Geschikte zenders voor werkschepen (multifunctie uitbreidingen)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pentip, 1 dec 2011.

  1. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Bedankt Bert ik ga het proberen.
     
  2. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Bedankt Bert ik ga het proberen.
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ben benieuwd of het lukt en bevalt.
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Kijk dat is mooi nieuws. Ik heb wel een soort motor controller voor aan een arduino maar dat vergt weer heel wat leren. De boot die klaar is heeft toch al analoge ontvangers dus die zal ik eerst aanpakken. Duur zijn deze niet dus denk dat ik maar voor 2 stuks ga, elke motor 1.

    Als ik een oplossing heb om de huidige zender uit te breiden zodat de 8 kanaals van de ontvanger ook echt gebruikt kunnen worden. Het is een microprop variomodul pilot maar zonder uitbreidingen. Ik neem aan dat er een knopjesmodule boven de knuppels zou kunnen (toen, ooit, lang geleden) maar of er nu nog iets is dat met deze unit samenwerkt.... voor de F14 familie wel al e.e.a. gezien maar deze?
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    De Arduino controller heb ik nu aan de praat. Ging eigenlijk nogal makkelijk en nu vraag ik me af waarom het vorige keer zo moeizaam ging.

    Nou heb ik niet geheel toevallig inmiddels ook een (niet slaan alstublieft, er zijn redenen voor) reeds gebouwde Norderney (en nog een paar... oeps) in handen (met 'wat elektronica werk' (lees: doos met zooi en zoek het maar uit)) en na een samenstelling van de diverse 'zooi' kan ik de boot aansturen met een Robbe FMM Mars Rex.

    Wat mij zo opvalt is dat je bij het 'gasgeven' eerst even niets, dan een pieptoon en dan bij lage toeren van de motor die pieptoon afnemend totdat de motor lekker toeren maakt. Naar ik aanneem zodra de stroomsterkte een bepaald niveau bereikt loopt ie 'lekker'.
    Maar wat veroorzaakt die piep eigenlijk?

    Voor die Mars Rex vond ik wel informatie over het ombouwen naar 2,4Ghz en dat zal best nuttig zijn (helaas zijn de links naar de benodigde modules niet meer juist) maar dat is voor later en ik had liever iets van een handleiding. Want de diverse instellingen (hardware intern) en de knopjes bij het mixen zijn mij nog niet duidelijk. Dual Rate x2 snap ik (denk ik, nog niet getest) want 2 knuppels dus elke knuppel dual rate aan/uit. Maar hoe je het mixen moet zien - eh.. - zie ik nog even niet.

    Er zat een doos bij met zo'n 60 servo's (!) dus die zal ik nalopen op werking en de ontvanger mee volprikken. Dan kan ik wat beter zien wat de 8 kanalen dan zoal doen. Laat een kwart nog werken, dan heb ik er nog genoeg om e.e.a. aan te sturen. Er zitten wat kleine ontvangertjes bij met 35 of 72 Ghz erop, Kliko of zijn er mensen die er wat aan hebben?
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Dat piepen komt van de hoge frequentie waarmee je regelaars werken. De regelaars piepen niet, maar de motoren.
    Vroeger had je daar geen last van, omdat de eerste elektronische regelaars met een veel lagere frequentiewerkten. Ik heb (gelukkig) in een van m'n schepen nog zo'n oud beestje zitten.
    http://www.modellbau-regler.de/shop/ maakt ook regelaars zonder dit gepiep. Die starten op een lage frequentie en naarmate de motor meer toeren maakt, wordt de regelfrequentie hoger.
    Geen gepiep uit je motoren. Zo'n regelaar heb ik in m'n grote Thamestug liggen: Absoluut geruisloos in combinatie met een dikke auto-aanjagermotor van de sloop.
    Die regelaars zijn kant-en-klaar niet goedkoop, maar je zijn ook als bouwpakket leverbaar, en dat scheelt behoorlijk.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een Mars Rex heeft een delta-v-mixer aan boord. Je kunt hiermee twee kanalen mixen. De te mixen kanalen neem je los uit de stekerlijst en steek je in de mixer, die hiervoor twee driepolige ingangsstekers heeft. Aan de mixer zitten weer twee snoertjes met stekers, die je op de open gekomen plaatsen monteert. Via deze stekers krijgt de mixer ook voeding, dus als deze verkeerdom zitten werken de desbetreffende kanalen niet meer. Vervolgens kun je op de ontvanger servo's aansluiten en zien wat de mixer doet: de ene stuurfunctie laat de servo's in dezelfde richting draaien, de andere laat ze in tegengestelde richting draaien. Met de schakelaars kun je de mixfuncties afzonderlijk instellen, de instelportmeters die er boven zitten bepalen het mix percentage.

    Het gepiep uit je motoren komt inderdaad doordat je regelaars met een hogere frequentie de motoren aansturen. Dit in tegenstelling tot de vroegere pulsverlengings regelaars, die in het ritme van de zender werken, wat meestal 50 Hz is. Het voordeel van een hogere frequentie is het betere rendement, het fijngevoeliger doseren van de snelheid en geringere vonkvorming van de koolborstels van de regelaar. Dit laatste zorgt voor minder storing en een langere levensduur van de motor.
     
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dank voor de info, kan morgen verder.

    Bedoel je de volksregler Roel? Die zie ik zo gauw alleen als bouwpakketje. Is geen probleem, ziet er erg simpel uit.

    Ik had al een post van je gevonden over de mars van je Corrien, leuk dat je die kennis zo even paraat hebt en deelt.
     
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    twee stuks Robbe Navy Control 540 opgediept en getest.... :koud: werken ook nog!

    drie stuks M sonic Eco snelheidsregelaartjes gevonden en getest, bij 1 verse witte rook :(

    Nu de ontvangers ontwarren, er zit wat mini-vliegspul bij (72, 35) maar ik moet ook wat met die stekkertjes graupner/robbe/multiplex want ik vrees dat ik niet genoeg van de juiste soort heb.

    Mixer werkt nog niet, heb het nog niet door met de stekkertjes die ik waarop moet zetten. Is ook nog niet zo belangrijk, eerst inventariseren en opbergen. Wat een kabelsalade zo'n berg electronica.
     
  10. Knootje

    Knootje

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Koog a/d Zaan
    Sorry dat ik even inbreek in dit topic, maar heb zelf al een tijdje een FC16 en snap er nog steeds de ballen van.
    Is er ergens een goede uitleg voor deze op zender gebied groentje te vinden.
    Heb wel een handleiding.
    Mocht het niet gepast zijn om dat hier te plaatsen, laat maar gaan dan.

    Kees
     
  11. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Wel handig om aan te geven wát je niet snapt. Zelf snap ik het concept van mixen wel maar heb de stekkerij in de zender nog niet door.
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Had nog een hele nette FM314 liggen. even kijken of ik er wat mee kon voor een opknapper (blusboot Weser voor m'n zoon) en even aangesloten..... blauwe rook...... foute boel dus. diodeding verkoold dus jammer. Mijn fout, heb niet goed genoeg gekeken wat de polen waren voor het stukje dat iemand aan gesoldeerprutst had.

    schema nog niet gevonden om te weten welke onderdeel dat precies is dat doorgebrand is maar als je een hobbyking 2,4Ghz zender/ontvanger 6 kanaals al voor 20-45 euro hebt, wat zal ik dan nog knoeien met SMD onderdeeltjes zien te vinden en de solderen. En dan nog op 40mhz incl storingkjes varen.

    Helaas zijn van de drie motoren er twee stuk en eentje lijkt me wat traag lopen. Moet ik daar brushless dingen in gaan steken van diezelfde hobbyking?

    regelaar, zender, kanaaluitbreidingkje, en een paar motoren. Bootje moet een poosje kunnen varen: snel en langzaam en daarna wat water spuiten. Die pomp was ook stuk maar daar heb ik nog wel een andere voor.
     
  13. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Leuk om te zien dat iemand bezig is met zo'n Arduino :) . Het lijkt inderdaad mooi om naast een zender voor de basisbesturing ook een computer te hebben voor aansturingen van wat je maar kan bedenken aan extra's. Ik heb nog geen idee wat ik er zelf mee zou willen doen maar het is een interresant stukje techniek hiervoor.

    Wat voor schip moeten die borstelloze motoren aandrijven? Hoe groter het schip, hoe lager het aantal Kv's (= omwenteling per Volt), hoe groter de schroef. Wat een mooie bijkomstigheid is van Brushless motoren is dat het koppel omhoog gaat als de Kv's naar beneden gaan. De prijs gaat dan ook omhoog maar bij HobbyKing valt dat nog dat reuze mee.

    Je kan het vermogen van een borstelmotor berekenen in Watts en dan een vergelijkbare borstelloze motor erbij uitzoeken. En aan de hand van de motor er dan weer een ESC bij zoeken. Zal over het algemeen een auto ESC worden want de boot ESC's zijn eigenlijk alleen voor speedboten tegenwoordig en een vliegtuig ESC valt sowieso af. De laatste twee draaien ook maar in 1 richting en da's lastig manoeuvreren op een schip.
    In de vliegtuigerij rekenen ze ook met Watts om een brandstof model om te bouwen naar electro.
    Ik denk dat je door te googelen op iets van "brushed to brushless motor conversion" of zoiets wel wat geschikts kan vinden hierover.
     
  14. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dank voor de info, ik hou het nog even bij loodaccus en brushed motortjes. Kan niet alles tegelijk aanpakken, in verdiepen en aanschaffen.

    De weser heeft 3 motoren waarvan 2 niet werken. Die zitten ook scheef vastgeplakt dus die gaan er uit. Maar of die nou echt drie motoren nodig heeft...

    Dezelfde zitten ook in de dusseldorf maar die werken nog (hoe goed weet ik nog niet). Daar zijn de blusmonitoren nog een dingetje.

    In de norderney zitten decaperms die uitgelijnd moeten worden.

    En in een slepertje zit wat onduidelijks dat werkt fis laat ik zitten.

    Dit zijn intro modellen om met de kids te kunnen varen. Hoeft niet perfect en uitgebreid.

    De norderney wil ik moderniseren en dd geleerde lessen bij de bouw van de tweede toepassen.
     
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    De Weser begint wat te worden qua aandrijving dus binnenkort door naar de aansturing en dan komt die V-mixer op de Mars-Rex weer in beeld.

    Ik hoop dat ik de uitleg van Corrien in de praktijk kan brengen:

    Een Mars Rex heeft een delta-v-mixer aan boord. Je kunt hiermee twee kanalen mixen. De te mixen kanalen neem je los uit de stekerlijst en steek je in de mixer, die hiervoor twee driepolige ingangsstekers heeft. Aan de mixer zitten weer twee snoertjes met stekers, die je op de open gekomen plaatsen monteert. Via deze stekers krijgt de mixer ook voeding, dus als deze verkeerdom zitten werken de desbetreffende kanalen niet meer. Vervolgens kun je op de ontvanger servo's aansluiten en zien wat de mixer doet: de ene stuurfunctie laat de servo's in dezelfde richting draaien, de andere laat ze in tegengestelde richting draaien. Met de schakelaars kun je de mixfuncties afzonderlijk instellen, de instelportmeters die er boven zitten bepalen het mix percentage.​

    Overigens moet ik ook nog aan de servo kant heftig met stekkertjes aan het stoeien. Ik heb een berg servo's en een paar ontvangers maar zowat van alle mogelijke merken stekkertjes.... Uiteraard net niet de juiste voor mijn ontvangers maar goed, dat is van iets later zorg.
     
  16. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
  17. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    goed gevoel.


    Heb zo'n ding gezien bij een TC punt shop bij mij in de buurt en daar waren de schakelaars al losgegaan, zat geen binnenring/moertje op....

    Eerdere modellen schijnen (van horen zeggen) rebranded modellen van anderen te zijn die het iets beter doen. Dit zou een eigen fabrikaat zijn en dat moeten ze kennelijk nog wat beter leren doen. Nu is het bulkspul en zo moet je het denk ik ook beschouwen. Ik zie ze her en der voor 99 euro en dat zal nog wel wat zakken verwacht ik. Als je niet teveel verwacht kun je er wat mee gaan doen: versterken van de schakelaars, zelf een handleiding samenstellen en testen want die troep die google translate van hun chinees maakt helpt je meestal van de wal in de sloot naast je werkschip.

    Overigens zijn die kanalen niet allemaal proportioneel he. Beetje als de flysky/turnigy zes kanaals waarvan er twee moeten worden verdeeld over 4 schakelaars en twee draaiknopjes.

    Terloops gelezen dat je die dingen kunt hacken en er zo een 8 kanaals ontvanger mee aan kunt sturen dus dat moet ik nog uitzoeken ;)
     
  18. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Zoiets vermoede ik al.

    Zit al jaren te dubben, heb spectrum dx5 omgebouwd met 4 schakelfuncties en heb de fc16 nog liggen. Ombouw naar jeti was ooit het plan maar nu dat ontvanger probleem voor multiswitches. Een zender kopen die vraagt welk vleugeltype ik heb wil ik niet. Ideaal zou zijn 6 prop, 8 schakel en de mogelijkheid voor een paar mixen, wat trims, motor curve en eindsnelheid. Ben nu bezig met hulp dat met arduino op te lossen aan model zijde en om met arduino een multiswitch te bouwen voor een schakelkanaal on/off in een zender en aan model zijde, plan is 8 functies voorlopig. Met jeti ben je 100 euri kwijt voor een ontvanger als dat nog zo blijft, dat zijn best veel arduino's.
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Maarten,

    Ik antwoord hier even met de bevindingen van een clublid alhier waar ik de mogelijke aanschaf van deze zender in de afgelopen tijd heb besproken.
    Hij heeft hem dus inmiddels - na maanden wacht- en levertijd - sinds enkele weken (via Conrad) binnen en schreef mij onlangs onderstaand zijn eerste bevindingen van deze Carson 14 Ch. zender.

    M.v.g. Bert

    De zender en ontvanger is eindelijk binnen.
    Het is een simpele zender.
    De knuppels voelen erg speelgoed achtig aan.
    Hij werkt op 4 AA batterijen.
    Er zit wel een laadplug in.
    Maar laadkabel, draagband en servo’s zitten er niet bij!
    De 4 kanalen die bij de knuppels horen kan je trimmen.
    En omkeren dmv een schuifknop.
    De schakelaars kan je niet trimmen of programmeren.
    De 5 schakelaars links die werken on/of/on door middel van puls. (rechtsom/uit/linksom)
    Zodra je die los laat gaan ze naar de uit stand.
    Dus voor een geluidsmodule of een blusspuit of een lier.
    De 5 schakelaars rechts werken on/of/on (rechtom/uit/linksom)
    Zodra je die los laat blijven ze in de stand staan waar je ze los laat.
    Dus voor de radar of verlichting.
    Je kan dus per schakelaar aan uit of aan schakelen.
    Niet per schakelaar zoals bij een multiswitch aan en aan.
    Bij aan dan is de andere kant dus uit.
    Je hebt dan wel 14 kanalen.
    Waarvan je er 5 kan gebruiken voor
    Naar boven ankerlicht
    Naar beneden voor radar.
    Want als je voor anker licht.
    Hoef je de radar niet te gebruiken.
    Dan heb je dus 14 kanalen waar je er 5 voor dubbele functies kan gebruiken lijkt dus op multiswitch.
     
  20. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Ik ben dat arduino deel ook van plan (nog steeds...) en dan ook pas vanaf na de ontvanger. Daarvoor kan ik wel een 2.4 zender gebruiken (genoemde skyfly 6kanaals) en dan kan ik eventueel ook de twee proportionele 'losse' kanalen gebruiken om daar meer mee te doen zoals men voorheen deed met de multiswitches.
    Eventuele mixen, scripts etc kan allemaal dan aan de boot kant al gemaakt worden. Min of meer universeel zelfs.
    En later kan dat allemaal geheel of deels ook aan zenderzijde aangepast worden zoals ik een jaar of wat terug van plan was. Iemand anders had het aan beide zijden geheel ge-arduino-seerd maar dat hoef ik niet.
    Ik denk dat ik na een tijd uitkom op een module aan zenderzijde met wat bijzondere knoppen en het gewone varen met de normale zender doe. Dan is het nog enigzins universeel en onafhankelijk van het type zender dat iemand gebruikt.

    In die arduino toevoeging kunnen dan ankerlieren, kranen, lampjes in allerlei configuraties, scripts (anker omlaag = bepaalde lampen aan/uit en ankerbol omhoog etc) samengevat worden.

    En die kan ik dan per boot apart als programma bewaren en er in zetten naar behoefte. Of kiezen als ik dat t.z.t. kan programmeren.

    Ik zoek nog wel iemand die dat goed kan programmeren want dat kost zo gruwelijk veel uitzoekerij waar ik nog weinig tijd voor kan maken. Maar in concepten en praktijk uitvoeringen ben ik wel goed dus wie weet, een goede samenwerking met anderen mogelijk.
     

Deel Deze Pagina