GH 56G new version

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Kleijntje, 4 nov 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar ja... dat was vanaf het begin duidelijk, he? Sowiso haal je uit een .55 op benzine nooit het vermogen van een .55 op een hoop Nitro. Niets is gratis....

    Het ding werd door Gaui ook niet voor niets in die kleine NX4 geplempt...
     
  2. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Die power zit er echt wel in hoor. Alleen moet je hem dan armer afstellen en dan doet hij niks onder voor een nitro, maar dat houdt hij niet zo lang vol, door de hoge temperatuur :(

    Als ze bij het ontwerp van de motor en dan met name de koelribben meer vrijheid zouden krijgen dan de standaard afmetingen van een nitro motor, waar alle heli op ontworpen worden. Dan weet ik zeker dat deze motor nog veel beter kan draaien met een bak vermogen;).

    Maar goed, met jullie hulp, heb ik nu een motor en afstelling waarmee ik lekker kan vliegen en die een constante power heeft waar je vertrouwen in kan hebben.

    HEERLIJK :D
     
  3. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Wil zelf nog gaan proberen met een lagere headspeed van 1400rpm (lagere temperatuur), armere motor en meer pitch.
    Geen idee hoe de motor er op reageert maar er is een manier om dat te testen.

    Weet niet hoe groot de kop valt maar misschien is het mogelijk om er nog alu plaatjes bij te zetten aan de zijkanten van de kop.
    Tevens dimples in de kop maken, vergroot het koeloppervlak iets en tevend krijg je wervelingen.

    Opties genoeg voorlopig
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... lekker he? vooral als je met je jerrycannetje achterop je fiets naar de pomp op de hoek fietst, en voor een tientje weer twee maanden o.i.d. kunt vliegen....
     
    nunspeter vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Euhm..

    Dat is natuurlijk de reden dat ze bij tractor pulling of bij dragraces alleen benzine gebruiken.. (Niet dus) :D

    Zo arm kun je hem niet stellen, dan loopt een benzine nl in elkaar.
    Waarom denk je dat bij zeer extrme vermogensporten toch weer methanol en nitro wordt gestookt?
    Ook fullscale..
    Al dan niet met benzine erbij..

    Benzine motoren hebben een tik minder vermogen dan methanol.
    Een goed afgestelde, voorzien van speciale uitlaat etc benzine motor komt best in de buurt.
    Een normale .60 nitro vervangen voor een normale .60 benzine ga je een stukje achteruit qua vermogen.
    Ga je die benzine dan extreem opvoeren, kom je waarschijnlijk best in de buurt...
    Maar doe dan bij die methanol stoker hetzelfde.. Anders isnhet een foute vergelijking.


    Ligt er ook volledig aan of je het extra vermogen mist.
    Zo niet, is benzine beter ivm verbruik, kosten etc.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja... dat is te zeggen: op Methanol schijnt deze motor sterker te zijn dan een OS 55 HZ (heb ik van horen zeggen, niet van eigen ervaring). En het begint er toch sterk op te lijken, dat e.e.a voor wat betreft de ervaringen ook aardig gekleurd word door de heli's waar ze in zitten. De TZ van mij en Johan zijn bepaald niet de best gekoelde heli's en de Raptor scoort in dat opzicht wel beter, maar is ook geen diepvries.

    Maar in de T-rex, is het toch een ander verhaal: de T-rex bij ons op het veld vloog min of meer vanaf de eerste vlucht zonder temperatuurproblemen, en heeft alleen een koelplaat onder de uitlaat zitten, geen koeling aan het carter.

    Dan hebben we tot nog toe vrij "conservatief" tot ongeveer 155 graden gedraaid, maar recentelijk hoor ik toch dat zowel Kleintje als Nunspeter fors hoger gegaan zijn zonder problemen.
    Ik denk dat ik dat binnenkort (als ik weer thuis ben) toch ook eens ga proberen, want in de aanloop naar alle toestanden heb ik vorig jaar wel vast kunnen stellen, dat er echt wel vermogen uit WIL komen....
     
  7. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Geen idee wat mijn raptor aan de kop draait maar op gehoor ongeveer hetzelfde als de tz en vermogen is op hogere temperaturen redelijk gelijkwaardig.
    Raptor zit een TT .53 redline in, cyb mp-5 uitlaat, 20% carbolin en 20% nitro, 9 graden pitch.
     
  8. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Na een net te harde landing maandag na het uitvallen van de motor. Heli weer gerepareerd en nu met gy701 uitgerust.
    Maandag liep de temp van 170 in een paar tellen op naar 190+ en toen liep motor gelijk vast. Door het vertrouwen wat ik had gekregen in de motor, zal ik boven een gebied waar ik niet kon landen en moest hem autoroterend van ver terug halen waardoor ik hem met te veel voorwaartse snelheid aan de grond zette.
    Nu de gy701 gelijk gemonteerd en dat is echt de oplossing.
    Nu met een toerental op de 1700 op de kop blijft de temp op ca 140 graden en loopt de motor goed en tweetakt heel mooi bij een klim.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer van je schade.... maar goed te lezen dat je nu een werkende governor hebt!
     

Deel Deze Pagina