Gezocht: schema voor On board gloei-installatie

Ik ben met de laatste stukjes van mijn 1/4 schaal Stampe bezig, en heb met een servo/microswitch een gloeischakeling aan boord gemaakt. Aangezien mijn motor
ingebouwd is en ondersteboven hangt vindt ik een gloei systeem wel zo prettig.

Alleen..er zal toch wel een eenvoudigere en lichtere oplossing zijn in de vorm van een
schema'tje?

Ik weet dat er €50 oplossingen zijn, maar met zelfsolderen zal er toch ook wel iets leuks,en goedekoops ( he..de brandstof moet ook nog betaald worden ) te fabrieken zijn?

Wie weet iets?

Bij mijn volgende project ( P-38 van VQ ) wil ik er 2 inbouwen....vandaar....:-)

Thanks
Guido

Je kan met een schijfje op je gasservo gelijk de microswitch aansturen .
Buiten de akku cel , aan/uit schakelaar ,microswitch , een stukje draad en de plug aansluiting heb je niks nodig .

Hoef je niks voor te solderen . :D

Mvg Johan

Gloeiautomaat

Hallo Giudo,

Allereerst, je bent met een Stampe bezig 1/4 bezig. Dat is interessant want ik ben een 1/4 Stampe aan het restaureren. Heb je net gezien zag ik op het Forum.

Heb jij een tekening van deze Stampe??
Ik heb een mooi ontwerpje voor een electronische gloeiautomaat. De kosten zijn minimaal.
Hier kun je hem vinden.

R/C Switch, for Radio Control, includes camera shutter

Ik ben wel benieuwd hoe jij e.e.a. oplost want ik heb geen tekening. Heb jij wel een tekening???
Welke motor komt erop??

Laat eens horen hoe het ermee staat. Foto's misschien??

Hallo Giudo,

Allereerst, je bent met een Stampe bezig 1/4 bezig. Dat is interessant want ik ben een 1/4 Stampe aan het restaureren. Heb je net gezien zag ik op het Forum. *** yep ***

Heb jij een tekening van deze Stampe?? ** Inderdaad die heb ik dus.....maar of dezelfde is ??***
Ik heb een mooi ontwerpje voor een electronische gloeiautomaat. De kosten zijn minimaal.
Hier kun je hem vinden. *** Helemaal top, precies wat ik bedoel***

R/C Switch, for Radio Control, includes camera shutter

Ik ben wel benieuwd hoe jij e.e.a. oplost want ik heb geen tekening. Heb jij wel een tekening??? *** laten we offline wat mailen hier over, lijkt me eenvoudiger ***
Welke motor komt erop??

Laat eens horen hoe het ermee staat. Foto's misschien??
*** Moet ik binnnkort maken ***

Je kan met een schijfje op je gasservo gelijk de microswitch aansturen .
Buiten de akku cel , aan/uit schakelaar ,microswitch , een stukje draad en de plug aansluiting heb je niks nodig .

Hoef je niks voor te solderen . :D

Mvg Johan

Zoals beschreven heb ik die al gemaakt, maar ik vindt het een zware omslachtige methode, vandaar dat ik liever een schakeling wil hebben.....En dankzij het forum gevonden!!!!!

Ik heb twee van die schakelingetjes in elkaar gesoldeerd (één voor Arnold en één voor mezelf...). Net circuitje, goed te bouwen, werkt geweldig. Heb er wel een paar aanpassingkjes voor gemaakt, zal ik morgen even posten (als ik eraan toekom). Bijvoorbeeld een jumper om in te stellen of hoge uitgang van de ontvanger de schakelaar aan of uit moet schakelen...

Stefan

Is interessant die schakeling, dit geeft me inspiratie voor ook nog andere toepassingen.:thumbsup:

Wat een prachtig forum hier he' :banana:

Jep, je kan er in principe alles mee schakelen. Zie hier mijn printschema... Sorry, heb op het moment even geen betere scan, dit is een foto van de webcam, maar misschien heb je er toch iets aan:
zzz_schakeling.bmp

Stefan

Even een oudje naar boven;

ik wil graag het schema uit de post van Arnold maken, maar Conrad kent de componenten niet. Hoe vind ik bij Conrad de equivalenten? Ik heb wel het een en ander bij DigiKey gevonden, maar de bestelling is wat klein om het geheel uit de UK op te laten sturen.

Dank,

Welke componenten heb je nog nodig?

Ik heb hem vorige week opgebouwd. Ik krijg hem alleen niet werkend :(
Nog geen idee waar het aan ligt.

Andere vraag; waar heb jij de componenten gehaald? Het gaat om de MC4013B en de IRFZ42. Daar zijn ongetwijfeld vervangers voor, maar ik ben een electronica leek. Van schema's bouwen kan ik goed, maar veranderen...

Overigens zit ik de denken om de ontvangeraccuspanning af te takken en te reduceren naar gloeispanning, met een Zener of LM7802 of zo, om de losse gloeiaccu weg te laten.

De componenten had ik allemaal nog thuis op voorraad liggen. Ik bestel af en toe wat bij samenkopen.net of Farnell.nl (vanaf €50)
Hier kan je het beide ook goedkoop bestellen:
Ik kan de 4013 en een MOSFET wel in een enveloppe doen. Geen probleem. De MOSFET die ik gebruik gaat bij 5V helaas niet helemaal open. Dus die kan niet heel veel stroom aan. Maar 5A is geen probleem. Stuur maar een PB.

Het laatste wat je wil zou ik sterk afraden. Het is niet goed mogelijk met een simpele spanningsregelaar. De gloeiplug trekt ook een stroom van rond de 5A!
Die stroom wil je ook niet uit de ontvangeraccu halen. Dat wordt erg onstabiel en onbetrouwbaar.

Uh, als die bij 5V niet helemaal open gaat, hoe zit het dan bij de 4,8 die ik uit het ontvangerpakketje haal?

Dank voor het aanbod, overigens, ik PM je vanavond wel even.

geen probleem.
Ik heb het even nagezocht in de datasheet. Bij 4V is de MOSFET nog ruim voldoende open zonder warm te worden.
Het gaat om dit type: 76143P. Je kan daar makkelijk een gloeiplug aan en uit mee schakelen. Zelfs meerdere. Stromen rond de 20A hoeven geen probleem te zijn voor de FET. (eigenlijk nog een stuk hoger, maar dat ter zijde)

@Michiel; dank je, bericht is onderweg
@Ron; ja, da's waar. Toch maar even een losse cel opscharrelen en erbij maken.

Net even een PCB bedacht, kan iemand met verstand van zaken (Michiel?) er even naar kijken? Alles is vanaf componentzijde gezien:

PCB%20RC%20switch.jpg

W1 is de servodraadaansluiting, de gloeidraden komen rechtsonder. Ik heb de groene banen nu dun afgedrukt, maar die worden in de echte versie 0,7mm dik. De arcering is dan dus dicht, dat scheelt etsen.

Back