Gloeiautomaat.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door gijsber58, 1 jan 2018.

  1. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    106
    Ik heb net een vliegtuig met een thunder tiger 2 tact motor gekocht. Nu denk ik erover om een gloeiautomaat te gaan gebruiken om niet iedere keer weer in de buurt van de prop te moeten komen. Mijn vraag is zijn er gloeiplugautomaren en zoja welke kan ik het beste aanschaffen en zijn er nog gebruikers tips.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.995
    Locatie:
    Uithoorn
    Je kan ook een verlengkabeltje maken van de gloeiplug naar de zijkant van het model.
    Daar maak je dan een stekker (cinch-chassisdeel) en op de gloeiplugaccu maak je dan een kabeltje met stekkertjes en aan de andere kant een cinch plug
    Dan sleep je niet steeds de batterij mee de lucht in en als je toevallig een lege accu hebt dan zou je op deze manier de gloeiplugaccu van een clubgenoot kunnen gebruiken en toch vliegen.

    Iets dergelijks
    https://www.conrad.nl/nl/reely-2-takt-4-takt-motoren-gloeiplug-226831.html

    Even bij je plaatselijke hobbyboer vragen, ze moeten veel goedkoper te koop zijn.
    Ik heb ze ooit verkocht voor 2,95.

    Gert-Jan
     
  3. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Rosmalen
    Deze werkt prima:
    http://hobbyin.nl/product/glow-star/

    Zelf ben ik een voorstander van een gloeiautomaat. Geen gedoe met kabels en het extra gewicht neem ik op de koop toe.
    Maar,... er zit ook een risico aan vast. Je moet goed in de gaten houden dat de plug niet gloeit als je aan het primen bent.
    Een goed afgestelde motor kan door een lichte tik tegen de prop al starten met de gloeiautomaat.
     
  4. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    106
    Bedankt voor de reacties.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.995
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik had op mijn stermotor ook een gloeiautomaat.
    Deze is helemaal vrij programmeerbaar.
    http://www.rainbow-tronic.de/html/produkte.html
    Ik zou wel een killswitch monteren zodat je de spanning naar de control kan onderbreken als je aan het primen bent.
    Een tik is nooit fijn en zoals Onno zegt, een goed afgestelde motor slaat heel snel aan.

    Maar hij liep ook gewoon prima met wat verlengsnoeren naar de gloeiplugaccu.
    En hoe minder electronica er inzit, des te minder kan er stuk gaan.

     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    18.583
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs ik als vonkenfanaticus, kan helemaal meegaan in het gebruik van gewoon een verlengkabel en een connector op een veilige plaats van het model.
     
  7. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    106
    Super bedankt. Ik ga zodra ik weet of de motor goed loop. Dit uitvoeren
     
  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Gijs,
    Nog de beste wensen en veel vliegplezier dit jaar. Kom maar kijken naar mijn oplossingen voor het niet in de nabijheid van de prop komen en ik heb nog een ongebruikte liggen. Ik hoor of lees het wel.

    Groetjes, Erik.
     
  9. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    106
    Hoi Erik, ik heb weer een f3a kist gekocht maar nu met een brandstofmotor. Ik ga eerst kijken of de motor goed loop en dan bel ik wel. Gr. Gijsbert.
    Ps. Ik kan nu weer brandstofkisten bij mij thuis kwijt vandaar dat ik nu mijn tweede heb gekocht.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.808
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    En toch he...:rolleyes:
    Ik begrijp dat paniekerige gedoe niet.:weetnie:
    Jaren wedstrijden gevlogen waarbij je met opstijgen binnen 1 minuut na het startsignaal 10 bonuspunten kreeg en daarvoor een simpele, maar veilige routine ontwikkeld.:yes:
    Starten doe je voor het model, alle volgende handelingen nadat de motor loopt, van achter af.
    [​IMG]
    Klem er af, even naregelen en op 36 seconden airborne...
    [​IMG]
    Dat gedoe met hulpdraden kost alleen maar gewicht (wat je sowieso niet moet willen in een vliegtuig) en is een bron van mogelijke storingen.
    Gewoon een knijper met een 5Ah loodcel en gaan me dat ding....:D;)
    Sinds ik ooit eens een koolstof prop heb geprobeerd gebruik ik zo'n vingerbeschermer op m'n 10 cc's en terug bij hout ben ik dat blijven doen. Backfire en dan wegglijden langs de achterrand van de prop kunnen akelige snijwondjes geven. Is niks voor een muzikant....
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    Aarschot.
    Een carburator bijregelen met een speling van 1 cm tussen prop en regelnaald is geen probleem, maar een klem van de gloeiplug afhalen ?
    Als de motor volledig is ingebouwd, kan ik mij zoiets wel voorstellen, een gloeiplug, eens gloeiend en motor draaiend, blijft toch gloeien?
    Tenzij verkeerd type of ouderdom.
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.819
    Locatie:
    Ederveen
    Ik ben mijn methanol spul weer in orde aan het maken voor het watervliegen. Op de Beaver zat al een gloei automaat op, maar was een wat oudere versie van de Microsens. Dat was toen een "moderne" en kon de stroom uit de ontvanger accu betrekken. Nou ben ik daar ondanks voldoende sterke lipo niet meer gecharmeerd van dus op zoek naar een andere.
    Bij Microsens kreeg ik de indruk dat die niet veel meer doen, zo was er geen webshop (meer).
    Daarna deze gevonden: http://craineng.net/viewitem.php?productid=19
    Gemaild met een vraag over de kill switch en de portokosten, binnen een uurtje antwoord (tis zondag) maar 35 dollar voor een postzegel is me wel wat te gortig.
    Daarna gevraagd bij Rob Metkemeijer en die zei dat veel racers werken met de http://www.southhertsmodels.co.uk/IGs.htm
    Maar bij het bestellen ging je van je mandje gelijk naar afrekenen, zónder ergens je adres in te moeten vullen! Dus eerst maar even een contactform ingevuld en verstuurd en kreeg ....error 404, sucks, schiet lekker op zo. Nu een mailtje naar een dealer in Dld, kijken of die dan wel reageert...
    Het kunnen afzetten met de kill switch is voor mij ook belangrijk. Ik heb mijn Agwagon geprogrammeerd dat de automaat (die op een apart kanaal zit) door de killswitch naar volgas gegooid wordt en dan schakelen de meeste glowdrivers helemaal af.
    Ik heb nog wat Turnigy R/C schakelaars liggen en ik ga er die nu maar eens tussen zetten, op een apart kanaal die door de killswitch bediend wordt en de spanning van de automaat er af haalt.
    Met name bij watervliegen is een gloei automaat erg handig: met het starten hoef je niet met een startkabel/batterij te rommelen aan de waterkant, hooguit even de startbox er bij met de starter.
    Verder: krijgt de motor een nevel van sproeiwater te verwerken dat hoeft hij niet gelijk uit te piesen. Want een stilstaande motor is altijd erg lastig met watervliegen....
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  13. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Rosmalen
    Wat je wil gaat prima met de Simprop GlowStar.
    Deze op een vrij kanaal aansluiten en het gas mee mixen via een schakelaar kan je de gloeiplug uitzetten door 1 stand van de schakelaar boven het punt te zetten waar de plug niet meer gloeit.
     
  14. serge pot

    serge pot

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    4.660
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.819
    Locatie:
    Ederveen
    Onno, tja, zo deden we het idd vroeger. Maar tegenwoordig zijn die systemen veel "intelligenter" doordat ze proportioneel bijgloeien. Als de plug harder gaat gloeien omdat de motor netjes loopt, regelen ze de stroom terug. En als je plotseling gas geeft (een bekend punt waarbij gloeipluggers zich verslikken in de toestroom van de fuel, de plug te koud wordt en de motor afslaat) dan gloeien ze nog even na. Of dat je bij starten even wat meer gloeispanning kunt oproepen.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.619
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar dan heb je dus weer een regelaartje aan boord wat je besturing kan frustreren. Op 2,4 ghz merk je er weinig van maar je bereik kan wel ernstig benadeeld worden. Houd het simpel. Dat werkt het langst.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.819
    Locatie:
    Ederveen
    aaahhh Rhelie, ook nog hier! Nee, voor storing ben ik niet bang, het gaat over 1 of 2 amp. En ik vlieg met Weatronic, niet het eerste beste systeem, laat zich niet zo snal wegdrukken. Via de Duitse dealer heb ik die AGS-1 besteld, en 5 euro ipv 35 $ voor de porto... Verder, het watervliegen doe je doorgaans niet ver weg of hoog.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    18.583
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon vonkjes... en je wilt nooit anders meer.... :D

    Tikkie duurder, maar iedere cent waard!
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  19. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    882
    https://www.lindinger.at/en/?sViewport=detail&sArticle=62882&sSearch=

    Volgens mij zag ik hem al voorbij komen maar ik gebruik bovenstaande in een motorzwever met kleine 4T nitro.
    Omdat hij dan best een lange tijd stationair draait tijdens het zweven leek een bijgloeier mij wel handig.
    Moet zeggen dat het meer dan prima werkt, regelt de benodigde spanning zelf bij en bovenal het starten van de motor is nu net zo gemakkelijk als een benzinemotor en stukken veiliger.
    Veiliger in de zin van dat je geen accu en draden etc. in de buurt van je model meer hebt.
    Even snel de knuppel naar volgas en weer terug en het gloeien begint en daarnaast nog een extra schakelaar op de zender om hem (aan/) uit te schakelen.
    Het extra gewicht kon ik vervangen door minder lood in de neus.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.643
    Locatie:
    Druten / NL
    Gaat dat nog goed samen met waterige omstandigheden?
     

Deel Deze Pagina