Geschikte zenders voor werkschepen (multifunctie uitbreidingen)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pentip, 1 dec 2011.

  1. Kninjeba

    Kninjeba

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Wassenaar
    Al iemand daadwerkelijk de nvm arduino multiswitch gebouwd en getest in een F14.

    Bij mij blijven de leds op de decoder constant branden.

    Als de zender uit staat gaat de onboard led knipperen. Als de zender aanstaan brand de led constant.
    Er wordt dus iets gedaan met het signaal.

    Als ik een andere sketch laad in de arduino kan ik afzonderlijk de les laten knipperen op de decoder uitgangen.
    Die werken dus.

    Zodra ik de nvm decoder sketch laad gaan alle leds aan.
    En ze blijven aan.

    Iemand een idee.
     
    Marcel M vindt dit leuk.
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Neem contact op met Marten77 die weet het wel. Uit jouw verhaal kan ik niet opmaken wat er mis zou kunnen zijn, teveel mogelijkheden. Het moet gewoon kunnen werken.
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb een carson 14ch 2.4ghz gaat goed voor mijn sleepboot
     
  4. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    schakel- of servo-kanalen?
     
  6. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ja en?

    (een vage handleiding overtypen kan ik ook)
     
  8. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Laat maar...........
     
  9. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    14
    Frsky X9E + interne extra zendmodule + 2x sbus receivers= 32 sbus kanalen.
    Of je die kanalen voor digitaal/schakelend/of servo's gebruikt is geheel aan de gebruiker.
    Wil je de 32 kanalen voor servo's gebruiken dan heb je nog nodig 8x (4 kanaals) sbus naar pwm (= servo) converters.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kijk , dat is tenminste iets waar je mee verder kan.
    Heel wat anders dan alles wissen en beledigd
    typen.

    :D
     
  11. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Misschien gewoon reageren?
    Ik zet met mijn goede bedoelingen iets neer dat misschien interessant is voor anderen.
    Ik ben nu eenmaal niet zo'n techneut als anderen dat zijn.
    Ik moet mijn info halen uit andere berichten en Google.
    Vandaar knippen-plakken.
    Misschien ook niet verstandig om het bericht te verwijderen, excuses hiervoor.

    Groet, Marcel.
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Jammergenoeg is mijn (vrije)tijd nog te beperkt, anders was ik al wel een nieuw topic gestart betreft de X9E.
    Ik ben er vooralsnog zeer over te spreken, betreft de opties die deze zender geeft.

    Wat vooral een must is, is dat je de inputs (sticks, schuifpots en schakelaars) voor meerdere toepassingen kunt gebruiken.
    Dit kan tijdens het programmeren zeer complex zijn, dus het goed uitwerken van wat je exact wilt is een noodzaak!
    Het voordeel is hierdoor wel, dat je met een beperkt aantal input bronnen, toch het meeste kunt aansturen.

    Heb je bijvoorbeeld een werkschip met een kraan erop, dan ga je tijdens het varen niet je kraan bedienen.
    In dit geval kun je zeggen, ik gebruik in de vaar-mode alle sticks voor alleen het varen.
    Lig je op de juiste plek, dan schakel je om naar de kraan-mode en kun je alle sticks loskoppelen van het varen en kun je ze gebruiken voor je kraan.
    Dit is bij de meeste vliegtuig/helicopter zenders niet eens mogelijk!
    Met de welbekende Futaba F- series, zijn er ook beperkingen in dit deel.

    Op mijn zender heb ik een 6-standen schakelaar, waarmee ik maximaal 6x een modes kan selecteren.
    Dit geeft voldoende opties, om het een en ander te kunnen samenstellen.
    Mocht ik alsnog te kort komen aan input bronnen, dan kan ik nog gebruik maken van mijn PPM module en via de Trainer ingang meerdere input kanalen aanmaken.
    Hierover heb ik al eerder iets vermeld.

    Verder is het fijn, dat er weinig vliegtuig/helicopter termen in voorkomen.
    Alleen die modes word nog Flightmode genoemd :hammer:
    Alle inputs en outputs kun je zelf een logische naam aan geven.
     
  13. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    voor m'n huidig project moet ik onderstaande kunnen bedienen;

    10 pompen, 2 richtingen werkend, 1 snelheid, dus lijkt me dubbelwerkende schakelaars voldoende
    7 elektrische lieren, 2 richtingen werkend, met Thor snelheidsregelaars, lijkt me dat hier potmeters noodzakelijk zijn
    5 motoren/lieren voor de Manitowoc 4100 crawler crane, 2 richtingen werkend, met Thor snelheidsregelaars, dus ook hier potmeters noodzakelijk.
    vaarverlichting en dekverlichting, eenvoudigste van hele pakket want kan met 2 schakelaars.

    schip word niet self propelled...

    Voor de techneuten onder jullie is m'n vraag...kan dit met 1 zender? zonder dat ik gebruik moet maken van telemetrie want ik heb het niet zo op computers.
    Indien Ja, welke zender en welke toebehoren (schakelaars, potmeters, multi switches, etc) moet ik erbij nemen.

    grts

    Swiss
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben wel benieuwd naar wat dat voor project wordt.
    10 pompen aan/uit ,heen en weer kan met 3 standen schakelaar. (ik neem aan slangenpomp of tandwiel, anders heb je afsluiters nodig)
    =10 S
    12 motoren voor/achteruit toeren geregeld kan met potmeter/schuifweerstand.
    =12 P
    2 lichten met schakelaar
    =2 S

    nodig 12 S schakelaars en 12 P (proportioneel) servo kanalen.
    Ik heb daarvoor de F14 van robbe futaba met uitbreidingen.
    Je zou voor die fristie taranis x9d kunnen kijken. Dat is modern, zie ook:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/gebruikershandleing-frsky-taranis-x9d.255260/
     
  15. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Denkend dat je een zelf nivellerend ponton wil maken,
    met rupskraan erop, zou ik gaan voor de FrSky X9E.
    Dit is een 16 kanaal pultzender (uitbreidbaar tot 32)
    Deze kan je met verschillende schakelaars of potmeters zelf uitbreiden.
     
  16. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    heb idd tandwioelpompen van Graupner/Krick geinstalleerd. De crawler kraan zou ik eventueel nog apart kunnen bedienen, maar lijkt me praktischer om het hele ponton met dezelfde zender te kunnen bedienen.
    ik zal kijken dat ik hier paar foto's op kan zetten.
    De F14 kwam idd ook al in m'n gedachten. ENkel kijken of ik die voldoende kan uitbreiden hiervoor. 20171107_155638[1].jpg 20171107_155638[1].jpg 20171111_124337[1].jpg 20171212_080421[1].jpg scan0003-1[1].jpg
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Afgezien van de zender, die je kiest, moet je je ook eens afvragen hoe je alles met twee handen gaat bedienen. Een hele batterij schakelaars of draaiknopjes op een rij is namelijk best wel lastig te bedienen, zeker als je je oog blijvend op het model moet richten.

    Je kunt natuurlijk - net als Baggeraar - het gehele binnenwerk uit de zender halen en dat onderbrengen in een behuizing waar alle bedieningsorganen op een voor jou logische plaats zitten.

    Een minder drastische oplossing is een omschakelsysteem van CTI, waarbij je bijvoorbeeld in het model het gebruik van de stuurknuppels kunt omschakelen. Je gebruikt deze dan voor het varen van het schip en na het omschakelen voor het bedienen van de kraan:

    [​IMG]

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000351&aid=66655&lang=nl
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @swiss

    Zoals @Arragon ook al aangeeft, een Taranis X9E zou een zender kunnen zijn, om in gedachten te nemen.
    Maximaal uit te breiden naar 32 onafhankelijke kanalen!
    Er is overigens een aparte topic over deze zender, ook bij werkschepen.

    Daar er ook leuke dingen mogelijk zijn, met knuppel-combinaties!
    Ik heb kort geleden voor een kennis, ook voor zijn Ponton met 4 werkende sputpalen, het volgende aangemaakt:
    Ik heb de Linker knuppel Op & Neer gebruikt voor "snelheid + richting" en de Rechter-knuppel om 9 zones aan te maken.
    1- Naar Boven
    2- Naar Rechtsboven
    3- Naar Rechts
    4- Naar Rechtsonder
    5- Naar Onderen
    6- Naar Linksonder
    7- Naar Links
    8- Naar Linksboven
    9- en uiteraard in het midden.

    Met de Rechter-knuppel in het midden, sturen we alle palen aan middels de Linker Op/Neer knuppel...
    Rechter-knuppel naar boven, zijn alleen de twee palen aan de voorzijde...
    Naar Bovenrechts alleen de paal Rechtsvoor...
    Etc...

    Dit zou voor jouw pompen systeem ook iets kunnen zijn.
    De richting waarnaar je de Rechterknuppel bediend, dat zijn de tanks die je vol- of leegpompt.

    Verder is de zender goed in te delen in aparte delen.
    1- Balanceren (balast pompen)
    2- Kraanbesturing
    3- Verhaal/Ankerlieren (kun je ook weer gebruik maken van die 9 zones!)
    Hierdoor kun je veel dingen via de knuppels en andere input-bronnen bedienen en blijft je zender compact qua indeling.
    Andere optie is, om het uit te breiden met de nodige inputs die je nodig hebt.
    Zodat je ten alle tijden alles kunt aansturen.
    Echter zoals Corrien al aanhaalde, dit zal met maar twee handen nooit tegelijk gaan lukken :)

    Wellicht ook nog te overwegen, om het balanceren semi-automatisch te maken.
    Je kunt het automatisch balanceren ten alle tijden uitschakelen en daarna handmatig met de zender balanceren.
    Tijdens het automatisch balanceren, werkt het middels een Gyro-/Accelerometer sensor, om het Ponton in balans te houden.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2018
  19. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    aangezien dit een niet zelfvarend model is, zou dit zeker een optie kunnen zijn. Moet ook niet alles tegelijkertijd moeten kunnen bedienen. want in de praktijk deden we ook niet ankers uitzetten, spuds gebruiken en ro-ro klep bedienen. het moet enkel allemaal mogelijk zijn.
    Ik vrees dat ik voor de zender zowiezo over de grens moet moet zijn en dan is RCpoint de dichstbijzijnde vermoed ik. In Belgie houden ze het nogal aan de standaard oplossingen die graupner en/of Robbe/Krick voorschotelen.
     
  20. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    Wellicht ook nog te overwegen, om het balanceren semi-automatisch te maken.
    Je kunt het automatisch balanceren ten alle tijden uitschakelen en daarna handmatig met de zender balanceren.
    Tijdens het automatisch balanceren, werkt het middels een Gyro-/Accelerometer sensor, om het Ponton in balans te houden.[/QUOTE]

    Al lijkt me dit al iets te technisch, mag je wel meer info over doorgeven. Al is het in den beginne niet de bedoeling dat het automatisch gebeurd, maar eerder paar tanks tegelijkertijd.
    Als dit project klaar is naar mijn idee, dan is afzinkbaar de volgende stap. De tanks worden daar nu al op voorbereid, dat ik ook 50Kg vaste ballast kan leggen in de helft en de andere helft kan vullen met water zoals nu.
     

Deel Deze Pagina