GH 56G new version

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Kleijntje, 4 nov 2015.

  1. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Vandaag de GH 56G new version opgehaald.

    Ik zal hem binnen kort aan inbouwen, maar hier alvast de eerste beelden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De ontsteking

    [​IMG]

    De cooling fan

    [​IMG]

    De uitlaat en bougies

    [​IMG]

    Ik zal hem binnen kort gaan inbouwen. Ik hoop dat ik kan liften op Brutus zijn ervaring en dit ook een succes wordt.

    Word vervolgd......
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben héél benieuwd....

    mag ik zo vrij zijn, en je om twee gunsten vragen?
    Kun je voor mij de dikte van de headshim opmeten, en een foto maken van de binnenkant van de cylinderkop?

    Ik wens je alvast veel succes, en zo kijkend naar hoe deze motor er uit ziet, denk ik dat in elk geval je temperatuurproblemen hopelijk minder zullen zijn!

    Oh... één dingetje nog.... wat kost deze nieuwe versie, zoals jij hem hebt (dus inclusief alles)?

    PS: als je hem niet open wilt schroeven i.v.m. garantie of zo, dan heb ik daar alle begrip voor, hoor! :D
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Hier nog wat foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Headsim is 0,18mm

    [​IMG]
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is erg moeilijk te zien, maar mijn eerste indruk, is dat de "kom" in de verbrandingskamer behoorlijk groter is, als die van mij....

    Verder heeft jouw motor behoorlijk veel meer koeloppervlak, met name op het motorhuis.

    De headshim is gelijk (mijn schuifmaat is nog acoustisch, dus niet zo nauwkeurig....).

    Mijn info (net gekregen op RCGroups) is dat verlagen van de compressie door extra headshims, NIET de juiste weg, dat schijnt juist pingelen te verergeren, en daarmee de verlaging van de compressie min of meer teniet te doen.

    Ik moet dus de kop uit gaan draaien (of een nieuwe kop maken...).

    Ik weet dat iknu wel héél erg veel vraag.... maar zou jij kans zien, het volume van dat kommetje te meten d.m.v. een klein injectie-spuitje?
    Ik kwam op ongeveer 0,7 cc, en ik schat dat jouw exemplaar wel eens in de buurt van de 0.9 a 1 cc zou kunnen zitten....

    Ben ik erg benieuwd naar....
     
  6. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Brutus jij schat mij te hoog in

    Hoe wil het gemeten hebben, met of zonder bougie erin of de sparing afplakken.

    Heb ik nog een vraag: iemand een idee hoe ik de timing moet/kan bepalen. Lijkt mij erg belangrijk waar sensor geplaatst wordt
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Het lijkt me een heel interessant draadje te worden, .... oeps, is het al, .. ik ga het volgen !!!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zelf gemeten met de bougie op zijn plek, en dan voorzichtig de holte met water opvullen tot het water precies vlak staat in het kommetje, zonder bolle of holle rand.

    Ik heb de sensor gewoon midden tussen de boutjes geplaatst, en weinig verschil kunnen ontdekken tussen vroeger of later.... Met inlopen (8 uur lang stationair pruttelen) was hij wat vriendelijker met de ontsteking zo laat mogelijk, maar dan wilde hij met vliegen een tikkeltje minder goed optoeren.
    Verder schijnt het onkritisch te zijn, GO maakt er geen enkele vermelding van....
     
  9. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Ik zal komend weekend kijken of ik zo'n klein spuitje heb om het of te kunnen lezen. Als ik er één heb zal ik het opmeten voor je.
    De kop omdraaien was een goed idee, bedankt.
    Hij past nu zonder problemen, moet de koppeling er nog even opzetten, maar ik heb er een goed gevoel over
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal top!

    Ik heb via RCGroups gelukkig weer een hoop ideeën opgedaan, dus ik kan ook weer verder....

    Zet de koppeling (centrale moer op de krukas) goed vast, met de lichte loctite, he? Hij bokt bij het starten meer dan een gloeiplugger, en die moer moet goed op zijn plek blijven....
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Kostenplaatje?...

    Ziet er goed uit iig!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is mijn verbrandingskamer...
    Voor de mensen met scherpe ogen: welke is dieper? Die van kleintje, of die van mij?

    IMG_2625.JPG IMG_2626.JPG
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij zijn ze hetzelfde, bij beiden steekt de bougie een klein stukje door.
     
  14. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Ik geloof niet dat mijn 'kamer' wezenlijk groter is
    [​IMG]
    [​IMG]

    Moeilijk om zo nauwkeurig te meten maar hij zat bij 0,7cc wel vol en bij 1cc was het een mooi 'bol' water
    Ik zeg geen verschil
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Volgend puntje;

    De fan en koppeling gemonteerd. Motor in het frame gaat ook nog goed, maar dan


    Misschien moeilijk te zien, maar koppelingsklok schommelt bij het ronddraaien. Betekend dit dat de as van de motor niet recht is?
    Iemand ervaring?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Duh, die foto's in mijn post zijn ook dezelfde kop.... ;)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie niet wat er nu precies beweegt, maar een kromme krukas, dan moet de hele fan slingeren. Lijkt me uitermate onwaarschijnlijk.

    Maar in elk geval met mijn koelfan, ging dat uitstekende randje van de koppeling heel strak in het gat van de koelfan, zodanig, dat ik echt een beetje "geweld" moest gebruiken om de koppeling vlak op de koelfan te krijgen.
    Als je koppeling niet recht op de fan ligt, gaat de koppelingsklok ook slingeren, vanwege dat natuurlijk de startas in de koppeling gelegerd is met dat one-way lager....

    Kijk dus eerst of de koppeling goed op de fan zit.
    Dat jouw verbrandingskamer vrijwel gelijk is, geeft me een naar gevoel: Het zou betekenen dat de motoren ook in dát opzicht identiek zijn, en dan rijst de vraag: waarom hebben mensen in de USA (waar ze over het algemeen nét iets minder klopvaste benzine hebben) geen problemen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 nov 2015
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kleine tip, vers van de pers, heet van de naald, straight from the horses mouth:

    Zorg dat je de bougie schoon houdt!

    Ik heb zojuist voor het éérst sinds ik met deze motor vlieg, een volkomen consistente motorloop gehad, met de middennaald een halve slag verder dicht dan ik ooit voor mogelijk hield, weer de originele (hoge) compressie, terwijl de motor heel constant rond de 130 graden bleef qua temperatuur....

    Verbluffend gewoon. En waarom? Omdat ik de bougie schoongemaakt heb, en de electroden-afstand weer op 0.5 mm gezet heb.

    Ik had wel de electroden vaker schoongekrabd, maar nooit de kier rondom de centrale electrode uitgebaggerd.... Naar nu blijkt, heeft die me dus vanaf de inloop-periode dwars gezeten....
     
  19. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Kijk dat is goed nieuws. Ik zal erop letten ALS de mijne gaat lopen, maar dat zal nog even duren. De fan is niet goed, er zit een slag in van een paar tiende. Dan ga ik ervan uit dat de krukas recht is.
    Dus zal dan terug laten sturen en om een nieuwe vragen. das balen, want ver past alles en had ik hen zo kunnen laten lopen.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... maar dat kan een hele tijd duren, als ik naga hoe lang je op je motor hebt moeten wachten....

    Als het je niet om het geld te doen is, even op e-bay zoeken, die fan kost ongeveer 40 euro incl de magneet-ring, en ik had hem vanuit (ik meen) Taiwan, binnen een paar dagen in huis.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina