Geschikte zenders voor werkschepen (multifunctie uitbreidingen)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pentip, 1 dec 2011.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Exact dat ben ik ook van plan, heb via via programmeurs ter beschikking. De multiswitch is op papier uitgeschreven inmiddels.
     
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ga dit even volgen. Is interessant maar snap daar nog de balken van van arduino.
     
  3. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Snap ook niks van arduino, weet wel het is niet vrouwelijk, schijnt logisch te zijn dus......
     
    Dennist en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Iemand al eens gekeken naar de frsky x9e zender, 16 tot 32 kanalen voor net onder de 400 of via internet. Snap alleen de ontvanger niet 6/16 uitgangen, dat s-bus gedoe vrees ik.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Die X6R ontvanger beschikt inderdaad over zes directe servo uitgangen en 16 S-bus kanalen.

    Betreft de zender, het is maar de vraag of er ooit MultiSwitch modules voor worden ontwikkelt.
    Nu zijn alle schakelaars bedoelt voor mix-functies en/of een directe kanaal aansturing.
    Dit zal voor werkschepen nooit voldoende zijn, of niet met de juiste mogelijkheden (proportioneel).

    Persoonlijk zou ik vooralsnog voor een oude type pult zender kiezen en deze upgraden met een Jeti zendermodule.
    (Graupner MC-19 -> MC24 of de Futaba FC-16 Boat and Truck)

    Iemand die met een Arduino (of andere microcontrollers) handig kan programmeren, kan zelf een PPM Encoder sturing ontwikkelen.
    Met daarop voldoende (minimaal 16) analoge inputs, daar Jeti ontvangers maximaal 16 kanalen ondersteunen.
    De eventuele max-, min-, midden- en reverse-waardes, kun je simpel in de Jeti ontvanger instellen.
    Met een JetiBox is dit vanaf de zender in te regelen.

    Een ander groot voordeel van Jeti, is o.a. de Clone mode.
    Dit geeft de mogelijkheid, om bijvoorbeeld de opbouw (stuurhut) te voorzien van een eigen ontvanger en voeding en de nodige MultiSwitch modules.
    Dit bespaart een hoop spaghetti van het bovendek naar het onderdek.
    Dit laatste is uiteraard alleen interessant, voor een grote en uitgebreide opbouw.
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Mmm zoiets vermoede ik al. Maar hoe zit het met jeti, er is nog maar 1 ontvanger die je moet downgraden, voor multiswitches, als dat in de toekomst niet meer kan, heb je geen ontvangers meer. Heb niet het idee dat er ontvangers op de markt blijven die wel werken.

    Arduino wordt aan gewerkt op dit moment voor een universele multiswitch op 1 proportioneel kanaal. Als dat blijkt te werken kan ik naar meer zenders kijken. 8 of meer schakel functies is zat. Ik wil graag throttle curve hebben en evt mix functies, meer niet.
    Telemetrie is leuk maar hoeft niet.

    Moet nog eens kijken naar de fc16 die heb ik liggen, multiswitches ook. Eigenlijk bevalt mij het aanbod totaal niet, allemaal vliegspul grrrrrr
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Geen idee of je per direct de ontvangers moet kunnen downgraden.
    Zolang er maar die functie instaat, dat de zender de snelheid van de PPM kan bepalen.
    (Output Period - By Transmitter)
    Als die functie blijft bestaan, zie ik geen probleem met de nieuwe ontvangers/firmwares.

    Nu moet ik zeggen, dat ik mijn Jeti ontvangers/zendermodules nog nooit heb geüpdatet.
    Zolang deze prima werken, zal dat ook niet gebeuren.

    Het is jammer dat wij (als werkschepen en vergelijkbaar modelbouwgroepen) de dupe zijn van de huidige nieuwe zenders, deze zijn er niet specifiek voor ontwikkelt.
    Het is dat Robbe destijds met die Truck and Boat zender weer terug kwam.
    Van Graupner is de MC-19 de zender, die ook prima voor schepen geschikt is.
    Deze heeft ook specifieke Truck en Boat modellen, zonder al die vage mixen voor het vliegend geweld.

    Afgelopen jaar heb ikzelf een PPM encoder geprogrammeerd, deze wilde ik gaan gebruiken voor een Camera Gimbal.
    (Nu gaan alle functies met teveel draden naar de controller toe en dit kan met deze PPM encoder terug naar drie kabels worden gebracht)
    PPM-Encoder_PCB.JPG

    In feite kan ik hier ook een PPM based 2.4Ghz zender module op aansluiten en ik heb een tien kanaals zender :koud:
    (zal dit eens proberen, heb ook een R10 EX ontvanger van Jeti liggen)
    Met een FrSky DIY zendermodule werkt het in elk geval prima, zo ook met een ouderwetse 4017 ic :thumbsup:

    Dit jaar wil ik gaan proberen, om een kleine versie van een Multi-Prop module te gaan maken.
    Daar ik de huidige Multi-Prop modules te traag vind reageren, wat voor sommige functies niet ideaal is.
    In eerste instantie ga ik voor een twee kanaals Multi-Prop uitbreiding.
    Zodat ik per kanaal al het dubbele terug krijg aan proportionele kanalen, met minder het vertragingseffect.

    Voor een Multi-Switch module heb ik ook al genoeg ideeën, alleen door tijdgebrek nog niet aan toegekomen :hammer:

    Al met al weer een leuke uitdaging en kan ik hopelijk mijn oude F-14 (7-kanaals) zender gaan upgraden :yes:
    (In jouw geval, succes met het upgraden van je FC-16 :thumbsup:)

    Ben benieuwd of je eigen Arduino based Multi-Switch module het prima gaat doen.
    Maar dat zullen we dan tegen die tijd wel te lezen/zien krijgen ;)
     
    Tug.NL en MikeMohawk vinden dit leuk.
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heb de frsky taranis x9e aangeschaft, na grondig onderzoek. Mijn FC16 naar jeti of andere alternatieven waren minder.

    De eerste ervaringen met programmeren op de X9E zijn geweldig, als je het door hebt zit het goed in elkaar, en je kan veel, heel veel. De vliegshit kun je makkelijk omzeilen en kom je nauwelijks tegen, zaken uitzetten en negeren gaat makkelijk. Ben bezig met een multiswitch via arduino, 14 functies, die kan er makkelijk in.

    De beier ESM module voor, 2.4 zenders past net niet, maar schijnt wel te werken, met een beetje vijlen of schakelaars los maken is het wel passend te maken, verschil is hooguit 2mm verdeeld over 4 schakelaars.

    De zender heeft 16 kanalen, kan naar 32 of intern module van ander merk, software blijft hetzelfde en is open source. Geen handleiding naar veel op internet en je hebt open TX companion voor op de computer, niet helemaal up to date nog met de x9e maar komt in de buurt. 2 pots, 2 schuiven, 2 zij pots en de 2 sticks en 8 schakelaars met nog ruimte voor 10 meer.

    Denk het meest betaalbare alternatief gezien beier module en andere projecten voor een multi pult zender zonder te veel vliegspul.

    Veel moet ik nog ontdekken maar de eindeloze mixers en curven bieden veel mogelijkheden, daar zit de kracht. Twee motoren gemixt op het roer met een driestanden schakelaar voor de fase van manoeuvreren koste me 20 minuten en ik kan de motoren ook omzetten naar handmatig op 2 sticks. Achteraf erg simpel.

    Denk een winnaar gezien het huidige aanbod.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ook ik heb deze X9E besteld en deze verwacht ik morgen binnen te krijgen :yes:
    Het is een aardige investering, maar dit is dan ook wel weer goed voor een aantal jaar :thumbsup:

    De zender is goed naar eigen smaak in te delen en het is een echte Pult zender, wat voor ons als schepenbouwers het meest ideaal is.
    Als ik meer weet over deze zender, dan zal ik een verslag hierover doen.
    Waar het dan vooral gedoeld is, op schepenbouwers of vergelijkbare multifunctionele modelbouw :thumbsup:

    @Puffin
    Is die MultiSwitch inmiddels al werkend ? (duurt lang...:D)
     
    Dennist vindt dit leuk.
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ja die werkt, maar de programmeur is zo traag....:banana:
     
  11. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Binnenkort meer, maar een update! Na Hemelvaart en dus de WSD komt het online. Eerst in "De Modelbouwer" van de NVM en dan hier online.

    Zal een werkende set meenemen naar de WSD!

    - Arduino multiswitch 14 functies, 2 moment en 12 memory!!
    - zender heeft 4 of 5 schakelaars nodig dat is alles
    - 2e decoder mogelijk 28 functies
    - zender Arduino werkt met Beier en neuhaus modules
    - zelf solderen en bij animo PCB voor zender en decoder beschikbaar

    Werkt op alle zenders met een vrij kanaal!! In sommige gevallen alleen 1 decoder als de input 2 draads is en niet te programmeren.

    Basis is elke zender met vrij kanaal kan zeker 14 functies krijgen!
    Is getest op FX18 met Jeti, spektrum, Frysky en F14, Futaba volgt nog!

    Met dank aan @marten77 :hammer:
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Graag gedaan @Puffin :thumbsup:

    Zo begin je met een simpele setup (maximaal 14 functies) en eindigt het met een multifunctionele werking.
    Nu kan men inderdaad op een enkel kanaal, maximaal 28 functies uitvoeren.

    Ook ik ben er tijdens de WSD bij en zal ook mijn set meenemen.

    Dit betekent ook, dat ik mijn FrSky X9E meeneem.
    Mochten er mensen benieuwd naar zijn, dan kan ik de eventuele vragen daar zeker beantwoorden.

    Betreft de X9E:
    Desondanks de vliegtuig/helicopter gebasseerde software, is deze zender zeer clean te houden en zijn er standaard geen actieve mixen aangemaakt.
    Een ander voordeel is ook, dat je zelf vrij bent qua indeling van alle bedienings hardware (kruissticks, schuifpots, potmeters en alle schakelaars)
    Bij vele andere digitale zenders, zijn de sticks alleen met kanalen 1 t/m 4 in te gebruiken.

    Er zijn standaard 12 proportionele onafhankelijke kanalen aan te maken.
    Mocht dit te weinig zijn, dan kan er via de trainerport het aantal nog verhoogd worden.
    Ook is er nog wat mogelijk via de acht te programmeren Flight Modes.
    In elke Flight Mode, kun je bijvoorbeeld één kruisstick naar twee andere kanalen zetten.
    Of uiteraard beide kruissticks naar vier andere kanalen.
    Dit kan ideaal zijn, als je een model met een kraan hebt.

    Al met al een zeer fijne zender :thumbsup:
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    He dit had ik wat eerder moeten zien, dan had ik vandaag jullie even opgezocht...

    Ik ben benieuwd naar die multiswitch module, het klinkt alsof ik mijn aangepaste T6A nog een keer mag gaan aanpakken!:yes: Ik ben gelukkig NVM lid dus ik zie hem wel verschijnen.
     
  14. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb het stukje een zitten lezen op de site van de nvm, ziet er heel interessant uit. Ik heb een vraagje kun je bijvoorbeeld een schakelaar vervangen door een potmeter om bijvoorbeeld een kraan of een zoeklicht aan de sturen? ( het draaien) of kan dat met die moment schakelaar ook ? (omhoog linksom, omlaag rechtsom bijvoorbeeld, alleen lastig middenpunt weer vinden denk ik)

    Ik ben echt een electronica kneus maar als het goed uitgelegd staat kan ik het wel namaken.
     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @setsunakaede
    Zoetermeer en Den Haag liggen dichtbij elkaar :thumbsup:
    Mocht je vragen hebben, of je wilt hem even bekijken, je bent van harte welkom.

    @Dennist
    Ik neem aan dat je het over de MultiSwitch hebt ?
    Er zijn wel wat mogelijkheden, om bijvoorbeeld middels die twee moment kanalen een servo-functie uit te voeren.
    Dit vergt wel wat meer aandacht en dien je al een goede kennis van het programmeren te hebben.

    Op dit moment zet de Decoder direct een uitgang Aan of Uit.
    Deze functie kan men omzetten naar een servo-functie.
    Of anders met een extra Arduino, kun je middels die twee MultiSwitch uitgangen een servo Linksom of Rechtsom laten gaan.
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    @marten77
    Dank je, ik zal het in gedachten houden, eerst "even" trouwen enzo.
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @setsunakaede
    Haha "eerst even trouwen"...
    Bij deze wens ik je daarmee alle goeds toe en neem maar contact op, als je weer mag/kunt hobbyen :rofl:
     
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    @marten77 ik bedoelde idd de multiswitch. Van programmeren heb ik ook de ballen verstand maar ik heb wel al een arduinoachtig ding besteld een keer alleen nog geen tijd gehad om het te proberen. (komt wel een keer) Maar voor het bootjes bouwen is dit systeem betaalbaar en goed te doen. Ik heb een fc16 en was aan het kijken naar hoe en wat om aan meer functies te komen. (evt een ombouw naar 2,4 ghz maar dan moet je yeti pakken anders werken de multiswitches van wetronic niet en ik kan alleen maar dure ontvangers vinden voor yeti en dat is dan weer een nadeel)

    Dus tot nu toe nog niets mee gedaan maar dit kan interessant zijn. Als ik mijn fc16 ombouw (laat bouwen) naar 2,4ghz met bijvoorbeeld een frskymodule dan werkt dit gewoon?
    En er zou eventueel in de boot een extra arduino kunnen om een servo beweging aan te sturen?

    @setsunakaede Alvast gefeliciteerd
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @Dennist

    Deze multiswitch werkt met iedere zender, waarop een vrij kanaal beschikbaar is.

    Frsky zender module zou zeker moeten werken.

    En voor je servo functies, ja... daar kun je een extra arduino voor gebruiken.
     
  20. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    OK dan wordt het tijd dat ik me eens in arduino ga verdiepen
     

Deel Deze Pagina