GH 56G new version

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Kleijntje, 4 nov 2015.

  1. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    De governor zorgt heel goed voor de temperatuursbeheersing.
    Heb het in het begin getest met curves maar dat zie je echt gelijk in te temperaturen, veel hogere en lagere temperaturen en extreem schommelen, governer houdt de temperatuur binnen een graad of 3
    Het is geen gloei motor waarbij een governor niet perse nodig is dat is een ding wat heel zeker is.
    Bert heeft een hekel aan electronica die dingen regelt heb ik gemerkt en zelfs hij gebruikt er een dus dat Zegt wel wat:D

    Straks met de temperatuur sensor kun je hem pas echt goed afstellen.

    Heb inmiddels ongeveer 12 vlieguren gemaakt en die van mij begint nu los te komen, heeft gewoon veel tijd nodig om goed in te lopen.
    Heb in die 12 uur 4 klemmers gehad waarvan er 3x een autorotatie aan te pas kwam. Maar de laatste 6 uur geen een klemmer gehad.
    Op curves vliegen wil nog steeds niet met die van mij al gaat dat langzaam aan beter.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt.... hij moet een beetje reutelen. Het loopt anders dan een gloeiplugger... (maar dat is zelfs met de grote Zenoah's een beetje zo.

    Wat die governor betreft: voor ik met governor vloog, zag ik de temperatuur eigenlijk door de vlucht heen alle kanten op schieten, en soms zelfs dalen als ik gas gaf. Heel verwarrend, maar vermoedelijk veroorzaakt doordat als je gas geeft eventuele belletjes in de carb "doorspoelen", want in die tijd kon ik als er zo'n "klermmer" aan zat te komen (of tenminste, wat ik destijds altijd dácht dat een klemmer was) kon ik die regelmatig verhelpen door even flink met het gas heen en weer te gaan. Heel vreemd vond ik dat toen, nu vallen de stukjes meer op hun plek en worden dergelijke dingen wat logischer.

    Nadat ik de governor ging gebruiken werd letterlijk van het ene op het andere moment de temperatuur stabiel, omdat die governor ongemerkt het gas manipuleert en op die manier eigenlijk continue het mengsel corrigeert (de belletjes doorspoelt).
    Hoe dat precies functioneert weet ik ook nog niet, maar feit is, dat zowel die van mij als die van Johan (Nunspeter) eigenlijk met een heel constante temperatuur hooveren.
    Voor die tijd, kwam ik er aan de hand van uitsluitend de temperatuur slecht achter wat er aan de hand was, omdat het ding zo grillig reageerde.
     
  3. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik zie in een hover een meestal constante temperatuur van 135 graden boven omgevingstemperatuur (155 gemiddeld gemeten), pitch pumps geven hooguit 1 graad verschil.
    Zonder govenor is het van 110-175 graden en beroerd lopen.

    Weet zeker dat er een wereld voor je opengaat als de temperatuursensor er op zit en de governor werkt
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt heel aardig, ik zit op zeer vergelijkbare waardes.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    over de gov van kleijntje..
    we zijn nu praattechnisch zo ver dat ie het moet doen...
    kanaal 3 doet het. anders doen de curves het ook niet...
    kanaal 7 werkt, ding laat zien dat hij schakelt tussen niet gov en wel gov
    lampje knippert bij passeren van de magneet

    allemaal top.. alleen pakt ie niet over.
    dus zou hij bv op werktoerental zijn signaal niet lekker kunnen ontvangen...
    of de throttle range is vernaggelt.. op deze gov moet je die ook een keer instellen..

    was dit eigenlijk al weer vergeten, heb het 6 jaar geleden 1 x moeten doen, verder heeft het ding het altijd goed gedaan..
    in de zender vanalles veranderd, servo is een keer veranderd.. balletje naar binnen of buiten, ding bleef altijd goed werken..
    blijkbaar niet kritisch..

    maar misschien wel precies wat hier niet goed loopt..
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar jij hebt je puls van een aparte sensor met magneetje, toch? (Erfenisje van de gloeiplug-periode :D)

    Mischien zit daar wel een probleem, dat de governor niet overweg kan met de puls die de ontsteking aanbied?

    Ik weet nog van het gelazer met de eerste backplate sensor prototypes (met de inductieve naderingsschakelaar), dat het signaal goed was bij met de hand ronddraaien, er op de scope goed uitzag met de starter er op, maar de motor het verdomde om er mee te lopen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn ontsteking loopt nog steeds met jouw magneet bert..
    werkt perfect. nog steeds :D

    mijn gov heeft altijd met zijn eigen sensor met die 2 magneten gelopen. zat er al op, geen zin om dat eraf te halen, iets aan te passen wat al werkt.
    op dit moment heb ik mn gov veranderd naar die van de vbar.. maar nog steeds met zijn eigen sensor.

    an sich moet het gewoon draaien met 1 sensor. moet alleen mn gov beter leren kennen voor ik een keer een y kabel tussen de governor steek. zou met de ontstekingssensor moeten.. ivm timing..
    maar moet werken. alleen zit alles nu zo lekker weggebouwd, en het draait zo leuk..


    en kleijntjenheeft de y kabel ook op de sensor zitten, dus zouden gov en ontsteking hetzelfde signaal moeten krijgen
    misschien dat de gov niet met het signaal kan werken.. kan altijd..
     
  8. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Heb je geen rpm output draad op je ontsteking zitten?

    Vbar moet overigens wel een 3v3 puls hebben als ik me niet vergis en ik weet niet wat de ontsteking er uit gooit maar gok dat dat 5v is.

    Wat de governor van kleijntje ettert denk ik dat die gewoon even compleet overnieuw volgens het boekje ingesteld moet worden en dan doet die het wel.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij zit er in de 8.4V variant van een RcExl ontsteking een ingebouwde spanningsregelaar die de boel op 4,5 V o.i.d. laat draaien, en zou de RPM puls dus ook gewoon 4.5 V moeten zijn. Voor zover ik weet, is de tacho output gewoon intern doorverbonden met de Hall imput.

    Nogmaals, bij mij werkte de governor direct, maar gaf de nuldraad op het RPM signaal een probleem met de Opto switch (ik kon de ontsteking niet meer uit zetten) en nu gebruik ik een single wire puls (uitsluitend de witte draad van de tacho out, verbonden met de witte draad van de sensoringang van de governor).
    Of dat voor alle governors zo werkt, geen idee.

    Kan iemand een PDFje van die Align governor hier plaatsen? kan ik er eens naar kijken wat het eventueel zou kunnen zijn....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoooooo wacht even.... TWEE magneten? en zijn die allebei actief? (dus twee pulsen per omwenteling?) Is er een instelfunctie, waarin je het ding vertelt hoeveel magneten er zijn? of is dat een vast getal?

    Want de ontsteking geeft maar één puls per omwenteling, en dus ziet de governor maar de helft van het toerental. Logisch dat ie dan niet inkoppelt, want dan denkt hij dat er iets mis is (onder een bepaalde waarde van het ingestelde toerental zal het ding gewoon niet actief worden). Oplossing kan zijn om de governor te foppen en hem te vertellen dat hij maar (bijvoorbeeld) 750 toeren aan de kop moet maken.

    Iets dergelijks had ik met de GV-1 voor toen ik hem in de grote BO 105 had: die draait minder dan 1000 omwentelingen headspeed, en de GV-1 kan niet lager dan 1000. Echter, de GV-1 werkt met de pulsen van de motor, en rekent dat om naar headspeed via de overbrengingsverhouding (in die BO 11,5:1 als ik me niet vergis).
    Toen ik het ding een fake overbrengingsverhouding van 1:10 voorhield en 1200 toeren ingestelde waarde, ging de heli keurig rond de 950 toeren draaien.

    Goed kans dat er zoiets aan de hand is....
     
  11. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Bij mijn gy701 pakt die hem ook zo op.
    99% op de sensor test maar wel een kort pulsje gelijk met de vonk.
    Is dus intern niet direct doorgeschakeld met de sensor maar schakelt toch met de vonk op de een of andere manier.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Net even de voltmeter er op gehad, en je hebt gelijk.... Nou ja, dan zit er een inverter weerstand o.i.d bij tussen.
    Dat is allemaal ook niet zo zezenlijk belangrijk, feit is dat die uitgang gelijk op gaat met de Hall output en niet ergens uit de processor geschakeld word.
     
    nunspeter vindt dit leuk.
  13. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Denk dat die via een transistor naar hoog getrokken word met de vonk.
    Zoals je zelf zegt maakt niet veel uit als maar een puls is.
    Ook de align governor zou er mee moeten werken mits goed ingesteld.
    Hier overigens de handleiding van de rce-g600
    http://www.e-fliterc.com/ProdInfo/Files/AGNHE50H09-Manual.pdf
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uit het vetgedrukte onder de afbeeldingen, maak ik op dat de sensor zowel de noord als de zuidpool ziet, en dus een dubbele (en tegengestelde) puls nodig heeft.
    Tenminste, als dat niet zo was zou één van beide magneten los kunnen raken zonder effect op de sensor....
    Maar mischien denk ik wel te diep na....

    Wellicht kan Student eens de voltmeter op de zwarte en witte draad zetten, en de motor één omwenteling ronddraaien, en kijken of hij één puls ziet, of twee (en mogelijk iets in de geest van 2,5 volt middenspanning en een hoge puls en een lage puls).

    Want bij de GV-1 word ook twee magneten in dezelfde opstelling aanbevolen, maar daar word duidelijk bij vermeld dat dat vanwege balans is, en dat de sensor een van beide magneten volledig negeert. Dat er hier heel duidelijk vermeld staat dat "if THE magnet falls of the governor will cut out speed control" doet mij concluderen dat het ding in tegenstelling tot sommige andere governors, twee tegenovergestelde pulsen wil zien.

    En die geeft de ontsteking nu eenmaal niet....

    Electronisch weet ik niet hoe je dit op kunt lossen.
    Mechanisch is het niet zo heel moeilijk: of je zet twee magneetjes in de koelfan (maar dan moet je de gaatjes frezen, precies bovenop een vin, gelukkig heeft de fan een even aantal bladen), en de andere methode, die veel makkelijker te doen is: boor tegenover de ontstekingsmagneet een tweede gat in de ring en pers er een magneetje in met de juiste polariteit naar buiten, en plaats de originele sensor van de governor daar ergens.

    Voor dat je aan het boren gaat, beter eerst even afwachten wat de metingen van Student uitwijzen.

    Maar mischien zit ik er wel helemaal naast.... mischien wil het ding gewoon per sé het signaal van zijn eigen sensor zien, en doet hij het al goed als je de originele sensor bij de timing ring plaatst....
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2016
  15. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Daar is de align sensor te dom voor.
    Dat is ook een simpele hall sensor die wel pulst op de ene zijde en niets doet op de andere zijde.
    Staat ook duidelijk onder het plaatje van de fan, aan beide kanten een magneet monteren voor de balans, ene kant N omhoog andere kant S omhoog.

    Dat dik gedrukte is eerder zoals in mijn handleiding staat, zodra er geen sensor puls meer is schakelt de governor over op de throttle curve net alsof de motor uit staat want dan krijgt die ook geen puls.

    Weet dat de align governor werkt met een stator gator en die geeft geen ander signaal dan de ontsteking die wij gebruiken.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... verzin dan maar een andere reden waarom hij het niet doet dan....
     
  17. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Geen idee dan moet ik het ding voor me hebben liggen om te testen.
    Weet wel dat het een rot ding is om in te stellen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Kleintje: ik heb nog één GV-1 liggen.... :D :D :D
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bert, hoe meet ik dat?
    gewoon multimeter op zwart en wit van de sensor, en dan kijken of er een voltage terugkomt bij de magneten?

    en inderdaad, de sensor en de rc g600 zijn beide zo simpel als halen kan. je kan extreem weinig instellen. heeft ie ook niet nodig.

    bij kleijntje verwacht ik eigenlijk dat de throttle range roet in het eten gooit..
    hij moet immers 30% gas op kanaal 3 zien. als de throttle range extreem te groot staat, krijg je hem nooit op 30%.
    bijvoorbeeld.
     
  20. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Vanmiddag nog gevlogen, 1 tankje
    Governor werkt gewoon niet op de impuls van ontsteking, Brutus als je governor wil verkopen hou ik mij aanbevolen
    Koppeling was los gekomen, dus verder vliegen lukte niet.
    Nu motor er even uit en zo zie de kop van de zuiger eruit

    [​IMG]

    Wat zeggen jullie ervan?
     

Deel Deze Pagina