Productaankondiging Gezocht regelaar voor Glockenankermotor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door longflight, 11 jan 2017.

  1. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Ik ben op zoek naar een regelaar max. 10A voor een Glockenankermotor. Mijn nog in bezit zijnde regelaars voor borstelmotoren werken niet op dit soort motoren. En mijn laatste borstelregelaar met een tactfrequentie van 125kHz heb ik helaas door kortsluiting weg moeten gooien. Weet iemand waar ik zo'n regelaar kan verkrijgen?
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een klokanker motor is een borstelmotor met een ijzerloze rotor. Tenzij het een bijzonder type is zal deze normaal moeten werken op een borstelregelaar.
     
  3. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Het zou fijn geweest zijn als mijn Faulhaber klokankermotoren met de normale borstenregelaars van Schulze en Kontronik zouden kunnen worden geregeld. Maar zoals ik al aangaf, deze combinaties doet het niet. Volgens mij is de tactfrequentie van de regelaars te laag. Hoe los ik dat op?
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een klokanker motor zou in principe zeker moeten lopen op een normale moderne (van na 1985) borstelregelaar.
    Omdat de zelfinductie van de klokanker motoren veel lager ligt dan van t-anker motoren zullen er grotere stroompieken optreden.
    Bij specifieke regelaars voor klokanker motoren is dit opgelost door óf een hogere taktfrequentie (een germanisme) óf door een spoel-condensator filter tussen regelaar en motor te plaatsen.
    Een taktfrequentie van 125 kHz werd inderdaad toegepast bij kleine regelaars zoals deze JMP uit rond 1998. DSC03764a.jpg DSC03765a.jpg

    Dit is een indoor regelaar voor ongeveer 2 A max met naast de hoge frequentie 2 spoeltjes (parallel) 2 condensatoren (1x keramisch, 1x Tantaal) en een vrijloopdiode als uitgangsfilter. Rechts op de print van de onderste foto.

    Voor een groter vermogen heb ik voor een Faulhaber 3557 (als ik het goed onthouden heb) een gewone 2-5 kHz regelaar gebruikt en met een ferriet ringkern een spoel gemaakt met weer een condensator. De vrijloop diode zat nog op de regelaar.
     
    hmeijdam vindt dit leuk.
  5. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Helaas ben ik zelf niet in staat om dit soort electronische ingrepen uit te voeren. Als iemand mij daarbij kan helpen zou dat geweldig zijn. Ik heb nog 2 Schulze Slim 10be (10A), 1 Schulze 105be (5A) en 1 Kontronik 10A regelaar liggen. En de laatst gesneuvelde G-mcMicro 4A met ringkern en een doorgebrand onderdeel heb ik nog uit de prullebak gevist. Misschien is die nog te repareren.
    De Faulhaber 3557 van Rick is een behoorlijk zwaar exemplaar en trekt ca.4A bij 12V, mijn motoren zijn van type 2233(1A bij 12V) en een kleintje van serie 1524 (0,6A bij 6V). Dus een 10A regelaar moet voldoende zijn.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De JMP die ik heb zal ruim voldoende zijn voor de 1524, en als die G-mcMicro 4A nog te repareren is moet die voor de 2233 ook ruim zijn.
    Waar woon je, ik kan je eventueel wel helpen. Waar zitten/komen de motoren in?
     
  7. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Ik woon niet direct bij jou in de buurt, maar in Didam. De motoren zijn bestemd voor lichte modellen, waarmee ik lange vluchten wil maken. Ben blij als je mij wilt helpen.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ben je zaterdag op de KNVvL Vliegersvergadering?
     
  9. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Rick, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Handige opties, je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post, en ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
    Het kan zoals je al gemerkt hebt zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De 125 kHz regelaar gerepareerd, de (dual) eind FET vervangen door een Si9928 uit mijn voorraad. Werkt weer goed.
    De 2 Schulze regelaars zijn 100 kHz regelaars die beide nog OK waren. Met een passende spoel moeten deze goed werken op een klokanker motor.
    Voor de 5 A versie een paarse ringkern en voor de 10 A versie een grijze bewikkeld om op 200uH resp 80 uH te komen. Op de scoop getest en voldoende gebleken om de stroompieken te vermijden en een nette driehoek stroom te verkrijgen.
    HF Regelaars.jpg

    Rick
     
  12. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    De regelaars zien er weer vertrouwenwekkend uit. Bedankt Rick, nu kan ik weer verder met mijn experiment. De laatste keer is mijn Schulze regelaar geheel verbrand.
    De motor was hier niet van het klokankertype, de oorzaak van de kortsluiting weet ik niet. Het vreemde was dat tijdens het vliegen de kontrole van de besturing geheel uitviel. En toen mijn model richting een bomenrij vloog dacht ik slim te zijn. Heb mijn zender uitgeschakeld om de failsafe te activereren. Dat lukte, hoogteroer sloeg naar boven uit. Maar bij het naderen van mijn kistje rook ik de brandlucht al. De gloeiende kern van de regelaar lichtte enkele keren per seconde op. Hoop ik nooit meer mee te maken. Een verklaring van dit voorval heb ik niet. kortsluiting 7-9-2016 (4).JPG kortsluiting 7-9-2016 (7).JPG kortsluiting 7-9-2016 (7).JPG kortsluiting 7-9-2016 (7).JPG
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Da's een best fikkie geweest. :eek: Zo zie je hoeveel energie er in zo'n (kleine) LiPo zit.
     
  14. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Een gelukje had ik wel, de ontvanger werkt nog prima. En met de lipo van het type Li-Ion18650 was ook niets mis,
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoog was de gemeten stroom bij vol gas?
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dit ziet er naar mijn mening meer uit als kortsluiting of een zeer zware overbelasting zoals bv een vastgelopen motor.
    Gewoon wat te veel stroom trekken zal bij Schulzes minder schade laten zien.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij een 'gewone' overbelasting branden er kratertjes in de fets, maar krijg je geen brand. Compleet uitgefikte regelaars heb ik vaker gezien, al is dit weer wat langer geleden. Er werd vaak bij gemeld, dat de motor nog normaal functioneerde op een andere regelaar. Eén keer zelfs als geintje van een winkelier, die meldde "Is dit garantie? Is winkelvoorraad en zat zó in de verpakking". Naar de oorzaak van zo'n kortsluiting kun je vervolgens alleen maar gissen. In de meeste gevallen was het model trouwens ook nog gecrashed omdat het bec-systeem uitviel.

    Eén keer hebben we (bij het zelfde merk als hierboven) gehad, dat er foutieve condensatoren over de voeding waren geplaatst. Hiervoor is dan ook zeer snel een terugroepactie in het leven geroepen. Deze condensatoren explodeerden (naar zeggen) met grote steekvlammen.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    En een vreselijke stank.:beer:
     
  19. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    De toegepaste motor was een Kyosho Le Mans AP-29BB met een Maxon vertraging 19,3:1 Het stroomverbruik bedroeg 1,5A met een 2S lipo. Zonder extra gas te geven plotseling een sprong naar 4,5A. Dit gebeurde ook bij een 2e zelfde motor. Zelf denk ik dat de bevestiging van de motor, deze was vastgezet in de blikken schaaltjes van een Speed 400 de oorzaak van de problemen zijn. Het verschijnsel deed zich steeds sneller voor, Ik heb deze 2 Kyosho's nu afgeschreven, hebben hun werk jaren lang goed gedaan, wel met een andere motorbevestiging. Het is me nooit eerder overkomen dat ik koolborstels heb moeten vervangen. Maar dat gebeurt echt als de motor denk ik totaal zo'n 15uur heeft gelopen. Langste motorloop was 4uur achterelkaar. Maar er waren ook problemen met de koolborstels zelf, de aandrukveertjes zijn meerdere keren afgebroken. Daarom probeer ik het verder met de klokankermotoren. Rick heeft met gelukkig kunnen helpen met de aanpassing van de regelaars.
    En hij heeft gelijk met de stank bij het doorbranden van de regelaar: die is nog lang in mijn hobbykelder blijven hangen.
     

Deel Deze Pagina