Gloeiplug vraag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door TKO, 8 aug 2017.

  1. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb een ASP FS120 die altijd goed heeft gelopen. Er zit nu een nieuwe O.s. f plug en wat blijkt nu;
    De motor stopt zodra ik de stroom van de plug haal. De plug wordt voorzien van stroom door een gloeiplugautomaat, die de motor kan voorzien van een beetje stroom als die niet goed loopt. Zodra ik de stroom er in z'n geheel afhaal stopt te motor. Wat is hier aan de hand? De plug gloeit normaal.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Misschien een kapotte plug? Waarom heb je hem vervangen?

    Heb je nog een andere plug die je kan proberen?
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Is de nieuwe plug een 4 takt plug ?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Compressie goed ? Het lijkt erop dat er iets gebeurt is in de motor.
     
  5. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Het is een nieuwe F plug en ik heb de oude vervangen omdat die gewoon op was.
    Ik heb momenteel geen andere plug omdat ze niet meer op voorraad waren. Ik moet daar dus even op wachten.
    Als de plug stuk is gloeit hij toch niet!
     
  6. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Compressie is erg goed zelfs.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De OS "F" plug is volgens mij één van de beste 4takt pluggen die er is en zou dus ook in jouw motor goed moeten werken. Met de Fox "Miracle" pluggen heb ik over het algemeen ook goede ervaringen.

    De Gloeiplug is heel erg belangrijk, zonder plug loopt de motor niet. Wat nog al eens gebeurt is dat de plug te heet wordt bij het starten, te veel spanning er op gezet dus te veel stroom door de plug. Het oppervlak van de gloeidraad kan daardoor oxideren waardoor hij niet meer werkt. Alleen door er stroom door te laten lopen kan hij de ontsteking nog verzorgen. Meestal gaat het ook nog net als de motor maar snel genoeg blijft draaien, soms zelfs meer dan half gas.
    Controleer dus de gloeiplug eens goed, eventueel met een vergrootglas. Het oppervlak van de gloeispiraal moet glad en "spiegelend" zijn. De spiraal moet netjes egaal gewonden zijn en nergens vervorming vertonen.

    In een oud draadje heb ik al eens een uitleg gegeven. Hieronder dat stukje:
    In de Modelbouw FAQ had ik een hele uitleg over de gloeiplug geschreven maar die kan ik nergens meer teug vinden. Waar is de Modelbouw FAQ gebleven?
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Een motor die spontaan stopt is typisch het geval van een kapotte plug. Vermoedelijk is dan ook de nieuwe plug stuk. Gebeurd wel eens vaker, heb ik ook wel een gehad.
    Gewoon een andere proberen. Anders via internet bestellen, zo in huis.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel apart.
    De OS F plug moet eigenlijk gewoon in elke 4 takt, beter kan niet.
    Als je hem nu test, dan gloeit ie gewoon?
    Maakt de plug goed contact met de massa van de motor, dus zitten er geen olieresten of zo onder de koperen ring?
    Als je verder niets veranderd hebt (brandstof, nitrogehalte) dan zou hij redelijk goed moeten lopen.
    Misschien staat de motor iets te rijk maar ik neem aan dat je dat wel herkent als brandstofvlieger.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gebruikt TKO soms brandstof van het merk "Model Technics"?

    Ik heb meerdere kannen gehad, die het verdomden om te blijven lopen als de spanning van de plug gehaald werd.
    Andere brandstof: lopen als een tierelier, Model Technics, niks dan drama.
    MT brandstof 50/50 gemengd met een gelijkwaardige brandstof van een willekeurig ander merk, en het probleem was over.

    Ik heb (in een grijs verleden) zelf meerdere kannen Model Technics weggestookt zonder problemen, en voldoende anderen gezien die er probleemloos mee draaiden, maar in de loop der jaren minstens 3 keer meegemaakt dat dat spul dus NIET wilde blijven branden....
     
  11. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Heren, hartelijke dank voor jullie reactie. Ik ben weer wat wijzer geworden en ga maar weer 'n nieuwe plug halen. Ik gebruik inderdaad al jaren Model Technics en nooit problemen gehad, maar ik ga maar eens 'n ander merk proberen.
    Theo
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, Modeltechnics.
    Ik heb het zelf verkocht en als het al een tijdje staat dan neemt het vocht op, ook in gesloten verpakking.
    Leuk om dingen mee schoon te maken maar niet om een motor mee te draaien.
    Waarschijnlijk bij de winkel in Bloemendaal gekocht?

    Maak er een dagje van, eventueel combineren met de Efteling en rij even langs bij Hobbyin.
    10 minuten verder ligt de Efteling.
    Hobbyin mengt de brandstof ter plaatse voor je.
    Eventueel zelf een jerrycan of zo meenemen, zo niet dan levert hobbyin wel een verpakking van 5 liter.
    En het is nog goedkoper ook dan Modeltechnics, met verpakking kost 4 takt met wonderolie 17,95 voor 5 liter.

    GJ
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, bij verschillende winkels, en over een periode van een paar jaar.
    Maar ik heb een prima adres voor leverancier voor brandstof (Remke)....
    En goedkoper ook nog....
     
  14. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ik haal inderdaad mijn brandstof in Bloemendaal. Wat zou ik kunnen toevoegen dat het beter ontbrand?
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff tussendoor..
    Als ALLEEN de plug is gewijzigd tussen "een goedlopende motor" en een "slecht lopende motor" zal daar naar gekeken moeten worden..

    Je hebt al een gloeiautomaat.. dus puntje stroom van de plug en afslaan is niet geheel aan de orde.


    Stroom van de plug en een toerental wat wijzigt is aanwijzing 1 dat de plug niet goed is.
    Neem er gewoon een aantal mee, je hebt wel eens van die dagen dat alle toestellen hun plug tegelijk opblazen..
    Al kan brandstof natuurlijk wel helpen. Al denk ik hier niet perse dat het de hoofdoorzaak is
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zegt het niet hardop, maar uit het relaas van GJVO en je bevestiging "Bloemendaal" maak ik op dat je inderdaad ModelTechnics gebruikt?
    Antwoord boven al gegeven: andere brandstof, minimaal 50/50 mengen.
    Probeer het maar eens, gewoon één tankje brandstof van een ander (willekeuring) merk, en ik durf te wedden dat je motor in één klap weer normaal loopt. Je zult niet de eerste zijn.

    De reden dat of waarom dit gebeurt is mij volkomen onbekend (ik geloof het water verhaal niet zo: tegen de tijd dat water de spelbreker is, is het zichtbaar aan de brandstof (vertroebeling) dat er water in zit), en dat heb ik nooit kunnen zien. De meeste kannen ModelTechnics stoken prima weg. Een merk blijft nu eenmaal geen 30 jaar of langer bestaan als het brandstof verkoopt die niet branden wil. Maar zo nu en dan zit er een partij kannen tussen die dit doet.
    Ik denk zelf eerder aan methanol die stiekum heel veel Ethanol of andere alcoholen bevat (Die reageren niet op de katalytische werking van de plug, uitsluitend op de temperatuur: ontsteekt dus wel als er spanning op de plug staat, maar niet als de katalytische werking het over moet nemen).
    Maar ik heb geen massa-spectrometer, dus ik kan het niet aantonen....
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Modeltechnics staat na fabrikage een tijdje in een magazijn en komt per schip uit de UK.
    Ik weet waar de ModelTechnics ingekocht wordt en hoe lang het daar opgeslagen staat, dat is best lang.
    Dan staat het nog een tijd bij de winkel.
    Daarna staat het nog een tijd bij de verbruiker.. dus je hebt eigenlijk brandstof van, als je pech hebt, 2 jaar oud.
    Denk je dan echt dat het dan nog goed kan zijn?
    Methanol is hygroscopisch maar zal niet echt troebel worden als je er wat water bijgooit.

    Waarom de motor dan na vervanging van een plug niet meer loopt?
    Het zal wel een samenspel van factoren zijn.
    Maar je moet eerst zorgen dat het spul allemaal goed kan ontbranden.
    Als de plug nieuw is dan is de kans heel klein dat hij niet goed is, helemaal bij OS.
    Dan spoel je je tank door met nieuwe brandstof, of met methanol (schijnt goedkoop te koop te zijn bij de Action?)
    Motor doorspoelen met methanol (plug eruit en via de carburateur methanol erin spuiten.
    Dan is alles schoon, weet je zeker dat er geen oude brandstof meer ergens zit.
    Nieuwe brandstof tanken en de motor starten.
    Wedden dat ie loopt en blijft lopen?
    Misschien moet je hem opnieuw afstellen vanaf de basis afstelling.

    Ik weet niet hoe hij nu staat maar misschien is ie ook wel helemaal van slag door de slechte brandstof en de oude plug waar je mee vloog.
    Nu heb je een nieuwe plug en misschien wordt ie uitgeblazen door de oude brandstof.
    Maar ik heb de motor niet horen lopen dus ik kan daar niks over zeggen.

    GJ
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    (Niet om jou, maar om eventuele mythevorming uit de wereld te helpen)

    Ja... goed afgesloten heeft gloeiplugbrandstof géén houdbaarheidsdatum.

    Ik heb ooit een 20 literblik waar nog ongeveer 5 liter in zat, 7 jaar bewaard en daarna totaal zonder enig probleem opgestookt.

    Sterker nog: de betere fabrikanten laten brandstoffen, zéker de brandstoffen met wonderolie, als het even kan minimaal een winter over staan, liefst onverwarmd: eventuele vlokken uit de olie slaan dan neer en kunnen uitgefilterd worden.

    Pure methanol niet... methanol "met iets er door" wél... bij het minste of geringste zelfs, al is dat een beetje afhankelijk van wát er precies door zit.
    De olie in de brandstof maakt dat het al vrij snel troebel word.
    Roestproblemen daargelaten, het brand dan nog uitstekend (kijk maar naar Spiritus, dat bijna 10% water bevat)

    Check eerst even het label voor de zuiverheid.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een blik is eeuwig houdbaar, plastic niet.
    Daar komt toch wel wat doorheen.
    En... MT zit in plastic.
    En methanol is echt hygroscopisch, het neemt water op uit de lucht.
    Elke scheikundige zal dat bevestigen.
    Het schijnt ook te maken te hebben met temperatuurwisselingen, dan neemt het nog meer op.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ontken ik ook niet (ik zit in het chemicaliënvervoer, ik weet mischien niet alles, maar echt wel "iets" van methanol en de eigenaardigheden van het spul), maar de hygroscopie van Methanol alsmede de permeabiliteit van de gebruikte kunststoffen word nogal heftig overdreven.

    Methanol neemt vocht op, maar het trekt het NIET aan, zoals die zakjes met silicagel kristallen die in electronicaverpakkingen zitten.
    Het is niet zo dat als je de dop van de kan laat, dat het vocht dan naar binnen gezogen word. Methanol is niet "magnetisch" voor water.
    Pas bij extreem hoge luchtvochtigheidswaarden in tropische klimaten, word "de kan open laten" een mogelijk probleem.

    De permeabiliteit van het kunsstof is ook heus niet zo, dat na twee jaar 5% water opgenomen is (en dat heb je toch wel nodig om brandstof écht merkbaar slechter te maken).

    Zolang de dop op de kan gehouden word, is brandstof zelfs in een onverwarmde tochtige schuur minimaal 5 jaar houdbaar (ik bewijs dat iedere keer dat ik mijn oude Fuji start die op een "speciaal" mengseltje loopt waar ik maar heel weinig van verbruik).

    Je hoeft me niet te geloven, maar het is echt zo.

    Ik heb daarentegen wel eens een motor op Ethanol proberen te laten lopen, en dan treed precies hetzelfde op als wat OP beschrijft: lopen (en best wel acceptabel) met de klem op de plug, afslaan zodra je de klem weghaalt....
     

Deel Deze Pagina