Gezocht: Schema van Graupner D8 zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bonito, 20 sep 2018.

  1. Bonito

    Bonito

    Lid geworden:
    20 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lisse
    Hallo, heeft iemand misschien een schema van een Graupner D8 SSM zender?
    Ik heb drie van deze oude zenders voor al mijn modellen.
    Helaas is er recent eentje kapot gegaan en die wil ik repareren.
    Daarom zoek ik het schema van deze zender. Heeft iemand die?

    Een schema van een vergelijkbare Graupner zender is ook welkom.
    Bij voorbaat hartelijk bedankt!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Die schema's zal je niet zo gemakkelijk vinden...

    De officiële servicedienst van onder andere Graupner is op het forum actief onder de forumnaam "Corrien". Hij beschikt over de kennis en de materialen je zender te repareren. Zijn contactgegevens staan ook in de handleiding van je zender.
     
  3. Bonito

    Bonito

    Lid geworden:
    20 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt, ik zoek alleen een schema en niet een reparatiedienst.
    Overigens staan de gegevens van Corien niet in de originele
    handleidingen die ik heb (uit 1989).
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hier vind je wel wat schema's van diverse graupner zenders, echter de D8 staat er niet bij. Maar misschien is het de moeite waard om je vraag ook op RC-network te stellen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. Bonito

    Bonito

    Lid geworden:
    20 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lisse
    Dankjewel voor deze mooie link. Zeer informatief en erg leuk!
    Ik heb mijn vraag inmiddels ook al op RC-netwerk gepost.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Aan een schema kan ik je niet helpen. Ik heb nooit de moeite genomen om dit bij Graupner op te vragen en ik zou het trouwens ook niet mogen uitleveren als ik het wél had.

    Je hebt echter met twee dezelfde en wél werkende zenders vergelijkingsmateriaal en dat werkt altijd veel gemakkelijker bij het foutzoeken.

    Bij de D8 begin je bij de servo-reverse schakelaars omdat hieraan wel eens wat mankeert door vervuiling of oxidatie. Als er hiervan eentje geen of slecht kontakt maakt krijg je ontoelaatbare kanaaltijden en raakt de ontvanger in de war. Op pin 11 van het NE5044 IC zie je vanzelf wel aan de pulstrein of alle kanalen ongeveer dezelfde lengte hebben en met het omzetten van de schakelaars zie je meteen of er eentje defect is.

    Bij circa 90% van de elektronische mankementen aan zenders is er iets mis met het voedingscircuit. Bij de D8 kijk je dan ook allereerst op pin 16 van het NE5044 IC of je daar de accuspanning meet. Zo niet, dan volg je de printsporen en bedrading via de aan-uit schakelaar terug tot aan de accu. Zo ja, dan kijk je of er op pin 15 van het IC 5 volt staat. Zo nee, dan is het IC stuk en zul je op Ebay een nieuw exemplaar moeten opduikelen (in de reguliere elektronica handel hoef je niet te kijken aangezien het IC al vele jaren niet meer door Philips wordt gemaakt). Als pin 15 wél 5 volt levert zal het impulsdeel wel functioneren. Op pin 11 van het IC zie je dan de pulstrein verschijnen. Het hf-deel heeft een spanningsstabilisator in het oscillatorcircuit. Deze kan ook defect zijn. Hiernaar zul je zelf moeten zoeken omdat ik dit niet uit het hoofd weet. Dit is óf een 78L06 óf een transistor met een 6,8 volt zenerdiode in z'n basis. In ieder geval moet er ergens een gestabiliseerde 6 volt te vinden zijn, de rest van het hf-deel krijgt de volledige accuspanning.

    Als je iets van de werking van de zender wil weten zul je op het www wel voldoende informatie kunnen vinden. Het impulsdeel is opgebouwd rond het NE5044 IC van Signetics. Met Google is een datasheet van dit IC eenvoudig te vinden en applicatieschema's zullen ook wel te vinden zijn. Daarnaast heeft elke RC-fabrikant dit IC wel in één of ander zendertype toegepast en daarvan zal vast ook wel ergens een schema rondslingeren. Het hoogfrequent deel van de D8 is praktisch het zelfde als elke andere AM zender, dus je kunt naar schema's zoeken van willekeurig welke rc zender dan ook.
     
  7. Bonito

    Bonito

    Lid geworden:
    20 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lisse
    Beste Jan,

    Hartelijk bedankt voor je waardevolle tips. Hier heb ik echt wat aan, geweldig!
    Fantastisch ook dat je de moeite hebt genomen om dit allemaal op schrift te zetten.

    Ik ga ermee aan de slag zoals je e.e.a. aangegeven hebt.
    Lekker om weer eens op component-niveau bezig te zijn (ik dateer uit het BC107 tijdperk).

    Met vriendelijke groet,
    Eelco
     

Deel Deze Pagina