ik ben bezig met de bouw van de kustwachtboot, Duits, de Mellum. In de boot zit op dit moment al zoveel aan electronica, motoren en ruimte voor de accu's dat er weinig ruimte is voor de ballast. Ook de boven bouw is vrij hoog. De vraag is dan ook of het verstandig is om een los te bevestigen gewicht onder de boot te maken? Uiteindelijk zou je die ballast bij het varen toch niet zien. Ik hoor graag jullie mening. Groetjes Piet
Hoi Piet. Ik was daar bij een van mijn modellen ook bang voor: de Yamato, een Japans slagschip. (1,40 meter lang) Vlakke bodem, vrij ondiep onderwaterschip en een hoge opbouw. Wat ik gedaan heb: Onder het schip een voorziening gemaakt (met aluminium profielen) waarin ik de kiel plus kielgewicht van een Micro Magic kon schuiven. Messing pennetjes om de zaak te vergrendelen. Zo bleef het schip goed stabiel, als ik met Nicads voer. Later ben ik overgegaan op 2 6V, 7Ah loodaccu's, die plat lagen en kon ik de kiel achterwege laten. Het voordeel van de keil was wel dat het schip langzamer slingerde. Meer natuurgetrouw. Nadeel was natuurlijk dat ze langzamer voer door meer weerstand onderwater.
In een speedbootje dat ik ooit eens heb gebouwd heb ik loodhagel onderin "gegoten". Het voordeel is dat je daarmee ook de waterlijn goed kunt uitlijnen. Toen alles goed was heb ik gesmolten kaarsvet genomen en dat er overheen gegoten zo lag alles goed vast en kon indien nodig vrij makkelijk verwijderd worden. Dat bootje werd door een 1,5cc Webra dieseltje aangedreven en ging als de brandweer. Door een stuurfout heb ik het met een flinke snelheid tegen de beschoeiing geklapt en was het zwaar beschadigd. De motor, de besturing en het lood zijn er uit gehaald en het bootje is helaas de vuilnisbak in gegaan.
Enig idee Piet hoeveel ballast er nog bij zal moeten? En kun je de accu's, net als Roel heeft gedaan zo plat mogelijk op de bodem leggen? Bij mijn coastertje heb ik ongeveer een kilo loodkogeltjes onder in het ruim gefixeerd met een paar plaatjes plexiglas. Ernst zijn methode is ook niet verkeerd. En misschien is het een optie om zelf accupakketten samen te stellen van Nimh cellen en die tussen de motoren en apparatuur te verstouwen. Misschien brengt alles met elkaar je op een idee. Gr. Klaas.
bedankt in ieder geval voor jullie reactie's de boot heeft als krachtbron twee lipo's, en helaas deze zijn natuurlijk niet zo zwaar. maar als het weer beter wordt zal ik de boot eens in de waterbak zetten en kijken wat er in de boot nog mogelijk is. groetjes piet