[GEVONDEN] (EasyStar) met fototoestel

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Aaalie, 13 sep 2006.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Goh, das wel boffen :) Hopelijk is hij nog een beetje in goede staat .
    Hebben ze em gevonden bij 't oogsten van de mais ofzo ? Ben nu wel benieuwd waar hij nu was :)
     
  2. Benno Z

    Benno Z Guest

    Hey Aaaaalie, gefeliciteerd! Ik had daar ook niet meer op gerekend. Ben benieuwd of `ie nog doet wat jij wil dat `ie doet :D
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Proficiat Aalie ! Ik hoop dat er nog wat van over is al ben ik bang van niet door de natte ochtenden :cry:
     
  4. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    Van harte.. hoop dat de schade wat meevalt!
     
  5. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ik hoop dat hij niet volledig door geregent is!
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    Bedankt voor alle reacties, hier volgen foto's met beschrijving en een mogelijke theorie:

    Vanmorgen werd ik gebeld door het loonbedrijf die het betreffende mais heeft geoogst. Ze hadden de Easystar gevonden, althans wat ervan over was. Bij toeval werd hij door de machinist gezien in de baan recht voor hem. Het is dat bij de machinist bekend was dat er een fototoestel in zou moeten zitten, anders had hij deze niet gevonden. De akku lag drie meter verder, en het fototoestel 5 meter verder.
    Alles was nat en vies. Op het moment dat het fototoestel gevonden werd, is hij nog geprobeert aan te zetten, echter het enige dat gebeurde was dat het lensje (die uitgeschoven stond) netjes naar binnen schoof.
    Het vliegtuig is gevonden op de meest verdachte plek. Deze plek hebben we met zes man om de twee a drie banen intensief uitgepluisd. Op deze plek heb ik hem nog gezien, door een verrekijker vanuit een boom. De avond na de verdwijning heeft Theo nog met behulp van aanwijzingen van mij vanuit de boom (met de verrekijker en mobiele telefoon) de "verdachte" plek bezocht. Theo lopend door het mais met een vishengel erbovenuit stekend, heb ik hem naar de plek "gestuurd" waar het model volgens mij zou moeten liggen, en uiteindelijk ook nog lag ook :hammer: .
    Hier de brokstukken:
    [​IMG]

    Na alles gehaald te hebben, en thuis aangekomen eerst eens volle batterijen geplaatst. Het lensje schuift in en uit, maar daar is het ook mee gezegd. Vervolgens maar de behuizing verwijderd, misschien dat er vocht in zit. Echter na het verwijderen van de behuizing, kwam het roestwater me al tegemoed. De print was oranje en wit geoxideert, en enkele componenten (waaronder het roodverroeste backupbatterijtje) lagen los in de camera, die waren van de print geoxideerd... helaas :? .
    De foto's op het sd kaartje waren nog wel aanwezig. De laatste twee maken een beetje duidelijk hoe het is gebeurt.

    De neus en het kapje van de Easystar ontbreken nog. Verder is alles aanwezig. Op de foto is het meeste modder verwijdert. Na drogen en schoonmaken e.e.a. getest. Bijna alles doet het nog, zelfs de akku (die keurig op iedere cel 3,85 Volt aangeeft). De servo voor hoog loopt helemaal naar de hoek, en begint dan te brommen. Heel waarschijnlijk is dit ook de boosdoener geweest.

    Op de volgende foto is ongeveer te zien hoe de Easystar uit het oog is verdwenen. Ik zelf sta bij de rode pijl (blauw omcirkeld). De Easystar vliegt hier in een lichte bocht naar links, en zou ongeveer de blauwe pijl moeten volgen.
    [​IMG]

    De laatste onderstaande foto is geknipt op het moment dat het fout ging, Het toestel is waarschijnlijk volgens de blauwe pijl het mais ingedoken. Je kan rechtsonder nog een stukje van het betreffende maisveld zien.
    [​IMG]

    Word vervolgd!

    Groeten van Aldert
     
  7. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Fijn dat ie in ieder geval terecht is :thumbsup:

    Jammer van de schade, vooral je camera, maar gelukkig is niet alles stuk. Hoe kan het dat die lipo niet is leeggetrokken door je ontvanger? ==> edit: domdom, de lipo lag drie meter verder :oops:

    Ik had hier laatst ook een servo (zo'n towerpro) die opeens helemaal naar één hoek liep. Gelukkig gelijk al bij het aansluiten van de accu en niet in de lucht, maar toch wel eng idee eigenlijk.

    Dirk
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou ja, gefeliciteerd met alles wat het nog wél doet...
    Wat is mais toch een pokkespul om iets in te vinden!
    Bart
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    zo zie je maar dat zoeken in een maisveld gewoon niet werkt. Een paar keer erlangs lopen + met vliegtuigen zoeke en nog veel meer en toch niet gevonden terwijl hij precies lag waar je dacht. Frustrerend.....

    Mooi dat er nog wat van over is :) fototoestel is jammer maar foto's + accu + regelaar en motor en de rest is toch geen slechte uitkomst.

    Jammergenoeg helpt een pieper ook niet als de accu eruit ligt :( Pieper met backup accu?
     
  10. Goofer

    Goofer

    Lid geworden:
    11 sep 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Dessel, BE
    Ik heb 14 dagen geleden ongeveer hetzelfde voorgehad. Rustig laag zweven boven een maisveld, ik knipper met m'n ogen en weg was m'n EZ*! Gelukkig was het maisveld niet groot en wist ik vrij goed waar mijn vogel naar beneden ging. Heb toch nog een 3 kwartier lopen zoeken in de mais voor ik em vond, want hij lag toch een 50 meter van de plaats waar ik dacht dat ie zou liggen. Gelukkig geen schade op een paar kuiltjes in de vleugelranden na.

    Inderdaad respect voor de zoekacties van Aaalie EN o zo vriendelijk mede-forummers!!
     
  11. Aalie, proficiat, ondanks de schade
    TOPPIE :!:
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    feliciteerd :) (hoop dat je lagers van je motor niet ook verroest zijn.)
     
  13. Arvid

    Arvid Guest

    Gefeliciteerd!!!!
     
  14. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Van harte!
    de mijne bivakeert nog steeds...al een maandje of twee... in het bos :cry: ...Heb de hoop eigenlijk al opgegeven maar deze berichten geven de burger weer moed :wink:
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    :thumbsup:
    Goed dat die man er niet vol overheen is gereden! Dan had je echt kleine stukjes gehad!

    Gefeliciteerd man!
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    dan kreeg je in de winkel een camera bij je blikje maïs :lol:

    op de fly-in van onze club dit jaar hadden wat raketmodelbouwers bij wijze van demo een miniraket afgeschoten van ons veld, tegen de wind in, maar net op het moment dat het ding werd afgestoken ging de wind liggen, hoppa, in het maïsveld, en na een kwartier zoeken met ongeveer 7 man pas weer gevonden.....
     
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de steun.
    Het weervinden is trouwens niet voor niets geweest, de "oude" ingewanden zijn weer hergebruikt in een nieuwe Easystar met een nieuwe camera (en uiteraard nieuwe servo's).
    De zoekgeraakte Easy heeft nieuwe servo's gekregen, is gerepareerd m.b.v. wat donorschuim van een verpakking van een laptop. Mooi is anders iets, echter functioneel is het wel!
    Hij heeft wel belachelijk vermogen gekregen, er bruist een 16-15-2 op zijn rug, en ook zal dit toestel weer eens een nieuw fototoestel meenemen!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes van Aldert
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Aaalie, heb je de stroom al eens gemeten van die motor en prop combi? Welke accu gebruik je op deze motor?

    Ik kom op 42 ampere piek en dan afzakkend naar 40 ampere met een 7,4x7,4 prop aan 7 cellen nicads sanyo 1800 mAh. Het toerental is dan iets in de trend van 25000 (ben hier niet meer zo heel zeker van).
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Theo,

    ik neem aan dat je een 4,7*4,7 prop bedoelt, want met een 7,4*7,4 gaat dat niet goed. Met deze 5,2*5,2 trekt hij statisch bij mij 44 amps. Dat zal afnemen in de vlucht naar ongeveer 38 amps. De prop wordt nog vervangen door een 5,5*4,3 (maar door gebrek aan deze, eerst maar de 5,2*5,2 gemonteerd).
    Als akku gebruik ik een 2S2P4400 milli's 20C pakket. Hiervan heb ik twee stuks, die als 4S2P dienst doen in de Logo 10. Op deze manier kan mijn "oude" niet lipoafslag regelaar weer vol meedraaien. De combi draait byzonder lekker, snel en krachtig.

    Greetz van Aldert
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Oeps, shoot ja, typo, moet idd 4,75x4,75 zijn. Ik kan helaas geen 2s lipo pakket vinden dat klein genoeg is om in het model te passen, maar genoeg C waarde heeft voor deze motor.
     

Deel Deze Pagina