Gevonden modelboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door sarauna, 8 mei 2018.

  1. sarauna

    sarauna

    Lid geworden:
    8 mei 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag heb ik deze houten modelboot gevonden op straat tijdens een rondje wandelen in de pauze op werk. Ik vond 'm zo mooi dat ik de boot gelijk maar meegenomen heb, echter heb ik helemaal niet zoveel verstand van modelbouw. Hij is redelijk verstoft en kapot, maar ik zou de boot graag repareren en opknappen en ergens mooi neerzetten in huis.

    Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken of weet hoe je een soort passende handleiding kan vinden? Op de achterkant is 'ANNA' te lezen twee keer en er staat 'RP' aan beide kanten van het roer.

    Zie foto's. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

    IMG_9255.JPG IMG_9256.JPG IMG_9257.JPG
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo te zien inderdaad een prachtig scheepje, zou het persoonlijk ook niet laten staan hebben.
    Geen idee wat het is maar op het sub forum Historische Zeilschepen kan je wel eens meer geluk hebben dat daar iemand zit die het type herkent en je verder op weg kan helpen.
    veel plezier er mee
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wil je iets met een bericht of draadje doen (berichten en titels worden na twee dagen bevroren) dan kun je dat het moderatorteam vragen middels klik op Meld onder desbetreffend bericht. Verplaatsen kunnen gebruikers sowieso niet zelf, altijd zo aanvragen.
     
    Dick01 vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo te zien is het een (fantasie) model van een tjalk. De bijboot heeft het model van een Fries boatsje. Achter op naamplanken naast het roer de naam van het schip en op de roerklik waarschijnlijk de initialen van de schipper of bouwer. Probeer het zeil dat op het voordek ligt eens plat op tafel te leggen en nog eens eens een foto te maken. Kan het zo niet goed thuis brengen. Er lijkt ook nog een rondhout tussen te zitten. Het grootzeil (achter de mast) lijkt gescheurd. Onder aan dat zeil hoort een rondhout te zitten, de giek. Buiten dat het grof gebouwde modellen zijn hebben ze wel iets. Het loont denk ik best om de boel schoon te maken en op nieuw te tuigen. Geen idee of de zeilen nog te redden zijn. Voor het tuigen heb je een kenner van dit soort schepen nodig. Neem eens een kijkje in een scheepvaartmuseum en zoek eens op het internet met de woorden tjalk en boatsje. Voor boatsje even naar beneden scrollen in de link. Succes ermee! Gr. Klaas.

    http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/scheepstypes/tjalken.html

    http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=blo#boatsje
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2018
  5. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Vraag het aan Fries scheepvaart museum in Hoorn of het museum in Groningen. Het is een heel mooi model .
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Denk ook aan een tjalkje, dacht eerst aan een visaak maar die zijn net zo rond(eivormig) als een lemsteraak.
     

Deel Deze Pagina