gernot bruckmann yak 54m ep 1.8 m => 1.4m

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door 666yeti666, 15 dec 2012.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo mensen,
    Ik zag dit vliegtuig en las veel over de goede vliegeigenschappen. Daarbij vind ik het een prachtig ding, ook wel aan de prijs, ca. 380euro.
    Een axi5320-18 met een 20x8 met 6s 4500mah zou perfect zijn voor deze kist voor 3d.

    standard

    Het is inmiddels een wat gedateerde kist en wellicht is er iets gelijksoortigs te koop dat ook goed 3d en acro op 6s 5000mah vliegt?
    Misschien zijn hier wat '3d kenners' die suggestie's hebben ?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2012
  2. stinky951

    stinky951

    Lid geworden:
    15 dec 2012
    Berichten:
    1
    Locatie:
    belgium
    ik heb me een yak 54 carbon-z gekocht. ook mooi prijsje en heerlijk vliegtuig!!:D
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo
    Ja die heb ik ook gezien. Mooi en vliegt erg goed. Ontworpen door de bekende quique somenzini.
    Ik vind hem alleen te klein.

    Gr Bas
     
  4. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Sebart Sukhoi 29s 50E V2?

    6S 4500..

    Groet.
     
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ga ik eens naar kijken, bedankt.
    Gr bas
     
  6. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
  7. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    Het hang er natuurlijk vanaf wat je uiteindelijk met de kist wilt gaan doen, dit is hetgeen je de kist op moeten gaan uitzoeken.
    Mocht je bijvoorbeeld een hele licht kist willen voor voornamelijk 3d kan je ook goed terecht bij Extremeflight.
    Dan kan je bijvoorbeeld kijken naar de Extreme flight Extra 300 of Edge 540 60'' EXP modellen.
    Dit zijn relatief nieuwe modellen die inmiddels bewezen hebben erg goed te vliegen!
     
  8. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    bedankt voor jullie input.

    Goede en terechte vraag;
    ik wil er figuren mee vliegen maar ook 3D mee kunnen doen, waarbij de neiging tot de laatste groter is. Het moet een pure funflyer worden, want ik ga er geen wedstrijden mee vliegen (dat doe ik al met heli's ...).
    Misschien is de yak van Bruckmann daarom niet helemaal "gerechtvaardigd" , ook gezien de prijs, maar de reden voor de interesse zijn natuurlijk de geweldige vliegeigenschappen.

    Naar aanleiding van de voorgaande suggestie's zat ik op Staufenbiel nog eens rond te neuzen en die blijkt een grote keuze aan dit soort kisten te hebben.
    Daarbij viel mij een Sbach 342 1.6 op, dat zou prijstechnisch een goede keuze kunnen zijn, zeker in vergelijking met de yak van bruckmann:

    SBACH 342 EP V3 1,60m PNP | Elektro-Kunstflugzeuge | Elektro-Motorflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

    Deze kist wordt bijna compleet geleverd, de kwaliteit van de servo's (dymond), motor regelaar ken ik niet en zullen best een compromis zijn voor die prijs. Qua lipo's kan ik mijn 6s 5000 packs gaan gebruiken. Ontvanger heb ik ook nog. BEC moet nog wel.

    Ik kwam een bouwverslag en een video tegen van die kist en op zich zag het er redelijk/goed uit, er waren onvolkomenheden, maar dat heeft elke kist vermoedelijk wel.

    Staufenbiel SBACH 342 1,6m

    wordt vervolgd ....

    gr
    Bas
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, na veel lezen en zoeken op diverse andere sites, heb ik gekozen voor het kleinere broertje van de GB YAK 54M ! (hoofdzakelijk vanwege de prijs, want eigenlijk vond ik zo'n duur model niet 'gerechtvaardigd' voor wat ik ermee wil ...)

    De spanwijdte is 140cm, wat kleiner dan ik eerst wilde maar wel perfect afgewerkt, licht, goede kwaliteit en afwerking, duidelijk handleiding en natuurlijk geweldige vliegeigenschappen.
    Hij is besteld bij Aerobertics en verwacht hem voor het weekend in huis te hebben.

    Qua electronika denk ik aan de aanbevolen setup vanuit de manual :
    AXI4120-20
    Metts 15x8 houten prop
    6s 2100mAh lipo
    4x Graupner DES678 bb mg (of hitec hs5245 / 225mg)
    jeti spin
    jeti R6 2.4 (of nieuwe mezon)

    Hiermee zou het vlieggewicht op ca. 2200~2300 gram uit moeten komen.

    Dit is het toestel : YAK 55M 1.4 overview


    Hier staat een geweldig compleet bouwverslag, stap voor stap, met alle details : Bau- und Erfahrungsbericht zu Gernots YAK 55 M 1.4

    gr
    Bas

    Hier nog wat plaatjes van het Duitse forum van de kist van Gerd Giese :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ReneRC

    ReneRC

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    114
    Yak55m


    is idd een zeer goed vliegtuig,
    vlieg er zelf ook mee op 6S 2200, zeker niet zwaarder gaan
    opgelet met 3D in het begin, is raar vogeltje voor 3D, zeker met die prop,
    is mss net diametertje te klein voor comfortabel te torquen en dergelijke
    lage rates om te beginnen, en dan vliegt deze yak zeer goed
    en als je ooit nog twijfels hebt over de grote broer of zus, niet twijfelen,
    vliegt zeer goed, vlieg ermee op 8S, heeft heel mooi vliegbeeld
    groeten
    René
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hoi Bas,

    Ik heb zelf ook de Yak 55m 1.4m.
    Ik heb als motor de Robbe Roxxy 4260/05, met 70A regelaar, 15x8 XOAR propeller.
    Ik vlieg de Yak op 4S en hij gaat oneindig verticaal. Totaalgewicht zit bij mij geloof ik op 2100 gram.

    Iets waar je wel rekening mee moet houden is het verstevigen van het landinggestel... Dit is een behoorlijk kwetsbaar gebied. Bij een iets te harde landing scheurt er het e.e.a. bij het landinggestel.

    Groet.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo, net terug uit Oostenrijk en eens een update geven hier.

    Goed om jullie goede ervaringen hier te lezen.
    Voor de zekerheid heb ik reeds een iets grotere prop erbij besteld, dezelfde houten maar dan een 16x6, om het stroomverbruik niet teveel toe te laten nemen, dus minder spoed.

    Het landingsgestel had ik ook op het Duitse forum gelezen. Ik vermoed dat het aluminium landingsgestel het feitelijke probleem is, omdat die eigenlijk veel te stijf is voor dit vrij fragiele toestel en dan geeft het totaal niet mee bij een wat hardere landing.

    Een alternatief is wellicht een landingsgestel van CFK, of misschien nog beter GFK, dan is het wat flexibeler en vaak goedkoper. Ik zag een mooie staan bij HEPF - Modellbau und CNC-Technik , maar die is nogal aan de prijs met 38euro:
    CFK Fahrwerk für YAK 55M 1.4 - HEPF - Onlineshop

    Ik zal Herr Pfurner nog eens aanschrijven , wellicht heeft hij nog iets van GFK. Daar heb ik ooit eens eerder een landingsgestel gekocht.

    Verder heb ik de doos ontvangen (Aerobertics.be verstuurt inderdaad snel!) . De kwaliteit is erg hoog, en de delen zijn erg goed verpakt en netjes afgewerkt en nergens beschadigd, prachtig !

    Verder twijfel ik nog over de servo's. Eens kijken wat er allemaal in die maat te koop is en wat de kwaliteit is. Voor deze kist wil je iets wat vrij nauwkeurig en sterk is. Snelheid is wellicht wat minder belangrijk. De hitec hs5245 schijnen vrij snel speling te krijgen. Misschien dan toch de graupner des 678 ... ?
    Het Duitse draadje is al vrij oud, dus wellicht zijn er inmiddels betere servo's in dezelfde prijsklasse te koop.

    En hier dan wat foto's :

    Gr
    Bas


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Yeti,

    Maak er .BE van ;)

    Stevo
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    inderdaad, done, thx ..

    Bas
     
  15. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Is dit landinggestel misschien een idee?
    Deze?
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is een koopje, ik zal hem eens nameten , bedankt

    Bas
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Vandaag ook nog wat spullen ontvangen, het ziet er allemaal top uit !
    Hier de foto's

    Gr
    Bas

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Laat even weten of het past.


    Groet.
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Jasper, neen, het Hobbyking onderstel (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10019__Carbon_Fiber_landing_gear_15cc_size_.html) gaat niet passen helaas, het is te breed bij de montageplek 70x25mm (origineel=115x27mm) en ook is het niet hoog genoeg 148mm (origineel=165mm).
    Ook is de totale breedte iets te smal 280mm (origineel=310mm).

    Vooral montageplek is 30mm te smal, dat is het grootste probleem, want de afstand tussen de buitenste montagegaten is al 80mm.

    gr
    Bas

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Ik weet trouwens niet of een carbon landingsgestel helpt t.o.v. de standaard aluminium versie. Als er geen goede constructie boven het bevestigingspunt zit, dan kan je er natuurlijk van alles op zetten zonder dat het helpt.

    Iemand die toevallig hier al eens naar heeft gekeken die ook mee leest en een aanpassing heeft gedaan??

    Vriendelijke groet.
     

Deel Deze Pagina