Glasvezelscharnieren?????

Hallo allemaal.

Ik heb een bouwproject op de plank liggen, de edge 540 red bull van kyosho, en nu heb ik een vraag met betrekking tot het verlijmen van de glasvezel scharnier lipjes.

Mijn vraag komt voort uit het feit, dat bij ons op de club iemand zijn toestel binnen 10 meter R.I.P. vloog, omdat de scharnieren los lieten.

Nu is mijn vraag, hoe/waarmee kan ik de scharnierlipjes het beste in de vleugels en de ailerons verlijmen????

Ik wil mijn edge 540 een langere vliegtijd als 10 meter schenken.

Bij voorbaat dank.

Grtz
 
mmh ik ben niet bekend met het model het is toch van schuim.
(effe gegoogeld)
ik had bij een model van schuim de scharnieren met ca foam lijm vastgezet geloof me die kwamen niet meer los ;).


mvg p@ul
 
Denk dat je deze scharnieren bedoeld. Gleufje maken waar ze inpassen, halverwege een gaatje van ongeveer 2mm boren en dan scharnieren goed plaatsen en ruim dunne sec.lijm in het gaatje laten lopen. Dit doe je aan beide kanten van het scharnier, ben je erg onzeker van de bevestiging dan kun je ze nog extra borgen met een speld.
 
Die scharnieren worden met dunne CA gelijmt.

Ik lijm die met 2 druppels per kant en dan ook van boven en onder doen .

Gaan dan niet meer los .

Mvg Johan
 
Denk dat je deze scharnieren bedoeld. Gleufje maken waar ze inpassen, halverwege een gaatje van ongeveer 2mm boren en dan scharnieren goed plaatsen en ruim dunne sec.lijm in het gaatje laten lopen. Dit doe je aan beide kanten van het scharnier, ben je erg onzeker van de bevestiging dan kun je ze nog extra borgen met een speld.

Het gaat idd om dit scharnier. Nu heb ik een voorbespannen model, dus borgen van de scharnieren gaat wat lastig worden vrees ik.

Dus gewoon met seconde lijm de schsrieren vast lijmen zou goed moeten gaan.

Thsnx voor de reacties
 
Zou iemand dit nader toe willen lichten. Hoe bedoel je met 2 druppels per kant en dan boven en onder? Ben namelijk ook erg benieuwd naar hoe je dit netjes doet.
 
Het borgen van deze scharnieren doe ikzelf ook nooit maar het is wel belangrijk dat je de DUNNE sec.lijm gebruikt. Alleen deze trekt genoeg in het scharnier en hout om goed vast te gaan zitten.
 
Heb ze ook ook brandstof 3D kisten zitten er werken prima. Ben ook geen fan van de plasticscharnieren (ben ik de enige waarschijnlijk :p).

En Johan omschrijft het goed. Gleufje maken in het hout (2x) eventueel een klein gaatje in het midden van het gleufje boren (hoeft niet perse), dan in het midden van de hinge klein gaatje om het vloeien te bevorderen, dan de hinge helemaal in de 2 gleufjes stoppen (zoals het dus uiteindelijk moet zitten), roer de ene kant op duwen naar max uitslagen (wel opletten dat je de afstand roer, vleugel bv niet te groot maakt krijg je flutter) en paar druppies DUNNE sec lijm erop druppelen OP DE HINGE DUS NIET OP HET HOUT :p gewoon tot de hinge verzadigd is (vaak 3/4 drupjes), dan roer de andere kant op en herhalen. Ik borg nooit iets, vlieg met die dingen agro 3D, komt brandstof op en nog nooit last gehad.

Groet Raoul
 
Zou iemand dit nader toe willen lichten.

Ik zet de scharnieren eerst in het roer .
Dan aan elke kant van het scharnier 2 druppels dunne CA op de overgang waar het scharnier in het roer gaat .

Na een paar minuten kan het roer op zijn plaats gebracht worden en dan weer hetzelfde maar dan aan bv de stabilokant .

CA scharnieren houden heel goed als de naad waar ze inzitten mooi passend is.
Gaan ze een beetje strak dan kan het van voordeel zijn er een 2 mm gaatje in het midden van de gleuf boren .;)
Zo loopt de CA er makkelijker heen.

Mvg Johan
 
De goedkope CA (Aldi, Blokker, Action) is te dik hiervoor .
Het lijmt wel goed maar is niet dun genoeg .

Je moet echt een 20gr flacon van Greven of zo iets hebben.;)

Ik heb ook schlechte ervaring met de flesjes van HK .

Mvg Johan
 
Hoezo moet je een gaatje boren dan?

Ik lijmde ze vroeger altijd gewoon OP het stabilo en het stuurvlak met Epoxy hars. Werkt prima, supersterk. Maar 't ziet er niet uit. Nu maak ik een snede in het midden van het stuurvlak (achterkant) en een snede in de voorkant van het stuurvlak zodat het schaniertje in het hout verdwijnt. Eerst verzadigen met epoxy, gaat nooit meer los.
 
Ja ga niet met epoxy lopen klieren gebruik zoals al vaker uitgelegt de dunne CA en je hebt op een simpele manier de boel voor elkaar.
 
HaHa, vanavond nog 8 scharnieren ingelijmd met hele dunne epoxy !
De lijm in het gleufje gebracht met een injectienaald.
Zonder geklieder en ik weet precies hoeveel lijm er naar binnen is :-)
Het betreft langzame epoxy, dus tijd genoeg om de scharnieren keurig op hun plaats te schuiven.


Ja ga niet met epoxy lopen klieren gebruik zoals al vaker uitgelegt de dunne CA en je hebt op een simpele manier de boel voor elkaar.
 
Back
Top