Gevraagd: Marx kardan

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door HeliKoper, 12 okt 2016.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wie heeft er nog zo'n Marx kardan liggen wat voor een redelijk bedrag weg mag? Bij voorkeur met de pasbus naar 3mm. Het zit (gescheurd) in een oud bootje wat ik weer vaarklaar wil maken. Ik heb het kardan wel gevonden, maar bij een winkel die begint met kom en eindigt op buis. En daar lees ik weinig goeds over. IMG_6997.JPG
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat ik nog wel eentje heb liggen, maar die heeft hetzelfde euvel als die van jou. Ook gescheurd op het klemboutje, zoals de bovenste op jouw foto. Als bij jou de onderste nog goed is en bij die van mij ook nog één kant, dan zou van die twee een compleet setje te maken zijn. Zal morgen eens bij mijn onbegrepen stukken kijken.
    Zou op die oude dingen niet teveel kracht zetten. Na al die jaren worden ze bros, scheuren en vallen uit elkaar.
    zo te zien motor 3 mm en schroefas 4 mm. Laat wel weten wat ik vindt en anders help je maar even herinneren. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In het ergste geval zou je hem nog strak kunnen in-takelen met staalgaren (linnen draad) en met drupjes secondenlijm kunnen fixeren.
    De weekmakers dampen uit het ABS... en worden idd broos, zoals Klaas aangeeft... je kan ze vervangen door moderne...
    Gr Bas
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Helaas zijn de modernere zwarte exemplaren van graupner en robbe ook alweer verleden tijd. Moet ergens nog eentje hebben, maar die ligt op voorraad als reserve voor mijn slepers. In mijn coastertje ligt nog zo'n Marx ding, wel met grijze ballen, dus iets nieuwer dan die rode. Daar zit een relatief klein motortje in met een 2 mm as. De schroefas is 4. Mocht die koppeling klappen dan gaat er een stukje slang in. Werkt ook prima en is aanmerkelijk goedkoper. Gr. Klaas.
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dank voor de reacties. Het is inderdaad een fragiel ding. Deze heb ik nu gelijmd en "werkt nu"
    Ik ga het als volgt proberen: kruiskoppeling van 4 naar 4 - dan asje 4mm - dan kruiskoppeling van 4 naar 3.17. Dan heb ik hetzelfde als nu, maar dan van metaal.
    Zou moeten lukken.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb de oude kardan opgediept, maar beide kanten zijn gescheurd. De optie met de metalen onderdelen is het sterkst. En als er niet teveel kracht op komt is een stukje slang ook een optie. Moet de uitgaande as aan de motor wel lang genoeg zijn voor wat grip. Succes ermee verder! Gr. Klaas.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Bedankt voor de moeite, Klaas! :thumbsup:
    De metalen delen zijn besteld. We gaan het zien.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Moest het niet lukken , ik heb nog enkele komplete setjes van die Marx koppelingen liggen .
    Vriendelijke groeten
    Ronny
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kon nog geen afscheid van het oudje doen en heb deze weer opgelapt met wat epoxy en glasweefsel. Resultaat valt me niet tegen. Net nog een Graupner garnalenkottertje uit 1978 van een nieuwe 2 mm RVS schroefas voorzien. Zit ook nog zo'n dingetje met rode ballen in. De lange versie met schuifgedeelte ingekort door er een vast tussenstukje in te zetten. Draaide net niet lekker op één rode bal. Smering omgebouwd naar Roel van Essen "patent". Loopt als een tierelier en kan nu weer een paar jaar vooruit. Gr. Klaas.
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @Broeckx Ronny : Bedankt voor je reactie. Ik ga eerst proberen om het in metaal voor elkaar te krijgen. Dan hoef ik over 30 jaar niet weer dezelfde vraag te stellen :)
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En zo is het geworden:

    IMG_7008.JPG
    Let niet op de afgezaagde schroef als tussenstuk. Dat is alleen nu even om te kijken of het werkt (en het werkt)
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi toch, dat het weer draait! Een paar dagen geleden een garnalenkottertje uit 1978 voorzien van een RVS schroefas. Zit ook zo'n rode ballen koppeling in. Wel asjes van 2 mm. Het nieuwe asje was iets langer, waardoor het schuifgedeelte kon worden vervangen door een vast stukje. Met één bal draaide het ook, maar net niet lekker. Smering van olie overgezet op uierzalf. Gisteren met het mooie weer proef gevaren. Kan nu weer jaren vooruit. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat ziet er degelijk uit, beter dan dat plastic uit de jaren 70. (hoewel het toen uitstekend voldeed. er was ook niets anders)
     

Deel Deze Pagina