dat turbine geluid A Tonaal is oftewel niet storend voor mens of dier
    Tevens dient een club voorzien te zijn van een M.E.R rapportage, van de betreffende locatie.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar onder zo'n M.E.R. valt ook een meting / berekening van de gemiddelde geluids druk toch?
     
    Dickie vindt dit leuk.
  10. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je bedoelt dat het hier om A gewogen geluid gaat denk ik. Dat wil zeggen gemeten volgens de a curve dB(A). Deze curve is bepaald aan de hand van de gevoeligheid van het menselijk gehoor. De mens is ongevoelig bij lage tonen bijvoorbeeld. Dit wordt gecorrigeerd door de a curve. Juist wel storend voor de mens dus.
    Die MER rapportage is alleen in heel specifieke gevallen vereist. Een omgevings(milieu)vergunning is sinds 2016 niet meer nodig, alle verleende vergunningen voor modelvliegtuigen zijn toen vervallen.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
    Dickie vindt dit leuk.
  11. Dickie

    Dickie Guest

    Kijk weer iets wijzer, dit is de bedoeling van een forum.
    Maar wie bepaald wat een specifiek geval is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2017
  12. Dickie

    Dickie Guest

  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vermoed dat Dick a-tonaal bedoeld, kleine letter 'a'. D.w.z. ruis in het geval van turbines, geen overheersende frequenties, en ook geen/weinig correlatie tussen de frequenties, waardoor geluid snel wegvalt in achtergrondruis.

    Heeft DAeC en/of DMFV in Duitsland niet bewerkstelligd dat jets meer geluid mogen maken, gemeten volgens de A-kromme, juist vanwege het ruis-karakter?
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
    Dickie vindt dit leuk.
  14. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Tonaal geluid is een (straf) toeslag van 5 dB voor geluid met een duidelijk hoorbare toon zoals een 2 takt motor. Een 4 takt is bijv geen tonaal geluid. Dit geldt voor jets dus ook.
     
    Dickie vindt dit leuk.
  15. Dickie

    Dickie Guest

    Dank je Ron je begrijpt wat ik bedoelde
     

Deel Deze Pagina