Glasmat tri

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Florian, 10 dec 2003.

  1. Florian

    Florian Guest

    Hoi,

    Ik wil een mal voor een trimaren maken van 1,22 m. maar is er iemand die weet hoeveel en hoe dikke mat ik het beste kan gebruiken? Voor de tri en voor de mal.

    Groetjes Florian,
     
  2. No1Uno

    No1Uno Guest

    Beste Florian,

    Allereerst welkom op het forum.

    Lees dit topic even door. Staat precies in wat je wil weten.

    Succes,

    Marco.
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor de mal is 4-6mm geen luxe, op 122cm lang. Probleem is de torsiestijfheid bij die lange, dunne rompjes. Een goed idee is om de mal te voorzien van flenzen, en deze te versterken met triplex. Dit kan je dan weer op een stevige multiplex plaat vastzetten.

    eerste vraag: ga je met epoxy werken of met polyester?
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dit komt me ergens bekend van voor :wink:

    Wim
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
  6. Florian

    Florian Guest

    Ik ga met epoxy werken want polyester stink te veel voor binnen.

    Florian
     
  7. Florian

    Florian Guest

    Hoe veel epoxy heb ik nodig voor m'n tri en mal? En is ook voor de tri romp 4x 200 grams met wat schotjes genoeg? Voor de MM waarschijnlijk wel heb ik gelezen maar m'n tri is toch wat groter, daarintegen zijn de rompen rond en met een kleinere omvang.

    Florian
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Skiff,

    Misschien is dit wat voor jou:
    er lijkt behoefte te zijn aan wat algemene uitleg over gebruik van composieten (glas met epoxy of polyesther)
    Kun jij wat schrijven voor de FAQ?
    Dat zou voor Florian (en wellicht anderen) een hele steun kunnen zijn.

    Voor Florian: voorlopig kun je ook alvast kijken op de site van Polyservice
    www.poly-service.nl
    daar staat ook een en ander uitgelegd.

    Wim
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Florian,

    Ik neem even een voorschot op het antwoord van Skiff, die is toch wat meer expert op dit gebied.
    Ik ga voor de romp van de imitatie MM 4x200 gram keeper gebruiken (denk ik voorlopig).
    NU ben ik bezig met de matrijs. Die moet veel meer glas krijgen omdat dit echt een stijf en stevig ding moet worden. In dit geval telt het niet dat het zwaar wordt. Ik denk nl. dat je de matrijs niet gebruikt om mee te varen :wink:
    De rompjes krijgen in mijn geval extra stijfheid omdat ik een triplex (of composiet) dekje op ga brengen in de rand (zie de plaatjes in de imitatie MM draad)
    In jou geval zou dat misschien ook wel gaan.
    Heb je trouwens al nagedacht over de verbinding tussen de rompen? Die moet nl. WEL bijzonder stijf en sterk zijn!

    Wim
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik zou best wel eens wat kunnen schrijven, zal er echter wel feedback bij nodig hebben.

    Om te beginnen "scope of work". Voor wie schrijf ik het, met wat is het doel van het schrijfsel, en over welke materialen beschikt de lezer?

    Sommige mensen zijn nl in de gelukkige omstandigheid dat ze vanuit het werk de materialen, en in het algemeen ook de kennis kunnen benutten (wimg, zandvliet, ik), anderen zullen het met het beperkte assortiment van een bouwmarkt moeten doen.

    Laat ik eens een voorzet geven:

    • Ik ga uit van de bouw van een rompje / dekje van een boot.
      De lezer heeft de beschikking over materialen welke je bij bedrijven in de composieten-sector kan halen, en welke zich op particulieren richten (Poly-Service / Harjon / Wilsor / Duursma / Evecom).
      De bouwer streeft naar een goed, glad en net resultaat.
      De inhoud is een redelijk basic verhaal, voor de bouwer die in ieder geval handig is, weet wat polyester / epoxy is, en hier al een keer mee heeft gewerkt.
      Her en der bestrooid met tips en trucs / voorkomen van problemen

    Schiet eerst hier maar eens gaten in, voordat ik bij blz 10 ben en dan opnieuw kan beginnen...

    Na het weekend zal ik de reacties eens bekijken (heb geen internet in het weekend) en wat proberen te dichten.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Maak er dan gelijk een FAQ van die een beetje universeel is zodat de auto en vliegtuig mensen dit ook voor hun modellen kunnen gebruiken.
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Skiff,

    Leuk dat je het wilt proberen!

    Denk ook aan vliegtuig bouwers, die hun vleugels willen versterken ed (koolstof roving over de voorlijst? Ben geen piloot, maar kan me zoiets voorstellen)
    Als ik je (oude) visitekaartje voorstel, en je naam in ogenschouw neem, denk ik dat je (net als ik) zelf in de bootjes zit.

    Misschien moet je zelfs iets eerder beginnen: nl. met nog minder voorkennis: verschil polyester/epoxy en (vooral!) de verschillende soorten glas (ud, triax, quadrax, kriskras etc.)

    Ik weet 't, 't wordt dan wel een heel verhaal :wink:

    Wil je wel proberen bij te staan.

    Wim
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik zal proberen, aan de hand van deze en eventuele verdere suggesties, als eerste een globale inhoudsopgave te maken, dan zien we wel waar we stranden.

    Zelf zit ik inderdaad in de bootjes-sfeer. Ik heb in kunststof een groot aantal 1:1 boten gemaakt, en ook enkele (varende) schaalmodellen.
    Momenteel ben ik in bezit van een 1 meter lange "12 meter" (Stars & Stripes) welke ik overweeg te verkopen, en heb ik een 1.33 meter lange "Endeavour" welke niet afgebouwd is. Het model voor het maken van de mal heb ik van massief hout gemaakt, en later overlangs in 2 gezaagd, om als 2 halfmodellen te dienen. Hangt nu nog in de keuken, maar gaat waarschijnlijk naar de woonkamer verhuizen....

    Een vraag heb ik al wel voor de mensen:
    Op dit moment heb ik geen projecten, die mij van goede foto's zouden kunnen voorzien. Foto's van jullie projecten zouden welkom zijn.
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Open deur Skiff!

    Zie m'n Imitatie MM draad :wink:

    Wim
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    dingen als vacuum en abdrenktouch zijn ook interesant voor die gene die al eens met epoxi bezig is gewees en eens wat groters, mooiers enz wil maken. zelf wil ik de tedails van dat vacuum toch ook eens kunnen bekijken wand dat heb ik nog nooit gedaan.

    Groeten Halmar.
     
  16. Florian

    Florian Guest

    Hoi,

    Ik heb wel het een en ander ervaring met epoxy maar dan op een houten bootje en zonder glasmat. de matrijs moet inderdaat stevig zijn en daarvoor heb ik ook een andere oplossing gezien: Grint eroverheen lijmen.
    Op zich een best goed ide vind ik en het stond in een modelbouw blad dus er zal ook wel over nagedacht zijn. Halmar is trouwens m'n broer en die heeft wat meer ervaring dan ik dus die helpt ook. Ik zal een tekening van de tri op het forum proberen te zetten, maar ik zal je alvast vertellen dat het dek ook bol is (een ronde romp dus). ik beschik alleen over wat ik in de winkel koop dus alleen wat echt nodig is. Ik koop dat wel via iemand die het in grotere hoeveelheden haalt dus ik ben wel wat goedkoper uit.

    Florian
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Florian,

    Een expert ben ik niet, maar met grind over je matrijs denk ik niet dat je meer stijfheid krijgt.
    Extra lagen glas is denk ik het enige middel. (Dan moet je geen kriskras glas gebruiken, maar ud's of triax bv.)
    Je kan eventueel ook ruggen (van schuim of hout bv) op je matrijs plakken, zodat de stijfheid toeneemt. Ook een flens geeft extra stijfheid. Zie de IMM draad, (** en eerst even hieronder) het plaatje over het "vlak". Dit is niet alleen om makkelijker af te snijden, maar ook voor een beetje extra stijfheid.

    (** Ik heb even gekeken in de IMM draad om een kopietje van het "vlak" hieronder te zetten, maar ik merk nu dat die schetsjes OOK verdwenen zijn :twisted:
    Als ik morgen tijd heb, zal ik nieuwe plaatjes maken en die ook terug steken in de draad. Kan ik hier tevens een kopietje neer zetten.)

    Ik geeft graag het woord aan anderen om hun mening te geven (misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn idee over het grind)

    Wim
     
  18. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    grint onderstuent de hele mattrijs en is heel makkelijk dik te krijgen en doordat het dik is is het behoorlijk stevig. een dikke laag is veel sneller stijf.

    Groeten Halmar
     
  19. Florian

    Florian Guest

    Hier de tekening van m'n tri.
    :D
    [​IMG]

    Florian
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heftige boot Florian!

    Is dat de Ghost Train?

    Let op! Ik denk dat de beams wel lastig gaan worden!
    Ze zijn dubbel gebogen en ze moeten alle krachten op gaan vangen!

    Maar.....

    Dat gaat vast wel lukken!

    Wim
     

Deel Deze Pagina