geschikte afzuiging airbrush?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Snitz, 30 jan 2009.

  1. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    Hoi,

    Ik ben al enige tijd opzoek naar een goede afzuiginstallatie voor het airbrushe. Na vele projecten te hebben gezien met afzuigkappen en zelfgemaakte constructies, heb ik liever een kant en klare.

    Ik spuitte voornamelijk shocky's. Echter dit gaf toch teveel neerslag met als effect dat na een half jaar de muren een ander kleur kregen evenals het toetsenbord van de computer enz. Nu mijn hobby kamer totaal is verbouwd en opgeknapt wil ik deze verfneerslag dus niet meer hebben.

    Grote van de te bespuiten vlakken van bijv depron zullen ongeveer 30cm bij 15cm zijn. Nu heb ik deze afzuiginstallatie gezien

    [​IMG]

    Specificaties.
    Motor 220/240 - 16,5 watt
    Capaciteit - 114m³ p/u
    Gewicht - 5 kg
    afmetingen - 450x565x380mm
    Spuitcabine wordt als handzame kit verkocht.
    Materiaal, thinner proof kunststof

    Nu de vraag: Lijkt jullie dit wat? of zal ik voor een andere oplossing moeten gaan.
    zoals bijv van die tafelafzuigers enkel deze zijn aardig aan de prijzige kant.

    Groeten Mark
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zelf een maken van een afzuigkap van bv marktplaats en wat mdf, werkt net zo goed.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    eh...
     
  4. Solid Custom Paint

    Solid Custom Paint

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    108
    Waarom wil je er zelf niet één maken?
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Stel dat ik er zelf 1 zou willen maken, wat zou ik dan nodig hebben?
     
  6. The mechanic

    The mechanic

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    soest
    afzuigkap flexibele buis mdf duvel schroeven lijm ductape en een paar uurtjes
     
  7. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    Het gaat ermij om dat hij niet zo lomp is.

    Kan namelijk geen vaste opstelling maken in me huis. En ja een afzugikap en wat mdf is meteen een hele kubus die je niet ff zo via een vlizotrap van de zolder afhaalt en op je hobbykamer neerzet of in de schuur.

    Komt bij kijken dat als je een afzuigkap zou gebruiken en je een kubus gaat maken dat je minimaal een afmeting moet hebben van mijn shocky's +/- 85cm. Met de gene die op het plaatje staat kan je dus je model verschuiven zodat het te bespuiten oppervlak voor de afzuiging ligt.

    Of zit ik er totaal naast?.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2009
  8. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    Na geen geschikt antwoord te hebben gekregen toch maar proef ondervindelijk de afzuiging besteld.


    Het is een erg mooi systeem alle wanden zijn los en dmv kliksysteem(weerhaakjes) zet je het zo in elkaar zoals het plaatje aangeeft. Als afzuiging zit er een slakkenhuismotor in deze maakt een zacht geluid.

    Zuigt goed af verwacht echter niet dat hij je verf uit je cupje zuigt.

    Materiaal is makkelijk schoon te maken en alles bij elkaar weegt het net 5 kg. Nu kan het makkelijk verplaatst worden van de zolder naar hobbykamer, schuur cq garage.

    Bijgevoegd aantal filters 5(later evt van afzuigfilterdoek te voorzien).

    Ik heb de slang weggelaten en voor de opening aan de binnen zijden nog een filter gemonteerd zodoende wordt de afgezogen lucht 2 x gefiltert en is de lucht die er dan nog uit komt 99% overspray vrij mijn inziens.

    Door deze review hoop ik toch andere modelbouwers te kunnen helpen bij hun beslissing voor een evt afzuiging aankoop.

    prijs €109 ex verzendkosten.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2009
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    In dat geval zou ik wél goed ventileren, daar je de overspray misschien wel grotendeels weg filtert, maar de dampen van het oplosmiddel gewoon weer je kamer inblaast...

    Of gebruik je alleen watergedragen verf?

    Groeten, Jan.
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Moet je eens in je computer kijken ;) Je fan zuigt niet alleen de lucht je computer in, maar ook de nevel ... :(

    Dat wil je ook niet, stel je voor, de spray zou voor je spuitje weggetrokken worden naar de afzuiger ipv dat de spray richting het model gaat ;)

    Grtz,
    Menno
     
  11. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    kan je hiervoor ook gewone filters gebruiken zoals die ook in de afzuiging van de keuken zitten? Ik ben niet geïnteresseerd in de oplosmiddellen want ik zal alleen water gedragen verf gebruiken...
     
    BerendBotje59 vindt dit leuk.
  12. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    Ik gebruik enkel watergedragen verf

    Ik bedoelde hier eigenlijk de strekte van afzuiging mee. een a4tje blijft net tegen het rooster plakken.



    Ja dat zou geen probleem mogen geven mits de structuur van het filter maar fijn genoeg is zodat daar de overspray in achter kan blijve.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Snitz,


    Waar heb je dat ding gekocht?

    Bevalt ondertussen nog steeds goed?


    jan.
     
  14. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    Hoi jan ik heb hem bij de firma Art Elements gekocht.

    Hij bevalt me uitstekend enkel is een lamp boven je werkstuk een echte aanrader want je staat jezelf snel in het licht. Ga je grote vlakken spuiten 20x20cm bijv heb je kans dat je zoveel spray hebt dat er ook wat naast je box beland(ivm de afstand airbrush en de box). Echter heb ik hier nog geen last van gehad.

    suc6

    koste 109 ex versturen

    (werd geleverd in een stevige doos als leuk bouwpakket)
     
  15. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Wel een geinig ding, had je ook al wat foto's gemaakt van je afzuiginstallatie ?
     

Deel Deze Pagina