Gezocht; lader met minimaal 2x 25mah uitgangen.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik ben op zoek naar een simpele lader waar minimaal 2 25mah uitgangen op zitten. Een vergelijkbaar voorbeeld is de robbe lader 5r, maar dat is 2x 60mah. Ik ben hier naar op zoek omdat ik na het bijladen, mijn ontvangeraccu's wil druppelladen, zodat ik wanneer ik wil de boel kan pakken en kan gaan vliegen. Ik weet dat de quartronic versie van de 5r 1x 25mah heeft, maar ik wil er dus eigenlijk minimaal 2 (liefst nog meer)

Iemand een idee?

Groeten en bedankt.

L02.jpg

Graag alleen reageren als je inhoudelijk iets te zeggen hebt op mijn vraag.......

je wilt dus je ontvangeraccu's altijd aan de lader gaan hangen?
Persoonlijk ben ik bang dat dat juist niet zo goed is voor de accu's...
Kijk maar naar kruimeldiefjes ed. Die accu is ook al snel versleten, en bovendien loopt de capaciteit ook achteruit terwijl je het niet door hebt.
Ik ken wel die uitspraak dat bij het laden van 1/10C(dus 14uur laden), dat het niet uit maakt of ie langer aan de lader hangt, "alle energie wordt omgezet in warmte"
Maar ik denk dat CONTINUE laden niet zo goed is.
Maarja, even de reactie van Ernst Afwachten 8) , dan weet je het zeker.

ps. laadstroom wordt aangegeven in A of mA
capaciteit in Ah of mAh.
maar das maar een kleinigheidje.

om even terug te komen op je vraag:
De oude robbe(die zwarte)multilader heeft geloof ik nog 2 uitgangen van 25mA :)

Geeft niets dat druppelladen, heb continu 10 vliegtuigen constant onder druppellading staan, sommige benzinetoestellen hebben ook nog 2 accu's, in totaal zo'n 17 accu's. Dit doe ik al een jaar of 5, alle accu's doen het uitstekend nog, geven hun capaciteit allemaal met minstens 80% weer af tijdens ontladen.
Ik heb 5 reflex laders die ook uitstekend druppelladen, maar die zijn nogal prijzig om aan te schaffen, dus zoek ik ook nog wat goedkope laders.

Welk type lader bedoel jij precies? (als ik het type weet kan ik op zoek gaan namelijk)

Grt.

Alexzzz zei:
Graag alleen reageren als je inhoudelijk iets te zeggen hebt op mijn vraag.......

Als je zo'n mooi plaatje erbij doet kan je reacties erop verwachten :wink:

Alexzzz zei:
Welk type lader bedoel jij precies? (als ik het type weet kan ik op zoek gaan namelijk)

Grt.

Moet ik even op de vliegclub kijken, daar staat er nog eentje, dat is helaas pas zondag na de feestdagen :(
Dat wordt ff afkicken, 2 weken niet vliegen.....

Allereerst: 25mA is niet druppelen, maar echt laden. Voor de levensduur van de accu's is dit niet bevorderlijk, maar dit werd al verteld.

Een lader 5r is eenvoudig voor dit doel te verbouwen.

Benodigdheden:
1 x lader 5r
1 x parkertje van een zeer oude servo of een ander dun en lang schroefje.
1 x combinatietang
1 x kruiskopschroevedraaier
1 x zijkniptang
1 x goed humeur, dus minder slecht dan hierboven (Pjotrrr mag best zeggen, dat het een mooi kistje is....... hij heeft namelijk gelijk :lol: !

Uitvoering:
Draai het parkertje enkele mm's in de plastic dopjes, die over de kruiskop-schroeven zitten. Met een combinatietang trek je ze er daarna uit.
Schroef de parkers los, open de behuizing en schuif het plastic voorfront van de print.
Je ziet nu bij de 60 mA uitgangen, dat elke uitgang twee weerstanden heeft. Knip de grootste van de twee met een zijkniptang weg (groen-blauw-bruin). Er loopt nu alleen nog laadstroom via de led en de kleinste weerstand (blauw-grijs-bruin). De laadstroom is nu circa 25 mA.

Beetje botte reaktie, jij post die foto erbij he....
Excuus voor mijn complimentje :evil:

Hmz, opzich een duidelijke uitleg, maar ik vind het toch eng om zelf te gaan sleutelen aan zo'n lader. Het is toch tenslotte zo dat die zelf gemodificeerde lader dag en nacht aanstaat, en je hoort wel eens meer dat een modelbouwlader in de fik vliegt en daarmee ook het huis....(ben ik ook gelijk al die jaren aan bouwwerk kwijt dat in de vliegtuigen zit, dus ook dat vliegtuig van die mooie foto :roll: )

Mocht iemand nog een (ander) type lader weten die aan mijn eisen voldoet, dan dank ik je van harte :worship:

Grt.

Men neme de LM317, een spanningsregelaar van 1,25V. Daarbij neme men een weerstand van 1,25/0,025A=50Ohm. 50Ohm bestaat niet maar wel 51Ohm, de stroom wordt dan iets lager maar dat geeft niets.
Soldeer de weerstand tussen de Uitgang en Adjust poot van de LM317. Sluit de plus van een voeding (b.v. een 12V accu) aan op de Ingangs poot van de LM317. Sluit de - van de voeding aan op de min van de te laden accu. Sluit de Adjust poot en de weerstand die daar aan vast zit aan op de plus van de te laden accu. De accu zal nu geladen worden met een constante stroom van 24,5mA.

Overigens is het onzinnig dit te doen en het gaat zeer zeker ten koste van je accu's. Lees DIT of DIT stukje maar eens door dan weet je wat ik bedoel. En geloof me het is absoluut geen onzin! Ik weet uit heel veel ervaring dat het echt zo is.
Laad je accu goed op, gebruik een goede lader en overlaad ze zo min mogelijk. Als je dan een middag gaat vliegen zal de accu echt niet leeg raken. Je zou het vliegtuig dan uren in de lucht moeten hebben. Als je het dan niet vertrouwd dan kan je beter na een aantal vluchten de accu een uurtje aan je (snel) lader hangen om hem op de normale manier op (bij) te laden. Dat is veel veiliger en gaat niet ten koste van je accu's.

@Ernst; wat is het voordeel van jouw ombouwmethode boven die van Jan?(corrien)

Wat betreft de vraag of het slechts is voor de accu's, de één zegt het ene, de ander zegt weer wat anders. Ik heb 7 jaar oude accu's die ik altijd zo heb behandeld als eerder omschreven, en die leveren nog dik 80% van hun capaciteit tijdens ontladen, dus ik blijf het gewoon aanhouden. Ik moet er wel bijzeggen dat ik als ontvangeraccu alleen Ni-Cad cellen gebruik, en geen Ni-Mh.

Grt.

Laat ik alvast een antwoord geven: het is inderdaad niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu's. Ze gaan er niet door stuk, maar de capaciteit loopt beslist terug.

De door mij opgegeven methode is tamelijk 'full-idiot-proof' of - zo men wil - 'fool-idiot-proof'. Dat wil zeggen, de Lader5r heeft een temperatuurbeveiliging aan boord en maakt zichzelf stuk als je te gekke dingen doet. Er zijn al heel veel mensen, die dit uit ervaring kunnen beamen. Daarnaast verminder je met de modificatie alleen maar de laadstroom. Enne, als je zelf niet durft te knippen, kan dat (volgend jaar) hier wel worden gedaan.

Laders met 25mA-uitgangen zul je waarschijnlijk nergens meer kunnen vinden. Echte druppelladers zijn er ook niet meer. Robbe heeft ooit de MTC51 en later de MTC52 in het programma gehad. Dit zijn timer-gestuurde laders, die per uitgang eerst 14 uur laden en daarna echt gaan druppelen. Je ziet dan ook om de zoveel tijd de led een knipper geven. Misschien dat er 2e hands nog aan zo'n lader is te komen?

Ok, ik dacht net; "ik begin toch maar met het ombouwen van een 5r", maar er zitten geen kruiskop-schroeven in, maar van die beveiligde schroeven die je alleen kunt vastdraaien. Enige idee hoe ik dat kan loskrijgen?

Grt.

Dat is nog een wat ouder type. Hierbij schakelen we om naar plan 2: met gedoseerd geweld rukken we het voorfront er uit.
Zet een platte schroevedraaier op de korte zijde tussen behuizing en voorfront en wrik met de schroevedraaier het voorfront los. De elektronica komt dan vanzelf mee. De behuizing is van een taai soort ABS, dus die scheurt beslist niet en het voorfront kan dit ook wel hebben. Wel opletten, dat het stekertje waarmee de transformator is aangesloten op de print, goed op z'n plaats blijft zitten.

Okidoki, dus ik moet de met een rode pijl aangegeven weerstanden er tussen uit knippen?

HPIM2327.jpg

Kan je ze niet lossolderen ? Kan je hem evt. later weer in z'n orginele staat terug brengen.

Dat zijn inderdaad de weerstanden, waar het om gaat en lossolderen is natuurlijk een betere optie dan afknippen.

Back