Geslaagd ... en nu?

Discussie in 'Beginners' gestart door Rob Buijs, 23 apr 2003.

  1. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Afgelopen weekeind geslaagd voor mijn clubbrevet. Mag nu dus solo op ons veld (utrecht). Heb mijzelf een ander vliegtuig belooft. De ibis heeft zijn doel bereikt, niet zonder schade trouwens. Die heeft wel een nieuwe vleugel verdient, maar dan iets meer symetrisch en wat minder V.
    Ik dacht aan de cap232 van graupner.
    http://www.graupner.de/prod_en_verbrennmod/6226.asp
    Lijkt me met 1,53 spanwijdte een mooi model. Wellicht iets aan de zware kant (3,1 kg).
    Voor dat ik die ga laten vliegen ga ik uiteraard eerst nog lekker oefenen met de Ibis. Hij moet ook eerst nog gemonteerd worden (bouwen is een wat zwaar woord voor een ARF). Iemand ervaring met dit vliegtuig? Ik kan nu nog iets anders kiezen. Goede raad is welkom.
     
  2. Roy

    Roy Guest

    Goedenavond,

    Ik wet niet hoeveel vlieguurtjes je er inmiddels op hebt zitten, maar ik zou niet meteen voor een Cap232 gaan. Doe eerst nog wat andere ervaring op met een (bijvoorbeeld een Puma Schouderdekker) Of als je toch een andere vleugel maakt voor je Ibis, maak er dan een met een half/vol symetrisch profiel, 1 a 2 graden v-stelling en een kleinere instelhoek. Daar wordt je Ibis best acrobatisch van (dat is waarschijnlijk wat je wilt).

    Het is niet dat je die Cap niet kan vliegen, maar voordat je er alles uit kan halen wat er in zit, had ik persoonlijk eerst nog geoefend met een minder kritisch model, om je zelfvertrouwen te verhogen, bovendien leer je zo makkelijker de beginselen van het "stunten" (hoe je hem/haar moet "redden" uit een lastige situatie etc.....).

    Groeten, Roy
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Is wel een erg grote stap van een Ibis naar een Cap-232.
    Probeer eens een tekening te vinden van de oude Puma hoog of laagdekker. Die is met een 6,5ccm motor heel goed te vliegen, en is een heel goede opvolger.
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  5. Roy

    Roy Guest

    Ik heb een Eventueel een Puma Schouderdekker liggen (tekening)
    Wat voor motor heb je op je IBIS?

    Roy
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gefeliciteerd! :D Wat heb je hiervoor moeten vliegen? Ik gebruik bij de opleiding alleen het officiele landelijke brevetprogramma...

    Da's een goed idee, maar als je nou weet dat ik met een standaard Ibis een redelijk zuiver kunstvluchtprogramma kan vliegen, waar liggen dan jou bezwaren?

    Heb je in het bijschrift dit dan niet gelezen?
    The flying characteristics are balanced and harmonious, but even so, potential pilots should certainly have prior experience in flying full-house, aerobatic power models before trying their hand at the CAP.

    Inderdaad, zo'n 2700 gram zou ideaal zijn.

    Lijkt me een uitstekend idee! :D

    Niet met de graupner CAP, wel maandag een vergelijkbare kist met een OS FS.52 ingevlogen/afgetrimd voor een herintredende clubcollega, en ik moet zeggen, ik herkende de vliegeigenschappen van de de grote CAP.
    Heel lekker vliegen voor een ervaren piloot, maar zo'n type kist moet voortdurend gestuurd worden, dus je moet absoluut weten wat je doet anders is het in een paar seconden brandhout. Hij had na een paar jaar niet vliegen duidelijk niet meer de volledige controle over het model. Maar daar had hij mij dan weer voor... :D
    Doe je voordeel met deze kennis... :wink:
     
  7. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Op mijn Ibis zit een OS Max FX 46. Gaat hij recht mee omhoog. Ik wil inderdaas een ander profiel en wat minder V voor de acrobatiek.
    Ik heb er een vlucht of 40 / 50 op zitten en een berg uren op de simulator. De Ibis vlieg ik ook op zijn kop, maar dat is behoorlijk sturen omdat hij er niet voor bedoeld is en behoorlijk tegenwerkt. De Down moet je bijna door je zender duwen.

    Bij ons moet je de figuren voor het A-brevet vliegen. Start, circuit, dubbele looping, vlakke 8, spiraal, gesimuleerde noodlanding, landing. Ik geloof dat ik ze allemaal genoemd heb...

    De Ibis wordt in ieder geval omgebouw met een meer symetrische vleugel met een graad of 5 V-stelling.
     
  8. Roy

    Roy Guest

    5 graden v-stelling is vrij fors. 2 graden is meer dan zat.

    Roy
     
  9. Roy

    Roy Guest

    Hier heb je een fot van Gerben W zijn omgebouwde Charter met 6,5cc en hatori pijp. Dar kon je ook mee op de kop vliegen (kan ook met "standaard" charter :twisted: ) en wat je er verder nog mee wilt :pim:

    [​IMG]

    Roy
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is niet zo gek, want er zit een behoorlijke afstand tussen de hartlijnen van motor en vleugel, je hebt hierdoor geen neutrale trekkracht/weerstand karakteristiek. gekoppeld aan het asymmetrische profiel houdt dat dan in, dat de down-uitslag op het hoogteroer altijd groter moet zijn dan de up. 2:1 komt voor....
    Overigens heb ik met een goed afgestelde Ibis vrij moeiteloos aerobatics gevlogen, dus ik vermoed, dat je de uitslagen in hun geheel wat aan de (te) kleine kant hebt gehouden. :roll:

    Dat klinkt bekend, ja. Als je clubsecretaris de formulieren even naar de KNVvL stuurt, heb je meteen een landelijk brevet en mag je in principe overal ( op de daarvoor bestemde locaties) vliegen. Snap niet dat dat niet meteen gebeurt... :?

    Zoals Roy al opmerkte, 2 graden is zat...
    Maar ik denk dat de meeste bezwaren die je tegen de configuratie met de originele vleugel had, ook hier niet mee zullen verdwijnen, zie mijn opmerking over de afstand tussen de hartlijnen van motor en vleugel.
    Ikzelf zou eerst door goed afstellen het laatste onsje aerobatic-vermogen uit de kist halen...
    Just my 0,02 Euro :wink:
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bruno, dat is toch alleen als je als club aangesloten bent bij de knvvl niet?
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Rob, wat denk je van de Puma laagdekker, als bouwkit door HobbyIn opnieuw uitgebracht (99E)?
     
  13. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Fourstar 40?
     
  14. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Ik heb dit jaar geen tijd meer voor een kit. Het tennis seizoen is weer begonnen, dus een ARF is het enige wat ik dit jaar nog de lucht in krijg. Maar ik geloof dat de boodschap duidelijk is. Eerst met een laagdekkertrainer aan de slag of meerdere CAP's ter vervanging op een rij zetten. Moeilijke keuze :wink: ..... Bedankt mannen.
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Rob,
    Ik zou nog het volgende toe willen voegen. Een lid bij ons heeft ook een Cap van Graupner gevlogen, ik weet echter niet of het dezelfde was. Die was zeer kritisch (heel snel overtrekken zowel bij langzame bochten in het landingcircuitje als in figuren). Uiteindelijk hierdoor ook aan zijn einde gekomen is.
     
  16. Roy

    Roy Guest

  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dat is dan het enige vergelijkbare :?
     
  18. tigermoth

    tigermoth Guest

    nog even over grote stappen gesproken. ik ging van charter naar serval..

    zonder probleem..

    waarom leren we mensen niet meteen met een moeilijke(re) kist vliegen?

    dan valt later alles mee... en ik denk dat je er een paar dagen langer over doet.. SO??

    mijn mening..

    mvg
    Rico.
     
  19. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Charter met 6,5cc... Moet je er wel ff bijvertellen hè?
     
  20. tigermoth

    tigermoth Guest

    uhm. ja. vermogen maakt het vliegen makkelijker..

    vind men holiday (die NA de eerste serval vlucht pas heb leren vliegen ;) )

    moeilijker dan de serval of de charter omdat je daar moet gaan na denken over overtrekken enzo.. charter met 6.5cc niet hoor ;) gewoon gas geven :p

    maareh. juist dat leren beheerst vliegen ivm overtrek gevaar door felle roeren en weinig vermogen.. dat is leren vliegen. anders kan je net zo goed een RC auto kopen ;)

    lol en offtopic aan het worden

    mvg
    Rico.
     

Deel Deze Pagina