gerestaureerde Graupner Bell212 1978

Hallo allemaal.
Ik hebb een tijd terug een electro vliegtuig omgeruild voor deze Graupner 212 waar mijn vader in 1983 mee is begonnen met vliegen.
Hij is ondertussen klaar en ik dacht ik deel wat fotos van dit monster :-)

ik heb helaas geen foto van voor de restauratie :-( toen ie er nog erg goud jaren 70 uitzag.
full


De hypermoderne rotorkop die weer mooi glimt. de pitch arm loopt door de hoofdrotoras heen.
full


Eerste keer proefdraaien van de originele HB Stamo 10cc motor.
full


full


full


full


Het testen is goed gegaan dus hij kan voor het eerste de lucht in,letterlijk in dit geval want de heli heeft nog nooit gevlogen in al die jaren.

edit: het is natuurlijk een Graupner ;-) ik was even in de war.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi ! Dit is geen Schluter, maar een Graupner 212 Twin-Jet.
Heb je de originele motor erin ? Dat is de HB 61 PDP Stamo, met geforceerde koeling.

Ik heb ermee leren vliegen in de jaren 80 en toen was hij al een oudje ;)

Succes ermee !
 
Laatst bewerkt:
Het is geen Schlüter maar een Graupner. Behalve dat Helmut Bernard(t) de motor leverde, deed HB ook het complete mechaniek, inclusief de rotorkoppen.

Ziet er knettermooi uit :) Durf je wel te vliegen, hoe staat het met reserve-onderdelen?

Nog een oudje van Graupner: ooit-zag-ik-een-heli-jeugdsentiment .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En toen klaarde het weer op en zijn we met het orgel naar het veld gegaan.
Mijn vader (de oude op het forum) vliegt hem uiteraard, ik zou niet met zon ding kunnen vliegen denk ik.

Je start de heli door de startmotor in de riem te leggen zeg maar.
full


Hij is los! eerste vlucht van de heli ooit!
full


Behoorlijk werken om m op zijn plek te houden en ook geen gyro op de staart uiteraard.
full


uitijndelijk de heli toch goed onder controle "weer net als vroeger" volgens mijn vader.
full


Mijn vader met het orgel ;-)
Hij zal op helimeetings te zien zijn volgend jaar.
full


De heli is een hele hand vol en het is ongelofelijk dat ze met dit spul hebben moeten leren heli vliegen in die tijd.

Groeten Arjen en Arie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twinjet 212 .

Het was weer ouderwets sturen zonder hulpmiddelen wat ik wel kon merken was de opstelling van de servo voor rol en nik die heb ik recht onder de tuimelschijf gezet dus geen hevels e.d er tussen waar speling op zit maar dit is dan ook de enige compromis die ik gedaan heb.
Wat betreft de onderdelen dat is een probleem ik heb zelf nog wel wat maar het is ook geen heli voor dagelijks gebruik maar puur voor de liefhebberij dus dan slijt er ook niet veel alleen de motor de enige echte HB STAMO is al een museum stuk op zich .
Gr Arie
 
Hallo Arie + zoon,
Proficiat met deze restauratie van de Graupner Bell 212 twin jet.
Ziet er erg mooi uit, ook zoals op de foto´s te zien het mechaniek en wel in orginele staat.
Zoals je misschien al weet zal er volgend jaar 28-29 mei 2011 in Eibergen
inmiddels alweer voor de 3e keer o.a. het HeliOldie weekend worden
gehouden, en ik reken er op dat jullie er dan ook zijn, met deze mooie 212.

Groeten,

Joop van Lent
 
Twinjet 212 .

hoi Joop.
We moeten even kijken of het een weekend of 1 dag gaat worden omdat we het weekend er voor ons heli weekend hebben met fun wedstrijd waar je overgens ook van harte welkom ben oude tijden herleven weer.
maar komen doen we zeker arjen heeft ook nog een oude hirobo condor van ongeveer 1989 die heb ik tegen die tijd ook klaar voor gebruik.
Gr Arie en Arjen
 
Geweldig man, Ik heb die dingen ook volop rond zien knallen vroeger dus zo moeilijk kan het vliegen niet geweest zijn toch ;). Geintje natuurlijk, toen waren de schepen van hout en de mannen van staal en tegenwoordig... :sleepy:

Hopelijk zien we mekaar op de helioldie meet volgend jaar.

Groeten, Marco.
 
mooi he

Je hebt echt je best gedaan he ;-)

Wat een verschil zeg!! echt superrrrr
Hier nog een foto toen de heli nog van mij was....

Heb je er ook nog een filmpje van dat i vliegt???
Zou ik echt heel mooi vinden!!!Want had belooft om hem vliegend te laten zien!!
Hou me op de hoogte he jullie ...
Gr kokki

1003201202_6_lHXV.jpg
 
Twinjet 212.

Hoi Kokki.
De restauratie ging sneller dan verwacht en het was opeens droog zondag ik kon me niet langer inhouden en hebben de eerste vlucht gemaakt maar geen tijd gehad voor een filmpje .
Ik ben nog wat dingen aan het afstellen en veranderen maar zodra het weer het toelaat zal ik kijken of er iemand een filmpje van maakt.
Gr Arie
 
Van harte met deze maiden!
De "oldies" worden steeds populairder, mooie machine en leuk voor jou om even "back to your roots" te gaan :-)
Wees er zuinig op zou ik zeggen.
Wat opvalt is dat de rotobladen een hoek maken tov elkaar in het verticale vlak gezien.

Was dit een vorm van stabilisatie net zoals sportvliegtuigen de vleugels vaak in een lichte v-vorm hebben?

Gr, Roy
 
Van harte met deze maiden!
De "oldies" worden steeds populairder, mooie machine en leuk voor jou om even "back to your roots" te gaan :-)
Wees er zuinig op zou ik zeggen.
Wat opvalt is dat de rotobladen een hoek maken tov elkaar in het verticale vlak gezien.

Was dit een vorm van stabilisatie net zoals sportvliegtuigen de vleugels vaak in een lichte v-vorm hebben?

Gr, Roy

Voor zover ik weet dacht men inderdaad dat een lichte konushoek stabiliserend werkte (wat volgens mij niet helemaal het geval is want het lokt onder omstandigheden ook een TBE uit vanwege het gyroscopische effect wat 90 graden op het richtend koppel staat)
Maar het was ook om de rotorbladen meer in de richting van de resultante tussen lift en centipetaalkracht te krijgen. Heli's draaiden in die tijd meestal wat minder toeren dan tegenwoordig, de bladen waren vaak langer en smaller, en de constructie van de rotorkop was ook minder stevig dan tegenwoordig.....
De Kavan Jet Ranger (populaire heli uit hetzelfde tijdvak) vertoonde detzelfde konushoek.
Sommige heli's uit die (en latere) tijd hadden scharnieren in de rotorkop, waardoor deze konushoek zich vanzelf instelde, zoals de MFA Sport 500 collective (een heel matig heli-tje trouwens....).

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
TBE = transient ... effect?

Nope, Toilet Bowl Effect, dan maakt de heli een ronddraaiende beweging terwijl de staart op dezelfde plek blijft, net als de draaikolk in een toilet eigenlijk, vandaar.
Helemaal off topic, coaxjes hebben er vaak veel last van

Ding ziet er super uit, ben ook benieuwd naar wat bewegende beelden, bij gebrek aan belangstelling heb ik toch besloten de star ranger te houden en blijf lekker met die oude 'rommel' me onder jullie bevinden, kijk uit naar die oldiemeeting in Eibergen, ik zal er zijn

groeten,

Frans
 
Wat leuk dat er zoveel aandacht is voor oude helicopters misschien een idee om hier op het forum een apart gedeelte te maken over en voor oude helicopters.
Volgens mij staat er nog genoeg op zolders her en der aan onderdelen en complete heli.s en er niets mee doen de twinjet heeft ook bijna 30 jaar moeten wachten op zijn eerste vlucht .
Gr Arie
 
Zo weet ik nog één, en dan ook precies het zelfde, te staan. Maar dan nog helemaal kaal in doos.
Een clublid heeft er één gekocht in de jaren 70, maar nooit aan toe gekomen om hem te bouwen. Laat staan vliegen.

Groetjes Rob.
 
Zo weet ik nog één, en dan ook precies het zelfde, te staan. Maar dan nog helemaal kaal in doos.
Een clublid heeft er één gekocht in de jaren 70, maar nooit aan toe gekomen om hem te bouwen. Laat staan vliegen.

Groetjes Rob.
.
Kijk rob dat is precies wat ik bedoel de heli is niet veel waard maar het is ozo leuk om hem vliegend te maken en zo zijn er ongetwijfeld ook nog onderdelen her en der te vinden .
Vergeet niet dat het heli vliegen is begonnen met deze pioniers .
Gr Arie
 
Ik weet er alles van. Mijn vader had een Karvan Bell Jet Ranger van 1975. Helaas leeft mijn vafer niet meer en is de heli verkocht toen ik nog jong was. Maar gelukkig heb ik nog een romp op de kop kunnen tikken van de Karvan. Hier past een Vario of Heim mechaniek precies in. Nu nog het mechaniek, maar daar moeten de financiele middelen ook toerijkend voor zijn.

Als je intresse hebt in de Twinjet van mijn club lid, laat het mij ff weten via een PB. Dan breng ik jullie in contact met elkaar.

Groetjes Rob.
 
Hey, jongens, hopelijk niet te laat, IK WIL eentje!!

Ik ben ook begonnen met deze Bell212 v Graupner in september 1975, dus al 35 jaar bezig, en hoe.....! Maar heb die spijtig genoeg verkocht. zonde!

Dus indien nog niet telaat stuur me een PB aub.
 
Back
Top