Gezocht 2 cilinder benzine motor. (Robin MBT 415)

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 10 jan 2018.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo allemaal,
    Ik hoop dat iemand op het forum mij kan helpen aan een 2 cilinder Robin NBT 415.
    Ik wil deze graag ombouwen voor mijn graupner G1,deze bosmaaiers zijn niet veel gemaakt en moeilijk te vinden.
    Ik heb zelf 1 gezien maar deze moet aardig wat kosten en dat wil ik nu nog even niet besteden.
    Hij mag defect zijn zolang hij maar compleet is en goede compressie heeft.

    Hoop dat iemand iets weet, zo ja dan hoor ik het graag.

    Gr eddy
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik begrijp dat het leuk is iets om te bouwen maar kan je niet beter zoeken naar een motor die al geschikt is voor modelbouw en dan nog liever voor boten?
    MHZ had vroeger 2 cilinder bootmotoren, watergekoeld en veel vermogen (een bosmaaier levert maar 2 a 3 pk).
    In de modelvliegwereld worden veel 2 cilinders gebruikt, ook 2 in lijn.
    ZDZ, 3W en er zijn nog meer merken die die dingen gewoon leveren, dus ze zijn ook gebruikt te koop.
    En ze leveren veel meer vermogen.
    Mijn 152cc (was wel een boxer) leverde ruim 17 PK.
    Misschien het overwegen waard?

    GJ
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo GJ
    Ik wil deze motor graag in de boot bouwen omdat deze een zeer gunstig koppel heeft en met wat aanpassingen aan de cilinders komt hier een bak koppel uit van heb ik jou daar.
    Deze motor heeft standaard ongeveer 4,5Pk zonder de standaard uitlaat,met een passende expansie uitlaat komen er meer toeren uit de motor zonder veel koppel in te leveren.

    De motoren die je aangeeft hebben wel vermogen en toeren, maar minder koppel in het hoge toeren gebied.
    Laat dat nu juist zijn wat ik zoek.
    Het koelen van de cilinders is een simpel klusje, maar de extra olie smering in de zin van een dry-sub oliepomp word een uitdaging, de smering van de NBT 415 laat iets te wensen over.

    Bedankt voor je input.

    Gr eddy
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Een rcmk s520 of k600 geeft standaard al veel meer vermogen. Maar je bent op zoek naar een hobby projectje denk ik..
     
  5. topliner580

    topliner580

    Lid geworden:
    5 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Rotterdam
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo topliner580
    Bedankt voor je link,heb gelijk een bod gedaan. Dit is precies wat ik zoek en goed betaalbaar.
    Dat ik zei dat de NBT 415 4,5pk heeft heb ik mij in vergist.hij heeft 2pk maar dit loopt snel op met aanpassingen aan de cilinders.

    En ja Lexo ik vind het mooi om dit soort zaken flink onder handen te nemen. De 1 cilinder die nu in de hydro zit loopt ook al flink harder dan eerst, 67kmh gisteren gemeten met de gps op de telefoon. En dit alleen met aanpassingen aan de cilinder en een andere carb en uitlaat.

    Gr eddy
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Kun je nagaan wat je uit een motor met een wat betere basis kan halen ;-)
     
  8. topliner580

    topliner580

    Lid geworden:
    5 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is altijd leuk om zelf een beetje te knutselen, zeker met een 2 cillinder. Zal ook zeer tof zijn om zoiets in een crackerbox te bouwen.Succes en hopelijk lukt het om deze motor over te nemen.
    grt, Jeroen
     
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Even ter info voor jullie de motor is in de pocket. Maandag of dinsdag in huis.
    Gr eddy
     
  10. topliner580

    topliner580

    Lid geworden:
    5 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Rotterdam
    Helemaal goed ;-)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maak je een verslagje van hoe je de motor aan gaat pakken?
    Het dry sump systeem vind ik nogal opmerkelijk want volgens mij zit de smering bij een 2-takt in de brandstof of met een aparte pomp geregeld door het toerental.
    Een dry sump zat in mijn Porsche, dan ligt alle olie in de carterpan en wordt door een pomp door kanalen naar de te smeren delen gestuurd.
    2 takt is volgens altijd dry sump.
    Ik heb nog nooit olie in mijn kartmotor of mijn 2-takt motorfiets (TZR250) kunnen vinden.

    Wat betreft tunen, zodra je meer vermogen eruit gaat halen en een hoger toerental gaat dat ten koste van koppel.
    Je kan natuurlijk kiezen voor een variabele uitlaatpoort zoals het Yamaha YPVS systeem.
    Maar je zou uit een 40cc blokje toch wel een PK of 6-7 moeten kunnen halen zonder rare toevoegingen.
    Met methanol zou je er wel een PK of 20 uit kunnen halen

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat heb je nu aan koppel in een boot?

    Koppelkrommes zijn eigenlijk uitsluitend van belang bij auto's en motorfietsen in verband met de rijdbaarheid.
    Alle andere toepassingen, of dat nu (race)boten, vrachtschepen, vliegtuigen, landbouwtrekkers, stationaire machines zoals pompen en generatoren en dergelijke zijn, is vermogen (PK/kW) letterlijk het enige wat van belang is....

    Een (race)boot heeft een schroef, en een schroef heeft lomp gezegd een zéér eenvoudige absorptiekromme (loopt alleen maar steeds steiler omhoog), en geen enkele vorm van de koppelkromme in midden of hoogtoerengebied heeft daar ook maar enig voordeel bij. Alles staat of valt met de juiste selectie van de schroef voor beschikbaar vermogen en bijbehorend toerental, passend bij de romp en diens te verwachten snelheid.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    @ GJVO wat jij daar beschrijft over je drysump op je Porsche klopt nou net even helemaal niet. Als al je olie terug komt in je carter en via kanalen naar de te smeren delen gepompt wordt is gewoon druksmering en is industriestandaard voor bijna alle viertakt verbrandingsmotoren die toegepast worden in de automobielindustrie.

    Bij een drysump systeem wordt de olie juist direkt uit het carter gepompt naar een oliereservoir. Vanuit dit reservoir wordt de olie naar de te smeren delen gepompt.

    Nadeel van een oliecarter als reservoir is namelijk dat bij hoge G-krachten de olie naar de zijkant van het carter kan worden geslingerd waardoor de oliepomp het niet meer kan aanzuigen. Hierdoor ontstaat uitval van smering tijdens snel bochtenwerk of remmen / optrekken. Bij dry sump is de pomp capaciteit van de pomp die de olie uit het carter zuigt meestal ook hoger dan de capaciteit van de pomp die de olie uit het reservoir naar de te smeren delen pomp.

    Bijkomend voordeel van een extern oliereservoir is dat de motor minder hoog is waardoor hij lager in de carrosserie gemonteerd kan worden wat het zwaartepunt ten goede komt.

    Drysump smering wordt ook toegepast bij vliegtuigmotoren om in alle vliegstanden een goede smering te verzorgen.
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat zou best kunnen zijn maar ik wil er graag een 3 blad schroef op hebben en deze heeft meer vermogen nodig, maar naar mijn idee ook een hoger koppel.
    Ik merk nu dat de motor inleverde aan toeren met deze schroef.
    Een hoger koppel dus meer kracht lost dat op naar mijn idee.
    En ik wil de 2 cilinder er ook gewoon in hebben omdat deze gewoon gemakkelijker op te voeren is.

    Het drysump gebeuren ga ik proberen toe te passen op het middelste lager van de krukas, deze word maar door 1 cilinder echt voorzien van olie die in de benzine zit.
    Er is ruimte om hier aan beide zijden een keerring te plaatsen, zodat ik via 2 nippels olie kan aanvoeren en afvoeren. Een simpel 12V pompje in een bakje van 250cc pompt de olie rond en deze kan ik ook nog koelen met koelwater van de uitlaat koeling.

    Gr eddy
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Posche heeft onder de motor een reservoir hangen, ik noem het de carterpan.
    De olie kan niet terug naar de cilinders, al zou je met 10G door de bocht kunnen.
    Er loopt een pijpje dat de olie opzuigt en naar boven voert en dan ergens door een koeler heen gooit terug de motor in.
    De oudere boxers hadden dat niet en dan sloeg de olie wel eens de cilinders in, dan heb je een behoorlijke schade.

    Maar ik blijf erbij, een verslagje hoe je de motor ombouwt lijkt me leuk.

    GJ
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je meer vermogen nodig hebt moet je een grotere motor nemen (of de bestaande motor tunen).

    Koppel zegt niks! Echt helemaal niks! PK's zeggen alles, het is namelijk de uitkomst van "koppel maal toerental" en als je geen vermogen hebt, kun je nog zoveel koppel hebben, je krijgt geen toerental (en dus geen vermogen, en dus geen snelheid).

    Als de schroef die je hebben wilt, je motor doet inzakken, is dat heel erg logisch, want het koppel neemt (in het toerengebied wat er toe doet) AF, als het toerental toeneemt, en dus ook TOE, als het toerental afneemt.
    Je motor zoekt dus gewoon een nieuw "balanspunt" en als je dat niet hard genoeg gaat, is de eerste stap een andere schroef, waarmee de motor WEL zijn vermogen kan blijven ontwikkelen.
    Opvoeren is altijd een optie, maar ook dan, moet je de schroef zoeken die bij de motor en boot past, niet andersom.

    Voor wat betreft die "dry sump" op het middenlager: slecht idee: kogellagers houden niet van dikke stralen olie in combinatie met hoge toerentallen. Dat neveltje wat er uit de benzine komt is meer dan genoeg (écht méér dan....). Je middenlager gaat alleen maar eerder kapot van teveel olie.
     
  17. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok dat is een duidelijk verhaal, ik ben nog aan het zoeken naar de juiste prop.
    Heb er nu een alu X678 octura op zitten gaat al een stuk beter dan met de standaard prop van de hydro. De doelstelling is om toch 8 tot 10pk uit de 2 cilinder te gaan halen, dit zal moeten lukken met aanpassingen aan de cilinders en uitlaat.

    Als ik de motor binnen heb zal ik een verslag bij houden op het forum.

    Gr eddy
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nadeel van een brandstofmotor is dat ie maar een heel smal bereik heeft waar ie zijn maximale vermogen afgeeft.
    Dat kan je beinvloeden met poortentiming en/of uitlaat.
    Daarom hadden de 2 takt motoren zoals de Aprillia en Yamaha een verstelbare uitlaatpoort om laag in toerental wat koppel te kunnen genereren en ook hoog in de toeren te kunnen gaan.
    Als de Robin zoveel koppel heeft met een beperkt toerental dan zou ik eerder iets van een CCVT gaan bedenken.
    Dan kan je zorgen dat de boot eerst in plane komt zodat de grootste weerstand is overwonnen en dan het toerental aan de schroef opvoeren door de CCVT om harder te kunnen.
    Ik weet niet of dat maakbaar is voor modelbouw maar dan ben je van alle problemen af.
    Of je neemt een electromotor, dan ben je ook van alle problemen af.

    GJ
     
  19. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Een vraagje, waarom een 3-blad? Dit kost toch meer vermogen vergeleken met een 2-blad.
     
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat is waar maar krijg er ook extra stuwkracht voor terug. Waar een 1 cilinder het er moeilijk mee heeft, heeft de 2 cilinder er geen last van en blijft het toerental hoger omdat de motor meer te vertellen heeft dan de 1 cilinder.

    Tuurlijk ik moet niet vergeten dat deze motor ook meer gewicht met zich mee brengt en dit moet ook gecompenseerd worden.

    Ga het proberen om er zo veel mogelijk snelheid en vermogen uit te halen.
    Vandaag wezen tekenen in de mancave hoe de turnfin eruit gaat zien. Ook een aantal formaten van karton gemaakt om te zien wat” staat” en wat niet.

    Ook het idee gevat om de turnfin niet aan de rechterzijde te maken maar in het midden onder de romp. Dit hebben de echte hydro’s ook, alleen nog niet zeker of dit ook werkt met een Rc hydro. H
     

Deel Deze Pagina