gezocht scheepslantaarn

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Tiger I, 27 apr 2014.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ca. 9 jaar geleden kocht ik dit zeer fraai gedetailleerde model van het VOC retourschip de Batavia via Ebay.de uit Rusland. Het is een mooi houten schip met veel koper beslag. Het enige wat er aan mist is de scheepslantaarn op de spiegel. De lengte van het model is 80 centimeter, een ervaren scheepsbouwer zal dan de schaal kunnen inschatten hoop ik. De vraag is uiteraard, hoe kom ik aan een goed gelijkende scheepslantaarn op de schaal van dit model, alvast mijn dank, Bram de Gruijter

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gezien de Batavia replica in Lelystad kan ik nog de nodige onderdelen op kleur brengen zie ik al :p
     
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt Jan en eagter, hebben jullie enig idee over de schaal c.q. hoe groot de lantaarn moet zijn ik zie nl 3 maten, 30 38 en 46 mm...alvast weer mijn dank!
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Kun je eens opmeten hoe lang je eigenlijke model over de romp gemeten is?

    Aan de hand daarvan is de schaal te bepalen.
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor jouw reactie Hans,inclusief de voorspriet (met leeuw) is dit model 85 cm lang, de echte Batavia zoals hij in Lelystad ligt is 56.6 meter lang dan neem ik aan dat de schaal 1 op 66.58 is?!
    Aan de hand van mijn foto van de spiegel is de hoogte van de spiegel (ex romp en roer) 9.6 cm en de lantaarn is hierbij 2.5 cm. Dus 9,6 / 2,5 = 1- 3,84 ste deel van de spiegel qua hoogte. Op mijn houten Batavia model is de spiegel 13 cm hoog en het 3,84 ste deel hiervan zou een lantaarnhoogte van 3,385 opleveren. Is dat een goede conclusie? Alvast mijn dank, Bram
    Overigens, nu ik lees dat jij de Batavia aan het bouwen ben, hoe zou ik in hemelsnaam aan details zoals de 4 figuren op de boegspriet en de ontbrekende rode patrijspoortjes aan de achter (zijkant) van het schip kunnen komen? Ik zie wel deurtjes van 1,8 mm hoog bij modelbouw de kombuis maar om op schaal te blijven is 0,7-0,8 dan eerder passend :p
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Wanneer ik naar de maten van mijn model kijk is deze ongeveer net zo groot als jouw model. Ik bouw schaal 1 op 72 (vanaf tekening die schaal 1:50 is, maar naar 70% verkleind is).

    De lantaarn zou - om in verhouding te blijven - dan ca. 3 tot 3,4 cm groot moeten zijn. Dit komt goed overeen met wat je zelf al gecalculeerd hebt.

    Wanneer je dus een lantaarntje koopt bij de kombuis zou ik eerder voor de 30 mm gaan.

    Ik weet niet hoe ver Barneveld rijden is voor je, maar ik zou er anders gewoon eens langs gaan. Iets in je handen houden en bekijken gaat vaak beter dan via internet min of meer op de gok kopen.

    Ikzelf maak alles scratch - aangepast op mijn eigen model, maar ik weet dat ze bij de Kombuis ook een hoop los spul hebben liggen wat wellicht past. Mijn deurtjes zijn overigens ca. 1 cm hoog.
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Hallo Hans, wederom bedankt voor jouw snelle respons, ik zag dat jij de meeste figuren zelf maakt o.a. van klei, knap met die maat! Enfin voor de boegspriet messing ornamenten gevonden die aardig in de buurt komen van wat er op hoort, wel duur uiteraard, nog messing zij ornamenten voor de overgang van boegspriet naar de romp, notenhout gekocht voor de luikjes 0,8 mm breed 1,5 mm dik en tevens voor het aanpassen van de boegspriet, 3 kleuren verf erbij et voilá weer 46 euri lichter incl. 3 cm lantaarn met helder glas, maar zal dit model zeker ten goede komen. Enfin je gaat het niet geloven maar destijds bij Ebay Duitsland bood niemand hier op en het is echt een schitterend van plankjes gemaakt model, enfin met een aankoopprijs van nog geen 200 gulden (!!) is deze investering dubbel en dwars de moeite waard :) Bedankt voor de goede tips iedereen en veel bouwplezier weer :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Stap een modelzaak binnen en je wordt er geheid armer van...

    :)
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Lol ja wat je ook bouwt, genoeg leuke zaken te koop :)
    En ik stapte nog niet eens binnen, alleen digitaal! LOL!
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Als je toch aan het model aan het sleutelen bent, dan kan je de vlag ook naar voren laten wijzen. Die strookt nu niet echt met de bolling van de zeilen ;) En als er tussen de aangeschafte verf een potje wit zit, dan kan je het roer tot waterlijn ook wit schilderen.
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Ik zou daar zeer even naar kijken Bram, het roer wit maken bedoel ik dan.
    Maar ik zie nog iets denk ik.
    De bazaanmast op de eerste foto vindt ik wel erg kort, lijkt alsof er een bovenstuk mist.
    En de ankerketting vervangen door touw
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ja, er zit wit bij heren dus ik zal dat roer dan ook corrigeren :) Hm bezaanmast verlengen, dat gaat mijn mogelijkheden wel te boven...touw i.p.v. ankerketting is dan weer makkelijker.
    Bedankt voor de tips :)
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik weet niet of je er veel aan wilt sleutelen en ik wil ook zeker de bouwer niet afkraken. Maar er zijn nog een paar dingen die je (gratis) kan doen. Zoals de onderkant van het roer bijschuren zodat deze in het verlengde van de onderkant kiel loopt. En ik zou proberen de jufferblokken op de rusten wat te draaien (zonder te forceren) zodat ze evenwijdig aan elkaar staan.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2014
  15. Germt

    Germt Guest

    Ja Bram, je bent er nog niet mee klaar;)
    Het zijn maar tips en zaken die ons opvallen, het is feitelijk een uniek model wat het verdiend om goed bekeken en evt (indien mogelijk) verbeterd te worden.
    Maar...... laat je niet gek maken, jijzelf beslist wat wél en niet kan.
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Beste eagter dat ik dat niet zie, maar nu valt het mij des te meer op die zitten wel erg schots en scheef i.d.d. Enfin ik heb een dremel dus die onderkant roer is zo gefikst.
    In vergelijking met de "echte" Batavia klopt de waterlijn ook niet dat kun je bij het roer goed zien. Maar dan zou deze een heel stuk lager moeten komen geen idee hoe het er onder die witte verf uitziet :p De Batavia in Lelystad ligt wel erg hoog op het water of zie ik dat verkeerd. Zag bij de rondleiding destijds wel dat er een leuke partij keien onderin als ballast liggen, enfin op Sealland / baai van Roskilde wel eens in een Vikingsschip gezeten die deden het ook al met keien lol.
    @ Germt: zeker niet de onderdelen zijn om te beginnen nog niet binnen gekomen :)
    Ik vond trouwens een Engelse site waar ze dit model nog steeds verkopen en wel voor 495 euro. Admirality heeft een veel mooier model, ook 85 cm lang voor 1392 euro Admiralty Ship Models BATAVIA - DUTCH VOC 1628 maar zij schilderen de onderkant niet wit vreemd genoeg. Het model zal nooit zo waarheidsgetrouw worden als wat Hans bouwt of Admirality of nog betere modelbouwers uitgeven, maar bij een inkoop van 200 gulden wel value for money. En dat vinden NL altijd erg belangrijk ja toch, nee dan. Maar eerst moet ik morgen wat aan mijn eigen zeilschip klussen, beschadigingen in de polyester romp, zij moet er binnenkort weer in :)
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Heb ik weer de scheepslantaarns zijn uit de roulatie enfin Ton van Modelbouw de Kombuis e=mailde mij vandaag dat men een andere leverancier zoekt hiervoor en de huidige artikelen offline haalt :p Hun leverantie hout was erg royaal dus dat heb ik nu in overvloed :)
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    lol da's een goeie Hans op 15 km; ik kocht hier wel eens verf voor de tank-modelbouw maar dit heb ik er nog nooit gezien...enfin moet hier toch binnenkort heen voor die aparte groen - blauwe kleur :p
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor hetzelfde geld kunnen zij het ook niet meer....:(

    Als je dan in de buurt woont is het wel makkelijker ja.

    Betreffende de verf: ik heb mijn kleur zelf gemengd. Groen, wit, grijs erdoorheen en een scheutje blauw - net zolang tot ik hem na drogen op het oog goed vond.
     

Deel Deze Pagina