Glas of carbon kap maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Super Lex, 14 nov 2018.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Forumleden,

    Ik ben samen met de TU Delft een robot aan het maken die automatisch onkruid gaat wieden (1 meter driehoek). We willen een beschermkap maken van glas of carbon. Weet iemand hoe dat het beste kan worden gedaan, wel mooi maar toch ook snel? We zitten aan glas of carbon te denken. Carbon look zou ook mooi zijn. Verder ook spuiten met een mooi logo erop.

    Ik hoor het graag!

    mvg
    Alex
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.613
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoe je die kap moet maken ligt helemaal aan de vorm die de kap moet krijgen.
    Een vlakke plaat, rond, complexe vorm?
    Op de TU Delft zit volgens mij genoeg kennis en zijn er ook voldoende materialen en materiaalkennis.
    De keuze glas of carbon?
    Carbon als het lichtgewicht moet zijn, maar dan moet je het ook wel vacumeren of intrusie gebruiken.
    Glas als het gewoon doelmatig moet zijn.

    GJ
     
  3. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Utrecht
    Hi GJ,

    Ik denk dat glas dan een goede keuze is, tenzij de studenten vacuum willen gaan gebruiken. Ze kunnen inderdaad ook kennis ophalen bij de TU zelf maar ze vroegen het eerst aan mij. Het is in principe een vrij simpel object, een driehoek bak met gebogen randen. De bovenkant is vlak. Hij is een meter groot. Dus ik ben benieuwd, hoeveel gram doek, waar kan ik het beste een mal van maken of is dat niet nodig, hoe zorg ik dat ik de kap eraf kan halen als hij droog is. We willen wel een glad oppervlak, schuren en opvullen?

    mvg,
    Alex
     
  4. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.652
    Locatie:
    Rosmalen
  5. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Utrecht
    De vraag in dit filmpje is natuurlijk hoe je de mould krijgt? Hij begint met een rode bak .. die wil ik graag maken?
     
  6. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Utrecht
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.613
    Locatie:
    Uithoorn
    Je kan het beste een "lost mold" methode doen.
    Je neemt dan een plaat (of 2 platen) XPS schuim.
    Verkocht als Styrodur, Jackodur, Roofmate, het word gebruikt bij dakbedekkingen.
    Platen zijn 120x60 cm en in diktes van 1 tot 40 cm te koop.

    Dat spul is goed zaagbaar of te snijden met een hete draad.
    Je zaagt grofweg de vorm en je kan hem verder op maat maken door te raspen en schuren.
    Je legt lamineert daar met epoxy glasweefsels overheen.
    Als laatste laag 49 grams weefsel eventueel de epoxy voor de laatste laag iets opvullen met microballoons (holle glasbubbeltjes) want dan is het makkelijker glad te schuren.
    Als alles uitgehard is pulk je zoveel mogelijk het schuim eruit, restanten kan je uitspoelen met aceton of thinner.
    Je houd dan alleen het glasweefsel over.
    Je kan ook het schuim erin laten zitten als gewicht niet een probleem is.
    Goede kwaliteit epoxy en weefsels zijn het goedkoopst te koop hier:
    https://shop.hp-textiles.com
    Ze geven ook advies , ook in het engels.

    Gert-Jan
     
  8. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Gert-Jan,

    Bedankt voor deze aanvulling! Dit beantwoord mijn vraag.

    mvg,
    Alex
     

Deel Deze Pagina