Heren, Ik ben sinds héél kort in het bezit van een helicoil set voor de schroefdraadmaat 1/4-32, ofwel de gloeiplug schroefdraad. Geen commerciële bedoelingen, en ik heb maar een beperkt aantal inserts, maar als er mensen zijn die een voor het overige nog perfecte motor op de plank hebben vanwege een kapotte schroefdraad, dan wil ik wel proberen hem te fixen voor een tientje plus verzendkosten. Dit is gewoon een aanbod om mensen uit de brand te helpen, ik hoop dat deze post niet onmiddellijk gerapporteerd word.... Indien interesse, PM me. Hou er rekening mee, dat ik binnen een paar dagen weer voor 7 weken op zee zit, dus het kán even duren voor je je cylinderkop weer terug hebt.
Gewoon een paar mm groter dan het schroefdraad van de plug..conisch uitdraaien. Aluminium prop draaien met uiteraard zelfde hoek en in de kop tikken. Nieuw pluggat met draad kan je later of vooraf aanbrengen. Bepaalde merken (Italiaans) construeerden dit standaard. Het draadpropje kon je dan makkelijk vervangen en je kon vogelen met de compressie. Uiteraard brede kant onder...
Meestal maakten we het propje van messing of brons. Draad blijft dan langer heel. Tijdens races wisselden we veel van pluggen en de draadjes gingen soms niet al te lang mee.
Sorry als dit kribbig overkomt, maar hier kan ik zóóóó weinig mee.... de vraag was niet HOE je een kapotte gloeiplugdraad moet repareren.... (dat weet ik ook wel namelijk, maar daarvoor moet je wel goede passingen kunnen draaien en daar leent zeker mijn oude draaibankje zich niet echt goed voor) Het AANBOD was, om dat voor mensen te doen die dat niet zelf kunnen.... En niet met een draadprop, dat is voor bijvoorbeeld een kleine viertakt niet haalbaar.... Maar gewoon met een helicoiltje. Alleen kost een Helicoil setje voor deze specifieke draadsoort in NL algauw rond de 100 Euro. Nu heb ik er eentje met wat mazzel voor een lagere prijs op de kop getikt, en daar wilde ik anderen van mee laten profiteren (en uiteraard de aanschaf van mijn eigen setje enigszins compenseren. Dat mag toch?) Deze kop heb ik zojuist gefixt:
Dank je.... heb helaas net her en der de rand van de verbrandingskamer geraakt met het inkorten van de coil. Daar zal ie denk ik niet slechter van gaan lopen... Ik hoop alleen dat de plug nog goed afdicht....
Ja er zijn vele mogelijkheden om de draad in de cilinderkop te repareren maar toch vraag ik mij af waarom die plug er zo vaak wordt uitgedraaid dat de schroefdraad daarvan kapot gaat ?
Daar hoef je niet eens de plug er vaak voor uit draaien... bovenstaande kop was vrijwel nagelnieuw. Maar sommige cylinderkoppen hebben gewoon beroerde draad, of zijn van (voor schroefdraad) veel te zacht aluminium gemaakt. Daarnaast, met name bij bougies wil je nog wel eens de bougie controleren op vuil.... Doet er verder niet toe: zijn er mensen met een kapotte kop?
- Als de motor altijd maximaal moet presteren, zie je dat er iedere dag gebruik een nieuwe plug wordt geplaatst. en tussen de heats/races wordt de plug gecheckt. Of zelfs vervangen. ligt een beetje aan het type race of evenement. - Slecht materiaal.. iets te hard aanzetten, en de draad scheurt eruit. Gelukkig nog nooit gehad.. (klopt af) - scheef indraaien plug. sommigen lukt het.. meteen draad grondig verziekt. Nu komt het niet zo vaak voor.. vandaar dat er ook weinig "standaard" reparatiemogelijkheden zijn.. Helicoil is dan een goede optie.
Hallo Brutus, ik ben geintereseerd ,in het maken van gloeiplugdraad in mijn 4tact mijn adres is hansmennega apestaartje home punt nl of 0-6-2-8686135 , ik hoor graag van je ,voor meer gegevens.
Hoi Hans, Sorry voor de late reactie, ik zie het nu pas. Ik ben over ongeveer 2 a 2,5 week weer thuis, ik neem dan even contact met je op. Om wat voor motor gaat het? PS: tenzij je er op zit te wachten lastig gevallen te worden door Spamrobots, wellicht verstandiger je e-mail en telefoonnummer NIET in dit draadje te zetten maar gewoon per persoonlijk bericht (op mijn naam klikken, en dan "conversatie starten" kiezen)
ik heb ff wat gewijzigd.. internet is nogal diep en langdradig.. ook telefoonnr worden door de spambots gepakt..
Beetje late reactie , maar goede actie Bert. Nog niet nodig, maar goed om te weten. Eigenlijk behoor ik ook zo een setje in huis te hebben... hoewel ik niet de hele dag draad loop te strippen... Me de tapeinden om de oren vliegen... maaareja... je weet maar nooit! Gr Bas
Ik ben nog niet thuis (hoop dat over twee dagen wél te zijn) maar als het goed is, heb ik ondertussen uit de USA nog een stuk of 25 van die inserts onderweg (of ze zijn er al, dat weet ik pas als ik thuis ben). Zou het totaal rond de 37 beschikbare inserts moeten brengen Dus voorlopig kan ik wel even een paar koppen repareren....
Top! Ben nu net bezig dit draadje aan iemand door te geven! Moet hij zelf even zien of hij z'n OSje nog wil redden.
Ik hoor het vanzelf... Het is letterlijk een kwestie van "nee heb je, ja kun je krijgen"... met gestripte draad heb je er ook niks aan... Als ik thuis ben is eerst de Saito van Hans aan de beurt. Dat zal een uitdaging zijn (kop en cylinder uit één stuk) maar we gaan het proberen!