Gloednieuwe HK450 haalt rare toeren uit

Beste forummers,

Zojuist was het moment aangebroken, het testen van de nieuw gebouwde HK450 (V2). Het optoeren ging, zoals bij het bladetracken, goed maar ineens ging de heli rondjes draaien met de staart naar rechts. Uiteraard tegengestuurd waarna de heli weer naar links draait (tegendraait) maar vervolgens als ik de stick weer centreer begint deze weer met volle snelheid naar rechts te tollen.

Is dit een kwestie van slecht afgetrimt? Het betreft wel een erg snelle draai, niet een kleine afwijking naar een kant o.i.d. (wat vaak goed weg te trimmen is)

Ook raar vind ik dit:
- staart servo staat keurig op 90 graden
- tail-slider staat ook netjes in het midden

en toch beweegt de slider volledig naar recht (vanaf de staart gezien) maar niet geheel naar links...

Wie weet misschien waardoor deze problemen worden veroorzaakt? (of ligt er misschien een relatie tussen de problemen?)

Setup:
HK450 V2 Helicopter
HK401B Gyro
HXT900 Staartservo

(rest niet relevant denk ik)

Gr. Rob

Nooit zomaar proberen!!!
Geef a.u.b. onderbouwd advies zeg.
Kan je een complete staart kosten, en in het ergste geval ook je hoofdbladen.
Kijken wat er daadwerkelijk gebeurd is iets slimmer in dit geval.

Als je de heli in je handen hebt en de ontvangerspanning staat erop.
zal de Gyro als deze in HH mode staat de slider corrigeren.
Als je de heli met de neus naar links hebt, en je draait de staart van je af, dan moet de slider richting de heli schuiven (naar je toe).
Doet de slider weinig, dan staat hij niet in heading hold.
en dan zou dat de verklaring zijn dat je heli rond wil tollen, of beter gezegt verlopen in een richting.

Tolt hij direct na het opstijgen rond als een dolle, dan staat de correctie richting van de gyro de verkeerde kant op (dan wel je gyro reversen).
Meestal levert je die instelfout dus schade op, landen valt dan niet echt mee.

De zoekfunctie levert ook van alles op,
Hier nog een ander aktief draadje:
[126518] staart-servo-beweegt-zonder-stickinput-icm-gy-401-a

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de uitleg, ik ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat de gyro verkeerd stond ingesteld. (de staart van mij afduwen zoals Eric uitlegde resulteerde in een slider die van de heli af bewoog)

Ik had verwacht dat de gyro goed stond ingesteld, aangezien de slider wel op de correcte manier bewoog als ik input gaf met de stick. Blijkbaar zijn stick-input en gyro-input twee totaal verschillende eigenschappen...

Hartelijk bedankt voor de uitleg, en nu maar wachten tot vrijdag wanneer ik een nieuwe vlucht kan uitvoeren! :)

Ik heb misschien ook nog wel een tip voor je.

Ik heb dit zelf ook gedaan.

Ik heb een oude bureau stoel gepakt en de leuning eraf gehaald.

en daar de heli op vast gezet en zo de gyro ingesteld.

8hChYt81pUg[/media] - CopterX 450 SE v2 gyro 401 setup

Door de staart een zetje te geven boots je de wind na en kun je zit wat de heli doet.

zie voorbeeld (alleen geen bureau stoel)

Vlieg je trouwens in hh of rate mode?

oeiii....
Wel leuk, maar beter nooit een heli ergens aan vast zetten, gevaarlijk.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001
En als je dit dan toch doet, dan zeker zonder de hoofdbladen.
heb je ook niet nodig voor deze test.

Verder kan je als je naar de staartbladen kijkt ook gewoon beredeneren wat de werking ervan zal zijn.

Een ander trucje om de stuur richting van de staart te controleren:
Zet de staartrotor rechtop (haaks t.o.v. van de staartbuis).
klap het bovenste blaadje naar voren (richting de neus).
Ga achter de heli staan.
stuur naar rechts, en het blaadje wijst naar rechts (als het goed is).
Stuur naar links en het blaadje wijst naar links (als het goed is).

Grt,
Eric

Alles staat goed afgesteld nu, de heli kan mooi stabiel in de lucht hangen zonder al te veel stick input :) Bedankt voor de tips!

Alleen nog een ander vraagje met betrekking tot de LiPo, bij het laden geeft mijn lader in het scherm aan hoeveel mA er al geladen is. Mijn accu is een 2200 mAh accu, maar na een dikke 90 minuten laden geeft het scherm aan dat er al 2600 mA geladen is. Waarna ik meteen de lader uit heb gezet omdat ik bang was dat hij aan het overladen was.

Klopt het dat de te laden capaciteit groter kan zijn dan de capaciteit van de accu? Ik weet dat de lader pas stopt als de 4.2 volt per cel bereikt is (dus 3S = 12.6 volt totaal)

Gr. Rob

Wat ik ergens gelezen heb, hang me er niet aan op..
Een lader heeft wel eens wat verliezen her en der, de lader telt dan gewoon door volgens zijn instelling bv 2000 ma in een uur

Door de verliezen gaat er dan werkelijk maar bv 1500 in

Verliezen kunnen zitten in erg lange en dunne laadkabels, slecht contact, etc

Belangrijkste is dat de voltages niet te ver boven de 4.2 volt komen.
Een beetje eroverheen kan, mijn ultramat slaat vaak af bij 12,65 volt

Voor de zekerheid even nameten of die voltages in het scherm kloppen met wat er werkelijk in de batterij zit..

en toch beweegt de slider volledig naar recht (vanaf de staart gezien) maar niet geheel naar links...

Hoe heb je dit opgelost dan?
Ik ben zelf ook een beginner en ben nu mijn eerste heli aan het bouwen maar ik krijg de uitslag van de staart niet gelijk.
Bij mij gaat hij volledig naar links maar slecht 3/4 naar rechts.

Kan het niet vinden waar het aan ligt,
ook heb ik de gyro al gereversed maar staat ingesteld zoals het zou horen.
Servo-stang al ingekort of verlengt maar helpt helemaal niets.

Wie o wie kan mij helpen :confused:

Alvast bedankt

Hoe heb je dit opgelost dan?
Ik ben zelf ook een beginner en ben nu mijn eerste heli aan het bouwen maar ik krijg de uitslag van de staart niet gelijk.
Bij mij gaat hij volledig naar links maar slecht 3/4 naar rechts.

Kan het niet vinden waar het aan ligt,
ook heb ik de gyro al gereversed maar staat ingesteld zoals het zou horen.
Servo-stang al ingekort of verlengt maar helpt helemaal niets.

Wie o wie kan mij helpen :confused:

Alvast bedankt
Eerlijk gezegd heb ik dit nog niet opgelost, ik heb de slider nu zo afgesteld dat de heli gewoon met de staart recht blijft staan. Dan beweegt de slider bij mij voor 100% naar rechts en voor ongeveer 60% naar links.

Eerst had ik dit opgelost door de slider te centreren (door de gyro + mount in zijn geheel op te schuiven over de staart) en de limit van de gyro te verhogen, maar hierdoor draaide de heli onder het hooveren steeds naar een kant toe.

Logische conclusie die ik hieruit haal is dat de slider dus niet gecentreerd kan staan én dat de heli met de staart precies recht kan blijven....

Correct me if 'm wrong!

ja dat probleem heb ik dus ook, slider staat in rate mode prima in het midden maar ik wil wanneer ik nose-in vlieg dat de staart dezelfde eigenschappen heeft.
Kom er maar niet achter.
Gyro-limits helpt natuurlijk ook niet, althans dan wordt het wel gelijk maar haal ik niet het maximale uit de staart.

Slider hoeft ook niet perse in het midden te staan.
Je hebt tegen het hoofdrotor koppel in, namelijk meer pitch nodig dan met het koppel mee.
De limits zijn ervoor dat je servo niet kan binden in extreme uitslagen, altijd goed afstellen.

eigenlijk moet je altijd op de limit instelling de uitslagen correct krijgen...

Punt is dat soms bepaalde mixers invloed op elkaar hebben, waardoor die ingestelde 60% opeens naar 70% gaat, en de servo dus aanloopt tegen de uiteindes.
Als je de limit goed insteld, zorgt de gyro ervoor dat de servo nooit aan kan lopen.
In de zender moet alles dan gewoon op 100% staan

Dat hij dan niet in het midden staat maakt dan niet gek veel uit, tijdens de hoover staat de tailpitch ook niet op 0
Sommige gyro's kun je de limit per kant instellen, maar dat zal bij jou niet het geval zijn
Meestal kun je trouwens wel het 0 punt van de gyro apart instellen, om de optimale instelling te krijgen. het hoeft niet altijd, het kan wel helpen om alles 100% te krijgen

Succes!

maar de staart moet toch op 0 graden pitch staan?
Nu de slider in het midden staat, is hij nog lang niet in het midden.
Wat is het handigste? of moet ik dit gewoon testen bij het hoveren?
Tja kan weinig mis gaan, gaat alleen maar om z'n as draaien, toch :P

Kan iemand een foto plaatsen van z'n gecentreerde staart? mijn andere trex is compleet kapot dus heb momenteel geen vergelijkings materiaal.

Alvast bedankt

Daarom kun je bij veel gyro's het 0 punt veranderen.

Kun je de pitch van de staart goed zetten, en ook de limit
De 401 is zo'n geval, de limit is voor beide zijden gelijk, als je dan het 0 punt aanpast klopt alles weer

En het belangrijkste in het begon is dat je de volle uitslag op de staart hebt.
En het heeft een reden dat de staart naar 1 kant veel graden heeft, en aan de andere weinig
Ik zou het een keer proberen, wie weet staat hij stiekem wel goed..
Wel rustig optoeren..

Of gyro in hh instellen, heb je het hele punt niet

Ik had ook het probleem dat de staart maar bleef wegdraaien.

Ik heb toen voor gezorgd dat de headspeed hoger werd.

Waardoor de tail rotor ook harder draait en dus meer wind verzet.

Of mij verhaal precies klopt weet ik niet, maar dat zien we straks wel aan de reacties.

Daarom kun je bij veel gyro's het 0 punt veranderen.

Kun je de pitch van de staart goed zetten, en ook de limit
De 401 is zo'n geval, de limit is voor beide zijden gelijk, als je dan het 0 punt aanpast klopt alles weer

En het belangrijkste in het begon is dat je de volle uitslag op de staart hebt.
En het heeft een reden dat de staart naar 1 kant veel graden heeft, en aan de andere weinig
Ik zou het een keer proberen, wie weet staat hij stiekem wel goed..
Wel rustig optoeren..

Of gyro in hh instellen, heb je het hele punt niet
Ik probeer juist de gyro in te stellen in HH, maar daar moet de staart toch echt stil staan in het begin toch....

A, dat had ik ff niet gezien

Dan klopt je gain ergens niet
Limit moet goed staan, dan zorgen dat hij in hh staat.
Gyro moet dan zijn werk doen, en de staart stil houden, ongeacht wat de 0 stand is

Dus dan moet je de gain verhogen tot hij gaat hunten (heen en weer slaan van de staart), heb je dat punt bereikt zet je de gain een paar punten terug.
Verhogen doe je met een paar punten tegelijk dus niet ineens 10 verhogen

Doe je dat wel kun je wel eens in een spannende situatie terechtkomen...
Kom je op 100 zonder hunten en zonder strakke staart moet je hardwarematig wat veranderen, maar probeer eerst de gain eens.
Goede kans dat je daar al een aardig eind mee komt

Succes

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga het instellen met m'n limits zodat deze aan beide kanten even ver uit slaat, dan maar iets minder uitslag.
Gewoon rustig optoeren en voor de zekerheid kruis eronder, dan kan er weinig mis gaan, toch?

Bedankt allemaal!!!

Nee, limits moet zo staan dat je de volle uitslag hebt
Die uitslag heb je nl nodig tijdens vliegen

Aantal graden op 0 stand maakt niet uit, zeker aangezien je hh gaat vliegen.
Alles zo instellen dat alles maximaal kan (stang verlengen, servo verplaatsen etc)

Dan hou je de best vliegbare combo over

Als je me niet gelooft, probeer het op zijn minst even.
Zoals je zelf al zegt, als je rustig optoert kan er niet veel mis gaan...
En even kijken of alles in de goede richting corrigeerd, maar dat had je een aantal stappen terug al gedaan geloof ik

Succes

Back