Gestripte gloeiplug draad?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 20 jul 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heren,

    Ik ben sinds héél kort in het bezit van een helicoil set voor de schroefdraadmaat 1/4-32, ofwel de gloeiplug schroefdraad.

    Geen commerciële bedoelingen, en ik heb maar een beperkt aantal inserts, maar als er mensen zijn die een voor het overige nog perfecte motor op de plank hebben vanwege een kapotte schroefdraad, dan wil ik wel proberen hem te fixen voor een tientje plus verzendkosten.

    Dit is gewoon een aanbod om mensen uit de brand te helpen, ik hoop dat deze post niet onmiddellijk gerapporteerd word....

    Indien interesse, PM me.

    Hou er rekening mee, dat ik binnen een paar dagen weer voor 7 weken op zee zit, dus het kán even duren voor je je cylinderkop weer terug hebt.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Gewoon een paar mm groter dan het schroefdraad van de plug..conisch uitdraaien.
    Aluminium prop draaien met uiteraard zelfde hoek en in de kop tikken.
    Nieuw pluggat met draad kan je later of vooraf aanbrengen.
    Bepaalde merken (Italiaans) construeerden dit standaard.
    Het draadpropje kon je dan makkelijk vervangen en je kon vogelen met de compressie.
    Uiteraard brede kant onder...
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Meestal maakten we het propje van messing of brons. Draad blijft dan langer heel.
    Tijdens races wisselden we veel van pluggen en de draadjes gingen soms niet al te lang mee.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry als dit kribbig overkomt, maar hier kan ik zóóóó weinig mee.... de vraag was niet HOE je een kapotte gloeiplugdraad moet repareren.... (dat weet ik ook wel namelijk, maar daarvoor moet je wel goede passingen kunnen draaien en daar leent zeker mijn oude draaibankje zich niet echt goed voor)

    Het AANBOD was, om dat voor mensen te doen die dat niet zelf kunnen....

    En niet met een draadprop, dat is voor bijvoorbeeld een kleine viertakt niet haalbaar....
    Maar gewoon met een helicoiltje.
    Alleen kost een Helicoil setje voor deze specifieke draadsoort in NL algauw rond de 100 Euro.
    Nu heb ik er eentje met wat mazzel voor een lagere prijs op de kop getikt, en daar wilde ik anderen van mee laten profiteren
    (en uiteraard de aanschaf van mijn eigen setje enigszins compenseren. Dat mag toch?)

    Deze kop heb ik zojuist gefixt: IMG_2769.JPG IMG_2770.JPG IMG_2771.JPG IMG_2772.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2016
    nunspeter, serge pot en verfbrander vinden dit leuk.
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Ziet er netjes uit..
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je.... heb helaas net her en der de rand van de verbrandingskamer geraakt met het inkorten van de coil. Daar zal ie denk ik niet slechter van gaan lopen...

    Ik hoop alleen dat de plug nog goed afdicht....
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2016
  7. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ja er zijn vele mogelijkheden om de draad in de cilinderkop te repareren maar toch vraag ik mij af waarom die plug er zo vaak wordt uitgedraaid dat de schroefdraad daarvan kapot gaat ?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar hoef je niet eens de plug er vaak voor uit draaien... bovenstaande kop was vrijwel nagelnieuw.

    Maar sommige cylinderkoppen hebben gewoon beroerde draad, of zijn van (voor schroefdraad) veel te zacht aluminium gemaakt. Daarnaast, met name bij bougies wil je nog wel eens de bougie controleren op vuil....

    Doet er verder niet toe: zijn er mensen met een kapotte kop?
     
  9. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor het aanbod!:)
    Nog geen kapotte kop maar ik hou het zeker in gedachte.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    - Als de motor altijd maximaal moet presteren, zie je dat er iedere dag gebruik een nieuwe plug wordt geplaatst.
    en tussen de heats/races wordt de plug gecheckt. Of zelfs vervangen.
    ligt een beetje aan het type race of evenement.

    - Slecht materiaal.. iets te hard aanzetten, en de draad scheurt eruit. Gelukkig nog nooit gehad.. (klopt af)

    - scheef indraaien plug. sommigen lukt het..
    meteen draad grondig verziekt.

    Nu komt het niet zo vaak voor.. vandaar dat er ook weinig "standaard" reparatiemogelijkheden zijn..
    Helicoil is dan een goede optie.
     
  11. mennega

    mennega

    Lid geworden:
    5 aug 2011
    Berichten:
    1
    Hallo Brutus, ik ben geintereseerd ,in het maken van gloeiplugdraad in mijn 4tact
    mijn adres is hansmennega apestaartje home punt nl of 0-6-2-8686135 , ik hoor graag van je ,voor meer gegevens.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2016
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Hans,

    Sorry voor de late reactie, ik zie het nu pas.
    Ik ben over ongeveer 2 a 2,5 week weer thuis, ik neem dan even contact met je op.

    Om wat voor motor gaat het?

    PS: tenzij je er op zit te wachten lastig gevallen te worden door Spamrobots, wellicht verstandiger je e-mail en telefoonnummer NIET in dit draadje te zetten maar gewoon per persoonlijk bericht (op mijn naam klikken, en dan "conversatie starten" kiezen)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb ff wat gewijzigd..
    internet is nogal diep en langdradig.. ook telefoonnr worden door de spambots gepakt..
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje late reactie :), maar goede actie Bert.
    Nog niet nodig, maar goed om te weten.
    Eigenlijk behoor ik ook zo een setje in huis te hebben... hoewel ik niet de hele dag draad loop te strippen... :rolleyes: Me de tapeinden om de oren vliegen... maaareja... je weet maar nooit!
    Gr Bas
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben nog niet thuis (hoop dat over twee dagen wél te zijn) maar als het goed is, heb ik ondertussen uit de USA nog een stuk of 25 van die inserts onderweg (of ze zijn er al, dat weet ik pas als ik thuis ben). Zou het totaal rond de 37 beschikbare inserts moeten brengen

    Dus voorlopig kan ik wel even een paar koppen repareren....
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Top! :thumbsup:
    Ben nu net bezig dit draadje aan iemand door te geven! Moet hij zelf even zien of hij z'n OSje nog wil redden.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoor het vanzelf...

    Het is letterlijk een kwestie van "nee heb je, ja kun je krijgen"... met gestripte draad heb je er ook niks aan...

    Als ik thuis ben is eerst de Saito van Hans aan de beurt. Dat zal een uitdaging zijn (kop en cylinder uit één stuk) maar we gaan het proberen!
     
    Beginner vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina